Siirry sisältöön

Vihdin seutuliikenne 2020 kuntoon ja turvaamaan koulu- ja työmatkat

Puhekupla 35
Keskustelu 1 kuukausi jäljellä | Keskustan Vihdin kunnallisjärjestö

keskusteluryhmä

Perustiedot

Avoin: 8.1.2020 - 29.2.2020

Päättymispäivä: 29.2.2020

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Puhekupla Uusi kommentti

Onko näitä Pohjolan liikenteen ostovuoroja pohdittu ollenkaan koululaisten ja työssäkäyvien kannalta?

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
8. tammikuuta 2020 kello 9.55.54

Nyt näyttää siltä, että esim. Jokikunnalta ei pääse Nummelaan eikä sieltä takaisin oikein millään.

Profiilikuvan paikka

Vastaus Paavolle
24. tammikuuta 2020 kello 9.17.35

"liiketaloudelliset päätökset varmasti kuuluvat liikennöijille, jotka myös kantavat liiketoiminnalliset riskit ml. kannattamattomuuden. He tietävät miten heidän toimintansa pysyy kannattavana."

Aivan oikein, Paavo. Liikennöitsijä tietää miten toiminta pysyy kannattavana. Sääntö numero yksi: älä aja vuoroja jotka eivät kannata. Sääntö numero kaksi: lue sääntö numero yksi.

"Rahoituspuoli ei kuitenkaan ole tässä otakantaa-hankkeessa se pointti "

Niinpä, asioiden rahoitus ei tunnu koskaan olevan mikään pointti näissä keskusteluissa ;-) Vaaditaan tuhat hienoa ja sata mukavaa asiaa julkisista varoista, joihin ei todellisuudessa ole varaa.

Näytä lisää vastauksia

Vihdistä pitää löytyä poliittista tahtoa neuvotella alueelliset kausilipputuoteet kattamaan työmatkustus pääkaupunkiseudulle ja opiskelijoiden matkustus Länsi-Uudellamaalla

Profiilikuvan paikka

tm
8. tammikuuta 2020 kello 15.17.14

Se että eräs liikennöitsijä yrittää kilpailuttaa muut toimijat hengiltä ei ole kuluttajien edun mukaista.
Toimiva julkinen liikenne vaatii panostusta myös yhteiskunnalta. Järkevä reititys ja joustavat lipputuotteet.
Nopeat ja luotettavat yhteydet. Siinä vaatimukset.

Ottakaa poliitikot ja virkamiehet haaste vastaan.


Länsi-Uudenmaan seutulippu on loistava keksintö ja kohtuuhintainenkin!

Profiilikuvan paikka

puskista tuloo
8. tammikuuta 2020 kello 15.18.55

Kiinnostaisi tietää kuka oikein päättää näistä asioista?
Miten tässä nyt on käynyt tällä tavalla?
Miksi tämä päättäjä ei tiedota kunnolla?


Joukkoliikenteestä selkeä kartta vihti.fi sivuille?

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
8. tammikuuta 2020 kello 17.24.28

Vaatii todella keskittymistä tutkia vihti.fi sivustolta mitkä yhteydet ovat olemassa mihinkin ja milloin. Varsinkin, kun pysäkkiluetteloita ja lähtöaikoja joutuu ristiin tarkistelemaan matkahuollon ja pohj. liikenteen sivustoilta.

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
12. tammikuuta 2020 kello 12.25.22

tm kirjoitti:

Esimerkiksi aiemmin Jokikunnalta meni iltapäivällä bussi kkylälle ja Nummelaan.
Bussi meni kuitenkin koulun ohi jo klo 13.40, ja kun koulu loppui yleensä (poikkeuksena perjantai) aikaisintaan varttia yli kaksi, ei tuossa bussivuorossa koululaisia kulkenut. AIVAN ÄLYTÖNTÄ. Sittemmin vuoro lakkautettiin, varmaankin vähäisen natkustajamäärän takia.

Tarvitaan koordinaattori, joka tuntee tarpeen!

Ei-työssäkäyville kys. vuoro oikein ajoitettuna olisi tänäänkin hyvä olla olemassa, ilmeisesti jokin uusi tarvepohjainen julkinen liikenne on olemassa nk. kutsupohjaisesti. Tästä kutsuliikennekokeilusta ja siitä käykö Länsi-Uudenmaan seutu-lippu ja miten homma oikeasti toimii on vaikea löytää tietoa.
Kun tuo vuoro oli, niin silloin mm. Jokikunnalta Vihdin kirkonkylälle olisi paremmin ajoitettuna päässyt harrastuksiin. Jokaiselle lapselle harrastus tavoitteena ei olisi huono muutenkaan.

Näytä lisää vastauksia

Ihanko oikeasti Vihti?

