Siirry sisältöön

Kuinka tyytyväinen olet alueesi teiden kuntoon?

Puhekupla 108
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Kerro mielipiteesi  ja tee ehdotuksia alueesi tieverkon kunnosta. Perustele vastauksesi.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Tiet kohtuullisen hyvässä kunnossa

Profiilikuvan paikka

Kuski
23. tammikuuta 2017 kello 8.55.12

Ainakin tällä hetkellä valtatiet ovat mielestäni hyvässä kunossa. Kakkos tieverkkossa on parantamisen varaa, mutta ei sekään nyt surkeessa kunnossa ole.

Profiilikuvan paikka

Asiallisessa kunnossa
24. tammikuuta 2017 kello 0.53.52

Teiden kunnolla voi tarkoittaa monta asiaa: vastaako tien tekninen taso liikennen asettamia tarpeita, onko tie teknisesti sellaisessa kunnossa kuin miksi se on suunniteltu ja meillä Suomessa niin tärkeä talvikunnossapito ja sen puute.

Mielestäni pää- ja kantatieverkko ja yleisesti ottaen alempikin tieverkko on enimmäkseen teknisesti varsin hyvässä kunnossa. Ei toki moitteettomassa ja pientä paikattavaa löytyy sieltä täältä. Toisaalta, kuten tuossa yllä todettiin, niin ei ne tiet missään muuallakaan ole kauttaaltaan missään viiden tähden kunnossa. Kun ajelee vähänkään ranskalaisia pikkuteitä, oivaltaa nopeasti miksi siellä päin arvostetaan mukavaa jousitusta (ja tarkkaa ohjausta). Britit taas kiroilevat ainaisia 'pothole':jaan ja niiden rikkomia renkaita.

Odotuksiin nähden suurimmat tekniset puutteet Suomessa on ehkä yllättäen moottoriteillä. Muualla motarit pidetään lähes poikkeuksetta moitteettomassa kunnossa mutta meillä motarit päästetään rapistumaan aika huonoonkin kuntoon ennen korjauksia. Uraisuus ja pahimmillaan urapaikkaukset ovat ehkä suurin synti.

Näytä lisää vastauksia

Työkoneiden polttoaineen verotus

Profiilikuvan paikka

Emäntä
23. tammikuuta 2017 kello 8.57.58

Hei,
En nyt ole kamalan tarkasti kärryllä kaikesta, mitä uudistukseen liittyy, mutta päälinjaukset ymmärrän. Voisiko tässä uudistuksessa harkita, että työkoneiden, kuten traktoreiden, kaivinkoneiden, motojen, kuorma-autojen yms. polttoaineverotus poistuisi. Se voisi kummasti lisätä yritteliäisyyttä täällä maaseudulla. Miten tässä uudistuksesa on ylipäätään ajateltu raskaiden työkoneiden kannalta tätä uudistusta? On puhuttu vain autoilusta. Mutta, ehdotukseni voisi olla kädenojennus maaseudun väelle. Onko tässä järkeä?

Profiilikuvan paikka

Ympäristö
23. tammikuuta 2017 kello 21.16.21

Jos tarkoitus on ohjata ympäristötekoihin, pitää ensisijaisesti verottaa polttoaineita ja saastuttavia konetyyppejä, ja mitään tukia niiden käyttäjille ei pidä maksaa. Työkone saastuttaa myös paikallaan toimiessaan, joten kilometriverolla niiden ympäristövaikutuksia ei ole mahdollista ohjata. Autojenkin vaikutuksia olttoaineen kulutus mittaa moninkertaisesti tarkemmin kuin kilometrit.

Näytä lisää vastauksia

Alueeni tieverkko on hyvässä kunnossa

Profiilikuvan paikka

Martti
23. tammikuuta 2017 kello 9.42.02

Koen, että alueeni tieverkko on tällä hetkellä hyvässä kunnossa ja sitä ylläpidetään hyvin. Pidän tärkeänä, että alueella on riittävästi kykyä tehdä rivakoita korjaustoimenpiteitä erilaisiin erityistilanteisiin, onnettomuuksiin ja säilmiöihin liittyen. Tällä hetkellä siihen on voimavaroja just ja just, mutta ongelmatilanteiden hallinta tulee ottaa huomioon jatkossakin.


Hyvässä kunnossa tiet on

Profiilikuvan paikka

@löysäkäyttäjä
23. tammikuuta 2017 kello 9.47.54

Ihan tyytyväinen täytyy olla.


Hyvässä kunnossa tiet on

Profiilikuvan paikka

@löysäkäyttäjä
23. tammikuuta 2017 kello 9.47.54

Ihan tyytyväinen täytyy olla.



Tieverkon kunto

Profiilikuvan paikka

Riitta
23. tammikuuta 2017 kello 9.52.34

Tieverkko on hyvässä kunnossa


Tieverkoston kunto

Profiilikuvan paikka

@erkiv
23. tammikuuta 2017 kello 9.54.07

Annan arvosanan hyvä,
ja kuntoa on nykymenetelmillä pystytty hyvin ylläpitämään.
Ainahan joku yksittäinen tieosuus on siinä kunnossa
että odottaa korjausta.
Uusi liiketaloudellinen yhtiö tekee tienpidosta huomattavasti
kalliimpaa kuin mitä se nykyisin on.


Pääosin kohtuullisen hyvässä kunnossa.

Profiilikuvan paikka

Pipsa
23. tammikuuta 2017 kello 9.57.33

Koskee teitä, joilla pääosin liikumme. Liikennemäärät näillä teillä ovat suuria, joten ymmärrettävää.

Voisiko verovaroin ylläpidettävän tiestön määrää karsia?


Päätieverkko hyvässä kunnossa, alemmalla verkolla ongelmakohtia

Profiilikuvan paikka

@Jukkahirvelä
23. tammikuuta 2017 kello 10.09.59

Valta- ja kantatiet hyvässä tai ainakin tyydyttävässä kunnossa, päällystetyllä alemmalla verkolla liikaa vaurioita, soratiet liikennemääriin nähden parempia kuin päällystetyt pikkutiet.

Teiden kunnosta on liikennevirastolla mittauksiin ja havaintoihin perustuva tarkka käsitys, joka on vastannut hyvin tienkäyttäjienkin arvioita. Miksi LVM ei hyödynnä sitä analyysiensä perustana raportissaan, vaan maalaa kauhukuvia rapistuneesta tieverkosta?

Korjausvelan käsite ei ole kovin käyttökelpoinen muuta kuin lisärahan markkinointivälineenä. Tienkäyttäjien odotukset tiestön laadulle ovat usein epärealistisia esimerkiksi päällysteiden suhteen. Alempi tieverkko on 51 000 km pitkä ja Suomessa on välillä talvi. Miksi LVM ei ole hyödyntänyt tienpidon asiantuntemusta raportissaan?

Profiilikuvan paikka

Työmatkalainen
23. tammikuuta 2017 kello 19.50.09

valpas kirjoitti:

Sorateiden kunnossapidossa ei ole osaamista enää. Eikä autoilijat osaa ajaa, kuin monttujen kohdilta. Nytkin hieno silee jäinen soratie lanattiin sellaseks aaltomaiseks (kuorma-autojen mahan alla olevat lanat ovat joustavia, ja resonoivat niillä nopeuksilla, joilla ajavat, rakennetta pitäisi muuttaa), että ei meinaa kojelauta pysyä kiinni, ellei aja 120, tai 30km/h. Ei viitis aina soitella sinne tielinjalle, kun kumminkaan ei mikään muutu.
Isot Liikennetraktorit pilaavat soratiet karkeilla renkaillaan.
Aurauskepit ovat liian lähellä tietä. Aura joutuu väistämään keppiä, ja tulee penkka, joka estää keväällä sulamisvesien kulkemisen ojaan. Samalla kulkuväylä kapenee. Aurauskepit pitäisi aina olla esim 20cm tien reunan ulkopuolella. Auraajat voisivat ajaa kauempaa kepistä, ja ne pysyisivät paremmin paikoillaankin.

Aurauskepit 20 cm tien reunan ulkopuolella. Omakohtaisesti täytyy sanoa, että vaarallinen ehdotus sillä itse väistin vastaantulevaa,
mutta kun oli aurauskeppi laitettu mainitsemallasi tavalla ja aurattu sen mukaan niin ojassa oltiin.

