Siirry sisältöön

Pyörätie vai pyöräkaistat?

Puhekupla 51
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Keskustelu pyöräväylistä on päättynyt. Useimmat kommentoijat kannattivat pyöräkaistasuunnitelmaa, jossa nähtiin myös vielä parantamisen varaa. Jotkut olivat huolissaan maksuttomien pysäköintipaikkojen vähenemisestä. Lisäksi keskustelussa nousi esiin useita muita huomioon otettavia seikkoja kadun suunnittelussa. Esimerkiksi moni toivoi autojen ajonopeuksien laskemista ja suorempaa pyöräilyn yhteyttä metron suuntaan. 

Kaikki kommentit otetaan huomioon katusuunnitteluvaiheessa, joka käynnistyy Otakaaren asemakaavan vahvistuessa. Katusuunnitteluvaiheessa valitaan, millaiseen vaihtoehtoon pyöräväylän suhteen päädytään.

Tässä keskusteluosiossa voit keskustella eri vaihtoehdoista. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Pyöräkaistat vai pyörätie? 

  • Suunnitelmassa VE1 pyöräkaistan leveys on 1,5 -1,75 metriä ja se on merkitty vaaleanpunaisella värillä. Pyöräkaista on yksisuuntainen pyöräilylle varattu ajoradan osa, joka on samassa tasossa ajoradan ajokaistojen kanssa. 
  • Suunnitelmassa VE2 on eroteltu jalankulku- ja pyörätie on kadun itäpuolella. Jalankulku- ja pyörätien leveys suunnitelmassa VE2 on 4 metriä.

VE1 Pyöräkaistojen etuja ovat mm

  • Tehokas erottelu jalankulusta
  • Selkeät risteysjärjestelyt liittyville kaduille, joilla ei ole pyörätietä
  • Väistämis- ja liikennesäännöt selkeitä
  • Yksisuuntaisuus tekee pyöräkaistoista turvallisemman ratkaisun

VE2 Itäpuolen pyörätien etuja ovat mm

  • Perinteinen, totuttu järjestely
  • Selkeä erottelu ajoradasta
  • Pyörätien ollessa itäpuolella pyöräilijän on mahdollista ajaa halutessaan ajoradalla etelä-lounas -suuntaan, joka on enimmäkseen alamäkeä. 

Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Tyyppipoikkileikkauksissa näkyy katutilan jakautuminen.

Kuva: VE1 ja VE2 Dipolin edustalla. Poikkileikkauksissa katutilan jakautuminen.



Kuva: VE1 ja VE2 kaarteessa. VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolella. Pyöräkaistan ja pysäköinnin väliin jää 0,5 metrin ovenavaustila. 

Kuva: VE1:ssa pyöräkaistat ohittavat pysäköintitaskut ajoradan puolelta. VE2:ssa pyörätie on Dipolin puolella.



Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat katkeavat kiertoliittymässä, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Servin Maijan tien ja Jämeräntaipaleen liittymissä on kiertoliittymät. VE1:ssa pyöräkaistat päättyvät ennen kiertoliittymää, jossa pyöräily on ajoradalla.

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset VE1 ja VE2

Kuva: Tyyppipoikkileikkaukset J-J, vaihtoehdot VE1 ja VE2.

Perustiedot

Päättynyt: 31.10.2020

Liitteet

Ilmianna

Pyöräkaistat

Profiilikuvan paikka

temykk
23. syyskuuta 2020 kello 9.26.47

Tuolla aluella usein pyöräillessä ajan jo ajoradalla, koska jalkakäytävillä on varsin vilkas jalankulkuliikenne.
Otakaarella on myös vilkkaita bussipysäkeitä, joiden lähellä pyöräily ei ole kovin sujuvaa, paitsi ajoradalla tai tulevilla pyöräkaistoilla.

Nykyisen pyörätien talvikunnossapito YTHS:n hammashoitolan lähistöllä on ollut olematonta, pyöräkaistoja luultavasti kunnossapidettäisiin samaan tahtiin kuin ajorataa.

Profiilikuvan paikka

Pyöräily
28. syyskuuta 2020 kello 14.50.13

@JokineA kirjoitti:

Hei, kiitos kommenteista. Olet aivan oikeassa, että kokonaiskuva on ollut puutteellinen. Muutos pitää kuitenkin aloittaa jostain ja uskoakseni olemme menossa parempaan suuntaan.

