Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.
Löydät hankkeen liitetiedostot painamalla "Näytä lisätiedot" -nappia.
- Liitetiedostoihin lisätty 6.11. asukastilaisuudessa esitetyt kysymykset ja vastaukset.
- Liitetiedostoihin lisätty 19.11. keskustelualueella esitetyt kysymykset ja vastaukset.
Katso yleissuunnitelman esittelyvideo ja osallistu keskusteluun.
Löydät hankkeen liitetiedostot painamalla "Näytä lisätiedot" -nappia.
Melunsuojaus / meluseinät Kurkijoenpuistoon
Jussi Koski
27. lokakuuta 2020 kello 19.13.32
Esitän Kurkijoenpuiston melunsuojausta toteutettavaksi puurimoitetuilla meluseinillä, betonisten melukaiteiden sijaan. Perusteluina luonnonmukaisempi ulkonäkö, asukasviihtyvyys ja istuvuus ympäristöön. Lisäksi puurimoitetut meluseinät houkuttelevat vähemmän graffiteja ja muita töherryksiä (joita valitettavasti tullut jo reilusti mm. läheiseen Impilahdensillan alikulkutunneliin). Oletettavasti meluseinät maksavat näin myös itsensä takaisin elinkaarellaan, kun töherrysten puhdistuskustannuksia vähemmän.
Sonja Koski
11. marraskuuta 2020 kello 9.35.45
Kiitos Niko asian eteenpäin viemisestä! Tarkennuksena vielä, että ehdotuksena on rimoittaa betoniseinät molemmilta puolilta, sekä raiteen että radan varressa olevien tonttien puolelta. Rata nostetaan Kurkijoenpuistossa maanpinnasta reilusti ylemmäs ja nousee siten katsekorkeudelle monelle pihalle ja parvekkeelle.
Voiko melunsuojausta Turveradantien ja Turun moottoritien suunnalta lisätä?
Reetta
29. lokakuuta 2020 kello 18.06.44
Hei,
Asuinalueemme (Säkkijärventie/ Uuraantie/ Koivistontie) melutaso on noussut viimevuosina, kun metsää on kaadettu Turveradan ja Turun moottoritien ympäristön rakentamisen tieltä.
Mittasin viime talvena yhtenä päivänä klo 18 jälkeen keskiarvoltaan yli 62 desibelin lukemat liikenteen tasaista huminaa. Rekan ajaessa luku nousee omalla takapihalla jopa 72 desibeliin. Tämä oli sunnuntai-ilta, joten tavallisen päivän keskiarvo saattaa hyvinkin ylittää 55 desibelin rajan. Onko mahdollista tarkistusmitata alueen melurasite ja lisätä tarvittavia meluesteitä Turveradantien ja etenkin Sen pohjoisen risteyksen ja tämän asuinalueen väliin?
Pyöräily Kurkijoentie
Tiina
30. lokakuuta 2020 kello 20.51.15
esitetty, että yhdistetty pyörätie-jalankulku on kurkijoentien eteläpuolella, kuten tähänkin saakka. Paitsi, että ko. pyöräilyosuus lakkaa kuin seinään ja muuttuu vain jalankululle tarkoituksi väyläksi ilman, että edes väyläm leveys muuttuu. Näin tapahtuu vähän ennen Kirvuntietä, ajoradan kahden bussipysäkin välissä. Onko tosiaan tarkoituksenmukaista, että pyöräilijät siirtyvät bussipysäkkien välissä ajoradalle, ilmeisesti käyttäen jotain tonttiliittymistä? Miten tämä on pyöräilyosuus on tarkoitus tässä yhteydessä käytännössä kommunikoida pyöräilijöille? "pyöräily kielletty merkein? Eikö olisi parempi pitää pyöräilijät vielä bussipysäkin kohdalla yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä ja vasta sitten tehdä siirto ajoradalle. olin ymmärtävinäni jostain aikaisemmasta paikasta, että nimenomaan halutaan että pyöräilijät "poukkoilee" ajoradalle ja siltä pois muualla kuin risteyksen yhteydessä, mutta oikeasti, bussipysäkin kohdalla? Lienee bysäkiltä lähtevällä bussikuskilla muutakin tarkkailtavaa jatkaessaan matkaa, kuin ajosuunnassa vastaan tulevat pyöräilijät, jotka pyrkivät vastaantulevien ajoradalle, liittyäkseen omalle paikalleen, jälleenkerran, juuri pysäkiltä lähtevän bussien eteen?
Tuffe
4. marraskuuta 2020 kello 8.53.46
Toivottavasti tässä on vain suunnittelijan lapsusvirhe. Pyöräilyliikenne kirjastoon ja kaupalle ei voi olla sellainen, jossa parin kymmenen metrin matkalla käydään pyöräilytieltä ajoradan yli vastakkaiselle puolelle ja sitten takaisin.