Näytä lisää vastauksia

Ajelee ympäri suomea

Profiilikuvan paikka

Hoplaaz
23. tammikuuta 2017 kello 10.12.07

Hyvässä kunnossa ja hyvin on saatu riski alttiita risteyksiä muutettua


Pääosin hyvässä kunnossa

Profiilikuvan paikka

Kansa tietää
23. tammikuuta 2017 kello 10.16.20

Valtatiet ovat hyvässä kunnossa. Joskus kaipaisi, että pienempiä teitä korjattaisi nopeammin, mutta olen jopa itse onnistunut vaikuttamaan teitten päällystämiseen. Valitin kuoppaisesta ja huonkuntoisesta tiestä ELY-keskukseen ja se jopa korjasi tien kuukauden kuluttua.


nastatkuluttavat

Profiilikuvan paikka

NASTAVERO
23. tammikuuta 2017 kello 10.19.59

Nastarenkaat jauhavat tiet nopeasti urille, kun ihmiset ajavat samaa jälkeä "suomen talvessa" Nastoilla ajaville vero päälle 200 € sarja...

Profiilikuvan paikka

Työmatkalainen
23. tammikuuta 2017 kello 19.38.59

Kyllä se on suola mikä tiet tuhoaa. Kun suola jätetään pois niin tiet pysyisivät paljon paremmassa kunnossa. Vaikka kaikilla autoilijoilla olisi kitkarenkaat lopputulos on sama jos tällä nykyisellä tahdilla tiet pidetään suolalla märkinä.. Ja ota huomioon, että osa kuorma-autoilijoista käyttää nykyisin nastoja eturenkaissa.


Bra skick

Profiilikuvan paikka

Bonden
23. tammikuuta 2017 kello 10.20.55

Vägnätet är i bra skick jämfört med i många andra länder och med tanke på hur liten befolkning Finland har.


Tienkäyttäjä

Profiilikuvan paikka

MasaTku
23. tammikuuta 2017 kello 10.26.08

Päätiet ovat nykyisellään kohtuullisen hyvässä kunnossa mutta sivuteille kaivataan lisää panostusta.
Suunta kuitenkin nykyisellään hyvä!

Mikäli tiestönkunostuksiin käytetty kalusto vapautettaisin heti kaikesta polttoaineverosta nin silloin saataisiin pienemmillä kustannuksilla enemmän aikaan koska ne maksetut polttoaineverot juitenkin kertautuvat kierroksen jälkeen veronmaksajien maksettavaksi.

Maanteiden korjausvelasta on turha puhua kun sinne maksetuista rahoista takaisin palautuu vain 20% maksetuista maksuista.

Tätä kirjanpidollista velkaa ei saa korjata sillä että lakaistaan maton alle sillä että Suomen tiet yhtiöitetään toisen kirjanpidon alle koska summat eivät sillä muutu vaan kasvavat!


Teiden kunto

Profiilikuvan paikka

Hoidettu
23. tammikuuta 2017 kello 10.28.58

Tällä kysymyksellä on helppo harhaanjohtaa koko uudistus kysymystä. Jos valtion teitä on se 17prosenttia? pitäisi kysymys koskea niiden hoitoa sekä kuntoa. Ei kunnallisen tai yksityisen tieverkoston kuntoa. Ja nyt uusimman tiedon mukaan tähän paskaan sisällytetään vielä rautatieverkon hoito. Sehän vasta maksaa hoitaa. Mitä varten minä joka en junayhteyksiä käytä eikä niitä ole edes minun asuinpaikallani saatavilla, maksaisin sitä lystiä? Millä laskuopilla minun maksuni pienenevät? Lähtökohtaisesti maksuni olivat jo kalliimpia ajomäärälläni, otin sitten kumman vain uusista malleista. Rautatie vielä uuden mallin rasitukseksi ja kulut sen kuin nousevat lisää. Taloudessamme on kaksi autoa, uuden mallin mukaan laskettuna alkaa houkuttelemaan toisen jääminen kotiin lapsen kanssa pois työelämästä ja myydä toinen auto pois pihasta maksujen takia. Siinä sitä säästöä tulee kun jää hoitomaksut ja automaksut toisesta autosta pois. Vaan kuka siinä sitten hyötyisi? Tokkopa valtio ainakaan...


Teiden kunto ja nopeusrajoitukset

Profiilikuvan paikka

Esa Sairio
23. tammikuuta 2017 kello 10.41.06

Asuinkaupunkimme Espoon tiestö on pääosin hyvässä kunnossa. Moottoriteiden kunto on tyydyttävä tai hyvä, riippuen kuin kauan on siitä, kun niitä on viimeksi päällystetty. Suuriliikenteisinä väylinä moottoritiet pitää päällystää nykyistä tiheämmin, jotta niiden tasokkuus säilyy. Pienemmät tiet kaipaisivat uutta päällystettä monin paikoin.

Nopeusrajoitukset ovat osin liian alhaisia. Ylikirein rajoitus 80 on Länsiväylällä välillä Kehä II-Kivenlahti. Tuolle uusitulle, osin kuusikaistaiselle tielle, jossa on meluaitojakin, kuuluisi ehdottomasti rajoitus 100 kuten aiemminkin tien ollessa kapeampi. Toinen vaihtoehto on muuttuvat rajoitukset, jolloin 80 on voimassa ainoastaan ruuhka-aikoina klo 6-9 ja klo 15-18 sekä poikkeuksellisen huonoissa keliolosuhteissa. Mainitsemani Länsiväylän 80 rajoitus on autoilijoiden kiusaamista ja aiheuttaa pitkällä aikavälillä huomattavia yhteiskunnallisia kuluja pidentyneiden matka-aikojen takia.


Tätä nykyaikaa

Profiilikuvan paikka

Kerralla kuntoon
23. tammikuuta 2017 kello 11.04.26

Mielestäni tiet ovat suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta olen ihmetellyt nykyisin kasvavaa tapaa korjata teitä. Välillä asfaltoidaan ajokaistalta yksi ura, seuraavana vuonna toinen, välillä pikku paikka sinne, toinen tänne. Luulisi että tulisi kalliimmaksi samaa tietä kunnostaa joka vuosi kun korjata kerralla kuntoon ja sitten voisi pitää muutaman vuoden tauon. Kalusto on aina kuljetettava paikalle, saman miehityksenhän ne koneet vaativat paikataanko koko tie vai vaan osa ja luulisin että päällyste irtoaa helpommin näistä paikatuista kohdista kun eihän niitä ihan yhtä tasaiseksi saa.

Profiilikuvan paikka

Ins
23. tammikuuta 2017 kello 16.38.21

ei ei ei kirjoitti:

Tätä minä kyllä ihmettelen. Tieverkkoyhtiön tarkoitus kun ei ole muuta kuin kerätä rahaa.

Teiden kunnostus on jo yksityistetty. Yksityiset firmat siis kilpailutetaan teiden kunnostukseen. Miten se voi silti olla, niin kallista?

En kannata yhtiöittämistä. Yhtiö voi satsata keräämänsä maksut ihan mihin hyvänsä. Osakeyhtiölain mukaan koko yhtiön toiminta muuttuu salamyhkäiseksi. Vai onko meidän nyt tarkoitus kustantaa se Tallinnan tunneli?

Kyllä teiden rakentaminen kin kilpailutetaan

Näytä lisää vastauksia

Ehdotuksen riistopolitiikka

Profiilikuvan paikka

Yksityistienkäyttäjä
23. tammikuuta 2017 kello 11.08.19

Aiottavaksi perustettu yhtiö omistaisi tieverkosta 17 %. Jos ajoistani kuukaudessa valtaosa on yksityistiellä, josta maksan tiehoitokunnalle yli 200 € vuodessa jaloput ajot on lähes yksinomaan kaupungin teitä ja en ajaisi lainkaan perustettavan yhtiön teitä, pidän 540 € maksua riistämisenä. Kuka erottelee mahdollisen seurantalaitteen ajokilometrit niiden teiden mukaan mitä on ajettu ja miten milloinkin ajettu matka pysyy salassa ja miten mahdolliset hakkerit saavat tiedon että en ole kotona ja käyvät ryöstöretkellä.
Mitä etua mahdollinen yhtiö toisi, kun siihen tulee rahastavia välikäsiä ja niiden pitää tuottaa voittoa.
Ei voida verrata teleoperaattoreihin, kun jokaisella on oma verkko ja on vain yksi tieverkko ja se tarjoaa palveluita jokaiselle samaan hintaan
Kun tällä hetkellä autoilijoilta peritään maksuja paljon enemmän, kuin niitä käytetään, miksi niistä rahoista ei oteta lisää tieverkkoon.
Jos tällainen yhtiö perustetaan, rakentakoon se oman tieverkon ja periköön sen käytöstä niin suuria maksuja, että se on kannattavaa, mutta nykyistä tieverkkoa sille ei saa antaa.

Jos autovero poistetaan, pitää aiemmin autonsa ostaneille hyvittää se osuus, mikä veroa on jäljellä. Eli nykyinen maksu pitää porrastaa auton iän ja päästöjen mukaan

Käyttäjän profiilikuva - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. tammikuuta 2017 kello 13.04.48

Tässä tapauksessa kilometripohjainen maksu olisi todennäköisesti käyttäjälle edullisempi. Valtion verotuloja ei ole korvamerkitty, vaan eduskunta päättää niiden käytöstä vuosittain. Asiakas voisi aina ostaa palvelun suoraan liikenneverkkoyhtiöltä ilman palveluoperaattoreiden pakettien hyödyntämistä.