Profiilikuvan paikka

Vihainen Jokikuntalainen
8. tammikuuta 2020 kello 17.52.00

Rakas Vihdin kunta
Olettekos koskaan miettinyt, että kuntamme kuolee sen takia, että te tapatte sen? Ette näköjään. Sitten ihmettelette, miksi kukaan ei muuta tänne, ja kaikki lähtevät pois. Vastaus tähän ongelmaan on: te vähennätte julkisia palveluja vähän syrjäisimmistä kylistä, ettekä oikeasti perustele sitä kunnolla, ainakaan minun mielestä. Tänäänkin nousin bussiin, ja ihmettelin, miksi tämä helkatin bussikortti ei taaskaan toimi, vaikka sen kuuluisi toimia ihan normaalisti kylämme läpi menevässä bussissa. Myöhemmin päivällä sain sitten selville, että ohohm Vihti onkin päättänyt kettuilla ihan kunnolla, niin että syrjäkylistä on jo lähes mahdotonta päästä pois julkisilla ilman koulun takaamaa lippua. Miksi teette näin? Vihti tyhjenee juuri tällaisen takia. Harva haluaa oikeasti asua jossain kämäsessä kerrostalossa, joten miksi pilaatte mahdollisuuden asua paikassa, jossa on tilaa hengittää? Miksi Vihti? Miksi?


Kerää koko sarja!

Profiilikuvan paikka

@Erja_Vayrynen
8. tammikuuta 2020 kello 20.51.08

Kyllä!

Elämä maalla on ihmeellistä!

Sinnikkäinä joukkoliikenteen kannattajina ja KÄYTTÄJINÄ viihdytämme vieraitamme kuvailemalla sitä, miten päästäkseen kotoa ja kotiin tarvitaan noin kolme matkakorttia, mobiilisovelluksia, kaikenvaralta tulostettuja QR-koodeja paperilapuilla ja nettilipputarjouksien kyttäämistä. Aktiivisen vihtiläisen päivittäispuuhaa on sen selvittely, että minkä liikennöitisjän vuorolla päästään minnekin, lähimmäksi, montako kertaa vaihdetaan ja montako kilometriä kävellään tai ajetaan sittenkin omalla autolla. Ja jos mennään pääkaupunkiin, niin tarvitaan vielä yksi lippu lisää jos halajaa vaikkapa ratikalla tai metrolla ajaa (vaikkapa töihinsä).

Näistä syrjäkylän lippu- ja linjaihmeellisyyksistä emme siis todellakaan innostu. Jos ja kun asuu Vihdissä (muualla kuin Nummelassa), luopuu automaattisesti siitä, mitä nykykuntalainen arvostaa: lähipalveluista ja sujuvista, JULKISISTA liikenneyhteyksistä. Uusien kuntalaisten vetovoimaksi ja vanhojen pitovoimaksi ei riitä kaunis luonto.

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
9. tammikuuta 2020 kello 16.08.00

Jep, on todella erilainen järjestely (jos sitä siksi voi sanoa) kuin esim. Tallinnan joukkoliikenteessä on. Miksei Vihti "kehyskuntineen" voisi sopia alueellisesti itselleen mallikelpoisen järjestelyn mikä toimisi myös houkuttelevuustekijänä.


Nuorten seutulippu Vihtiin kattaen kaikki julkiset liikennevälineet

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
9. tammikuuta 2020 kello 7.01.46

Mielestäni tämä julkisen liikenteen lippusotku on nuorille erittäin vaikeasti ratkaistava asia. Matkahuollon opiskelijakortilla ja eri linjoja operoivien bussiyhtiöiden opiskelija-alennuksilla saadaan myönteinen mielikuva nuorille suunnatusta joukkoliikenteen palvelusta. Totuus tuppaa vaan olemaan toinen mikäli nuori tarvitsee julkisia liikennevälineitä koulussakäyntiin, opiskeluun, harrastamiseen tai muuhun itsenäisempään toimintaan.
Tutkimatta asiaa uskallan väittää, että tämä on omiaan eristämään nuoria ja asettamaan nuoret kansalaisemme eriarvoiseen asemaan suhteessa muihin ikäluokkiin. Nuorilla ei ole ajokorttia saatikka tuloja rahoittaa omat kulkuvälineet, eikä vanhemmillakaan ole aina rahkeita toimia nuortensa takseina.
Nyt olisi syytä katsoa asiaa nuorten vinkkelistä sekä Vihdin joukkoliikenteen osalta että kehyskuntasopimusten osalta ja löytää tapa luoda oma "nuorten seutulippu" alueellemme joka mahdollistaa joustavan joukkoliikenteen käytön ilman ihmeellistä hikkaa.

Kun tämä "nuorten seutulippu" on saatu sovittua, luulisi tahtoa löytyvän "seutulippu"- konseptin laajentamiseksi myös aikuisiin?


