Siirry sisältöön

Kerro kokemuksesi sote-palveluista

Kysymysmerkki 730
Kysely | Pirkanmaa 2019
Kysely on päättynyt

Nyt sinulla on mahdollisuus kehittää Pirkanmaan sote-palveluita ja niiden valinnanvapautta. Millaisia kokemuksia sinulla on palveluista? Oletko vaihtanut palveluntuottajaa ja miksi? Onko sinua pompoteltu paikasta toiseen vai onko yhteistyö palvelun tarjoajien välillä sujunut mutkattomasti? Mm. näihin kysymyksiin Pirkanmaan maakunta- ja soteuudistuksen valmistelijat etsivät asukkailta vastauksia. Vastauksesi on tärkeä: vaikutat Pirkanmaan palveluiden käytön ja uudistamisen suunnitteluun.

Tutustu Pirkanmaan maakunta- ja soteuudistuksen kanaviin: www.pirkanmaa2019.fi ja twitter: pirkanmaa2019

Mitä se valinnanvapaus sitten tarkoittaa?

Valinnanvapaudella tarkoitetaan oikeuttasi valita itse, mistä saat sosiaali- ja terveyspalveluja. Terveydenhuollossa on ollut jo useamman vuoden ajan mahdollista valita terveysasema ja erikoissairaanhoidon tuottaja asuinkunnasta riippumatta. Valinnanmahdollisuus on rajattu koskemaan julkista terveydenhuoltoa.

Maakunta- ja soteuudistus laajentaisi valinnanvapauttasi vaiheittain vuoden 2020 alusta. Julkisesti rahoitettuja sote-palveluja voisivat tulevaisuudessa tarjota niin julkiset kuin yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat, kuten järjestöt ja säätiöt. Asiakasmaksut olisivat kaikilla palveluntarjoajilla samat.

Sote-uudistuksen tarkoituksena on lisätä vaikutusmahdollisuuksiasi sekä parantaa palvelujen saatavuutta, laatua ja kustannusvaikuttavuutta. Voit valita vielä nykyistä monipuolisemmin omaan tilanteeseesi sopivia palveluntuottajia. Tavoitteena on, että pääsisit nopeammin sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilön vastaanotolle ja muihin palveluihin.

Palvelujen vertailu ja tuottajien valinta Suomi.fi:ssä

Jatkossa listaudut valitsemasi sosiaali- ja terveyskeskuksen (sote-keskus) asiakkaaksi ja valitset haluamasi hammashoitolan (suunhoidon yksikön). Jos sote-keskuksella tai hammashoitolalla on toimipisteitä useilla paikkakunnilla, voit asioida missä tahansa toimipisteessä.

Voit tulevaisuudessa tutustua ja vertailla valinnanvapauden piirissä olevia sote-palveluja Suomi.fi -verkkopalvelussa. Myös palvelutuottajan valinta hoituu palvelussa. Tällä hetkellä suurin osa kuntien ja sairaanhoitopiirien sosiaali- ja terveyspalveluista löytyy jo Suomi.fi-palvelusta, ja palveluja tuodaan sinne koko ajan lisää.

Verkkopalveluun on koottu palvelujen lisäksi palvelupaikat sekä puhelinasiointi- ja verkkoasiointikanavat. Syksyllä 2018 verkkopalvelun kehittämisestä vastaava Väestörekisterikeskus julkaisee palvelun ensimmäisen version.

Perustiedot

Päättynyt: 28.2.2018

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Kyselyn pakolliset kysymykset on merkitty (*) tähtimerkillä.