Liian kapeita, huonosti merkattuja

Profiilikuvan paikka

Nyyrikki
23. tammikuuta 2017 kello 11.27.28

Tiet joita eniten ajan, 9-tie, 4-tie Jkl-Äänekoski, 5-tie Kuusamoon. Kaikki ovat liian kapeita, teiden kaistamerkinnöissä paljon puutteita, laitojen merkeissä myös, pinnoitus paikoin pahoilla montuilla. Ohitusmahdollisuuksia ei juurikaan ole, mikä aiheuttaa vaaratilanteita.
Yleisestiottaen valtateitä pitäisi leventää, sekin riittäisi, ei välttämättä tehdä kaksikaistaiseksi.
Päälystysten vaurioiden korjaus ja teiden kaista, ohituskielto ja laita merkinnät tulisi pitää hyvin maalattuna.


Vaihtelevassa kunnossa, kiitos kysymästä eikä muuten liikenneverkostoa tarvitse yksityistää

Profiilikuvan paikka

Einari Lätty
23. tammikuuta 2017 kello 11.31.33

Maksetaan vuosittain n. 8 miljardia liikenteelle ja siitä palautuu liikenteelle 1,5 miljardia. Sekin on n. 0,1 miljardia liian vähän ja näin syntyy korjausvelkaa. Velan huomaa sitten käytännössä tiestön vaihtelevasta kunnosta.

Liikenteeltä kiskottu vero tulee käyttää liikenteelle. En millään jaksa uskoa että tiemaksut parantaisi yhtään mitään muuta kuin jossain vaiheessa ulkomaisia sijoittajia ja kotimaisia "johtajia".

P.s. Tiemaksut eivät edellytä yksityistämistä.

Käyttäjän profiilikuva - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. tammikuuta 2017 kello 13.10.47

Yhtiöittämisessä ei ole kyse yksityistämisestä. Liikenneverkkoyhtiömallissa liikenneverkon rahoitus turvattaisiin irrottamalla se valtion budjetista. Yhtiö käyttäisi keräämänsä maksut liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen.


Törkeä kansallisomaisuuden ryöstöyritys!

Profiilikuvan paikka

100-vuotiaan Suomen ja suomalaisten puolesta
23. tammikuuta 2017 kello 11.34.08

Nyt olisi mielestäni keskusteltava perusongelmasta ja nähtävä metsä puilta.
Haluammeko me suomalaiset, mukaanlukien kaikki autottomat, että yhteisesti maksamamme kansallisomaisuus luovutetaan vastikkeettomasti markkinavoimille, ja vielä samalla lainsäädännöllä suojataan heidän päättymätön rahastusoikeutensa? En minä ainakaan!
Lisäksi on huomioitava, että yhtiömuotoisen organisaation tiedonantovelvollisuus on mitätön = Yhtiöitä ei voida velvoittaa luovuttamaan tietoja päätöksentekoprosesseistaan, kilpailutuksistaan EIKÄ AUTOILIJOISTA KERÄÄMISTÄÄN SEURANTATIEDOISTA.

Autovero ja siitä luopumisesta puhuminen on Troijan hevonen, jolla asia yritetään meille nyt myydä - toivottavasti osaamme olla ostamatta. Pahoin kuitenkin pelkään, sillä esimerkkejä jo on (Caruna).
Autoilijoilta kerättävä 7 miljardin rahapotti varmasti kiinnostaa useita kotimaisia ja varsinkin ulkomaisia sijoittajia. Nyt tästä summasta noin 3 miljardia palautuu takaisin autoilijoille, loput 4 menee SUOMALAISEN yhteiskunnan muihin tarpeisiin. Näin pitääkin olla.

MIETTIKÄÄ JA YMMÄRTÄKÄÄ NYT HYVÄT IHMISET MITÄ TÄSSÄ ON TAPAHTUMASSA!

(Puhutaan, että Bernerin tulisi erota. Tulisi ehkä lisäksi pohtia täyttyykö tällaisia toimia suunnitellessa Suomen rikoslaissa esitetyt tunnusmerkit mitä tulee esim. Suomen itsemääräämisoikeuteen liittyen? Poliittinen vastuu on kovin kevyt pelote henkilöille, joiden henkilökohtainen omaisuus on sitä luokkaa mitä useilla päättäjillämme on.)


Kelpaa minulle

Profiilikuvan paikka

Miettii
23. tammikuuta 2017 kello 11.37.54

Eihän tuolla autoaan riko , siis aivan hyvä


Tyhmää kikkailua

Profiilikuvan paikka

Tomppa
23. tammikuuta 2017 kello 11.39.50

Tällä kikkailulla jota aiotte harjoittaa muuttamalla jo veronmaksajien maksamat tiet yhtiöiksi ei ole mitään järkeä. Valtion ei tule harjoittaa voittoa tuottavaa bisnestä. Nyt jo autoilijat maksaa enemmän kuin saavat. Tuolla seuranta ja muilla kikkailuilla että ole tekemässä hyvää kenellekkään muulle kuin lähipiirillenne ja niille jotka teidät on tuohon asemaan lobanneet.

Käyttäjän profiilikuva - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. tammikuuta 2017 kello 18.13.34

Liikenneverkkoyhtiön tarkoitus ei olisi voiton tuottaminen, vaan liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen riittävän rahoituksen turvaaminen. Liikenneverkko ei ole koskaan valmis, vaan se vaatii jatkuvaa ylläpitoa ja kehittämistä.


Järjetön hanke

Profiilikuvan paikka

Yksityisautoilija
23. tammikuuta 2017 kello 11.40.10

Hanke on järjetön. Historia on aika karua luettavaa valtion tehtävien yhtiöittämisestä ja myöhemmin yksityistämisestä vaikka se tässä vaihessa ei muka ole tulevaisuus. Niin oli sähköverkkojenkin tapauksessa, sääntelyllä muka pystytään kontrolloimaan hintoja, mikä ei ole totuus tänä päivänä. Ehdotettu malli on "hinnat alkaen", myöhemmin autoilijoiden kustannettavaksi tulee mm. rautateiden ylläpito jolloin ennustetaan 25 % hintojen nousua nykyiseen malliin. Autovero ei poistu, se vaan vaihtaa nimeä ja siirtyy vuosimaksuksi ja hyödyttää vain niitä jotka ajavat kalliilla autoilla ja vaihtavat uuden alle parin vuoden välein. Ulkomailta tuonti helpottuu ja kotimaiset autokauppiaat jäävät nuolemaan näppejään ja nekin rahat on Suomen elinkeinoelämästä pois. Saksassa vastaavat autot ovat halvempia myös veronpoiston jälkeen ja niiden varustetaso on paljon parempi kuin Suomeen tuoduissa vastaavissa. Italiassa ja Puolassa on yksityistetty joitakin tieosuuksia ja siellä yhtiöt tekevät 50 % liikevoittoprosentilla tulosta ja autoilijat maksavat sen. Ministeriön laskelmissa polttoaineen kulutuksien on ennustettu laskevan voimakkaasti mutta jos ne perustuvat hybridiautojen valmistajien ilmoittamiin kulutuslukemiin, laskelmissa täytyy olla satojen miljoonien eurojen heitto koska Suomen talvessa kulutuslukemat eivät tule toteutumaan vaan voivat olla jopa nelinkertaiset (esim. 1,25 l/ 100 km osoittautui autolehden testissä 5 l/ 100 km todelliseksi). Lisäksi polttoaineen hintaa ei voida laskea tulevaisuudessakaan kovin paljoa koska EU määrää minimiverotason (siinä tapauksessa että sillä ajateltaisiin kompensoitavan nousevia kuluja). Suomen sähköntuotanto ei kestä kymmeniä tai satojatuhansia sähköautoja, jo nyt sähkön tuotanto ei riitä pakkasilla vaan kolmasosa tulee ulkomailta. Tuulimyllyt tuottavat pakkasilla alle 5 % nimellistehostaan, niihinkin menevät tuet menevät aivan hukkaan ja ovat miljardiluokkaa. Jo pelkkä lause "autoilu halpenee" ja perään todetaan että "rahaa pitää saada lisää tieverkon ylläpitoon" kertoo kuinka absurdeilla perusteilla tätä yritetään ajaa läpi. Äänestäjät eivät ole sentään noin tyhmiä että uskovat.... Toivotaan että kuntavaalien tulos (taitaa tulla liikenneverkkovaalit) on sellainen viesti että se menee perille jos se ei muuten mene. Malli sortaa erityisesti maaseutua jossa usein tarvitaan auto / kuski töissä kulkemiseen, pitkien välimatkojen takaa. Oletetaan että perheessä on neljä käytettyä autoa, niitä tuskin kovin monella on varaa vaihtaa kaikkia uusiin kahden vuoden välein jotta pääsee hyötymään autojen verottomuudesta. Tämä hanke on jo saanut niin paljon vastatuulta osakseen jopa keskustan omissa riveissä että se olisi jo puolueenkin edun nimissä parasta haudata mahdollisimman pian ja ministerin tehdä johtopäätökset siitä ja erota. Autokauppa on sakannut, jopa satoja miljoonia euroja katoaa talouden rattaista kun ihmiset eivät uskalla ostaa uusia tai uudehkoja autoja kun vaarana on veron menetys

Profiilikuvan paikka

Maksumies
23. tammikuuta 2017 kello 20.17.32

Juuri näin asia on. Ongelmana on, että rahaa tarvitaan paljon lisää eivätkä kenekään kustannukset saa juurikaan nousta. Mihinkähän pakkomatematiikkaan perustuu ratkaisu: perustetaan tieyhtiö, jonka välistävedon jälkeen rahaa on entistäkin vähemmän.

