Siirry sisältöön

Kommentit katusuunnitelmaluonnoksista

Puhekupla 2
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Tämän keskustelualueen liitteenä on esittelyvideo jolla projektipäällikkö Laura Karhumäki esittelee katusuunnitelmaluonnoksen. Keskustelualueen liitteistä löydät lisäksi katusuunnitelmaluonnoksen karttakuvana. Liitteet löydät painamalla tämän tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia. Katso video, tutustu hankkeen pääsivuilla oleviin liitetiedostoihin ja keskustele hankkeesta tällä keskustelualueella.

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Katusuunnitelmaluonnoksen esittelyvideo:

Perustiedot

Päättynyt: 17.6.2020

Liitteet

Ilmianna

Hollanninpolun - Saksanpolun risteys, myös Hansareitti rakennusohjelmaan?

Profiilikuvan paikka

Pekka Tuominen
17. kesäkuuta 2020 kello 12.03.29

Hollanninpolun ja Saksanpolun risteyksessa näyttää jo nykyisellään olevan esitetty oikoreitti maastossa, riittävillä näkemäalueilla, ja ehkä tasaisella kiveyksellä oikoreitin ulkopuolisella varsinaisella risteysalueella sen mahdollisia nopeuksia voisi hiukan hillitä.
Jos tässä on todettu vaaratilanteita, Hollanninpolun reitin merkittävän käyttäjämäärän (paitsi koululaiset, myös ulkoilijat suosivat tätä yhteyttä Hansatien suunnan sijaan) vuoksi voitaisiin harkita Hollanninpolun muuttamista erotelluiksi jalankulku- ja pyöräteiksi.
Tämä olisi parannus myös osuuden ilmeeseen, nyt se on melko epämääräinen ja kovasti kulunut, ja tilaa tällaiselle muutokselle näyttäisi olevan hyvin.

Asemakaavassa on kuitenkin olemassa myös kentän eteläpuolelle osuva Hansareitin jalankulku- ja pyörätie. Tämä reitti ohjaisi järkevästi kulun kirjaston ja lukion suuntaan (mikä sen tulevaisuus sitten onkin). Nyt tällaista yhteyttä ei pyöräilylle ole olemassa, vaan pyöräily pakotetaan tarpeettomaan ylämäkeen Saksanpolulle, tai alas Hansatien varteen.

Profiilikuvan paikka

@LauraKarhumäkiEspoo
30. kesäkuuta 2020 kello 14.29.23

Kiitos kommentista. Vauhdikas pyöräily Saksanpolulla on tullut kommenteissa esiin, ja olemme nyt muokanneet risteysalueen suunnitelmaa. Periaatteena on, että "oikoreittiä" pääsee edelleen ja näkemät pysyvät hyvinä, mutta nurmikiveys (tai sen kiertäminen) hidastaa nopeuksia. Lisäksi sulkuportti uusitaan suunnilleen nykyiseen kohtaan.

Hollanninpolun erottelu erillisiksi jalankulku- ja polkupyöräilykaistoiksi vaatisi leventämistä nykyisestä kolmesta metristä vähintään neljään metriin. Samalla pitäisi erotella Saksanpolun suunnitteilla oleva osa, jotta eroteltu osuus ei katkeaisi melkein samantien. Tutkimme asiaa vielä.

Hansareitin rakentamisesta ei ole tullut muita toiveita. Kulkuyhteyden rakentaminen vaatisi muutoksia myös Hansapuiston puistoalueen puolella. Kentän eteläreunassa on nyt reilusti korkeuseroa ja toisaalta puustoa, jonka säilyttäminen on lähtökohtaisesti mielekästä. Tutkimme tätäkin asiaa.