Vastaajan tiedot
Vastaukset
  • Alle 18 vuotta 1 / 730
  • 18 - 29 vuotta 45 / 730
  • 30 - 65 vuotta 570 / 730
  • 66 - 75 vuotta 101 / 730
  • yli 75 vuotta 13 / 730
Vastaukset
  • Nainen 575 / 730
  • Mies 150 / 730
  • Muu 0 / 730
  • En halua kertoa 5 / 730
Vastaukset
  • Akaa 31 / 730
  • Hämeenkyrö 9 / 730
  • Ikaalinen 19 / 730
  • Juupajoki 7 / 730
  • Kangasala 31 / 730
  • Kihniö 3 / 730
  • Kuhmoinen 14 / 730
  • Lempäälä 35 / 730
  • Mänttä-Vilppula 19 / 730
  • Nokia 38 / 730
  • Orivesi 36 / 730
  • Parkano 6 / 730
  • Pirkkala 26 / 730
  • Punkalaidun 39 / 730
  • Pälkäne 11 / 730
  • Ruovesi 42 / 730
  • Sastamala 28 / 730
  • Tampere 206 / 730
  • Urjala 8 / 730
  • Valkeakoski 45 / 730
  • Vesilahti 39 / 730
  • Virrat 16 / 730
  • Ylöjärvi 20 / 730
  • Joku muu kunta 2 / 730
Vastauksen on oltava numero.
Vastaukset
33580.0, 33800.0, 33800.0, 33680.0, 33820.0, 34800.0, 34800.0, 33710.0, 36600.0, 37550.0, 33210.0, 33800.0, 33270.0, 37600.0, 38200.0, 33690.0, 34800.0, 33480.0, 33710.0, 34800.0, 39500.0, 37600.0, 33680.0, 33710.0, 35700.0, 33200.0, 37550.0, 37470.0, 33820.0, 37470.0, 33580.0, 37420.0, 37800.0, 33540.0, 37370.0, 37470.0, 37370.0, 37370.0, 39700.0, 33230.0, 37470.0, 37830.0, 37830.0, 38250.0, 34770.0, 33470.0, 33960.0, 37550.0, 33680.0, 37470.0, 39580.0, 37630.0, 34320.0, 37470.0, 34800.0, 37100.0, 33560.0, 37800.0, 33580.0, 37470.0, 37420.0, 37470.0, 37420.0, 37470.0, 37830.0, 37800.0, 37800.0, 37550.0, 37830.0, 37830.0, 33580.0, 33340.0, 37420.0, 37800.0, 37500.0, 36910.0, 33820.0, 37470.0, 37420.0, 34800.0, 38200.0, 37470.0, 36600.0, 37830.0, 37800.0, 36120.0, 34110.0, 33900.0, 33100.0, 33100.0, 37100.0, 37560.0, 37800.0, 37130.0, 38200.0, 34450.0, 35220.0, 37500.0, 33420.0, 34600.0, 37500.0, 33500.0, 33820.0, 33210.0, 36270.0, 37830.0, 17800.0, 33900.0, 33270.0, 37560.0, 37630.0, 37800.0, 33580.0, 37550.0, 34240.0, 33100.0, 33820.0, 33400.0, 33800.0, 34180.0, 33420.0, 34600.0, 37500.0, 38200.0, 38200.0, 17800.0, 17800.0, 33450.0, 39160.0, 33270.0, 33960.0, 39500.0, 33250.0, 38460.0, 42850.0, 34710.0, 37500.0, 31700.0, 37600.0, 37120.0, 37600.0, 38200.0, 38200.0, 37830.0, 33270.0, 37500.0, 33100.0, 36600.0, 37550.0, 37850.0, 31900.0, 37630.0, 37800.0, 37600.0, 37800.0, 39200.0, 37630.0, 33470.0, 37470.0, 37600.0, 39820.0, 33100.0, 38210.0, 33900.0, 37470.0, 33100.0, 37470.0, 37800.0, 37600.0, 37420.0, 37600.0, 37600.0, 33720.0, 36200.0, 33410.0, 33610.0, 31760.0, 33870.0, 37600.0, 37600.0, 37860.0, 33100.0, 33710.0, 33530.0, 31900.0, 37860.0, 37350.0, 36270.0, 33580.0, 33720.0, 33530.0, 33100.0, 39500.0, 34640.0, 33100.0, 37600.0, 33880.0, 33720.0, 38300.0, 33210.0, 37830.0, 37830.0, 37560.0, 37770.0, 38200.0, 37500.0, 32730.0, 33330.0, 38360.0, 37600.0, 37500.0, 33580.0, 33720.0, 38300.0, 33600.0, 33710.0, 36200.0, 33720.0, 33480.0, 37420.0, 33840.0, 33870.0, 35500.0, 34240.0, 33270.0, 37370.0, 33720.0, 33400.0, 37600.0, 34600.0, 33580.0, 38300.0, 37860.0, 33470.0, 33540.0, 37560.0, 33710.0, 37120.0, 35100.0, 37120.0, 37630.0, 37600.0, 33540.0, 35100.0, 33300.0, 33300.0, 37370.0, 33200.0, 33580.0, 37830.0, 17800.0, 37600.0, 33580.0, 37130.0, 36110.0, 37600.0, 33580.0, 34240.0, 33300.0, 37600.0, 33960.0, 33800.0, 33900.0, 33410.0, 33410.0, 35990.0, 35100.0, 33210.0, 25100.0, 33580.0, 37630.0, 33540.0, 37120.0, 33540.0, 33880.0, 33300.0, 37630.0, 35300.0, 33400.0, 35100.0, 