Siirry sisältöön

Osa Otakantaa.fi-palvelun toiminnallisuuksista, kuten haku, on otettu pois käytöstä. Tällä pyritään ehkäisemään palvelun mahdollista hidastumista hallituksen koronarajoitusten purkamissuunnitelman kommentointikierroksesta johtuen. Mikäli kommentointi ruuhkautuu, osallistujia pyydetään yrittämään myöhemmin uudelleen. Pääset kommentoimaan täältä: /fi/hankkeet/595/osallistuminen/1065/kysely/.

1. Asukastilaisuus 25.2.2020

Puhekupla 29
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Tässä keskusteluosiossa voit keskustella 1. asukastilaisuuden sisällöstä, materiaaleista ja tilaisuuden yhteenvedosta. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Perustiedot

Päättynyt: 24.3.2020


Laajalahti ry:n vuosikokous

Profiilikuvan paikka

Niko / Espoon kaupunki
19. helmikuuta 2020 kello 10.31.07

Hei, epäonneksemme asukastilaisuus ja Laajalahti ry:n vuosikokous osuivat päällekkäin. Olemme olleet yhteydessä Laajalahti ry:hyn ja etsimme keinoa tuoda asukastilaisuuden materiaalit esiteltäväksi myös yhdistyksen vuosikokoukseen. Asukastilaisuuden materiaalit ladataan myös tänne keskustelualueelle.

Näytä lisää vastauksia

Kurkijoensilta

Profiilikuvan paikka

Raili Lindberg
21. helmikuuta 2020 kello 22.40.13

Yksi keskeisimmistä tavoitteista pitäisi olla läpiajoliikenteen ehkäiseminen. Kurkijoensiltaa pitkin pääsee Ruukinrannan läpi aina Pitäjänmäelle asti. Vaarana on, että Mankkaan suunnalta tuleva (tai sinne menevä) liikenne löytää siitä reitin Kehä I:n ruuhkien välttämiseen.

Profiilikuvan paikka

tuffe
25. helmikuuta 2020 kello 21.09.46

Kehä I:n valmistuttua Mankkaalta on nopein ja helpoin reitti Turvesuontie - Kehä I - Turunväylä. Vain masokistit ajavat Laajalahden ja Ruukinrannan mutkaisia katuja.

Näytä lisää vastauksia

Esitysmateriaalit

Profiilikuvan paikka

Tiina
25. helmikuuta 2020 kello 22.38.13

Tuleeko asukastilaisuuden materiaalit jakoon tänne vai jobnekin toisaalle? linkki ois kiva.

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
26. helmikuuta 2020 kello 8.22.41

Hei Tiina! Lataamme materiaalit tänne tämän keskustelualueen liitteiksi. Asukastilaisuudessa Otaniemessä työstettiin kommentteja ja huomioita kartoille. Näiden digitointiin menee hetki, mutta lataan nekin sitten tänne kunhan valmistuvat.

Näytä lisää vastauksia

Asukastyöpajassa toivottua - Liikennemelu ja meluntorjunta

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
10. maaliskuuta 2020 kello 12.26.02

Asukastyöpajassa nousi esille huoli liikennemelun torjuntaan liittyen. Erityisesti asukkaita tuntui huolettavan Turvesuontieltä kantautuva melu, Turun moottoritieltä kantautuva melu ja meluntorjuntaesteiden ulkonäkö. Asukastyöpajassa ehdotettiin meluntorjuntaa koko Turvesuontien matkalta. Meluesteiden ulkonäöksi toivottiin luonnonmukaista puumeluaitaa.

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
23. maaliskuuta 2020 kello 12.09.04

Matti kirjoitti:

Meluntorjuntaa/meluaitaa oli esitysmateriaalien perusteella asukastyöpajassa ehdotettu ilmeisesti vain Turvesuontien pohjoispuolelle. Kai meluntorjuntaa kuitenkin arvioidaan yhtä lailla myös eteläpuolelle? Ei kai meluaidan tekeminen vain tien toiselle puolelle olisi edes käytännössä toimiva ratkaisu, kun melu heijastuisi aidasta ja aiheuttaisi samalla toisella puolella vain kovemman melun?

Kyllä, melutorjuntaa suunniteltaessa arvioidaan aina toimenpiteiden vaikutuksia kauttaaltaan koko suunnittelualueella, joten molemmat puolet tutkitaan ja arvioidaan. Tuohon asukastyöpajan koosteeseen on vain koottu työpajassa tehdyt huomiot ja palautteet.

