Lainsäädännössä on useita rinnakkaisia velvoitteita rekisterien ja tietojärjestelmien kuvaamiseen. Arkistolaissa arkistonmuodostussuunnitelman ensisijaisena tarkoituksena on toteuttaa arkistonmuodostusta. Julkisuuslain tietojärjestelmäselosteiden tarkoituksena on edistää viranomaisten julkisuusperiaatteen toteuttamista sekä tiedonsaantioikeuksien käyttöä. Tietohallintolaissa arkkitehtuurikuvausten tarkoituksena on edistää tietojärjestelmien yhteentoimivuutta sekä suunnitelmallisia hankintoja. Henkilötietolaissa ja tietosuoja-asetuksessa kuvaamisvelvollisuuksien tarkoituksena on mahdollistaa rekisterinpidon avoimuus sekä kontrolloida, että rekisterinpitäjä on huolehtinut rekisterinpitoon liittyvästä suunnitteluvelvollisuudestaan siten, että henkilötietojen suoja on varmistettu henkilötietojen käsittelyssä (osa osoitusvelvollisuuden toteuttamista).
Yleislainsäädännön tasolla on myös rinnakkaisia arviointi- ja suunnitteluvelvollisuuksia. Nämä johtavat rinnakkaisiin kuvauksiin, joiden sisältö vastaa monilta osin toisiaan. Olisikin perusteltua yhdistää arviointi-, suunnittelu- ja kuvaamisvelvollisuudet yhteen lakiin siten, että velvollisuudet palvelisivat useita käyttötarkoituksia. Tavoitteena on, että yhdellä kuvauksella palvellaan niin arkistonmuodostusta, tietojärjestelmien yhteentoimivuutta sekä henkilötietojen suojaa.
Suunnittelu-, arviointi- ja kuvaamisvelvollisuuksien yhdenmukaistaminen vähentää nykytilaan nähden velvollisuuksista aiheutuvaa hallinnollista taakkaa sekä parantaa eri toimintojen välistä eri tasoilla olevaa yhteentoimivuutta. Sääntelyn kehittäminen vähentää myös kuntien tehtävien määrää, edistää sääntelyn nettomääräistä keventämistä, turhan sääntelyn purkamista, hallinnollisen taakan keventämistä ja hallinnon prosessien digitalisointia pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti.
Kokonaisarkkitehtuuri tarjoaa välineet suunnitteluun, kuvaamiseen ja kokonaisuuksien hallintaan. Julkisessa hallinnossa kokonaisarkkitehtuuri onkin jo varsin laajasti käytössä ja monen organisaation arkkitehtuurikyvykkyys on hyvällä tasolla. Julkisen hallinnon käyttämät yhteiset peruskuvaukset on kuvattu JHS 198 – suositusluonnoksessa ”Kokonaisarkkitehtuurin peruskuvaukset”. Kokonaisarkkitehtuurille on tyypillistä, että se sovitetaan eri tavoin kunkin organisaation tarpeisiin, mutta organisaatioiden välinen yhteentoimivuus edellyttää joltain osin samoja kuvauksia ja määrityksiä ja yhtenäinen kuvaustapa helpottaa vuorovaikutusta ja suunnittelua.
Lainsäädännön kehittämiseen panostetaan hallitusohjelman mukaisesti. Valtiovarainministeriö on asettanut julkisen hallinnon tiedonhallinnan sääntelyn kehittämistä selvittävän työryhmän (VM098:00/2016), jonka tavoitteena on varmistaa hyvän hallinnon periaatteiden noudattaminen sekä tietojen monipuolinen, sujuva ja turvallinen hyödyntäminen palveluissa ja palveluprosesseissa. Työryhmä miettii laajasti tiedonhallinnan säädöspohjaa. Tämän ehdotuksen avulla työryhmä suunnittelee kuvauksien ja määritysten tarvitsemaa sääntelyä.
Vastaajilta pyydetään näkemyksiä tiedonhallinnan sääntelystä yleisesti ja erityisesti kokonaisarkkitehtuurin ja sen kuvausten sääntelystä. Ehdotettu luonnos sääntelylle on valmistelu tietohallintolain (634/2011) 4§ asetuksenantovaltuuden pohjalta, mutta palautetta pyydetään kuvauksen ja määritysten sääntelytarpeesta yleensä eikä palautetta tule rajata tietohallintolain kontekstiin.