35540.0, 33200.0, 33100.0, 33240.0, 34260.0, 17800.0, 33900.0, 35100.0, 35990.0, 33610.0, 35990.0, 35550.0, 34700.0, 35700.0, 33540.0, 39100.0, 34600.0, 39820.0, 35300.0, 37630.0, 35740.0, 37600.0, 33300.0, 37120.0, 33400.0, 32920.0, 37120.0, 38200.0, 37630.0, 36220.0, 33950.0, 35100.0, 36200.0, 37100.0, 33100.0, 33100.0, 34600.0, 37150.0, 33580.0, 37600.0, 33720.0, 35300.0, 37150.0, 37800.0, 33230.0, 38200.0, 33210.0, 33200.0, 33530.0, 37100.0, 17800.0, 35700.0, 37550.0, 37830.0, 37560.0, 33560.0, 39700.0, 37800.0, 33100.0, 35800.0, 33950.0, 37120.0, 37140.0, 37120.0, 35800.0, 33820.0, 36220.0, 33100.0, 35300.0, 33530.0, 39200.0, 33540.0, 37560.0, 37600.0, 33100.0, 33710.0, 39500.0, 37420.0, 34600.0, 33710.0, 38200.0, 34600.0, 34600.0, 37100.0, 33500.0, 33720.0, 33500.0, 37630.0, 33210.0, 17800.0, 34110.0, 35300.0, 36200.0, 34870.0, 34450.0, 34800.0, 33100.0, 36220.0, 37470.0, 37600.0, 37630.0, 34300.0, 39700.0, 35800.0, 37120.0, 39590.0, 34600.0, 34600.0, 35540.0, 34600.0, 35100.0, 37130.0, 35100.0, 33580.0, 335560.0, 34450.0, 38100.0, 35100.0, 36200.0, 35700.0, 38200.0, 34450.0, 37830.0, 35100.0, 33960.0, 35800.0, 33960.0, 34600.0, 34600.0, 34450.0, 33960.0, 33500.0, 34430.0, 39500.0, 35300.0, 37500.0, 37130.0, 34600.0, 17800.0, 34600.0, 39500.0, 34600.0, 34600.0, 37830.0, 36200.0, 36220.0, 36200.0, 33900.0, 35100.0, 33230.0, 37350.0, 33680.0, 34870.0, 38200.0, 33820.0, 34600.0, 37550.0, 39500.0, 36200.0, 33960.0, 37560.0, 34950.0, 33500.0, 33200.0, 37560.0, 35100.0, 34450.0, 35300.0, 37830.0, 35300.0, 35300.0, 35300.0, 35300.0, 33920.0, 35100.0, 35100.0, 33580.0, 33730.0, 35300.0, 35100.0, 35100.0, 39160.0, 36220.0, 38460.0, 35420.0, 35540.0, 31760.0, 36200.0, 31700.0, 33480.0, 33950.0, 17800.0, 33500.0, 34600.0, 39500.0, 37140.0, 37550.0, 37470.0, 34800.0, 39200.0, 35300.0, 33560.0, 37100.0, 35220.0, 39700.0, 31900.0, 39590.0, 33820.0, 33210.0, 31730.0, 34800.0, 33200.0, 34300.0, 33980.0, 34600.0, 35700.0, 34600.0, 34240.0, 35300.0, 36120.0, 33450.0, 33720.0, 33950.0, 35300.0, 33580.0, 33710.0, 33330.0, 33300.0, 35700.0, 39500.0, 33100.0, 33680.0, 37550.0, 35480.0, 34600.0, 37550.0, 33800.0, 33210.0, 17800.0, 17800.0, 17850.0, 33310.0, 35700.0, 33950.0, 33610.0, 31700.0, 35700.0, 36600.0, 31850.0, 31900.0, 31900.0, 37130.0, 38250.0, 38460.0, 31810.0, 31900.0, 31810.0, 31900.0, 37120.0, 39500.0, 31900.0, 31900.0, 31900.0, 37770.0, 31830.0, 31900.0, 33410.0, 39580.0, 31900.0, 36340.0, 17780.0, 31900.0, 31900.0, 36200.0, 31900.0, 31900.0, 36200.0, 33530.0, 39700.0, 36340.0, 33530.0, 38220.0, 31900.0, 36910.0, 37830.0, 31900.0, 33960.0, 31810.0, 39590.0, 31900.0, 31900.0, 37500.0, 35500.0, 31900.0, 31900.0, 31900.0, 33710.0, 31900.0, 33210.0, 31900.0, 31760.0, 37100.0, 33500.0, 33980.0, 31900.0, 36600.0, 35540.0, 33210.0, 34600.0, 39620.0, 33710.0, 31850.0, 39820.0, 33870.0, 33210.0, 36600.0, 33980.0, 33840.0, 33210.0, 35800.0, 31900.0, 31810.0, 36600.0, 39200.0, 36110.0, 36270.0, 37500.0, 31850.0, 38300.0, 33730.0, 33100.0, 37850.0, 33730.0, 39500.0, 33900.0, 34600.0, 37120.0, 37470.0, 34800.0, 36200.0, 33400.0, 37100.0, 34800.0, 33470.0, 33200.0, 39200.0, 33480.0, 37120.0, 36200.0, 37470.0, 38360.0, 37470.0, 37100.0, 33700.0, 37470.0, 39200.0, 37420.0, 33680.0, 33100.0, 31760.0, 40100.0, 33800.0, 33500.0, 33240.0, 37120.0, 37150.0, 37370.0, 33230.0, 33710.0, 36660.0, 33230.0, 37630.0, 33200.0, 