Näytä lisää vastauksia

Asukastyöpajassa toivottua - Hulevesiin liittyvät ongelmat alueella

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
10. maaliskuuta 2020 kello 12.26.27

Saimme asukastyöpajassa paljon arvokasta tietoa liittyen alueen hulevesien käyttäytymiseen. Räisälänpuisto ja alue puistosta pohjoiseen on soistunut jonkin verran päävesijohdon rakentamisen jälkeen. Lisäksi alueella on monia tukkeutuneita kaivoja ja paikkoja joihin vesi kerääntyy isoiksi lammikoiksi. Nämä paikat on merkattu liitetiedostoista löytyvään karttaan. Pyrimme ratkaisemaan välitöntä huomiota vaativat ongelmat kuten tukkeutuneet kaivot viipyilemättä.


Asukastyöpajassa toivottua - Alueen kasvillisuus pyrittävä säilyttämään

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
10. maaliskuuta 2020 kello 12.26.49

Asukastilaisuudessa esitettiin toiveita kasvillisuuteen liittyen. Asukkaat toivovat, että tulevissa suunnitelmissa pyritään säilyttämään erityisesti alueen puusto, mutta myös muu kasvillisuus. Etenkin Turvesuontien eteläpuolelle toivottiin katupölyä sitovaa kasvillisuutta. Räisälänpuisto koettiin ilmeeltään epäsiistiksi ja sitä toivottiin siistittävän. Kasvillisuuteen liittyvät paikat on merkattu liitteen karttaan vihreällä.

Profiilikuvan paikka

Kerralla kuntoon
10. maaliskuuta 2020 kello 17.55.03

Räisälänpuisto on epäsiisti ja niin on Lumivaaranpuistokin. Siistimistä kaivattaisiin siihenkin samalla.


Asukastyöpajassa toivottua - Liikenneturvallisuuden kehittäminen alueella

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
10. maaliskuuta 2020 kello 12.27.09

Olimme erityisen iloisia siihen runsaaseen määrään liikenneturvallisuuteen liittyvästä palautteesta ja toiveista, jonka saimme asukastilaisuudessa. Tämä on arvokasta tietoa suunnittelijoille ja palautetta tullaan hyödyntämään alueen suunnitelmia laadittaessa. Pyörä- ja jalankulkuteitä toivottiin Räisäläntielle, Kirvuntielle ja Turvesuontielle. Ongelmallisia risteysalueita koettiin olevan useissa suunnittelualueen risteyksissä. Nämä risteykset on merkattu liitteen karttaan samoin kuin useat toiveet läpiajoesteistä ja hidasteista. Alueen pysäköintimahdollisuudet koettiin puutteellisiksi ja alueelle toivottiin bussipysäkit Kirvuntielle, Räisäläntielle ja Turvesuontielle. Kooste kaikista palautteista löytyy tämän keskustelualueen liitetiedostoista.

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
23. maaliskuuta 2020 kello 12.10.40

Jalankulku ja pyörätie kirjoitti:

Eikö hiitolantieltä kurkijoentielle käännyttäessä ole jatkossa jalankulku- tai pyöräteitä kuten nyt aina Kirvuntielle saakka? En ole ollut tilaisuuksissa mutta oletan että ne huomioitu. Kurkijoenpuisto on myös epäsiisti ja ei hoidetti lähinnä hiekkaa ja risukkoa. Lisäksi muuntamo spraymaalattu.

Hiitolantieltä on jatkossa kevyenliikenteenyhteys Kurkijoentielle. Tämä muutos toteutetaan Raidejokerin rakentamisen aikana oheisen linkin takaa löytyvän Hiitolantietä ja Kurkijoenpuistoa koskevan katuhankkeen yhteydessä. Myös Kurkijoenpuisto rakennetaan samassa hankkeessa ja näin mainitsemasi alue siistiytyy huomattavasti. Tässä linkki hankkeeseen: https://www.espoo.fi/fi-FI/Asuminen_ja_ymparisto/Kadut_ja_liikenne/Suunnittelu_ja_rakentaminen/Katusuunnitelmat/Leppavaara/Kurkijoentie_Kurkijoenpuisto_Impilahdensilta/Kurkijoentie_Kurkijoenpuisto_Impilahdens%28153726%29

Näytä lisää vastauksia

Liikenne Räisäläntiellä

Profiilikuvan paikka

Katri
10. maaliskuuta 2020 kello 23.27.24

Läpiajo Räisäläntiellä on lisääntynyt huomattavasti Kurkijoentien liittymän sulkemisen jälkeen. Läpiajoliikennettä, pyöräilijöitä sekä autoilijoita joutuvat väistelemään koululaiset aamuisin. Räisäläntie olisi hyvä rauhoittaa tien asukkaiden käyttöön suurimmilta osin näin se pysyisi turvallisena myös pienimmille kulkijoille.


