Kyselyn pakolliset kysymykset on merkitty (*) tähtimerkillä.
Uusien hoitotarvikkeiden saaminen, siis uusien esim. mallien tai toiminnallisuuksien on hidasta.Toivoisin aktiivisempaa uusien tuotteiden ja toimintatapojen markkinointia hoitotarvikejakelulle. Siis niin, että saan tietoa olemassaolevista uusista tuotteista ja mahdollisuuksista hoitajalta/tarvikejakelulta vaikka uusi tuote toimintatapa ei olisi vielä virallisesti hyväksytty kunnassa. Voisin siis toimia myös omakustanteisesti joissain asioissa ennenkuin tuote tulee "ilmaiseen" jakeluun. Jos mahdollista, olisin valmis myös maksamaan joistain korvaavista tuotteista normaaliin tuotteeseen verraten oleva "lisähinnan". Siis saisin tarvikejakelun ulkopuolisen tuotteen, mutta saisin normituotteen määrän verran alennusta.
Kun en tiedä onko sitä tehty, niin miten voin vastat muuten kuin täysin erimieltä!
Hoitosuunnitelmaa ei ole tehty, mutta minulla on ollut sellainen tunne, että saan kaikki mitä tarvitsen. En tiedä mitä kuuluisi saada. Olen diabeetikko.
Asioin omaisen puolesta, en voi tietää onko hänelle tehty suunnitelmaa. En pääse kyselyssä eteenpäin, ellen valitse edellä oleviin kysymyksiin jotain. Vastausvaihtoehtona tulisi olla "En tiedä" tms.
Hatanpään terveyaseamalle päässe nopeasti.
Hitaasti saanut tietoa mitä "uutuuksia" kuuluu hoitotarvikkeisiin.
Asioin läheisen puolesta, en tiedä onko kaikki asiat huomioitu
Olen erittäin tyytyväinen siihen, että saan hoitotarvikkeeni diabeteshoitajaltani. En kaipaa muutosta.
Huonoa on, ettei sitä ole laadittu - ja vaikka olisi laadittu, niin mitä hyötyä siitä olisi ollut? Kuluisi vain turhaan hoitajien aikaa johonkin muuhun, mihin sitä todella tarvittaisiin!
En tiedä että sitä olisi tehty. Ei siis hyvä juttu.
Toivon pientä joustoa tuotteiden määrään, esimerkiksi Nokialla verensokerisensoreiden määrään. Eli jos tuhoan vahingossa sensorin, kategorisesti minun tulisi olla ilman sensoria se aika, joka sensorin käyttöikää on vielä jäljellä. Eli tilanteessa että tuhoutuminen ei ole takuukorjattava asia. Tai vaihtoehtoisesti minun tulisi olla mahdollista ostaa uusi sensori jostain Suomesta. Nyt tuote täytyy hankkia ebaysta Saksasta.
Asioin vain kaapin kanssa, se ei ole vielä oppinut ohjausta eikä neuvontaa.
Sama hoitaja on ollut useita vuosia ja hoitotarviketilaus on käynnyt puhelimitse. Käyn laboratoritutkimuksissa vuosittain ja sen jälkeen hoitaja katsoo tulokset ja sitten lääkärille, jos on poikkeamaa.
?
Ohjaus on ollut henkilökohtaista.
Hyvää on ollut se, että vanhempi hoitaja on ollut pätevämpi kuin lääkärit kertoessaan diabetekseen liittyvistä asioista. Nyt, kun hoitaja Nokialla on vaihtunut, niin saa nähdä, kuinka asiat hoituvat tästä eteenpäin.
Hoitotarvikkeet tilataan netissä ja haetaan valmiiksi pussitettuina, joten mitään neuvontaa niihin ei sisälly. Ohjauksen ja neuvonnan antavat hoitopaikan hoitajat ja he tuntevat hyvin tarvikkeet
Olisi hyvä jos esim.insuliinipumpun kanyyleita saisi joskus enemmän kuin mitä minun papereissani lukee. Joskus voi nimittäin mennä enemmän kuin pitäisi tai olisi tarvetta ottaa etukäteen esim.tulevan matkan takia.
Tampereella ohjaus ja neuvonta olematonta, verrattuna nykyiseen.
Suositellaan halvempaa vaihtoehtoa tietämättä hoidostani ja ilmeisesti kaikkien laitteitten yhteistoiminnasta riittävästi.
Sopimimus
Puhelimitse sekä käymällä paikanpäällä
Lääkäri tekee lähetteen tarvikejakeluun, jonka perusteella he tilaavat tarvikkeet ja noudan ne sovitusti.
Niitä ei tarvitse erikseen tilata.
Osan tilaan sähköillä tilauslomakkeella, osa löytyy erikseen tilaamatta hoitotarvikejakelun varastosta.