Aivan liian monet poliitikot eivät tunne talouden perusperiaatteita (Hei, me tienataan tällä!), osaa edes neljää peruslaskutapaa, sekoittavat prosentit ja promillet, eivät tunne eivätkä ymmärrä SI-järjestelmän kerrannaisyksikköjen etuliitteitä, eivät erota toisistaan volttia, wattia tai wattisekuntia jne., mutta tekevät silti talous- ja energiapolitiikkaa ihan muina naisina ja miehinä. Kyllä kansa maksaa!

Ostin tyttärelle pari viikkoa sitten uuden auton ja olisi perhepiirissä pari muutakin autonuusimista, mutta taidanpa siirtää uuden liikenneministerin aikaan.

PS: Hybridien kulutuslukemat näyttävät todella olevan ihan huuhaata. Itse koeajoin pikkuhybridin, jonka piti kuluttaa 3,5l/100 km, mutta menkin 6,6 l ihan tavallisessa ajossa!


Tyhmää kikkailua

Profiilikuvan paikka

Tomppa
23. tammikuuta 2017 kello 11.40.41

Tällä kikkailulla jota aiotte harjoittaa muuttamalla jo veronmaksajien maksamat tiet yhtiöiksi ei ole mitään järkeä. Valtion ei tule harjoittaa voittoa tuottavaa bisnestä. Nyt jo autoilijat maksaa enemmän kuin saavat. Tuolla seuranta ja muilla kikkailuilla että ole tekemässä hyvää kenellekkään muulle kuin lähipiirillenne ja niille jotka teidät on tuohon asemaan lobanneet.


Järjetön hanke

Profiilikuvan paikka

Yksityisautoilija
23. tammikuuta 2017 kello 11.40.46

Hanke on järjetön. Historia on aika karua luettavaa valtion tehtävien yhtiöittämisestä ja myöhemmin yksityistämisestä vaikka se tässä vaihessa ei muka ole tulevaisuus. Niin oli sähköverkkojenkin tapauksessa, sääntelyllä muka pystytään kontrolloimaan hintoja, mikä ei ole totuus tänä päivänä. Ehdotettu malli on "hinnat alkaen", myöhemmin autoilijoiden kustannettavaksi tulee mm. rautateiden ylläpito jolloin ennustetaan 25 % hintojen nousua nykyiseen malliin. Autovero ei poistu, se vaan vaihtaa nimeä ja siirtyy vuosimaksuksi ja hyödyttää vain niitä jotka ajavat kalliilla autoilla ja vaihtavat uuden alle parin vuoden välein. Ulkomailta tuonti helpottuu ja kotimaiset autokauppiaat jäävät nuolemaan näppejään ja nekin rahat on Suomen elinkeinoelämästä pois. Saksassa vastaavat autot ovat halvempia myös veronpoiston jälkeen ja niiden varustetaso on paljon parempi kuin Suomeen tuoduissa vastaavissa. Italiassa ja Puolassa on yksityistetty joitakin tieosuuksia ja siellä yhtiöt tekevät 50 % liikevoittoprosentilla tulosta ja autoilijat maksavat sen. Ministeriön laskelmissa polttoaineen kulutuksien on ennustettu laskevan voimakkaasti mutta jos ne perustuvat hybridiautojen valmistajien ilmoittamiin kulutuslukemiin, laskelmissa täytyy olla satojen miljoonien eurojen heitto koska Suomen talvessa kulutuslukemat eivät tule toteutumaan vaan voivat olla jopa nelinkertaiset (esim. 1,25 l/ 100 km osoittautui autolehden testissä 5 l/ 100 km todelliseksi). Lisäksi polttoaineen hintaa ei voida laskea tulevaisuudessakaan kovin paljoa koska EU määrää minimiverotason (siinä tapauksessa että sillä ajateltaisiin kompensoitavan nousevia kuluja). Suomen sähköntuotanto ei kestä kymmeniä tai satojatuhansia sähköautoja, jo nyt sähkön tuotanto ei riitä pakkasilla vaan kolmasosa tulee ulkomailta. Tuulimyllyt tuottavat pakkasilla alle 5 % nimellistehostaan, niihinkin menevät tuet menevät aivan hukkaan ja ovat miljardiluokkaa. Jo pelkkä lause "autoilu halpenee" ja perään todetaan että "rahaa pitää saada lisää tieverkon ylläpitoon" kertoo kuinka absurdeilla perusteilla tätä yritetään ajaa läpi. Äänestäjät eivät ole sentään noin tyhmiä että uskovat.... Toivotaan että kuntavaalien tulos (taitaa tulla liikenneverkkovaalit) on sellainen viesti että se menee perille jos se ei muuten mene. Malli sortaa erityisesti maaseutua jossa usein tarvitaan auto / kuski töissä kulkemiseen, pitkien välimatkojen takaa. Oletetaan että perheessä on neljä käytettyä autoa, niitä tuskin kovin monella on varaa vaihtaa kaikkia uusiin kahden vuoden välein jotta pääsee hyötymään autojen verottomuudesta. Tämä hanke on jo saanut niin paljon vastatuulta osakseen jopa keskustan omissa riveissä että se olisi jo puolueenkin edun nimissä parasta haudata mahdollisimman pian ja ministerin tehdä johtopäätökset siitä ja erota. Autokauppa on sakannut, jopa satoja miljoonia euroja katoaa talouden rattaista kun ihmiset eivät uskalla ostaa uusia tai uudehkoja autoja kun vaarana on veron menetys


Eki

Profiilikuvan paikka

Eimitään järkeä
23. tammikuuta 2017 kello 11.59.35

Se on silleen et mitään maksuja ei koroteta ne on ollu jo tapissa kymmenen vuotta teitten kunto ei muutu miksikään vaikka maksetaan palkasta 90 prosenttia veroa ,verot on nimittäin siitä kymmenkertaituneet kun eu,hun liityttiin ja valtion velka vain kasvaa, ja autoveron poisto ei helpota minun elämää yhtään en pysty ostamaan uutta , ei minun palkkaan se vaikuta , eka ajetaan yritykset konkkaan sitten työttömän elämää kiristetään , mielluummin näin , alle kahdentuhannen eläkkeet ja palkat työttömyys rahat , verottomix talous nousee se on se kuluttaja ,,, no eihänniitä kuulema olekkaan tätä kun alle kahdentuhannen palkkoja ei ole,,,kepun ja kok mielestä, mut kaikki nämä ruohonjuuritason palkat lähtee näillä alueilla tuhannesta kolmesta sadasta,,repikää siitä tiemaksuja työmatka 45, km sivu,,,


Ja taas kansalaisia yritetään kusettaa.

Profiilikuvan paikka

Huolestunut kansalainen
23. tammikuuta 2017 kello 12.11.46

Kyseisessä mallissa ei ole mitään järkeä. Itselläkin käyttökustannukset käyttöautossani nousisivat laskurin mukaan yli 300€. Ja koska auton vaihto olisi edessä isompaan koska sellaiselle alkaa olemaan kohta jo aika kova tarve niin arvioidut kustannukset nousisivat laskurin mukaan melkein 800€. Kysyn vaan missä on ne puhutut säästöt autoilijoilta? Enkä varmasti ole ainut kuka ei pysty kävelemään lähimpään autoliikkeeseen ja valitsemaan sieltä haluamansa, koska pelimerkit lompakossa/tilillä ei riitä... eikä äkkiseltää mitä laskeskelin sekään juurikaan säästöä toisi omalle kohdalle ainakaan...