Myös Lohjalta pääkaupunkiseudulle kulkeminen yhdellä, kaikille alueella liikennöiville bussiyhtiöille kelpaavilla lipuilla pitää turvata

Profiilikuvan paikka

työmatkalainen
9. tammikuuta 2020 kello 12.57.15

Päättäjille terveisiä, että myös Lohjalta pääkaupunkiseudulle kulkeminen yhdellä, kaikille alueella liikennöiville bussiyhtiöille kelpaavilla lipuilla pitää turvata! Vaikka vuoroja kulkeekin välillä Lohja-Helsinki Vihtiä paremmin, niin työssäkäyvän näkökulmasta on sietämätöntä tämä tietyn bussiyhtiön busseihin tähtääminen. Töihin pitäisi pystyä menemään ja sieltä lähtemään tarpeen mukaan, ei bussivuorojen. Vihreys ja ilmastonmuutoksen torjuminen kaukana, kun joukkoliikenteellä kulkemista hankaloitetaan helpottamisen sijaan!

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
12. tammikuuta 2020 kello 12.19.53

Kyllä, seutulipun pitää olla seutulippu millä pääsee naapurikuntiin kätevästi. Vihdillä on mm. opistoja yhdessä Lohjan kanssa ja opistojen toimintaa on keskitetty Lohjalle. Ilman kunnollista julkisen liikenteen seutulippua, tulee näin järjesteltynä eriarvoistamaan nuoret kunnissamme ja Vihtiläiset nuorten kuljettelu harrastuksiin vaatii perheiden sitoutumista yksityisautoiluun.


Lippujen hinnoista

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
9. tammikuuta 2020 kello 16.20.39

Jos mielii saada kuukausiliput joilla pääsee ja ei tule ongelmia Vihdin seudun liikenteessä, niin pitää hankkia:
180,00e - viilettävän Vihtiläisen lippu https://www.pohjolanliikenne.fi/fi/vihtilainen
85,00e - Länsi-Uudenmaan seutulippu https://www.matkahuolto.fi/matkustajat/lansi-uudenmaan-seutulippu
96,70e - HSL ABC lippu Vihtiläiselle https://www.hsl.fi/liput/kausiliput?municipality=vihti&zoneSelectorValue=abc&zones=abc
========
361,70e yhteensä

Eli näillä pääsisi jo vaikka minne. Hintataso on kuitenkin jokseenkin kova kuukaudessa maksettavaksi, vaikka tuohon saisikin nuorille, eläkeläisille suunnattuja alennuksia.



2018 Joukkoliikenteen palvelulupaus ja 2020 tilanne lippujen hinnoittelun osalta vaatii tarkistamista.

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
12. tammikuuta 2020 kello 12.35.36

https://www.vihti.fi/wp-content/uploads/2018/12/Joukkoliikenteen-palvelulupaus-kv-10092019-liite-1.pdf

Joukoliikenteen palvelulupauksen täyttyminen pitäisi nyt tarkistaa erityisesti lippujen hinnoittelun osalta.
Palvelulupaushan pystytään täyttämään todennäköisesti esim. "yhteydet taajamista ja kylistä Nummelaan", jos ei kiinnitetä huomiota siihen mitä "kuluttajalta" vaaditaan lupauksen täyttämiseksi. Tällä hetkellä yhteydet vaativat saman bussiyhtiön linjalla uuden lipun ostamista osalle matkaa, kun Länsi-Uudenmaan seutulipulla ei pääse.

Kun katsoo siis tätä https://www.vihti.fi/blog/2019/08/06/palvelulupauksen-mukaiset-linja-autovuorot-aloittavat-liikennoinnin-8-8-2019/ missä todetaan mm. se, että ostovuorojen määrä kasvaa, niin tuntuu siltä, että tahto yhteiseen ja järkevästi hinnoiteltuun palvelulupaukseen. Ei haittaisi mikäli joukkoliikenteemme olisi nykyistä mutkattomampaa käyttäjän maksamisen kannalta esim. alaikäisten ei tarvitsisi hallita erilaisia maksumuotoja näiden jatkoyhteyksien häntien maksamiseksi, vaan he voisivat yksinkertaisesti näyttää tmv. omaa seutulippuaan ja näin todentaa oikeutensa maksaa matkat.

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
12. tammikuuta 2020 kello 13.40.45

Eevastiina kirjoitti:

MaaS on mahdollistaja vaikka kokeilun kautta jossain osassa Vihtiä aluksi.