Toinen henkilö hakee tarvikkeet minun puolestani.
Puhelimella. Vaippoja tilauslomakkeella postitse.
Hoitotaho tilaa tuotteet. Isoja virheitä tapahtuu juuri tuossa hoitopaikan tilauksen kirjauksessa. Tulee iso riesa asiakkaalle kun tilausta ei tehdä huolella...vaihdolle tulee hintaa....
Sekä puhelimella että käymällä paikan päällä.
Ei tarvitse ennakkoon tilata.
Sähköiseksi !
Paikka auki vain pari kertaa viikossa lyhyen aikaa päivällä, pakko ottaa vapaa päivä, jotta voi hakea tuotteet PSHP:n aluesairaalasta (toisella paikkakunnalla, etäisyys kotoa yli 50 km)
Sähköinen tilaaminen olisi helpompaa. Nyt täytyy jonottaa tai odottaa takaisin soittoa.
Työssäkäyvän ihmisen on vaikeaa asioida siellä aikataulujen vuoksi.
Sähköinen tilaus voisi olla hyvä ja selkeä kuittaus järjestelmä siihen.
Aiemmin Kangasalla ja Pälkäneellä tarvikkeet tilattiin sähköpostilla, jolloin tallensin tilauksen ja seuraavan kerran oli helppo tarvittaessa muuttaa vain määriä tai lisätä uusia. Nyt kun tarvikkeet tilataan sähköisellä lomakkeella monet tiedot pitää kirjoittaa uudestaan ja joka kohdassa erikseen valita määrät. Se vie huomattavasti enemmän aikaa. Koska jokainen asioi omalla asiakasnumerollaan, olisi hyvä että pohjatiedot olisivat valmiina ja määriä voisi muuttaa jos tarvetta ja lisätä uusia. Monet potilaat joutuvat tilaamaan tarvikkeet puhelimitse. Puhelinaika on vain maanantaisin aamupäivällä. Se on aivan liian lyhyt aika. Myös noutoaika vain maanantaisin iltapäivisin liian lyhyt, vaikka tarvikkeet voi noutaa kaapista tai omalta terveysasemalta. Osa tarvitsisi neuvontaa.
Vaikea asioida.Aukioloajathuonot NokiallaiTarvitaan vapaapäivä
Työssä käyvän asiakkaan hyvin vaikeaa käydä paikanpäällä aikataulujen puitteissa. Aukioloajat tuovat suuria haasteita.
Tuotteet pitää voida tilata noudettavaksi niin, että kaikki on valmiina haettavaksi ilman neuvottelua paikan päällä
Aukioloajat ovat huonot päivätyössä olevalle eikä tarvikkeita voi tilata etukäteen.
Kirjallinen sopimus jota päivitetään tarvittaessa
Lähetteellä, jonka mukaan noudan tarvikkeet.
On hyvä, että niitä ei tarvitse erikseen tilata
Ei tarvitsisi tilata erikseen vaan toimisi niinkuin nytkin eli diabetesvastaanotolta on menny tiedot ja haen vain aina tarvittavat
Noutamalla esim. Linnainmaan terveysasemalta. Se on kävelymatkan päässä. Kaupungin keskusta on tällä hetkellä aivan sekaisin, pysäkki vaihtuu hyvin usein eikä henkilöautolla juurikaan kannata keskustaan mennä.
Jakelu diabetesvastaanotolle, lääkärikeskuksiin, apteekkeihin tms.
Apteekki
Sähköisesti, mutta ei missään nimessä millään joka kerta erikseen täytettävällä lomakkeella, vaan kestotilauksena!
Ennakkotilaus esimerkiksi sähköisesti ja hoitotarvikejakelupisteen aulaan nouto kaappi johon saa avauskoodin.
Kaappi käytävällä, kuka tahansa pääsee katsomaan ja kurkkimaan kenelle tuotteita on tilattu (nimellä ruskea paperipussi / muovipussi). Otettava töistä pari tuntia vapaata, että pääse ne hakemaan.
Potilastoimistosta
Diabeteshoitaja on antanut huoneessaan.
Haen omalta terveysasemalta tai kirjastosta, johon ne toimitetaan vain kerran viikossa. Joskus tarve hakea 45 km:n päästä hoitotarvikejakelupisteen kaapista
Päivystyksestä. Mikä mielestäni hyvä, kun haku aikataulu huomattavasti parempi
Toinen henkilö hakee tarvikkeet minun puolestani
Odotan ensimmäistä kertaa noutamista lääkärikeskuksesta, jonne ne on ystävällisesti luvattu toimittaa.Tilasin ne puhelimitse, mutta jatkossa haluan käyttää sähköpostia.
Osa toimitetaan kotiin, osan haen hoitotarvikejakelupisteestä.