Otaniemessä oman hankaluutensa soppaan lisää se, että Alvarinaukion puistoalue ei ole kaupungin omistuksessa, joten puistoyhteys Otakaari-Vuorimiehentie on toisen maanomistajan vastuualueella. Näihinkin puistoväyliin on kuitenkin luvassa parannusta yhteistyössä Aalto yliopistokiinteistöjen kanssa.

AJ/Espoo

Kevyenliikenteen siirtäminen alvarinaukion puiston puolelle on erittäin kannatettava tavoite. Yliopistolla ei luulisi olevan sitä vastaan, että kampusta kehitetään kaikille toimivammaksi ja turvallisemmaksi. Otakaari on kaikenlisäksi lähes poikittainen väylä siihen nähden, miten kevytliikenne alueella kulkee. Teekkarikylän ja keskuksen välillä lienee suurin osa kevyttä liikennettä, mikä tuskin tulee tapahtumaan koskaan merkittävissä määrin vanhan ostarin ympäri "kiertotietä", vaan tosiasialliset reitit muodostuvat puiston läpi.

Näytä lisää vastauksia

Parkkipaikat

Profiilikuvan paikka

En kannata
23. syyskuuta 2020 kello 10.04.29

Otaniemessä on viime vuosien aikana parkkipaikat vähentyneet todella paljon. Vähäisistä paikoistakin tehty joko yliopiston luvalla paikkoja tai sitten maksullisia. Otakaarella sentään tähän asti paikat säilyneet. Meinataanko nekin nyt poistaa? Kaikilla ei kuitenkaan ole edes mahdollisuutta käyttää julkista liikennettä kouluun tultaessa, jos asuu kauempana...

Profiilikuvan paikka

@JokineA
1. lokakuuta 2020 kello 13.38.53

Suunnitelmissä pysäköintipaikkoja on esitetty noin 30-40. Suunnitteluprosessissa on usein kysymys rajallisen katutilan jakamisesta. On hyvä kysymys, mihin tilaa tulisi käyttää: pysäköintiin vai johonkin muuhun.

AJ/Espoo


Näytä lisää vastauksia

Parkkipaikat säilytettävä

Profiilikuvan paikka

En kannata myöskään
23. syyskuuta 2020 kello 10.17.34

Otaniemen parkkipaikat ovat vähentyneet todella paljon viime vuosina, vaikka kampuksen saavutettavuus ei ole juurikaan parantunut. Metro/tuleva raidejokeri ei tilannetta muuta jos ei satu asumaan niiden varrella. Otakaarella on tällä hetkellä harvat maksuttomassa käytössä olevat parkkipaikat ja ne tulee säilyttää myös jatkossa!

Profiilikuvan paikka

Työntekijä
30. syyskuuta 2020 kello 14.18.27

Monimutkaista kirjoitti:

Autoton kampus on mukava ideaali, ja ehdottomasti pitää kannustaa ylipoistolaisia käyttämään julkisia aina kun mahdollista. Todellisuus on kuitenkin se, että joillekin auto on selkeästi ainut järkevä vaihtoehto - Espoon sisälläkin on alueita joihin pääsee autolla alle 30 minuutissa, kun julkisilla matkaan menee puolitoista tuntia tai jopa enemmän. Tällä hetkellä täysin autoton kampus on siis puhdasta ideologiaa, joka ei huomioi todellisuutta.
Omasta mielestäni ratkaisu pitäisi kuitenkin löytää yliopiston puolella, muuttamalla käytäntöjä siitä, kuka saa käyttää yliopiston maksuttomia parkkipaikkoja. Jos kaikki jotka asuvat lähellä jättäisivät auton kotiin, niin paikkoja riittäisi aivan varmasti kaikille niille joille julkiset reitit eivät ole realistinen vaihtoehto.

Pointti oli että jatkossa ei tule olemaan lainkaan yliopiston maksuttomia paikkoja, ei edes työntekijöille. Sen jälkeen paikkoja riittää varmasti kaikille maksuhaluisille.

Näytä lisää vastauksia

Kyllä pyöräkaistoille!