Matkapalvelut, matkat ja maksut vaikka lipuista, kaikki samaan.

https://www.sitra.fi/hankkeet/julkiset-ja-yksityiset-liikkumispalvelut-samalle-tarjottimelle/

Erinomainen sivusto, ja vaikuttaa jopa avoimen rehelliseltä hankkeistuksen haasteiden osalta ml. kuljetusyritysten sitouttamisen ja kuntien yhteisten logistiikkayhtiöiden osalta. Näistä huolimatta voisi todeta, että tämänkaltainen lähestymistapa toisi myös "mitä mittaat niin sitä saat", eli nk. "raiteiltaan suistuvat reitit" voisi kirjaimellisesti ehkä kuntien joukkoliikenteen kehittämisen periaatteiden mukaan optimoida ketterämmin ja kannattavammin. Nyt veikkaan, että päättäjät vain kuulevat "kylistä huutoa" eivätkä saa välttämättä hyvää kokonaiskuvaa palvelulupauksesta.

Olisi oikein oivallista, jos kuljetusyritykset itse lähtisivät ajamaan tämänkaltaista eteenpäin, jolloin sitouttaminen olisi huomattavasti helpompaa?

Näytä lisää vastauksia

Lasten oikeus ja mksei myös eläkeläisen oikeus harrastuksiin vaarassa Vihdissä?

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
19. tammikuuta 2020 kello 13.59.09

Noista jokaiselle lapselle harrastus lähdöistä voisi todeta, että https://www.lapsenoikeudet.fi/blogi/lapsella-on-oikeus-harrastaa-lastenviikko-tutuksi/ on parhaasta pästä.
http://www.lastenviikko.info/
Keskustelen muuten mielelläni niiden kanssa, joiden mielestä lasten ei tarvitse harrastaa mitään.

Mikä sitten on kylämme kannalta tärkeää, on se, että lapsi "pääsee" harrastuksiin, eli matkustaminen hoituu jotenkin.
Koska harrastuspaikkoja on nyt saatu hyvin mm. kirkonkylälle, niin sinne pitäisi päästä helposti ja sieltä takaisin. Mieluusti ilman vanhempien avustusta.
Tämä tarkoittaa alakoululaisten kannalta järkeviä jokikunnalta lähtö- ja paluuaikoja julkiselle liikenteelle, hoidettiin se sitten miten vain.
Tuoreessa muistissa oli väärään aikaan päivisin kulkeva bussi Jokikunnalta, jolla ei siis päässyt kirkonkylälle treeneihin sopivasti.
Harrastusten ollessa muualla Vihdissä, pitäisi seutulipun toimia ja vastaavasti aikojen natsata harrastusten aloitus- ja lopetusaikoihin:
Voisitte käydä peukuttamassa tätä kommenttia otakantaa-hankkeessa Vihdin seutuliikenteestä
, jos mielestänne tarvitaan erityinen nuorten seutulippu: https://www.otakantaa.fi/fi/keskustelut/408/kommentti/6300/
Seutuliikenteellä tarkoitan sitä, että nuori pääsisi tarvittaessa myös Lohjalle ja Karkkilaan joustavasti harrastamaan ihan itse ilman vanhempia. Ja ei haittaisi, jos nuori pääsisi myös takaisin kotiin säädylliseen aikaan.

Jos nuori ei pääse joukkoliikennettä käyttäen harrastuksiin, tarkoittaa tämä varmasti perheille sitä, että he harkitsevat tarkkaan mihin rahkeet riittävät. Osa perheistä saa sovittua kimppakyydeistä, mutta niidenkin yhteensovittelu vaatisi julkisen liikenteen toimivuutta edes jollakin matkataipaleella, jotta kimppakyyditsijän ei tarvitsisi ajaa ristiin rastiin Vihdissä.

Mielestäni se, että ei ole kunnollista nuorten ja eläkeläisten seutulippua, merkitsee sitä, että he eivät voi harrastaa mikäli itse haluavat, vaan ovat riippuvaisia kyydintarjoajien halukkuudesta.

Käyttäjän profiilikuva - paavo_muranen

@paavo_muranen
23. tammikuuta 2020 kello 18.52.59

Timppa kirjoitti:

Rakennetaan kävely/pyörätie kylille jotta lapset uskaltaa päästää liikkumaan. Tällä lämpeämisellä ja näillä talvilla muksut voi kohta kävellä tai pyöräillä harrastuksiin vuoden ympäri. Samalla saadaan muksut liikkumaan ja säästöt tulee tietysti terveemmästä väestöstä ja sitä kautta terveydenhuoltomenoista

Niin tämä on meille Jokikuntalaisille arvokas idea, onhan Paavo Nurmi ja Koskenniemi juosseet Jokikunnalta juna-asemalle, kun hevoset olivat niin hitaita. Ja vain ehtiäkseen juoksukisoihin.
Vihtiläiset seuraavissa Olympiakisoissa?

Näytä lisää vastauksia

Lisää uusi Kommentti