Päätiet kunnossa, mutta

Profiilikuvan paikka

Niko Korhonen
23. tammikuuta 2017 kello 12.12.25

Päätiet ovat ihan hyvässä kunnossa, mutta maantiet (seututiet ja yhdystiet) paikka paikoin surkeassa kunnossa ja jopa hengenvaarallisia, koska niissä erittäin suuria routavaurioita kuten esim. reiät, kumpareet.


Parantamisen varaa on aina.

Profiilikuvan paikka

Tebbis
23. tammikuuta 2017 kello 12.18.04

Suomen tieverkko vaatii huoltoa, mutta yhtiöittäminen ei ole ratkaisu. Liikenteen nyt jo kalliit maksut kuten verot ja vakuutukset eivät saa nousta enempää. Jos vuosittaiset maksut monelle pakollisesta liikkumisesta nousee, monelle pahimmillaan sadoilla euroilla, eikä kuitenkaan raha mene lyhentämättä tieverkkoon ja liikenteen infrastruktuurin kehittämiseen on silloin yhtiöittäminen täysin turhaa. Nyt jo tuhannet työssäkäyvät taistelevat autoilun kallistumisen kanssa. Samalla lailla kuljetusyritykset jatkuvasti joutuvat taistelemaan kannattavuuden ja jatkuvan liikennöinnin kallistuminen kanssa. Kaikki kulut mitä yhtiöittäminen nostaa, nostaa myös kuljetustaksoja ja sitäkautta kauppojen hinnat nousee. Eli toisin sanoen tavallinen kuluttaja joutuu jälleen maksumieheksi.
On järjetöntä ajatella että tälläisellä keinottelulla saataisiin luotua mitään hyvää. Kuilut eri paikkakunnilla asuvien välillä kasvaa, eriarvoisuus pienituloisten ja keakikastin välillä pahenee entisestään. Liikkuminen autolla on Suomessa kymmenille tuhansille pakollinen asia ja siitä ei missään nimessä saa rangaista.


Maamme sijaintiin nähden täällä on hyvät tiet

Profiilikuvan paikka

Isolohko
23. tammikuuta 2017 kello 12.19.02

Otsikko kertoo mielipiteeni. Jos rahoitusta tulisi lisää muualta kuin perusautoilijan taskusta, niin toki tiestöä saa parantaa.


Kusetusta ja eriarvoistavaa politiikkaa

Profiilikuvan paikka

Ege
23. tammikuuta 2017 kello 12.35.42

Moottoripyöriin kohdistuva ylimääräinen vero on eriarvoistava verrattuna autoihin. Siinä verotetaan omistamisesta, jota eliittikään ei joudu tekemään. Autoveroa maksaa rikkaampi kansanosa sen poisto ja varsinkin siirtymävaiheen tukeminen on hulluutta. Koulutuksesta ja ihmisiltä on leikattu monellaki on elämän perusasioiden kohdalla tiukkaa kuten lääkkeissä. Koulutuksesta leikattiin 190miljoonaa ja nyt on 100miljoonaa varaa heittää varakkaampien peltilehmien ostoon!!!! Haloo hei oikeesti!!!! Ja sitten perustetaan eriavoistumisryhmiä pohtimaa miksi näin on.


Parannettavaa on

Profiilikuvan paikka

Jari
23. tammikuuta 2017 kello 12.52.45

Päätiet pääasiassa ihan ok, siis isoimmat valtatiet. Kun tulevaisuudessa teitä toivottavasti kunnostetaan niin keskikaidetietä Ruotsin malliin voisi vilkkaille teille tehdä vuorottelevilla ohituskaistoilla. Lisäisi turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.


Erittäin hyvässä kunnossa

Profiilikuvan paikka

@funlike
23. tammikuuta 2017 kello 13.17.36

Tiet joita enimmäkseen käytän ovat erittäin hyvässä kunnossa.


Lisää veroja.

Profiilikuvan paikka

Automies.
23. tammikuuta 2017 kello 13.47.27

Polttoaineveroon korotus,samoin käyttömaksuihin.Sähköautoille ja ulkomaan rekoille maksut myös. Myös liikennetraktoreille ja mönkijöille omat maksunsa.Siinä se,eikä yhtiöittämistä/yksityistämistä tarvita koska lisäävät kuluja entisestään.


vägskicket

Profiilikuvan paikka

jcih
23. tammikuuta 2017 kello 14.11.44

Vägarna jag använder vid sydkusten är generellt i godkänt skick.


Kyllä rahaa on....

Profiilikuvan paikka

ek
23. tammikuuta 2017 kello 14.35.38

Veroja on kerätty autoilevalta kansalta niin paljon että kyllä niiden pitäisi riittää teiden kunnossa pitoon kirkkaasti. Mutta kun ministerit jakaa rahat minne sattuu, pitäisi käyttää rahat oikeaan kohteeseen.

Profiilikuvan paikka

30 000 km vuodessa
23. tammikuuta 2017 kello 22.24.41

Samaa mieltä, kyllä autoa käyttävät työmatkalaiset ja muut kuljettajat ovat tieverkon kunnossapidon rahat moninkertaisesti maksaneet, miksi niitä rahoja ei ole käytetty siihen tarkoitukseen? Lisäksi tiukentuneet sakotukset ovat myös tuodeet valtiolle rahaa. Teiden kunnostukset eivät myöskään aina ole olleet parannuksia vaan myös huonnonnuksiakin löytyy! Nykysuunnittelussa ei huomioida liikeenteen joustavuutta, vaan vaikuttaa siltä että jotenkin yritetään hankaloittaa autolla ajamista.

Ja miksi luovuttiin kuraläpistä, nyt kun teillä aina rapa lentää (liikaa suolausta!). Eikö niitä voi määrätä pakollisiksi uusiin autoihin.


miljardisäästöt

Profiilikuvan paikka

ajotapojen muutokset...
23. tammikuuta 2017 kello 14.56.34

"tee ehdotuksia alueesi tieverkon kunnosta."

Tieverkko on riittävässä kunnossa se mitä sille on tarvetta.

Yksi asia tosin on valtakunnallisesti joka tieverkon kunnossa on mielestäni muuttunut huonompaan suuntaan.

Talvikunnossapito pyrkii siirtämään kesäkelin teille ja sulattamaan lumipeitettä teiltä heti sillä suolalla jos sääolot sen sallivat.

Kuitenkaan kesäkeliä ei Suomessa talveksi toimilla saada, mutta paljastetaan se asfaltin pinta nastojen kulutukselle.
Eikä se asfaltin pieni jääkerros kitkan kannalta ole sama kuin sula tie johon pyritään sitä saavuttamatta.

Parempi olisi suolauksen sijaan pelkkä lumipinnan auraus ja ilman sitä sulattamista. Säilyisi se lumipinta suojana nastojen kulutukselta.

Tiestön kulutuksen kannalta nastarenkaille voisi määrätä veron, joka siirtäisi käyttöä kitkarenkaisiin ja johtaisi
ajotapojen muutoksiin ja ennakointiin.
Tietenkin tätäkin vastustetaan liikenneturvallisuuden kannalta, mutta vähän autoa tarvitseville asialla ei merkitystä, ajotapoja voi
kyllä muuttaa.
Kiireiset käyttävät kaikesta välittämättä niitä nastojaan. Eikä rahtiliikenteessä niitä nastoja nykyisinkään käytetä.

Tiestön kulumisen kannalta asialla on merkitystä, ellei joku sitten kumoa 10 mm lumikerroksen vaikutusta.
Pintakuluman mittauskin on aika vaivatonta vaikka vaikka jo yhden talven aikana.


Teiden kunto

Profiilikuvan paikka

Polo
23. tammikuuta 2017 kello 15.28.47

Täällä pohjoisessa tiet ovat hyvässä kunnossa.


Pajulahteen huonosti hoidettu

Profiilikuvan paikka

FW190d
23. tammikuuta 2017 kello 15.36.58

Teiden kunto on ihan kohtuullinen yleensä Suomessa joskin ero Norjaan on suuri. Pohjois-Nrjassa päällysteet ovat paremmassa kunnossa.

Haluan tässä kuitenkin yhden lyhyen pätkän nostaa esiin: Nastolan kirkon kohdalta Pajulahteen mennessä on päällyste ollut jo vuosikaudet (-kymmenet ?) ollut rikki ja suorastaan pelottava. Kirkolta lähtevän mäen alaosassa ennen Karhunsiltaa on painuma jonka kohdalle on asetettu 40 km nopeusrajoitus ihan kuopan takia. Kuoppaa ei vaan saada millään korjatuksi. Vieressä on kaivettu vaikka mitä mutta kun ei ole tienpitäjä asialla niin tämä on jäänyt huomiotta. Olen siinä luulossa että tieosuus on ELY:n hoitelema. Hävettää kun Pajulahdessa käy paljon mm. venäläisiä urheilijoita että minkä käsityksen he saavat maamme tienpidosta.