Profiilikuvan paikka

Henri Miettinen
23. syyskuuta 2020 kello 11.04.05

Kannatan esitetyistä vaihtoehdoista ehdottomasti suunnitelmaluonnosta VE1. Pyöräkaistavaihtoehdoilla pyöräilyyn on riittävästi tilaa, ja liikennejärjestelyt olisivat selkeitä. Tämä ei toteudu vaihtoehdossa VE2:
- Kaksi metriä leveä pyöräilyväylä osana pyöräilyn ja jalankulun yhdistettyä väylää ei ole riittävä leveys ja erottelu tällaiselle reitille. Minun tekisi mieli ajaa tässä vaihtoehdossa edelleen ajoradalla kumpaankin suuntaan
- Pyörätievaihtoehdossa liittymäjärjestelyt ovat huonoja, kun pyöräreitteihin sisältyy useita hyvin jyrkkiä suoran kulman käännöksiä. Näitä on inhottava ajaa polkupyörällä, samalla kun pitäisi kuikuilla olan yli muuta liikennettä.
- Ajo Keilaniemestä Teekkarikylään on kohtalaisen onneton, kun ajoreitit ovat mutkittelevia Otaniementien ja Luolamiehentien välillä. Luolamiehentien ylittävää suojatietä pitäisi tuoda lähemmäs Otakaarta, ja muutenkin yhdistetty jalankulun ja pyöräilyn väylä ei ole hyvä ratkaisu. Pyöräily on ajoneuvoliikennettä, jalankulku ei.

Toisaalta toki VE2 olisi yhdenmukainen muiden Otaniemen alueen katujärjestelyjen kanssa. Tämä on minun mielestä harmillista, sillä toivoisin pyöräkaistojen käyttöä laajemmin. VE1 sisältää useita hyviä asiota:
- Liittyminen Luolamiehentien liittymässä pyörätiejärjestelyihin on toimiva
- Ajolinjat ovat sulavia ja selkeitä

Toivon kuitenkin vielä muutaman puutteen korjaamista / ottamista huomioon myöhemmin:
- Ajoradan kohdalla ei tällä hetkellä ole lainkaan pyöräreittiä Otakaarelta Alvarinaukiolle TF:n kohdalla. Tässä on kuitenkin suorin pyöräreitti Teekkarikylästä Otaniemen keskustaan, joten toivon hartaasti, että tässä on edes jossakin kohtaa poistettu reunakivi ja ohjattu pyöräilyn reitti. Tässä kohtaa pyöräilyä on hankala kieltää kokonaan, sillä ihmiset kuitenkin pyöräilevät suorinta reitti kylän ja metroaseman välillä - koukkaus Otakaaren loppupään kautta on kohtuullisen ärsyttävä. Tai noh, onhan tässä kohtaa tuo suojatie, mutta se on liian etelässä. Voisiko bussipysäkkejä siirtää 10 m pohjoiseen?
- Toivon, että jatkosuunnittelussa Otakaaren sisäpuolten uudisrakennusten ja Otakaaren ajoradan välillä on selkeä liittymäkohta, jolla uudisrakennuksista osaa suunnitellusta kohdasta liittyä pyöräkaistoille. Tämä voi olla hieman hankalaa, jos rakennusten edustat on täytetty kadunvarsipysäköinnillä...
-Voisiko JMT:n ja Teekkarikylän bussipysäkkien välistä viherkaistaa hyödyntää pyöräpysäköintiin? Alueelle tulossa oleva kauppa vaatii asiointiin pyöräpysäköintitilaa, kuten myös liityntäpyöräily kylästä bussipysäkeille.

Ja vielä yksi bonustoive: jos Servin Maijan tien kiertoliittymästä voidaan suunnitella hyvä pyöräily-yhteys alamäkeen menevälle puistoraitille, se olisi tosi kiva! Kuten myös se, että pyöräkaistoja käytettäisiin laajemminkin Espoossa.

Profiilikuvan paikka

@JokineA
1. lokakuuta 2020 kello 14.27.25

Kiitos aiheellisista kommenteista! Tässä tulikin monta asiaa, joita tulemme tarkastelemaan jatkosuunnittelussa. Pyöräilyn yhteys Otakaarelta Alvarinaukiolle TF:n kohdalla on haasteellinen, koska se sijoittuu osittain toisen maanomistajan maille ja luiska Otakaarelta puistoon tulisi jyrkäksi korkeuserojen takia. Kulkuyhteyden parantaminen on kuitenkin tavoitteena.

AJ/Espoo


Vaihtoehto pyöräkaistat

Profiilikuvan paikka

abc
23. syyskuuta 2020 kello 11.10.12

Näistä vaihtoehdoista kannatan ehdottomasti pyöräkaista-vaihtoehtoa. Pyörätievaihtoehto edustaa vanhanaikaista kevyen liikenteen ajattelutapaa, jossa pyöräilijä on sama asia kuin jalankulkija. Pyöräkaistat korostavat sitä, että pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja.