Raskaan liikenteen läpiajo Turvesuontietä pitkin
Mika75
2. marraskuuta 2020 kello 22.45.24
Hei,
haluaisin esittää oman ehdotukseni Turvesuontien liikenteen tulevaisuudesta Jokeri -linjan valmistuttua.
Mielestäni raskas liikenne, tarkoitan tällä kuorma -autoja ja rekkoja niin näitten osalta kulku Turvesuontien läpi tulisi kieltää. Nämä ajoneuvot voisivat käyttää esim. Turun moottoritietä ja nousta Nuijalan - liittymästä ylös kun ovat tulossa Helsingistä päin. Tai sitten Turveradantietä päästääkseen esim. Brediksen kauppakeskukseen. Koska nopeudet, saaste ja meteli näillä kulkuneuvoilla ovat aivan omaa luokkaansa. Tekevät mm. lasten kulkemiset Turvesuontien yli (Muolaantie/Kirvuntie) erittäin vaaralliseksi, kun kouluun ovat menossa /tulossa koulusta.
Jos tämä ei ole mahdollista niin ainakin rajoituksia näille kulkuneuvoille Turvesuontiellä kulkemiseen. Tässähän on kyse läpiajosta kehä 1 -> (Turvesuontietä pitkin) Brediksen kauppakeskukseen, Mankkaalle, Kauniaisiin tai Nihtisiltaan. Tämä tulisi kieltää, tai ainakin rajoittaa, kiitos.
Pyöräily lasten kanssa Muolaantie-Kirvuntie
SH
3. marraskuuta 2020 kello 22.14.11
Hei!
Muolaantie-Kirvuntie on lapsiperheiden pääpyöräilyreitti Laajalahdessa etelä-pohjoissuunnassa. Muita järkeviä reittejä ei ole.
Miten 3-12-vuotiaiden lasten kanssa on tarkoitus pyöräillä uusilla pyöräkaistoilla Muolaantien suunnasta Kirvuntielle? Aikuinen ajoradan reunassa toisella puolella tietä ja alle kouluikäinen lapsi tien toisella puolella kävelytiellä?
Vai onko pyöräkaistat ja -taskut ajoradan vieressä turvallisia pienille pyöräilijöille, joilla vielä apupyörät tai juuri opittu ajamaan pyörällä?
Parin sadan metrin päässä kulkee baana kehän varressa, miksi työmatka/harrastepyöriä ei ohjata sinne?
Voisiko kävelytietä leventää reilusti, jotta perheet voivat pyöräillä yhdessä turvallisesti sen sijaan, että tehdään erillisiä pyöräkaistoja?
Pyörätiet
Anneli
8. marraskuuta 2020 kello 22.27.15
Miksi Kirvuntielle rakennetaan pyöräkaistat kun kehä 1:n varressa menee kunnon pyöräilybaanat? Miksi pieni Laajalahti myllätään, ihan kuin olisi isommankin keskustan liikennemääristä kyse? Samalla tarkoittanee, että kaikki vanhat ja komeat puut hakataan tieltä pois, kun asfalttipintaa ja katuosuuksia lisätään?
Kati Kirvuntien asukas
11. marraskuuta 2020 kello 21.01.01
Nämä Kirvuntielle suunnitellut pyörätiet (molempiin suuntiin) tulee haukkamaan osan taloyhtiömme pikkuisista etupihoista. Samalla kaatuu useita, suuria ja kauniita puita (koivu, mänty, vaahtera...). Onko pyörätiet pakko laittaa molemmille puolille tietä?Myös autoliikenne Kirvuntiellä on jo lisääntynyt rajusti kun toinen autoliittymä kehä 1:lle suljettiin. Miksi tämän lisäksi on houkuteltava myös pyöräliikenne Kirvuntielle? Toivoisimme että lujaa ajavat työmatkapyöräilijät ajaisivat kehän varrella olevaa pyörätietä ja uskon että Laajalahden perheille riittäisi Kirvuntiellä pyörätie yhteenkin suuntaan.
Vehreä ja viihtyisä keskusta Laajalahteen
Sonja Koski
9. marraskuuta 2020 kello 17.56.54
Ehdotan Laajalahden keskustan päivitystä vehreäksi ja viihtyisäksi alueeksi, jossa mukava järjestää yhteisiä tapahtumia, jossa mieli ja silmä lepää ja josta voi olla ylpeä. Esimerkkejä keinoista listassa ja havainnoituna suuntaa-antavin kuvin https://urly.fi/1OuB
- Vaihdetaan betoniset ja asfalttiset 80-luvun päällysteet ja istutuslaatikot aidompiin materiaaleihin kuten kiveen, metalliin ja puuhun.