Tiestö paremmassa kunnossa kuin yleisesti 'mainostetaan'

Profiilikuvan paikka

Kitkarengas
23. tammikuuta 2017 kello 15.40.32

Tiestö yleisesti hyvässä kunnossa. Keväisin routavaurioiden korjauksiin nopealiikkeisyyttä niin vältytään turhilta rengasvaurioilta. Routavaurioilta ei voida välttyä.


Manipulointia

Profiilikuvan paikka

Teimo
23. tammikuuta 2017 kello 16.22.07

Pidän erittäin epärehellisenä ja manipuloivana tapana yrittää avata keskustelua liikenteen yhtiöittämisestä kysymällä ensimmäisenä kansalaisilta mitä mieltä he ovat tiestön kunnosta. Kaikki joilla on silmät päässä tietävät vastauksen: Huono. Sen sijaan VALTION teiden yhtiöittäminen ei auta millään tavoin niihin kunnan kaavateihin ja muihin yksityistehin joita 82% koko maan tiestöstä on. Vain 17% tiestöstä on valtion teitä, eikä niiden kunnossa ole moittimista.

Mutta tottakai tätä keskustelua on pitänyt koittaa manipuloida kaikin mahdollisin keinoin, jotta saataisiin tämä megalomaaninen täydellisen järjetön esitys näkymään jollain tavalla positiivisessa valossa. Kuitenkin ilokseni huomaan, että se ei juurikaan ole kansalaisiin uponnut.


Sivutiet hengenvaarallisia

Profiilikuvan paikka

Yrittäjä
23. tammikuuta 2017 kello 16.44.48

Ikävä kyllä ei lämmitä mieltä lainkaan että tie jota joudun päivittäin käyttämään on virallisesti vähän liikennöity ja kunnossapito on sen mukaista. Kesäkaudella tietä ei lanata, joten kuoppainen tie jää epätasaisen polanteen alle odottamaan kelirikkoa. Autoon joutuu vaihtamaan nivelet vuosittain, kun tiessä on 5-10 cm syviä kuoppia läpi tien leveyden eikä niitä pääse kiertämään edes vastaantulijoiden puolta hyödyntämällä. Talvikunnossapitoa ei juuri ole.
Päätiet ovat kohtuullisen hyvässä kunnossa ja turvallisia.


Tieverkon kunnosta

Profiilikuvan paikka

ER
23. tammikuuta 2017 kello 16.47.13

Omassa pääasiallisessa liikkumispiirissäni (pk-seutu, Satakunta ja Hki-Tre-Tku - kolmio) pääasiallisesti hyvässä kunnossa.


Loskat pois tehokkaammin

Profiilikuvan paikka

hmmmmm
23. tammikuuta 2017 kello 17.07.26

Tiet ovat kohtuullisen hyvässä kunnossa. Ainoastaan voisi loskakeleillä siivota pääväylien keskiviivan päällä olevan loskapolanteet ja mm. moottoriteillä pitää tiet siistimpänä. Kiihdytys/liittymiskaistat pitäisi pitää puhtaampina. Joskus on kaista loppunut kesken, ollut puolet loskanvallassa.

Myös nimismiehenkiharat pitäisi oikoa tiestä pois.


Tiestön luokitus

Profiilikuvan paikka

Kooma
23. tammikuuta 2017 kello 17.38.23

Valtion tiestöä on monenkuntoista. Hyvää, kohtuullista ja heikompaa.
Ehkä olisi järkevää myös jaotella teitä eri maksuluokkiin kuntonsa, liikennetiheyden ja sijaintinsa perusteella.
GPS seuraisi tarkasti ajosuoritusta, ja maksu muodostuisi siiä, minkä arvoista tietä ajetaan.
Syntyvästä datasta olisi monenlaista hyötyä tienhoidolle ja korjaustarpeen määrittelylle.


Tiet tyydyttäväss kunnossa ...

Profiilikuvan paikka

@Mondeo2000
23. tammikuuta 2017 kello 17.41.06

... mutta kunto heikkenee kaiken aikaa. Teihin pitää pystyä investoimaan nykyistä enemmän. - Ihmetyttää (vaikka ei kai se mikään yllätys ole), että Bernerin ehdotus tyrmätään tuoreeltaan. On taas kai "väärin sammutettu".


Ei kiitos lisäbyrokratialle

Profiilikuvan paikka

Vesa
23. tammikuuta 2017 kello 17.46.59

Mitä lempoa tapahtui niille keskustan masinoimille sääntelyn ja normien purkutalkoille jossa muka pyrittiin eroon monimutkaisista rakenteista ja byrokratiasta?

Nyt keskustaministerin selvityksessä tai esityksessä tienkäyttöä yritetään tehdä luvanvaraiseksi ja rakentaa erilaisia kompensaatiojärjestelmiä niille jotka ehkä maksavat autoveroa enemmän kuin myöhemmin ostavat. Sitten tarvitaan tietenkin valvontaorganisaatiot ja muutosmenettelyt sekä voidaan varautua myös oikeustoimiin Suomessa ja eu-tuomioistuimessa kun veroja ja maksuja kuitenkin kerätään ja maksetaan väärin.
Toinen vaihtoehto on vaan käyttää niitä jo verovaroista ylläpidettäviä teitä ja maksaa polttoaineessa sitä tienhoitomaksua eli veroa. Edellyttää että hallintomme oppii jakamaan sitä veropottia.


Tiet paljon ovat paremmassa kunnossa kuin tämä verkkopalvelu

Profiilikuvan paikka

Jumittaa
23. tammikuuta 2017 kello 17.51.06

Miksi tällainen peruspalvelu on näin hidas? Halutaanko edes kommentteja?


Melkein yhtä hyvät tiet kuin Venäjällä

Profiilikuvan paikka

Tienkäyttäjä jo kolmannessa polvessa
23. tammikuuta 2017 kello 18.31.19

Suomen Valtion tiet ovat kehitysmaatasolla. Kaipaa
nopeasti suuria kehityspanoksia. Sillat hajoamispisteessä.
Teiden rungot alimitoitettuja ja moninpaikoin jo pettäneet.
Asfaltit todella kujassa kunnossa. Tienhoitourakoitsijat
laiminlyövät velvoitteensa, kun ei ole Elyillä varaa valvoa.


Hyvät tiet

Profiilikuvan paikka

Realisti
23. tammikuuta 2017 kello 18.33.53

Suomen ilmasto-olosuhteissa on kohtuutonta odottaa että kaikki tiet olisivat viimeisen päälle tip top kunnossa. Suurin osa Suomen teistä on ihan hyvässä kunnossa. Tietysti aivan pienimmät tiet alueilla, joissa väestömäärä on vähäinen on huonompiakin teitä. Suomessakin on aika hyväksyä se mikä muualla on jo hyväksytty eli kaupungistuminen. Jos haluaa asua jossakin kaukana kaikesta, niin palvelutaso ei voi mitenkään olla sama kuin siellä missä suurin osa kansalaisista asuu. Tämä on vain kylmä totuus. Maailma on muuttunut ja Suomi myös, eikä rahat enää riitä samaan palvelutasoon koko maassa. Lisäksi monissa pienissä kunnissa on jo tullut eteen tosiasia, että lapsia ei enää synny eli tulevaisuutta ei juuri ole. Ei ihmisiä kuitenkaan voi pakko siirtää.


Sipoo

Profiilikuvan paikka

Pertti Sane
23. tammikuuta 2017 kello 18.44.20

Todella surkeassa jamassa, jopa motareilla välillä isoja reikiä, puhumattakaan vähänkään pienemmistä teistä. Ns paikkauksiakin tehdään aivan vasemmalla kädellä!! Luulisi, kun tullaan värkkien kanssa paikalle, YRITTETTÄIS edes jotenkin saada reijät tukkoon, mutta ei. Kun ei KIINNOSTA!!
Motoristit suuressa vaarassa Suomen perunapelloilla. Kyllä näkee, millä alueella asuu ELIITTI!!!!!


1-tie ja E-18 ovat seudultani

Profiilikuvan paikka

@Työtön_N50v
23. tammikuuta 2017 kello 19.09.29

1-tie ja E-18 ei hyviä vieläkään, korjaus on mitä on, on uria aina. Köyhien kuppaaminen jatkuu kuitenkin. Kai ennemmin hyväksytään pieni autoveron ja polttoaineen nosto kuin moninkertaiset vuosihinnat tms vanhoilla autoilla ajaville kuin huimat alennukset rikkaiden uusien autojen ostamisessa maksetun autoveron laskeminen pysyvästi heidän hyväkseen. Että kyllästyttää tällainen köyhien kuppaus joka puolelta, lääkkeistä, lääkärikuluista, autoista, asumisen kuluista, ruoasta yms. Ei kykene enää. Kaikki ylimääräinenkin on meillä perheeltä karssittu pois jo vuosia sitten, kun keski-ikäisten irtisanomisaallon seurauksena työttömyysputket alkoi. Ennemmin tarvitaan yel + tyel uudistus, joka hyödyttää kaikkia sekä eläkekatto rikkaille.