Kehoitan pohtimaan seuraavia asioita ja parantamaan jatkosuunnittelussa suunnitelmia seuraavin osin, jotta toteutus saadaan kerralla toimivaksi ja turvalliseksi:

- Servinportin kiertoliittymän järjestelyissä on parannettava uuden pyöräkaistatoteutuksen ja vanhan infran liitoskohtaa. Kiertoliittymän jälkeen pyöräliikenne siirtyy vanhalle pyöräinfralle, joten tämä siirtymä on suunniteltava hollantilaisten suunnitteluohjeiden mukaisesti laadukkaaksi, selkeäksi ja turvalliseksi. Konsultilla on tähän varmasti tarvittava osaaminen saatavilla, joten kaupungin on vaadittava sitä.

-Lopulla Otakaarella "Otakaaren sisäpuolen" pyörätie on muutettava selkeästi yksisuuntaiseksi ja jalankulusta erotelluksi. Ulkokaaren kaksisuuntainen pyörätie välillä Servin Maijan tie - Puumiehenkuja on ok, mutta se pitäisi muuttaa koko matkalta jalankulusta erotelluksi.

-Kiertoliittymässä nykyiset madalletut reunakivet on muutettava RK0

-Liittyminen Otaniementiehen on tehtävä selkeäksi ja laadukkaaksi

-Nopeusrajoitus tulee laskea 30 km/h koko Otakaaren-JMT:n-SMT:n alueella

-Pyöräkaistat punaisella asfaltilla (ei siis jälkikäteen maalattuna)

-Pyöräkaistoja voisi kernaasti leventää 2,5 metrisiksi, mikä tarkottaisi ajoradan kaventumista. Tämä loisi hollantilaistyyppisen kyläkadun, jossa auto väistää vastaantulevaa autoa pyöräkaistalle. Otakaaren liikennemäärät (ja myös bussiliikenne) kyllä mahdollistaisi tämän toteutuksen. Leveämmät pyöräkaistat korostaisivat pyöräilijän arvostettua asemaa ja loisi pyöräilystä viihtyisämpää mahdollistaen sosiaalisen pyöräilyn. Ratkaisu hidastaisi autoliikennettä, mikä parantaa liikenneturvallisuutta.

-Pyöräilijöiden kulku alas Teekkarinpolulle/Alvarin aukiolle on tehtävä Otakaarella mahdolliseksi reunakivitysten, riittävien mitoitusten ja ohjepituuskaltevuuksien mukaan

Profiilikuvan paikka

@JokineA
1. lokakuuta 2020 kello 13.50.22

Kiitos hyvistä huomioista! Nämä tullaan huomioimaan jatkosuunnittelussa. AJ/Espoo

Näytä lisää vastauksia

Ajorataa on kavennettava

Profiilikuvan paikka

Jotain on tehtävä
23. syyskuuta 2020 kello 11.11.12

Kakkosvaihtoehdon saman väylän pyörätie ja jalkakäytävä eivät sovi yhteen. Jalkakäytävä pitäisi rauhoittaa jalankulkijoille. Pyörätie olisi hyvä ratkaisu jos siihen saataisiin selkeämpi erottelu jalankulkijan ja pyörällä liikkuvan välille. Autopysäköinti tulisi pohjustaa jollain muulla materiaalilla kuin asfaltilla jos sillä saadaan luotua kapeampaa kuvaa kadun luonteesta.


Huomioita, VE1

Profiilikuvan paikka

Minä
23. syyskuuta 2020 kello 11.50.09

Näistä VE1 varmasti toimivampi. Siihen liittyen kuitenkin pari huomiota:

- Suunnitelmasta jää vähän auki miten Otakaari-Jämeräntaival kiertoliittymä on tarkoitus toteuttaa pyöräilyn osalta. Jos tarkoitus toteuttaa samoin kuin esim. Helsingin puolella uusi Eiranranta-Telakkakatu kiertoliittymä, niin se on ainakin tällä hetkellä todella vaarallisen tuntuinen, koska autolijoiden on todella vaikea huomioida taka-oikealla ympyrän ulkokaarteessa liikkuvia pyöriä. Itse pariin otteeseen saanut siinä kesän aikana vetää pyörällä jarrut pohjaan, ettei jää auton alle, vaikka itse koittaisikin ajaa varovasti.

- Otakaarella ajetaan tällä hetkellä säännöllisesti huomattavaa ylinopeutta. Epäilen auttaako pelkkä esim. nopeusrajoituksen säätö tähän, joten tämä tosiasia kovista nopeuksista lienee syytä ottaa huomioon suunnittelussa.