- Lisätään kasvillisuutta: puita, pensaita ja nurmea pehmentämään kovia pintoja ja peittämään rumia rakennuksia.
- Tuodaan istumapaikkoja levähtämistä ja virvokkeiden nauttimista varten
- Yhdistetään Alepan ja kirjaston alueet yhtenäiseksi kokonaisuudeksi yhteensopivilla kasvi- ja materiaalivalinnoilla.
- Annetaan Raivaaja-aukion upeille männyille ja patsaalle lisää näkyvyyttä siistimällä alue.
- Pienennetään P-aluetta ja laajennetaan torialuetta.
- Laitetaan mukaan muutama näyttävä kausi-istutus väripilkuksi ja katseen vangitsijaksi
Raili Lindberg
10. marraskuuta 2020 kello 16.44.35
Hienoja ideoita sinulla. Laajalahden tori tosiaankin perustettiin vuonna 1990 juhlallisin menoin, jossa kaupungin johtoakin oli edustettuna. Saman vuonna istutettiin myös arvopihlajat, joita kaupunki kaatoi täysin yllättäen viime vuonna.
Torin perustamisen tarkoituksena oli tosiaankin luoda paikka, jossa laajalahtelaiset voisivat järjestää tapahtumia ja muutenkin viihtyä yhteiselon ja -hengen merkeissä. Mitään muuta tällaista paikkaa meillä ei ole. Sitä ei saa nyt tuhota.
Vehreys takaisin Räisäläntielle
Räisäläntien asukas
10. marraskuuta 2020 kello 21.36.44
Räisäläntien ja -kujan melutilannetta on todella vaikea arvioida tällä hetkellä kun työmaa on täysin kesken. Olen erittäin huolissani liikenteen metelistä tällä hetkellä kun metsäkaistale puolittui ja Räisäläntien yläosassa ollut metsäinen alue hävitettiin kokonaan.
Ehdotan, että Räisäläntien ja pyöräilytien väliin istutetaan puita, esim. pihlajia tekemään katuosuudesta viihtyisämmän ja puistomaisen. Laajalahdesta hävitetään jatkuvasti metsäisisiä alueita ja mitään toimenpiteitä puustojen/pensaiden yms. korvaamiseksi ei ole tehty. Rhodopuistoon on istutettu lisää rhodoja, joka on hieno asia, mutta entä miten muu Laajalahti?
Keskustaan suunnitellut pyöräasemat
Raili Lindberg
10. marraskuuta 2020 kello 23.57.29
Suunnitelmissa pyörasemat on suunnteltu Laajalahden keskustaan Kirvuntien molemmin puolin. Onko selvitetty mahdollisuutta sijoittaa niitä Kurkijoentien varteen, lähemmäksi Raide-Jokerin pysäkkiä.
Suunnitelmien mukaisilla paikoilla ne leikkaavat suuren palan Laajalahden toria, joka on ainoa paikka, missä me voimme järjestää yhteisiä kylätapahtumia.
Kirvuntien ja Kirvunkujan risteys - vaarallinen lapsille
Raili Lindberg
11. marraskuuta 2020 kello 0.36.16
Kirvunkujalta Kirvuntielle pyrkivät autoilijat eivät näe vasemmalta tulevia pyöräilijöitä, potkulautailijoita ym. ennen kuin ovat työntäneet autonsa nokan kävelytielle asti.
Kohdassa on jyrkkä alamäki ja lapset tulevat usein todella kovaa vauhtia risteykseen pyörillään ja muilla vempaimillaan. Läheltä piti -tilanteita on sattunut paljon.
Meluaita Turvesuontien pohjoispuolella melua vaimentavaksi
Jouni Semenoja
11. marraskuuta 2020 kello 15.54.16
Turvesuontien pohjoispuolelle Jaakkimantien kohdalle kaavailtu meluaita melua absorboivaksi.
Tilaisuudessa esitelty melusimulaation paljasti että keltainen melualue laajanee Turvesuontien eteläpuolella taloyhtiömme, Makslahdentie 22:n kohdalla. Erityisesti leikkipaikkamme on jo nyt meluisa sillä puusto leikkipaikan ja Turvesuontien kohdalla on todella harvaa.
Lisäksi olisi toivottavaa saada lisää puustoa Makslahdenreuna - Makslahti-kanten -puistoalueeseen etenkin tuohon leikkipaikkamme kohdalle. Kyseistä kohtaa kuulemma harvennettiin rankalla kädellä joskus kymmenisen vuotta sitten kun puistoaluetta "hoidettiin".