Siirry sisältöön

Haaste 1: Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen epätasaisuus

Puhekupla 2
Keskustelu 3 päivää, 9 tuntia jäljellä | Oxford Research

Haaste:

  • Onko tämä mielestäsi keskeinen haaste?
  • Miten ja missä kohdin se vaikeuttaa maahamuuttajien etenemistä palvelupoluilla kohti työelämää?
  • Mitä ryhmiä se koskee?

Ratkaisut:

  • Mitä ratkaisuja tähän haasteeseen on olemassa?
  • Mitä kohderyhmiä ratkaisu nykyisellään tukee ja tavoittaa?
  • Minkälaisissa tilanteissa tämä ratkaisu hyödyttää tätä tai näitä kohderyhmiä?
  • Miten ratkaisua voitaisiin vielä parantaa? Miten ratkaisun hyödyt saadaan vielä paremmin irti?
  • Mitä uusia ratkaisuja tarvittaisiin haasteeseen vastaamiseksi?

Perustiedot

Avoin: 25.5.2020 - 31.5.2020

Päättymispäivä: 31.5.2020

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Puhekupla Uusi kommentti

Korkeastikoulutettujen osaamisen tunnustaminen

Profiilikuvan paikka

Niina Tapanainen, SIMHE-Metropolia
22. toukokuuta 2020 kello 8.47.03

Osaamisen tunnustaminen ja tunnistaminen on haaste useille niille ulkomailla korkeastikoulutetuille maahanmuuttajille, jotka eivät ole/ole olleet Suomessa korkeakoulutuksessa ja haluavat mahdollisimman nopeasti koulutustaan vastaavaan työhön. Ulkomailla esimerkiksi insinöörin tutkinnon suorittaneella on haasteita päästä suoraan töihin osittain, koska työnantajat eivät tunne ulkomaisen koulutuksen sisältöä.

Toisaalta AMK-valintakoe suomeksi on vaikea. Jos aloittaa valmentavilla tai avoimen korkeakoulun opinnoilla, ei silti ole takuita paljonko saa hyväksilukuja, vaikka joskus pääsisikin saman alan korkeakoulututkinnon Suomessa suorittamaan. Polku on siis ajallisesti sekä pitkä että epävarma.

SIMHE-Metropolialla on hyviä kokemuksia osaamisen tunnustamisesta yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun osaamisalojen (tekniikka, liiketalous ja SOTE) kanssa. Toivoisimme, että tällaiselle systemaattiselle ulkomailla korkeakoulutettujen osaamisen tunnustamiselle löytyisi edelleen rahoitusta, koska asiakkailla on siihen tarve.

Profiilikuvan paikka

Kyhekiti
26. toukokuuta 2020 kello 16.53.20

Tutkintoon johtavasta upgrading -koulutuksesta voisi kehittää myös suomalaisen koulutustuotteen ulkomailla jo aikaisemmin ammatillisen koulutuksen tai korkeakoulututkinnon suorittaneille. Tähän liittyen ja tätä edeltämään systemaattinen aikaisemman oppimisen ja osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.


Lisää uusi Kommentti