Profiilikuvan paikka

@JokineA
1. lokakuuta 2020 kello 13.54.09

Kiitos huomioista! Otakaaren ajoradan leveys on esitetyissä suunnitelmissa kavennettu nykyisestä, mikä osaltaan vaikuttaa ajonopeuksiin. AJ/Espoo


VE1 on turvallisempi

Profiilikuvan paikka

Asukas
23. syyskuuta 2020 kello 20.02.49

Otakaaren varressa liikkuu jatkuvasti suuria määriä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. On tärkeää osoittaa pyöräilylle selkeä ja turvallinen paikka ajoradalla. Nykyisin osa pyöräilijöistä pyöräilee kävelytiellä ja osa ajoradalla. Tämä aiheuttaa päivittäin vaaratilanteita eri liikennemuotojen välillä. VE1 on siksi selkeästi parempi vaihtoehto, koska se osoittaa pyöräilylle oikean ja turvallisen paikan, joka on kokemattomankin pyöräilijän helppo huomata omasta kansallisuudestaan tai kotimaansa liikennekulttuurista riippumatta. On vaikea nähdä, että metron suunnasta tulevat pyöräilijät käyttäisivät VE2 pyörätietä, koska VE2 ei juurikaan eroa nykyisestä tilanteesta TF:ltä pohjoiseen.

Otakaaren autoliikennemäärät ovat pienet mutta tilannenopeudet ovat välillä todella suuret. Ei ole poikkeuksellista, että linja- tai henkilöauto ajaa Otakaarta yli 60 km/h nopeudella. Tämän takia on tärkeää, ettei kadulle synny 12 metriä leveää autoilulle varattua tilaa, joka houkuttaa suuriin ylinopeuksiin. VE1 luo kadulle "pihakatumaisemman" tunnelman, mikä todennäköisesti rauhoittaisi liikennettä ja antaisi osan katutilasta pyöräliikenteen käyttöön. Muokkaisin tosin VE1:stä siten, että leventäisin pyöräkaistoja ajoradan leveyden kustannuksella. Alueen liikenne on sen verran pientä, ettei tämä muutos aiheuttaisi juuri minkäänlaista haittaa autoilulle, mutta mahdollistaisi pyöräilijöille turvallisemman liikkumisen autoliikenteen seassa räikeimpien ylinopeuksien laskiessa.


good

Käyttäjän profiilikuva - varjomies

@varjomies
24. syyskuuta 2020 kello 15.27.26

hieno idea ps mä tein lisää ideoita


Kapeampaa katua

Profiilikuvan paikka

Pyöräilijä
24. syyskuuta 2020 kello 16.32.21

Esitetyistä vaihtoehdoista ehdottomasti Ve1. Ve2-suunnitelmassa olevat pyörätiejärjestelyt ovat pääsyyllisiä miksi suomalainen liikennekulttuuri on niin vaarallinen jalankulkijalle ja pyöräilijälle. Toisaalta Ve1:ssä on yksi melko suuri ongelma: reunakivestä reunakiveen jää edelleen 10,7 metriä. Vaikka tämä onkin kesällä todennäköisesti hyvin merkitty, vähänkään huonolla kelillä (lue: talvella) ajokaistojen todellinen leveys hämärtyy. Otakaarella on muutenkin nykyisin ongelmana, että ajonopeudet ovat aivan liian korkeita nopeusrajoituksiin nähden. Tähän ei auta Otakaaren leveys, joka saa tien näyttämään huomattavasti suurempivauhtiselta kuin 40 km/h. Samaa ongelmaa isommassa skaalassa on ihan Kehä I tunnelissa, kun kaistat ja koko näkyvä infra on tehty moottoritiemitoituksella, mutta nopeusrajoitus 60 km/h joka tuntuu autosta ihan kävelyvauhdilta. Tämän vuoksi olisi oleellista saada ajorataa kapeammaksi jotta oikea nopeus välittyisi myös ratin taakse ja liikenne rauhoittuisi. Tähän yhtenä mahdollisuutena olisi kolmitaso, jolloin reunakivien välissä ajorata olisi huomattavasti kapeampi ja vastaisi nopeusrajoitusta.

Optimiratkaisuhan tälle pätkälle olisi pyöräkatu, mutta linja-autoliikenne estänee tämän.


Pyöräkaistat parempi, mutta suunnitelman yksityiskohdissa parannettavaa

Profiilikuvan paikka

Tuomo Sevon
24. syyskuuta 2020 kello 23.23.15

Pyöräkaistat ovat selvästi parempi vaihtoehto, koska siinä pyöräilijöille jää enemmän tilaa. Kakkosvaihtoehdon 4 metriä olisi aivan liian kapea erotellulle JK/PP:lle.