Terveysaseman päivystysvastaanoton tiskiltä itselle sopivaan aikaan (päivystyksen auki ollessa).
hoitotarvikejakelupisteestä ja terveyskeskuksen luukulta
Tuotteiden noutopaikka, aukioloaika.
Etäisyys ( reilu 100 km ajoa tai yli 1 h bussilla per suunta), aukioloajat ( vaatii vapaapäivän töistä),
Tarvikejakelu on auki vain 2 h viikossa työaikaan, entäs työssäkävijät koska he hakevat ko tuotteensa ?
Olisi kätevä jos voisi hakea myös ilta-aikaan eikä vain 8-16
Aukioloajat! Miksi työssäkäyvät on unohdettu? !
Aukioloajat voisi olla vielä paremmat myös työssäkäyville ja täällä on aina väliin koulutuksia niistäkin voisi ilmoittaa esim. verkossa eikä vaan ovessa lapulla.
Tuotteiden noutopaikka voisi olla lähempänä kotia. Omani on keskustassa eikä sinne voi nykyään mennä autolla.
Työpaikka 100 km päässä, joten en pääse noutamaan ilman, että otan töistä vapaata. Onneksi toistaiseksi olen saanut.
Aukioloajat Nokialla huonot työssäkäyville
Aukioloajat huonot.
Saan tuotteet siis heti, kun menen Nokialle tarvikejakelupisteeseen sen aukioloaikana (kaksi kertaa viikossa" . Tämä toimii kohtuullisesti minulle nyt kun aukioloaikaa on pidennetty klo 16 jälkeen ja toinen aika on heti klo 8 aamulla (voisi olla jo 7.30 alkaen).Paras tapa olisi lähikauppaan toimitus (tai siis postin tms. toimipisteeseen joka on lähellä minua), jolloin voisin hakea paketin kun minulle parhaiten sopii. Tilaus siis olisi netissä nettikaupan tapaan, ruksaisin tarvittavat tuotteet ja lisäisin määrät.
Tuotteet postitettaisiin kotiin tai sitten toivomaani pisteeseen (posti, matkahuolto, pakettiautomaatti tms)
Ed kysymys ei sisällä vaihtoehtoa sille, että saan tuotteet samanaikaisesti varastolta hakiessani.
Olisi kätevä jos voisi sähköisesti tilata tarvitsemansa tuotteet. Sekä jos olisi joku paikka mistä noutaa tuotteet muinakin kuin 8-16 aikoina.
Sähköinen tilaus ja postitus kotiin tai nouto lähimmästä postin noutopisteestä.
Kotiin tai postiin toimitus voisi olla hyvä vaihtoehto.
Vaihtoehtoisia tilaamistapoja, kuten puhelin ja netti, potilaat ovat erilaisia.Vaihtoehtoisia toimitustapoja koska tarpeet vaihtelevat suuresti, osa haluaa ja saa hoitopaikasta asioidessaan hoitajalla. Monille toimitus kotiin tai postiin tai apteekkiin olisi sopivin vaihtoehto. Kaikkia näitä käytetään eri puolilla Suomea
Ne voisi ohjata esim.lähikauppaan tai lähimpään postiin.
Jos ne voisi noutaa postin pakettiautomaatista.
Aukioloajat paremmiksi Nokiallakin eikä kierrätetä aina hoitajan kautta omaista
Uusista markkinoille tulevista tuotteista ja tarvikejakelun ulkopuolisista tuotteista.
Hoitosuunnitelma, pitäisi olla jotenkin Kannassa.
Haluaisin tehdä/ saada hoitosuunnitelman itselleni kirjallisena.
Uusista markkinoille tulleista tuotteista ja vaihtoehdoista.
Hoitosuunnitelma Kantaan. Tietoa uusista tuotteista.
Hoitosuunnitelma Kantaan, hoitotarvikkeiden tilauskin Kannan kautta kannattaisi selvittää. Kantaan pitäisi potilaan laittaa viestiä myös hoitopaikkaan
Tällä hetkellä en koe tarvitsevani tietoa mistään uudesta tuotteesta koska olen tyytyväinen hoitooni.
Omaishoitajille ja läheisiä hoitaville infoja tarvikkeista
Vaihtoehdoista tuotteissa
Vaihtuvista tarvikkeista, aina uudenlaiset neulat häiritsevät.
Ei ole tarvinnut.
En tiedä, että niitä on olemassa
On mukavempi käydä paikan päällä. En luota alkuunkaan sähköisiin tilausmenetelmiin.
Kukaan ei ole kertonut, että Nokialla voisi sähköisesti ne varata.
En tiennyt, että sellainen vaihtoehto on.
Ne ovat epäselvät
Niitä ei ole mahdollista käyttää, kun on diabeetikko. Muut hoitotarvikkeet voi tilata sähköisesti mutta en tarvitse niitä. Sähköiset palvelut voisivat olla myös diabeetikkojen käytössä.