39150.0, 37500.0, 33300.0, 33960.0, 33200.0, 33680.0, 33820.0, 33900.0, 33900.0, 37150.0, 33960.0, 39500.0, 33100.0, 36220.0, 39500.0, 33960.0, 37100.0, 37600.0, 33730.0, 31900.0, 37800.0, 33610.0, 33430.0, 31900.0, 33560.0, 33900.0, 33880.0, 37420.0, 37560.0, 33950.0, 33300.0, 33710.0, 33960.0, 33100.0, 33480.0, 37120.0, 33100.0, 39150.0, 35200.0, 39200.0, 37130.0, 33950.0, 33720.0, 33720.0, 37120.0, 33720.0, 34800.0, 34710.0, 33250.0, 33900.0, 37800.0, 36220.0, 17800.0, 35700.0, 37630.0, 37630.0, 33950.0, 37120.0, 36600.0, 33530.0, 33200.0, 33960.0, 37860.0, 31900.0, 39580.0, 35750.0, 34600.0, 34600.0, 34600.0, 34600.0, 33420.0, 33310.0, 34600.0, 35300.0, 31900.0, 33200.0, 33200.0
Vastaukset
  • kokoaikaisessa, määräaikaisessa tai osa-aikatyössä, 405 / 730
  • yrittäjä tai ammatinharjoittaja, 42 / 730
  • työtön tai lomautettu, 43 / 730
  • opiskelija, 28 / 730
  • eläkkeellä, 181 / 730
  • äitiys-, hoito- tai vanhempainvapaalla (poissa työvoimasta), 11 / 730
  • muu 20 / 730
Vastaukset
  • Kyllä 278 / 730
  • En ole 452 / 730
Vastaukset
  • Kyllä 709 / 730
  • Ei 18 / 730
  • En osaa sanoa 3 / 730
Vastaukset
  • Hyvin 84 / 730
  • Jotenkuten 365 / 730
  • Huonosti 245 / 730
  • En ollenkaan 36 / 730
Kysymykset
Vastaukset
  • 0-3 kertaa 227 / 730
  • 4-9 kertaa 363 / 730
  • 10 kertaa tai enemmän 140 / 730
Vastaukset
  • Julkisia sote-palveluja 590 / 730
  • Työterveyshuollon palveluja 368 / 730
  • Yksityisiä sote-palveluja (olen maksanut itse tai saanut korvauksen henkilökohtaisesta vakuutuksestani)  291 / 730
  • Erikoissairaanhoidon palveluja 257 / 730
  • Opiskelijaterveydenhuollon palveluja 19 / 730
  • Kouluterveydenhuollon palveluja 12 / 730
  • Järjestöjen ja kolmannen sektorin palveluja 25 / 730
  • En ole käyttänyt mitään sote-palveluja 9 / 730
  • En osaa sanoa 1 / 730
Vastaukset
  • Lääkärin vastaanotto 597 / 730
  • Sairaan-/terveydenhoitajan vastaanotto 365 / 730
  • Hammaslääkärin vastaanotto 406 / 730
  • Suuhygienistin vastaanotto 216 / 730
  • Rokotukset 281 / 730
  • Erikoislääkäripalvelut 315 / 730
  • Laboratorion näytteenotto 447 / 730
  • Röntgenpalvelut 212 / 730
  • Äitiys- ja lastenneuvolapalvelut 49 / 730
  • Perheneuvolan palvelut 18 / 730
  • Mielenterveys- ja päihdepalvelut 50 / 730
  • Vammaispalvelut 18 / 730
  • Fysioterapia 155 / 730
  • Toimintaterapia 9 / 730
  • Puheterapia 9 / 730
  • Apuvälinepalvelut 49 / 730
  • Kotihoito 7 / 730
  • Kotihoidon tukipalvelut (mm. ateriapalvelu, kuljetuspalvelut, asiointi, turvapuhelin) 5 / 730
  • Omaishoidontuki 13 / 730
  • Asumispalvelut 3 / 730
  • Veteraanipalvelut 1 / 730
  • Lastenvalvojan palvelut 6 / 730
  • Sairaankuljetus 37 / 730
  • Sairaalahoito 80 / 730
  • Sosiaaliohjaajan tai sosiaalityöntekijän vastaanotto 17 / 730
  • Sosiaalihuollon taloudellinen tuki 12 / 730
  • Työllistymispalvelut 31 / 730
  • Etävastaanottopalvelut 14 / 730
  • Sähköinen ajanvaraus netissä 288 / 730
  • Sähköinen oirearviointi netissä 15 / 730
  • Potilas-/asiakastietojeni tarkastelu netissä (esim. Kanta.fi) 367 / 730
  • Muu 16 / 730
Vastaukset
  • Kyllä, koen yhteistyön sujuvaksi 331 / 730
  • En koe yhteistyötä sujuvaksi 393 / 730
Vastaukset
  • työterveyden lähettellä ollut erikoissairaanhoidossa, käytetty valinnanvapautta ja se ok, mutta erikoissairranhoidon jälkeen ollut ihmettelyä, kuka maksaa mitäkin ja muuatakin pinetä ongelmaa