Pyöräkaistasuunnitelman yksityiskohdissa on paljon parannettavaa:
1. Suunnitelmassa pyöräkaistat päättyvät Luolamiehentien risteykseen. Niiden pitäisi jatkua Otaniementielle asti.
2. Suunnitelmassa pyöräkaistat on katkaistu bussipysäkin kohdalla (leikkaus F-F). Pyöräkaistojen pitäisi olla yhtenäisiä.
3. Suunnitelmassa pyöräkaistat on katkaistu molempien kiertoliittymien kohdalla. Punaisen asfaltin pitäisi jatkua kiertoliittymien läpi ja osoittaa, missä kohtaa pyöräilijöiden kuuluu ajaa. Punainen asfaltti kiertoliittymissä muistuttaisi myös autoilijoille, että heidän täytyy väistää pyöräilijöitä.
4. Suunnitelmassa pyöräkaistat päättyvät Servin Maijan tien risteykseen. Pyöräkaistojen pitäisi jatkua yhtenäisinä koko Otakaaren pituudelta.
5. Pyöräilijöille pitäisi osoittaa selkeä reunakivetön reitti Jämeräntaipaleelta metroasemalle. Kiertäminen Luolamiehentien risteyksen kautta on liian pitkä.


VE1 pyöräkaistoilla, mutta lisätoimenpiteitä

Profiilikuvan paikka

otaniemeläinen
25. syyskuuta 2020 kello 11.12.58

VE1 pyöräkaistoilla on parempi, ylhäällä muissa kannanotoissa on esitetty hyviä perusteluja.
Kuitenkin Otakaaren ylinopeudet on saatava kuriin muuttamalla kadun luonnetta sellaiseksi, ettei se houkuttele/ohjaa ajamaan 40 km/h nopeammin --> katua kapeammaksi ja/tai kolmitasoratkaisu, jolla autoliikenne, pyöräliikenne ja jalankulku ovat kaikki omalla tasollaan. Bussipysäkkien ohittamiseen turvallisesti, yhtenäistä pyöräkaistaa pitkin, pitää kiinnittää huomiota.


VE1 näyttää paremmalta

Profiilikuvan paikka

Antti Rasinen
25. syyskuuta 2020 kello 17.54.19

Pyöräkaistoilla varustettu näyttää paljon paremmalta. Yhdistetty pyörätie näyttää nykyisenkaltaiselta ratkaisulta, jolloin käytännössä taas tulisi ajettua ajoradalla.

VE1 näyttää kuitenkin jotenkin keskeneräiseltä. Miten kaistat liittyvät Otaniementiehen? Eihän ne voi vaan tyhjästä alkaa?

Samoin liikenneympyröissä ne vaikuttavat katoavan. Kävelytiellekö siinä on ajateltu mentävän? Olisi hyvä, että punainen asfaltti jatkuisi yhtenäisenä ympyröiden läpi. Sekä Jämeräntaipaleen että Servin Maijan tien risteysten pitää olla aivan itsestäänselviä myös pyöräilijälle. Reittien tulee jatkua yhtenäisinä eikä turhia puolen vaihtoja kadun yli tule olla.


Pyöräkaista

Profiilikuvan paikka

Pessi
25. syyskuuta 2020 kello 22.08.40

Ehdottomasti pyöräkaista ajoradalle. Pyörätielle eksyy aina jalankulkijoita mikä aiheuttaa vaaratilanteita. Yllä oli hyvä kommentti Otaniemen suurista ajonopeuksista. Ajoratoja pitäisi kaventaa.


Hienoa Espoo!

Profiilikuvan paikka

MikaelS
26. syyskuuta 2020 kello 7.43.12

Jos hankkeen myötä Espooseen on nyt tilaisuus pilotoida jotakin meille uutta, niin tilaisuutta ei kannata missata.

Eli noista esitetyistä vaihtoehdoista VE1 on paljon houkuttelevampi. VE2 edustaa aika perinteistä mallia. Uuden tieliikennelain mukaanhan pyörätiet ovat yksisuuntaisia ellei toisin osoiteta.

VE1:lle olisi toki vielä vaihtoehto, 3-tasoerottelu: jalkakäytävä-yksisuuntainen pyörätie-ajorata. Niitähän Helsinki tekee, mutta tuossa kohdassa nopeusrajoitus ja moottoriajoneuvojen liikennemäärät taitavat olla sen verran maltillisia, että pyöräkaistat ovat ok. Vilkkaammilla kaduilla sitten tasoerottelu lienee paikallaan.