Sähköpostilla tilattavissa tarvikkeet, mutta sähköpostit eivät mene perille, käytännössä käytävä paikanpäällä tai soitettava.
Kun pystyin, noudin hoitotarvikejakelusta.
Sähköinen ajanvaraus tarvikejakeluun on turha, kankea ja muutenkin naurettavan itkettävä.
Henkilökohtainen palvelu.
Tieto läheistään hoitavan tarvikkeista ja miten asia hoituu sähköisenä jos ei lupaa saa omaisen sairauden vuoksi .
Joustava nouto
Kerran vuodessa tavata henkilökunta ja päivittää hoitosuunnitelma ja nähdä tuotteet.
Kotiinkuljetus
Hoitotarvikkeiden toimitus automaattisesti kotiin tai smartpostiin sen tiedon perusteella kuinka niitä on kulunut.
En halua sähköisiä palveluita.
Hoitosuunnitelma, tarvikkeiden saatavuus, tilaus, tuoteuudistukset ym.
-
huonoa vain yksi aukioloaika viikossa virka-aikaan
aukioloaikoja voisi parantaa
Nopea saanti ja henkilökohtainen palvelu.
Aukioloaika huonoa.
Aika usein on henkilökuntapulaa ja olen joutunut odottamaan kauan. Ja kun haen tilattuja tuotteita en voi samalla ottaa muitakin tarvikkeita muutoin kuin jonottamalla. Jos taas vain haen tilatut tuotteet saan ne yleensä aika pian koska joku henkilökuntaan kuuluva tulee kysymään odottajilta onko joillakin tilattuja tarvikkeita. Aukioloajat ovat liian suppeat ja keskeytys keskellä päivää (henkilökunnan ruokailu) pienentää aukioloaikoja entisestään.
Henkilökunta!!!
Liian suppeat aukioloajat
Jonottaminen ja tarvikemenekin kommentointi ("kyllä jo pitäisi vähitellen oppia pärjäämään ilman!") vaipoista eturauhassyöpäleikkauksen jälkeen. Osa tarvikejakelun henkilöistä oli empaattisia osa ei.
Palvelu on asiallista. Tarvikkeita pitäisi saada tarpeen mukaan.
Huonoa tarvitsemani sensorin huono saatavuus kausittain, mikä ei tietenkään suoranaisesti välinejakelun syytä ole.
Tarvikejakelussa voisi vielä enemmän olla positiivisella mielellä potilaaseen nähden. Siis esim. diabeetikoille kannustaa käyttämään tarvikkeita, ts. kannustaa hoitamaan itseään ja huolehtimaan itsestään. Välillä tulee tunne että kun olen hakemassa tuotteita olen "kuluerä" ja onko niitä nyt ihan pakko niin paljon haluta. Tämä on ollut kyllä paranemaan päin viimeaikoina.
kysely oli osin epälooginen
Kyselyyn on vaikeaa vastata omaisen roolissa!
omaisena vaikea vastata
Nykyinen käytäntö on ihan hyvä. Ei saa muuttaa. Esim. Kaikilla ei ole sähköisiä laitteita.
Välillä kun hakee tarvikkeita niin tulee tunne että taasko haet. Viimeksi kun vein uusista määristä lähetteen niin sain jo valmiiksi pahan katseen ja varsinkin kun lääkäri kirjoitti tytölle verensokeri tarvikkeet tarpeen mukaan ja vakio määriä korotettiin ja samalla vahvistettiin pysyväksi kalliimmat kanyylit. Eli se että ei kukaan näitä huvikseen sieltä hae ja käyttöön ne kaikki menee. Asenteen muutos joillain työntekijöillä olisi paikallaan varsinkin kun tyttö mukana hakemassa ja näkee ja kuulee sen asenteen.
Suuri edistysaskel että tällainen kysely tehty. Potilasjärjestöjen kanssa arvio palvelujen toimivuudesta vaikka kerran vuodessa. Pirkanmaalla hoitotarvikkeiden käyttäjät ovat hyvin erilaisia ja asuvat hyvin erilaisissa olosuhteissa ja tarvitsevat hyvin erilaisia hoitotarvikkeita, joten vaihtoehdoissa tulee ottaa huomioon erilaiset tarpeet ja paikalliset olosuhteet.
Tekstiviesti ilmoitus käyttäjille mikäli jokinkin tuotteen osalta on toimitusvaikeuksia jotta osataan varautua siihen esim hakujen suunnittelu jne.
Omaiset /läheiset huomioitava niin hoidossa kuin kyselyssä.He hoitavat tarvikeasioita tosi paljon.
Diabeteksen hoidossa ohjaus hankalaa toteuttaa, kun diab.hoitajalle ei saa aikoja.