  • tietojen kulku sote-tuottajien välillä

  • Tiedon kulku ongelmallista

  • Tiedot eivät siirry tuottajalta toiselle. Päällekkäisiä tutkimuksia esim laboratoriotutkimukset. Vielä haastavammeko koen terveydenhuollon ja sosiaalitoimen välisen tietojen välityksen.

  • Tiedon kulussa ongelmia

  • Mielestäni sote tietojäjärjestelmät eivät ole yhteensovitettuja.

  • Tiedot eivät siirry.

  • Kaupungin ja erikoissairaanhoidon erilliset tietojärjestelmät

  • Tiedonkulku eri toimijoiden välillä ei ole sujuvaa, kun tietojärjestelmät eivät "tunne" toisiaan.

  • Potilastiedot eivät siirry erityissairaanhoidosta Kantaan joten hoitotiedot jäädät vajaiksi.

Minkälainen oli kokemuksesi viimeksi saadusta sote-palvelusta?
Vastaukset
  • (1) täysin eri mieltä 48 / 730
  • (2) jokseenkin eri mieltä 55 / 730
  • (3) jokseenkin samaa mieltä 238 / 730
  • (4) täysin samaa mieltä 384 / 730
Vastaukset
  • (1) täysin eri mieltä 40 / 730
  • (2) jokseenkin eri mieltä 83 / 730
  • (3) jokseenkin samaa mieltä 255 / 730
  • (4) täysin samaa mieltä 344 / 730
Vastaukset
  • (1) täysin eri mieltä 74 / 730
  • (2) jokseenkin eri mieltä 104 / 730
  • (3) jokseenkin samaa mieltä 232 / 730
  • (4) täysin samaa mieltä 310 / 730
Vastaukset
  • (1) täysin eri mieltä 50 / 730
  • (2) jokseenkin eri mieltä 86 / 730
  • (3) jokseenkin samaa mieltä 256 / 730
  • (4) täysin samaa mieltä 329 / 730
Vastaukset
  • (1) täysin eri mieltä 50 / 730
  • (2) jokseenkin eri mieltä 82 / 730
  • (3) jokseenkin samaa mieltä 271 / 730
  • (4) täysin samaa mieltä 318 / 730
Vastaukset
  • (1) täysin eri mieltä 106 / 730
  • (2) jokseenkin eri mieltä 124 / 730
  • (3) jokseenkin samaa mieltä 245 / 730
  • (4) täysin samaa mieltä 249 / 730
Vastaukset
  • Asiointi on vaivatonta 221 / 730
  • Palvelun saatavuus hyvä ja palveluihin pääsy nopeaa  574 / 730
  • Joustavat aukioloajat 201 / 730
  • Hoidon tai palvelun hinta 258 / 730
  • Henkilökunnan ammattitaito 537 / 730
  • Henkilökunta on tuttua 50 / 730
  • Hoidon jatkuvuus 253 / 730
  • Asiakkaan tarpeet otetaan huomioon 156 / 730
  • Palvelu on ystävällistä 115 / 730
  • On kykyä kuunnella 68 / 730
  • Toimija kutsuu säännöllisin väliajoin tarkastukseen/tapaamiseen 58 / 730
  • On mahdollisuus yksilölliseen tai kokonaisvaltaiseen palveluun tai hoitoon 160 / 730
  • Hoito tai palvelu on monipuolista ja laajaa 98 / 730
  • Hoito tai palvelu vastaa odotuksiani ja saan ratkaisun asiaani 227 / 730
  • On mahdollisuus saada neuvontaa 19 / 730
  • On mahdollisuus saada neuvontaa nimettömänä 1 / 730
  • On mahdollisuus saada ennaltaehkäiseviä palveluja 18 / 730
  • On mahdollisuus saada myös sähköisiä palveluja 55 / 730
  • Toimipisteen sijainti ja saavutettavuus (esim. on lähellä) 330 / 730
  • Toimipiste on viihtyisä 8 / 730
  • Palveluntarjoajan maine ja brändi 17 / 730
  • Palveluntarjoaja on kotimainen 152 / 730
  • Julkinen palvelutuottaja 106 / 730
  • Yksityinen palvelutuottaja (yritys, järjestö) 23 / 730
  • Palvelun tarjoajan yhteiskunnallinen vastuu ja yleisen hyödyn tuottaminen (esim. vajaakuntoisten työllistäminen, ekologiset arvot) 27 / 730
  • Palveluista tiedotetaan hyvin 22 / 730
  • Muu 11 / 730
Vastaukset
  • Olen vaihtanut 50 / 730
  • Harkitsen vaihtamista 124 / 730
  • En ole vaihtanut 326 / 730
  • En harkitse vaihtamista 161 / 730
  • En osaa sanoa 69 / 730
Vastaukset
  • Nopeampi hoitoonpääsy.