Kevyen liikenteen väylät

Profiilikuvan paikka

Otso
11. maaliskuuta 2020 kello 9.06.05

Kevyen liikenteen reitit Laajalahdessa. Kurkijoentien päädystä pitäisi päästä uutta siltaa pitkin kehän yli, kun sillat valmistuu, joten kevyt liikenne olisi syytä huomioida myös katuverkossa Laajalahden puolella, mitä reittejä pyöräilijät ja jalankulkijat turvallisesti ohjataan. Ja myös niin, ettei fillarilla tarvitse ajaa raidejokerin kiskojen päällä. Ja kevyt liikenne takaisin myös kehän varteen, kun remontit valmiit.

Profiilikuvan paikka

tuffe
15. maaliskuuta 2020 kello 20.31.39

Kehä I:n suunnitelmakuvista näkyy tulevat pyörätiet. Pääosin ne on suunniteltu yllä esitettyjen toiveiden mukaisesti.


Melun torjunta koskien kehän reunassa olevia kiinteistöjä?

Profiilikuvan paikka

Maarit
11. maaliskuuta 2020 kello 9.15.07

Miten tuo meluntorjunta kehälle päin? Onko se itsestään selvää vai taasko on unohtunut kehän reunassa olevien kiinteistöjen asuminen? Suunnitelmassa ei näy muuta, kuin "kasvillisuus"? :-O

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
11. maaliskuuta 2020 kello 11.04.36

Hei Maarit,
Melutorjuntaa tarkastellaan kyllä kauttaaltaan koko suunnittelualueella. Tämä karttakuva ei ole vielä suunnitelma vaan siihen on merkitty asukastyöpajaan osallistuneiden karttoihin tekemiä havaintoja ja kommentteja.


Muolaantie

Profiilikuvan paikka

Taina
13. maaliskuuta 2020 kello 16.46.32

Eikö Muolaantie ole osa Laajalahtea? Kyllä siihen pitää saada hidasteita, sillä läpiajo on lisääntynyt ja öisin ajetaan kovaa, erityisesti mopoilla joista osasta puuttuu ilmeisesti äänenvaimentimet

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
23. maaliskuuta 2020 kello 12.13.02

Muolaantie on toki osa Laajalahtea, mutta suunnittelualue on rajattu käsittelemään Raide-Jokerin ja kehätien työmaiden välittömään ympäristöön aiheutuvia muutoksia. Kiitämme kuitenkin tästä palautteesta ja viemme sen tiedoksi liikenneturvallisuustiimille.


Läpiajo

Profiilikuvan paikka

Huolestuneet
17. maaliskuuta 2020 kello 20.47.19

Hei Niko,

En löytänyt materiaaleja täältä mistään, mutta näin ne Laajalahden sivuilla.

Miksi ihmeessä Räisäläntie ollaan sulkemassa (peräti 2 kohtaa) läpiajolta ja siirtämässä koko Laajalahden alueen läpiajoliikenne Kaukolantielle? Räisäläntie on pidempi mutka kuin Kaukolantie, joten se ei ole yhtä houkuttava muutenkaan läpiajoon. Ja Kurkijoentielle ratikoiden sekaan autot tuskin mielellään lähtevät. Eli miksi ihmeessä lisäätte yhdellä asuntokadulla läpiajoliikennettä selvästi, jonne muutenkin kaupunki päätti ohjata koko 500 oppilaan tulevan koulun liikenteen pois Elisenvaarankujalta? Tähän todellakin kaipailemme vastausta.

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
20. maaliskuuta 2020 kello 10.27.10

Hei,
Liitteen karttakuva ei ole vielä suunnitelma vaan siihen on merkitty asukastyöpajaan osallistuneiden karttoihin tekemiä havaintoja ja kommentteja.