Pysäköintitaskut ovat pyöräkaistaratkaisuissa joskus pelottavia. VE1:ssa pysäköintitaskujen ja pyöräkaistan väliin on kuitenkin ätetty kivasti 0,5 metriä tilaa. Lisäksi uuden tieliikennelain mukaan autot voivat pysäköidä myös kulkusuuntaansa nähden vasemmalle reunalle, jolloin kuskin ovikin aukeaa jalkakäytävän puolelle ja vänkärikin näkee ovea avatessaan edestä tulevat pyöräilijät paremmin. Eli tuossa voi miltei suositella väärälle puolelle pysäköimistä.

Rohkeasti vain kokeilemaan VE1:a! Tärkeää on, että näille on jatkuvuutta, joten muillekin kaduile samantyyppisiä ratkaisuja, myös sitä 3-tasomallia olisi mukava nähdä jossakin kokeiltavan.

Profiilikuvan paikka

@JokineA
1. lokakuuta 2020 kello 14.36.09

Kiitos kannustavista kommenteista ja hyvistä huomioista!
AJ/Espoo

Näytä lisää vastauksia

Pyöräkaistan pitää olla leveämpi.

Profiilikuvan paikka

More Holland to Espoo by Tactical Urbanism
26. syyskuuta 2020 kello 8.19.48

Onnittelut Espoon ensimmäisestä - ehkä - pyöräkaistasta!

Muutama huomautus:
Poikkileikkauksessa pyöräkaistoille varattu tila on liian kapea (1.5 metriä). Esimerkiksi Espoon omissa ikivanhoissa ohjeissa (2010) pyöräkaistan leveys on 1.75 metriä ja vain poikkeustapauksessa 1.5 metriä. Sellaista poikkeusta ei liene syytä tehdä tässäkään?

Samaisessa Espoon ohjeessa pyöräkaistan ja pysäköintialueen väliin on varattu 0.75 metriä, katusuunnitelmassa vain 0.5 metriä.

Hollantilaisessa opuksessa Design Manual for Bicycle Traffic pyöräkaistojen leveys on 1.70-2.25 metriä. Ehdoton minimi manuaalin mukaan on 1.7 metriä + 0.10 metrin raita.

Näillä lukemille tulee Otakaarellakin päästä. Pyöräkaistan leventäminen rauhoittanee samalla ajoradan moottoriajoneuvojen nopeuksia, jotka ylläolevan keskustelun mukaan nousevat toisinaan liian korkeiksi.

Profiilikuvan paikka

@JokineA
28. syyskuuta 2020 kello 15.30.31

Kiitos kommenteista ja onnitteluista (ehkä)! Olet oikeassa, että mitoitus pyöräkaistan ja ovenavaustilan osalta on hyvin niukka ja niille olisi syytä saada enemmän tilaa. Ajorataa on jo suunnitelmassa kavennettu nykyisestä, ja suunnitelmassa esitetty 6,5m ajoradan leveys perustuu Espoon katupoikkileikkausohjeeseen (kadulla on bussiliikennettä). Mitat tarkastellaan kuitenkin vielä katusuunnitteluvaiheessa.

AJ/Espoo


VE1

Profiilikuvan paikka

asd
26. syyskuuta 2020 kello 16.04.31

VE1 on parempi, mutta:
- kiertoliittymien kiertotila tulee tehdä riittävän kapeaksi jotta autot eivät lähde ohittamaan pyörää ympyrän sisällä
- kannattaisi myös harkita kolmitasopyörätietä jolloin ajorataa saisi kapeammaksi, mikä hillitsisi nopeuksia


VE1

Profiilikuvan paikka

koo
26. syyskuuta 2020 kello 16.53.45

lisäksi pitäisi
- Laskea nopeusrajoitus 30km/h koko alueella
- Huolehtia että siirtymät suunnittelualueen rajoilla vanhoihin väyliin ovat sujuvat. Tässä pitää muistaa että väylätyyppi ei mielellään saisi muuttua risteyksessä vaan aina vähintään 10-20m ennen risteystä. Tällöin risteyksessä voi keskittyä liikenteeseen eikä tarvitse pohtia mistä oikein pääsee jatkamaan matkaa.
- Pyöräkaistoja voisi leventää ja ajokaistoja kaventaa. Myös tämä hillitsisi nopeuksia.
- Kannattaisi myös harkita kylätiemallia.