  • En halua asioida siellä missä olen itse töissä.

  • Nopeampi ja joustavampi hoitoonpääsy. Pääsisi oikealle lääkärille eikä vain kandille!

  • Koko henkilökunnan parempi ammattitaito.

  • En ole käynyt julkisella puolella 4 vuoteen, koska täällä ei saa aikoja

  • Vaihdoin pois lähimmältä terveysasemalta, koska sinne ei saanut mitenkään aikoja.

  • Palvelu omassa terveysasemassani on pääasiassa huonoa ja aikoja on lähes mahdoton saada.

  • Lähellä työpaikkaa

  • Työskentelen sillä paikkakunnalla mihin vaihdoin.

  • nopeampi hoitoonpääsy

Vastaukset
  • Olen tyytyväinen nykyiseen terveyspalvelujen tuottajaan eikä minulla ole tarvetta vaihtaa. 296 / 730
  • Menen tottumuksen mukaan terveysasemalle, jonka palveluja olen aiemminkin saanut. 152 / 730
  • Minulla on pitkäaikainen hoitosuhde (omalääkäri, omahoitaja), minkä vuoksi en tahdo vaihtaa palveluntuottajaa. 142 / 730
  • Muiden palveluntuottajien palvelupisteiden sijainnit ovat mielestäni huonommat, liikenneyhteydet ovat heikot ja/tai oma liikkumiseni on vaikeaa. 193 / 730
  • En käytä palveluja, joten vaihtaminen ei ole ajankohtaista. 68 / 730
  • En tiedä mitä valinnanvapaus osaltani tarkoittaisi, joten en koe vaihtamista sen vuoksi mahdollisena tai tärkeänä. 122 / 730
  • En osaa sanoa 52 / 730
  • Jokin muu syy, mikä 92 / 730
Vastaukset
  • Käytän enimmäkseen työterveyshuollon palveluja ja voin käyttää itselleni sopivia toimipisteitä joustavasti

  • Vaihtamalla olisi vaarana päätyä käyntikerroittain vaihtuvien ammattilaisten käyttäjäksi, ei hyvä. Tai osaaminen ei ehkä olisi terveystilanteeseeni sillä tasolla, kuin nykyisellä järjestelmällä julkisella puolella on. On vaikeaa nähdä, että vaihtamisesta saisin erityisesti etua. Itselle ei ole jonotusaika ollut ongelma, koska kaikki alkoi akuutisti, mutta kaikkiaan näen julkisen sektorin jono-ongelman suurelta osin johtuvan päättäjien haluttomuudesta suunnata määrärahaa asian korjaamiseen. Jossakin määrin myös vastaanottojen määrä ja palkkaus voitaisiin kytkeä paremmin toisiinsa (tai muulla tavoin, missä olennaista, että tehdään sitä, mistä on suurin tarve... core business).

  • Erikoissairaanhoito siirtyisi ilmeisesti Valkeakoskelta TAYSiin enkä tiedä kuinka huonoa palvelua sieltä saa.

  • On vain yksi syy. Olen tyytyväinen nykyiseen.

  • Käytän työterveyshuollon palveluja, jotk avalitsee siis työnantajani ja itse valitsen hammaslääkärin, gynekologin, silmälääkärin (ennaltaehkäisy, tarkastukset)

  • Kotikunta ja työpaikan sijainti.

  • Jos omalääkäri siirretään muualle, harkitsen vaihtoa perässä, jos siedettävän matkan päässä.

  • Käytän pääasiassa työterveyshuollon palveluja.

  • Käyn paljon työterveydessä, mutta aina en saa sieltä kaikkea tarvitsemaani. Pidän tätä pitkäaikaissairauteni kannalta ongelmana. Jos voisin oikeasti valita, valitsisin pitkäaikaisen oman hoitotiimin julkiselta sektorilta.