23. tammikuuta 2017 kello 19.09.32. Kommentti poistettu.


23. tammikuuta 2017 kello 19.09.32. Kommentti poistettu.


23. tammikuuta 2017 kello 19.09.38. Kommentti poistettu.


pk seutu ja kehä III

Profiilikuvan paikka

tekemistä riittää
23. tammikuuta 2017 kello 19.10.16

Huomaa kyllä, että säästöjä on tehty. Paikkauksilla korjattu kehää ja paikkapaikoin, etenkin liittymissä, kauheita kraatereita ja kuoppia. Vuosaaren sataman liikenne tiedettiin tulevan kehälle, mutta esim. Kuusikonmäki tökkii ja ruuhkautuu heti kun on vähänkin liukasta.


Rahoitus ei kohdennu oikein

Profiilikuvan paikka

Paljon ajava
23. tammikuuta 2017 kello 19.18.11

Valtakunnan päälinjat 4- ja 5-tie pitäisi saada moottoritietasoisiksi Ouluun ja Kuopioon saakka. Yleisesti teiden kunto on jatkuvasti heikentynyt ja varsinkin siltojen kunto huolestuttaa. Sivuteille pitäisi saada toimiva ylläpitojärjestelmä, eli jos valtion tiet yhtiöitetään, niin myös samalla pitäisi miettiä yksityisteiden ja vähän liikennöityjen hiekkateiden kohtalo. Rospuutto ja talviaikaan raskas liikenne - maito, metsä ja muu teollisuus, koululais- ja myös muu henkilöliikenne on vaikeuksissa. Ilmaston lämpeneminen tulee lisäämään ongelmia, joten rahaa ja investointeja pitäisi tehdä jo nyt. Verotus ei voi enää tästä kiristyä, joko julkisen sektorin kuluja on karsittava, että saadaan enemmän verorahoja suunnattua tienpitoon - kuluja on karsittava joka tapauksessa - tai sitten on saatava yksityistä pääomaa teiden kunnossapitoon.
Jos ja toivottavasti kun yhtiöittäminen etenee, niin antakaa tehkää siitä sellainen malli, että suomalaisten eläkeyhtiöiden kannattaa olla sijoittamassa infraan - tuotot tulee sitten aikanaan käytettyä eläkkeiden maksamiseen. Hyvä hanke - vaatii vaan läpinäkyvän valmistelun ja myös läpinäkyvän toimintamallin tulevaisuudessa.


Tiestön hoito

Profiilikuvan paikka

MasaTku
23. tammikuuta 2017 kello 19.30.41

Bernerin ja osan viestintäministeriön (kuinkas sattuikaan että sama instanssi hoitaa televiestintää ja maanteitä???) tapa esitellä faktoja sekä siihen liittyviä kysymyksiä on hyvinkin epärehellistä sekä manipuloivaa jolla nyt yritetään saada toivottua keskustelua aikaan koskien liikenteen yhtiöittämistä.
Alkuun täällä kysytään kansalaisilta että mitä mieltä he ovat tiestön kunnosta.
Kaikki jotka ovat vähääkään ajaneet pääteiden ulkopuolella vastaavat: Huono ja rappeutumaan päin.
Tämä valtion omistamien pääteiden teiden yhtiöittäminen ei vain auta mitään näihin pienempiin kaavateihin ja olemassa oleviin yksityisteihin joita 83% koko maan tiestöstä on.
Valtionteitä joille tätä maksua kaavaillaan on vain 17% tiestöstä
Sitten kysellään että oletko valmis maksamaan kunnostuksesta. Aika johdattelevaa!
Eikö tässä olisi ollut parempi kysyä että koetaanko tarpeelliseksi ohjata aiempaa enemmän tiestön hoitoon kun nykyiset 20% perityistä maksuista.
Jatkossa jo ruvetaan unohtamaan aiemmat vuotuiset ajoneuvoverot kun kysellään että pitäisikö ajoneuvon päästöjen vaikuttaa liikkumisen hintaan?
Nämähän ne ovat juuri ne kriteerit jotka siihen vaikuttavat!
Viimeisessä kysellään ehdotuksia teiden hoitoon jossa vastaus on että palautetaan aiempaa enemmän takaisin alkuperäiseen kohteeseen jonne ne verot on kerätty. Esimerkiksi alkuun 30% jolla saadaan paljon aikaan.
Tievelanhoitoon (mikä se on kun saadaan 8miljardiaja palautetaan 1,5miljardia ja silti syntyy velkaa!!!) pika-avuksi voisi vielä harkita autoliiton esittämää 6centin korotusta polttoaineisiin mikä kattaisi kaiken!


Lähiöiden pikkuteitä voisi parantaa

Profiilikuvan paikka

Jukkis
23. tammikuuta 2017 kello 19.33.24

Päätiet ja kaupunkien isommat tiet ovat kohtuullisessa kunnossa, lähinnä urat ovat ongelmana ja pienempien teiden kunto.
Rahaahan kerätään nyt moottoriajoneuvojen omistajilta ja käyttäjiltä tuplaten mitä käytetään, joten rahan määrästä kunnostukset eivät ole kiinni.


ei pureta siltoja koko ajan

Profiilikuvan paikka

tarkoituksenmukainen
23. tammikuuta 2017 kello 19.37.47

Pääkaupunkiseudulla tieverkko on pääpiirteissäin riittävä. Ruuhkia tulee purkaa rakentamalla tarkoituksenmukaisesti, ei liikaa kapasiteettia kerralla. Liian hyvästä tienpätkästä seuraa ruuhka läheisille teille. Amerkin mantereelta löytyy runsaasti tutkimustietoa aiheesta.
Teitä rakennetaan myös erittäin tuhlailevasti. Sen lisäksi että rakennetaan esim. liian hyviä risteyksiä, puretaan jatkuvasti siltoja jotka ovat elinkaarensa puolessa välissä. Kaikki tämä vain siksi, että toteutetaan jokin itse asetettu normi. Sidotulle pääoman eli taseen hävittämiselle ei anneta mitään arvoa, budjetista uutta siltaa vaan.


Paljon ajava

Profiilikuvan paikka

Vesku
23. tammikuuta 2017 kello 19.40.28

Osassa Suomea tiet ok, mutta toki teitäkin jotka sopisi paremmin traktorilla. Yleisesti ottaen Plussan puolella.


Tieverkko on hyvässä kunnossa

Profiilikuvan paikka

Vantaalta
23. tammikuuta 2017 kello 19.50.04

Pääkaupunkiseudulla tiet ovat hyvässä kunnossa. Mökkimatka Mikkeliin taittuu muiden herrojen tapaan suorastaan erinomaisella tiellä. Luonnollisesti parhaassa kunnossa on yksityistiemme, jonka tieosuuskunnan paikallinen isäntä pitää huippukunnossa parinkympin vuosimaksulla per osakas. Näitä Keskustan Venäjä-kuvitusteitä en ole nähnyt missään Suomessa.


23. tammikuuta 2017 kello 20.17.26. Kommentti poistettu.


23. tammikuuta 2017 kello 20.17.30. Kommentti poistettu.


Tieverkosto

Profiilikuvan paikka

Autoilija
23. tammikuuta 2017 kello 20.22.33

Moottoritiet ok. Kantatiet ja muut huonommassa kunnossa.


tieverkko

Profiilikuvan paikka

varsinais-suomesta
23. tammikuuta 2017 kello 20.42.51

Valtatiet ja moottoritiet ovat tällä hetkellä mielestäni kohtuu hyvässä kunnossa mutta kantatiet ja siitä pienemmät tiet ovat naurettavan huonossa kunnossa. Mutta tilanne ei parane uudistuksilla, vaan sillä että tällä hetkellä liikenteeseen suunnatut verot ja kerätyt maksut KÄYTETTÄISIIN myös sen ja tieverkon kehittämiseen.


hieno ehdotus.

Profiilikuvan paikka

sähköauto
23. tammikuuta 2017 kello 20.45.16

Nyt selkeytyy tien hoito. Kyllä ne jotka ajavat vanhoilla haisevilla autoilla on pantava maksaman .Ne joilla ei ole varaa ostaa uutta
autoa ja mielummin sähköautoa joutavat pois liikenteestä.
Itse ajan Mersun citymaasturia joka ei saastuta ja toinen auto on Teslan sähköauto . Kun saataisiin nuo vanhat romut liikenteestä liikenekkin sujuisi hyvin ja nopeusrajoituksia voitaisiin poistaa tai ainakin korottaa .


hieno ehdotus.