VE1

Profiilikuvan paikka

Mika Laurila
29. syyskuuta 2020 kello 10.45.43

Vaihtoehto yksi eli pyöräkaistat on mielestäni ainoa, jota tulisi enää 2020-luvulla pohtia. Yksisuuntainen pyöräliikenne on turvallisempaa ja sujuvampaa kaikille liikenteen osapuolille. Aluksi tulee käyttäjillä opettelua, mutta pyöräkaistoja pitää ottaa käyttöön Espoossa laajemmin.

Kiinnittäisin kuitenkin huomiota pyöräkaistan ja ovenavaustilan leveyteen. Pyöräkaista tulisi olla koko matkalla 1,75m leveä ja ovenavaustilan 0,75m leveä, kuten pyöräliikenteen suunnitteluohjeessa kerrotaan. Autopaikoille riittää hyvin 2 metrin leveys ja ajokaistojenkaan ei tarvitse paljon yli 3 metriä olla niin pysyy ajonopeudetkin kurissa paremmin. Jos autopaikoista on pulaa, tulee niille laittaa hinta. Vähenee turha autojen pysäköinti tuolla ja ne jotka oikeasti paikkaa tarvitsevat sen voivat saada.


Erilliset pyöräkaistat ovat nykyaikaa

Profiilikuvan paikka

Erik Jaatinen
30. syyskuuta 2020 kello 13.07.44

Näistä ehdottomasti parempi vaihtoehto VE1. Perusteluina:
- Yhdensuuntaiset pyöräkaistat takaavat sujuvan liikenteen pyörille
- Risteysalueet ovat tällä hetkellä Otaniemessä todella haastavia/vaikea kulkuisia pyöräilijöille ja erilliset maalatut pyöräkaistat helpottavat tätä ongelmaa.
- Otaniemessä asuu vaihto-opiskelijoita, joille Suomen liikennekulttuuri ei ole välttämättä tuttua ja tähän auttaa myös selkeästi erilliset pyöräkaistat
- erilliset pyöräkaistat tuovat jatkuvuutta Otakaaren liittyessä Otaniementiehen. Olisi kuitenkin hyvä tarkastella hieman laajemmin pyöräkaistojen jatkuvuutta Otaniementielle ja Jämeräntaipaleelle, vaikka ne eivät kuulu itse suunnittelualueeseen.


Ajonopeudet, talvikunnossapito ja valaistus

Profiilikuvan paikka

Työsuojelu
1. lokakuuta 2020 kello 13.54.47

Pyydän huomioimaan katujen (myös jalankulku ja pyöräily) suunnittelussa koko kampusalueen osalta
- riittävän alhaiset ajonopeudet
- korotetut suojatiet jalankulkuväylille, jotka tulevat kohtisuoraan suojatielle ja jatkuvat suoraan tien ylityksen jälkeen
- talvikunnossapidon varmistaminen (väylät ja portaat)
- tehokas valaistus kaikille kulkuväylille

Parhain yhteistyöterveisin Aalto-yliopiston työsuojelu


Onko päädytty pyörätiehen :(

Profiilikuvan paikka

MikaelS
28. lokakuuta 2020 kello 12.26.54

Luin pettymykseksi Espoon kaupunkisuunnittelulautakunnan esityslistaa 4.11. Yksi päätettävissä asioista koskee Otakaarta. Kaavaselosteessa lukee:

"Otakaarelta on puuttunut kadun varren pyörätie kokonaan, joten se on suunniteltu rakennettavaksi. Kadun länsireunalle osoitetaan pääosin neljä metriä leveä erotettu jalankulku- ja pyöräilytie."

Onko nyt päädytty pyöräkaistojen sijaan pyörätiehen :(

Vai onko kaavaselostuksessa vanhaa tietoa?

Profiilikuvan paikka

MikaelS
28. lokakuuta 2020 kello 17.22.37

@JokineA kirjoitti:

Hyvä kysymys. Lopullista väylätyyppiä ei ole vielä valittu. Asemakaavan esitys pyörätiestä perustuu vanhempaan, v 2018 tehtyyn kunnallistekniikan yleissuunnitelmaan. Asemakaavassa vahvistetaan mm tilavaraus kadulle ja sen toiminnoille. Lopullinen väylätyypin valinta tehdään kuitenkin vasta katusuunnitteluvaiheessa.
Terv AJ/Espoo

Auttaisiko asiaa, jos asemakaavan tekstissä ei höpistäisi vanhan yleissuunnitelman mukaisesta pyörätiestä? Mitä siinä olisi hyvä lukea jos tavoitteena on muu kuin pyörätie?

Näytä lisää vastauksia