  • Työterveyshuolto

Vastaukset
  • Jonotusajan pituutta asiantuntijan, hoitajan tai lääkärin vastaanotolle 543 / 730
  • Aukioloaikoja 173 / 730
  • Palveluiden monipuolisuutta ja laajuutta 352 / 730
  • Palveluntuottajia koskeva vertailutieto ja suositukset muiden asiakkaiden kokemusten pohjalta 101 / 730
  • Hoidon jatkuvuutta eli mahdollisuus päästä aina saman henkilön palveltavaksi 354 / 730
  • Mahdollisuutta kokonaisvaltaiseen hyvinvointisuunnitelmaan ja henkilökohtaiseen valmennukseen 99 / 730
  • Sijaintia 282 / 730
  • Saavutettavuutta (esim. joukkoliikenneyhteydet) 106 / 730
  • Palvelutuottajan tarjoamia digitaalisia palveluja 36 / 730
  • Imagoa/mainetta 30 / 730
  • Muuta, mitä 68 / 730
Vastaukset
  • Laatua

  • Hoitohenkilöstön ammattitaito ja osaaminen

  • Yritys kantaa yhteiskuntavastuun kuten hyvä henkilöstön kohtelu, maksaa verot Suomeen ja on yhteiskunnallisesti luotettava ei harrasta lain rajamailla menevää verotusuunnittelua noudattaa kaikin puolin eettisesti ja moraalisesti kestäviä arvoja

  • Ammattitaito, erikoisosaamiset

  • Hyvät lääkäri

  • Hoitohenkilöstön ammattitaitoa ja mahdollisuutta moniammatillisen tiimin palveluja samassa yksikössä, ei asiakaseteleitä kokonaisuudesta irrallisiin palveluihin

  • Ammattitaitoa ja laatua

  • valinnanvapautta myös vammaispalveluissa, esim. asumisen suhteen

  • Henkilökunnan ammattitaito, osaaminen ja kokemus

  • Osaavat terveydenhuollon ammattilaiset, jotka ymmärtävät asiakaskeskeisyyden ja asiakaslähtöisyyden toiminnan lähtökohtana. Kokonaisnäkemys toiminnan merkityksestä asiakkaan arkeen.

Vastaukset
  • Sijainti lähellä kotia 275 / 730
  • Sijainti muun luonnollisen asiointisuunnan läheisyydessä (esim. työmatka, kauppa, harrastus, päiväkoti, ystävä) 307 / 730
  • Sijainti joukkoliikenteen kulkuyhteyksien varrella 89 / 730
  • Muu sijainti 15 / 730
Vastaukset
  • Lähipalvelut, kuten terveyskeskuslääkäri, laboratoriopalvelut jne pitää olla kohtuullisen matkan päässä, mutta erikoisosaamista edellyttävät palvelut mieluummin yhdessä paikassa, johon palautetaan mahdollisuus päästä joukkoliikennevälineillä

  • Laatu on numero 1 ja vasta sitten sijainti

  • Sijainti joukkkoliikenteen kulkuyhteyksien varrella, sekä lähipalvelut että erikoisosaamisen palvelut.

  • oikeus käyttää kulloinkin parasta paikkaa

  • Ainakin sairaana olisi tärkeää päästä lähelle ja helposti.

  • Sijainnissa tärkeintä on se kulkuyhteys minkä uuden SOTE-ratkaisun myötä voin saada yksilöllisten rajoitteideni ja tarpeideni mukaisesti, matka kotoa palvelupisteeseen ei saa olla niin rasittava että se estää palveluiden käyttämisen, matkasta ei saa muodostua psyykkistä estettä

  • Sijainti Nokialla. Omalääkäri ja laboratorio pitää olla Nokialla.

  • Helppo saavutettavuus, parkkipaikat omalla autolla.

  • Peruspalvelut lähellä ja nopeasti tavoitettavissa, erikoissairaanhoito kohtuullisen lähellä ja tavoitettavissa omalla autolla tai julkisen liikenteen avulla.

  • Olen maakuntien rajalla ja voisin käydä myös muissa maakuntakeskuskissa vastaanotolla, onko se mahdollista.

Vastaukset
  • Omien terveystietojen tarkastelu netissä 638 / 730
  • Ajanvaraus 665 / 730
  • Sähköinen palautteenanto 363 / 730
  • Esitietojen lähettäminen sähköisellä lomakkeella ennen terveystarkastusta 364 / 730
  • Sähköinen oirearviointi netissä 178 / 730
  • Omien mittaustulosten, esim. verenpaine, verensokeri ja paino lähettäminen sosiaali-ja terveydenhuollon ammattilaiselle 288 / 730
  • Omahoitoa tukevat muistutukset ja kalenteriratkaisut 225 / 730
  • Sähköinen terveystarkastus 100 / 730
  • Asiakaskohtainen palvelusuunnitelma 141 / 730
  • Videoyhteys sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa 125 / 730
  • Etävastaanottopalvelut (esim. etälääkäri) 161 / 730
  • Chat-palvelua sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa (kysymys-vastaus) 228 / 730
  • Hoitoviestit 162 / 730
  • Ravitsemusneuvonta 119 / 730
  • Terveysneuvonta 133 / 730
  • Vertais- ja ryhmätoiminta verkossa 79 / 730
  • Verkkoryhmiin osallistuminen 60 / 730
  • Muu palvelu 56 / 730
Vastaukset
  • Kai se ihan puhelinpalvelukin on sähköinen palvelu -ja hyvä sellainen.