Profiilikuvan paikka

sähköauto
23. tammikuuta 2017 kello 20.46.08

Nyt selkeytyy tien hoito. Kyllä ne jotka ajavat vanhoilla haisevilla autoilla on pantava maksaman .Ne joilla ei ole varaa ostaa uutta
autoa ja mielummin sähköautoa joutavat pois liikenteestä.
Itse ajan Mersun citymaasturia joka ei saastuta ja toinen auto on Teslan sähköauto . Kun saataisiin nuo vanhat romut liikenteestä liikenekkin sujuisi hyvin ja nopeusrajoituksia voitaisiin poistaa tai ainakin korottaa .


Tiet pääsääntöisesti hyvässä kunnossa itä-Helsingissä

Profiilikuvan paikka

@Hk_94
23. tammikuuta 2017 kello 20.46.19

Alueeni tiet ja väylät ovat pääsääntöisesti hyvässä kunnossa. Äärimmäisen vakavana riskitekijänä on, kun kaahaa yli sallitun km/h rajan, jolloin tiet rappeutuvat todella pahasti. Toinen äärimmäisen huono ja todella vakava puoli teilläni on se, kun niistä häviää valkoisella maalilla maalatut merkit, kuten suojatien seeprat, ajosuunnan nuolet, katkoviivat, sulkuviivat ja km/h rajoitus lukuna.


Kevät tuo esiin aina totuuden

Profiilikuvan paikka

@halttjou
23. tammikuuta 2017 kello 20.47.20

Ja se totuus on surkea. Jopa päätiet kuoppautuvat ja teihin tulee teräväreunaisia kuoppia jotka rikkovat renkaat ja iskarit. Lisäksi tiet tuntuvat olevan tehty 20 metrin pätkissä joten saa tuntea ja kuula jatkuvat jumputuksen kun ajaa tiellä.
Poliitikot ovat halunnet jakaa tieliikenteestä kerätyt rahat mitä ihmeellisimmiksi tuiksi mutta ei ole ollut halua pitää teitä kunnossa. Surkein hallitus oli tässä suhteessa Kataisen-Urpilaisen hallitus, ja Rinne jatkoi samalla linjalla.


Aika hyviä

Profiilikuvan paikka

roaduser
23. tammikuuta 2017 kello 21.06.33

Tiet ovat enimmäkseen vähintään tyydyttävässä ja enimmäkseen hyvässä kunnossa. Ei siis sellaisia kuin Venäjältä otetussa kuvassa maalaisliiton sivuilla.


Teiden kesto on heikko

Profiilikuvan paikka

Oululainen
23. tammikuuta 2017 kello 21.24.37

Tiet ovat melko hyvässä kunossa mutta erityisesti huolestuttaa kuinka nopeasti uudetkin tiet menettävät kuntoaan. Johtuuko se kenties säästämisestä pohjatöiden osalta, huonoista materiaaleista vai alimitoitetuista kurmituslaskelmista, vai kaikista. Menee osittain pääosaamisalueeni ulkopuolelle. Yhtenä ratkaisuna voitaisiin varmaan pyrkiä vähentämään nastojen käyttöä liikenteessä. Joko verottamalla nastarenkaita kitkarenkaita enemmän hankintahetkellä ja/tai määrittelemällä nastarenkaille kuukausimaksu tjms. Uskoisin että vaikka aluksi saattaisi tulla jonkinverran enemmän kolareita tietyissä keliolosuhteissa se olisi vain väliaikaista. Ihmiset kyllä oppisivat opeasti ajamaan kitkarenkaiden vaatimalla tavalla.


Hyvä selvitys

Profiilikuvan paikka

@mekoivuma
23. tammikuuta 2017 kello 21.26.31

On selvää, ettei valtion rahoitus tule riittämään joten yksityistä rahaa pitää saada ja veloitus tapahtuisi käytön mukaan. Bernerin ehdotus on hyvä, koska se on suunnattu pidemmälle tulevaisuuteen. Luonnollisesti se on selvitys, josta on matkaa konkreettisiin suunnitelmiin.


Maantiet

Profiilikuvan paikka

jussikuortti
23. tammikuuta 2017 kello 21.41.12

Maantiet ovat kurjassa kunnossa kesät talvet. Ongelmia on talvisessa kunnossapidossa puuttuu todellinen ennakointi ja kyky nopeaan reagointiin. Kesäisin urat ja niissä seisova vesi vahingoittaa rakenteita ja ovat turvallisuusriski.

Hämmästelen miksi asfaltti kokeilua kumibitumin käytöstä laajenneta.


Maantiet

Profiilikuvan paikka

jussikuortti
23. tammikuuta 2017 kello 21.41.46

Maantiet ovat kurjassa kunnossa kesät talvet. Ongelmia on talvisessa kunnossapidossa puuttuu todellinen ennakointi ja kyky nopeaan reagointiin. Kesäisin urat ja niissä seisova vesi vahingoittaa rakenteita ja ovat turvallisuusriski.

Hämmästelen miksi asfaltti kokeilua kumibitumin käytöstä laajenneta.


Rasitus vaihtelee

Profiilikuvan paikka

Ju55i
23. tammikuuta 2017 kello 22.13.13

Raskaat rekat urittaa teitä ja rikkoo tierunkoja isommilla teillä. Hiekkateitä ei enää höylätä kunnolla. Miksi? Yleisesti ottaen tiet ovat mielestäni tyydyttävässä, mutta enää ei saisi tinkiä ylläpidosta.


Kehnossa kunnossa

Profiilikuvan paikka

Riittaliisa
23. tammikuuta 2017 kello 22.53.24

Teihin on syöpynyt uria, jotka hankalia sateella, päällysteet ratkeilee ja tie katkeilee, keväisin koloja, talvella polanteita. Vaikuttaa siltä, että nykyisin päällyste on heikompi kestoltaan kuin ennen ja onko rakenteissakin vikaa, eikä talvella teitä aurata niin usein kuin aikaisemmin. En todellakaan pidä lähialueeni teitä hyväkuntoisina. Liikennettä on kuitenkin paljon, sekä moottoritiellä että maanteillä. Keski- tai Etelä-Suomeen ajaessa on aivan toivotonta, kun 4-tie on niin ahdas ja paljon liikennettä, rekkoja.


Suomen tiestö kaukana jäljessä Keski-Euroopasta

Profiilikuvan paikka

Nina V
24. tammikuuta 2017 kello 0.01.28

Suomen infrastruktuuri ja tiestö on kaukana jäljessä Keski-Euroopan vastaavasta. Rahoitusvajeen korjaaminen liikenneyhtiön perustamisen kautta tulisi todella tarpeeseen.


Tieverkoston kunto

Profiilikuvan paikka

Pienen kunnan asukki
24. tammikuuta 2017 kello 0.17.16

No jaa, toisaalta valtaväylät ihan kohtuuhyvässä kunnossa mutta sitten taas alempitasoinen tieverkko on jo aika kehnossa kunnossa ja huonompaan suuntaan menossa. Hävyttömintä säästömeininki on talvisin kun nykyään ei anneta edes aurata ilman liikennekeskuksen antamaa lupaa jos olen oikein ymmärtänyt. Niinpä tänäkin talvena on tilanne 12 päivää sitten olleen talvimyrskyn jälkeen sellainen että 4-numeroisia asfalttiteitä joissa kulkee virallisen liikennelaskennan mukaan yli 3000 autoa vuorokaudessa on täällä vieläkin täysin auraamatta kun on luotettu siihen että ei sinne mitään jää. Kivoja hyppyjä kyllä ne tuiskusta tulleet 10-20 senttiset kinokset jotka ovat nyt pakkautuneet kivikoviksi jääkumpareiksi keskelle suoria peltotienhaarojen kohdalle...

Kuntien/kaupunkien tienhoidosta pitää vielä hieman mainita, tiedän kyllä etteivät tavallaan kuulu tähän mutta mitä isot edellä niin sitä pienet perässä on toteutunut tässäkin. Kun teitä ei hoideta enää kunnolla niin ei enää oikein katujakaan niin hyvin. Eniten naurattaa se että aurausurakat menevät traktoreille joissa ei riitä massa kunnon auraukseen, alusterä vähän siloittelee vaan mutta ei saa irti mitään kunnolla. Samoin tiekarhu tuntuu olevan katoava luonnonvara, kaupungeissa niitä näkee sentään joskus mutta ne tuntuvat maaseudun tienhoidosta kadonneen lähes tyystin.


Oulusta etelään tien kunto huono

Profiilikuvan paikka

MarkkuMatias
24. tammikuuta 2017 kello 1.19.45

Oulusta etelään E18 tiessä paikoittain pahoja kuoppia ja pitkittäisi halkeamia. Autoilija joutuu ajaessaan tähystämään näitä tien pinnan vaurioita, sen sijaan että hän seuraisi liikennettä. Tilanne pahenee aina keväällä. Tiessä on myös syviä uria.