  • reseptiuusinta

  • Puhelinpalvelut.

  • Tekoälysovellukset

  • reseptien uusinta puhelimella

  • Reseptien uusinta.

  • Reseptien uusiminen.

  • reseptin uusinta

  • Reseptien uusinta

  • palvelujen tulisi olla netissä ja sähköisesti esteettömiä näkövammaisten apuvälineillä toimivia

Vastaukset
  • Kyllä 135 / 730
  • Ei 588 / 730
Vastaukset
  • En tiedä mihin palveluihin olisi käytettävissä sähköisiä palveluja. 37 / 730
  • Luulen, että en osaa käyttää sähköisiä palveluja. 27 / 730
  • Minulla ei ole läheisiä, joilta pyytää asiassa tarvittaessa apua. 11 / 730
  • Oletan tarvitsevani sähköisten palvelujen käyttöön käyttötukea ja neuvontaa ammattilaiselta enkä tiedä keneltä voin pyytää apua. 34 / 730
  • Oletan, että sähköisten palvelujen lisääminen vähentää kasvokkain tapahtuvien palvelujen tarjontaa. 70 / 730
  • En ole varma onko tietoturva riittävä. 45 / 730
  • Minulla ei ole tietokonetta ja/tai pankkitunnuksia. 13 / 730
  • Muita haasteita 52 / 730
Vastaukset
  • Sähköisten palvelujen tarjonta on aivan riittämätöntä ja tilanne haaskaa kaikkien voimavaroja.

  • Välillä on hyvä tavata ihan oikea ihminen kasvokkain.

  • Netti toimii huonosti

  • Netin toimintavarmuus ei ole riittävä, lisäksi tarvitsen selkokielistä tietoa palvelunkäytön ns. "elinkaaresta": palvelun käytön aloittaminen, käytön aikana ja käytön lopettaminen (mitä esim. palvelussa oleville tiedoille tapahtuu toiselle paikkakunnalle muuton jälkeen tai muun palvelun käytön lopettamisen yhteydessä jne.)

  • Nettiyhteys pätkii, kaikkia vaivoja ei voi määrittää tapaamatta kasvokkain

  • Pelkään että siähköisellä palvelulla korvataan syrjäseudun asukkaiden mahdollisuutta päästä lääkärinvastaanotolle.

  • Netti toimii huonosti, laajakaista tarvitaan kipeästi.

  • Purkuohjelmat tökkivät usein a) kun tulee uusi versio, b) kun laite muuttuu, c) kun hankkii uuden tietokoneen d) kun hankkii uuden kännykän, jotta uudet ohjelmat toimivat. Vievät aikaa ja melkein hermotkin ennenkuin ao laitetoimittajan tekninen tuki pystyy ratkaisemaan ongelmat. Tekninen tuki yleensä ulkomailla eikä aina suomenkielistä palvelua saatavilla, on sentään ilmaista.

  • Sähköiset palvelut toimivat kovin jäykästi ja puutteellisesti ainakin tällä hetkellä vielä. Apu voi jäädä saamatta.

  • Työskentelen julkisella sektorilla, tietopalvelussa ja kohtaan aivan liian usein terveyspalveuiden, kelan, verotoimiston ja pankkien vammaisia tai iäkkäitä asiakkaita, jotka eivät kykene käyttämään sähköisiä palveluita eivätkä pääse keskitettyjen palveluiden pariin eri paikkakunnalle. Tilanne on erittäin huolestutta ja epätasa-arvoinen. En halua, että palveluita rakennetaan vain toimintakykyisten, digimaailmassa sujuvasti toimivien ihmisten ehdoilla, vaikka itse tällä hetkellä olenkin sellainen. Vamma, sairaus tai ikä voi minunkin kohdalla muuttaa nopeasti tilanteen.

Kiitos kyselyyn osallistumisesta. Näkemyksiäsi hyödynnetään Pirkanmaan maakunta- ja sote-uudistuksen valmistelussa.
Tutustu Pirkanmaan maakunta- ja soteuudistuksen kanaviin: www.pirkanmaa2019.fi twitter: pirkanmaa2019