Siirry sisältöön

Keskustele Ylöjärven kaupungin palveluiden sähköistämisestä.

Puhekupla 4
Keskustelu | Ylöjärven kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Perustiedot

Päättynyt: 31.5.2016

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Ajanvarausta virkamiehelle

Profiilikuvan paikka

Rakentaja
4. toukokuuta 2016 kello 12.58.44

Nyt kun esimerkiksi pankkeihin voi varata neuvotteluaikoja, niin voisiko vaikka rakennustarkastajalle tai muulle virkamiehelle varata aikaa netissä? Netin kautta voisi myös asioida neuvonta-asioissa. Työssäkäyvälle on kovin vaikeaa asioida kaupungitalolla sen aukioloaikojen aikana.

Profiilikuvan paikka

Samaa mieltä
14. toukokuuta 2016 kello 17.27.25

Kyllä. Naamakkainkin pitää joskus asioida, nettiajanvaraus on tätä päivää. Kai niillä siellä sähköiset kalenterit siellä jo käytössä on muutenkin?


Suomessa on 313 kuntaa tai kaupunkia

Profiilikuvan paikka

Pientä järkeä / VALTAVIA SÄÄSTÖJÄ
18. toukokuuta 2016 kello 20.26.00

Ei toisteta samaa virhettä enää, meillä on jo heitetty miljardeja euroja kaivoon kun kaikki yli 313 yhteisöä ovat halunneet omat järjestelmänsä.
Kaikilla on lähes samanlaiset tarpeet digitaalisille palveluille. Kela hoitakoon keskitetyn kehittämisen . E-resepti ja omakanta.fi ovat jo hyvä alku.
Kuntaliitto olisi voinut aikanaan lopettaa moisen tuhlaamisen, muttei tehnyt mitään, jonka takia saneerattava rajusti.
Rakenteita kevennettävä, ei lakisääteisen työeläkkeen perimiseen tarvita kuusinkertaista kallispalkkaista organisaatiota (Varma, Ilmarinen. Keva jne.), yksi riittää.
Ylöjärven kaupungilla tuntuu olevan liikaa henkilökuntaa kun aikaa riittää tälläiseen eTerveys digisooloiluun, menkää muualle oikeisiin töihin.


Ei ainastaan digipalvelua

Profiilikuvan paikka

Tasa-arvoisuutta palveluihin
30. toukokuuta 2016 kello 15.12.05

Digitalisointi voi olla hyvä väline palvelujen toteuttamiseen, mutta tasapuolisuuden ja tasa-arvoisuuden vuoksi myös muita palveluja pitää olla käytettävissä. Digitaalinen ajanvaraus ei saa olla ainoa tapa varata aikaa terveydenhoitoon ja lääkäriin tai virkamiehen tavoittamiseen. Ensiksi kaikilla, vanhuksilla ja vaikeasti sairailla, ei ole mahdollisuuksia siihen joko välineiden tai taidon puutteiden vuoksi, toiseksi digitaaliset välineet eivät aina ole teknisten vikojen ja palvelukatkosten vuoksi käyttökunnossa.

Digitalisointia voidaan käyttää myös digitaaliseen syrjäyttämiseen ja syrjintään. Esimerkiksi Helsingin kaupunki yritti järjestää raitiovaunumatkustamisen ainoaksi maksukeinoksi digitaalista maksamista. Se mikä tulee kaupungille halvaksi, voi olla kaupungin asukkaalle kohtuuttoman kallista.

Ei kaupunki saa olla mikään liikepankki, joka karkottaa köyhät asiakkaat. Kaupungin pitäisi muutenkin lisätä virastojensa aukioloaikoja. Vain eläkeläisillä ja yrittäjillä, mahdollisesti myös vuorotyöläisillä, on mahdollisuus asioida kaupungin viraston aukioaikoina. Kaupungin asukkaista suuri osa käy muissa kunnissa työssä tai asuu kaukana kaupungintalosta.

Nykyisin kaupat saavat olla rajattomasti avoinna, mutta julkiset virastot sulkevat ovensa jo iltapäivällä. Kunnallisverot kyllä kelpaavat, mutta palvelut heikentyvät. Koska kaupungilla ei ole enää omaa puhelinkeskustakaan, niin puheluidenvälistyspalvelut toimivat paljon huonommin kuin ennen. Terveyskeskuksessa ja muissa palveluissa pitäisi voida maksaa maksut yhtä helposti kuin esimerkiksi apteekissa, itse paikalla pankkikortilla ja käteisellä, ettei tarvitsisi odotella mitään laskua, joka saattaa mennä vahingossa väärään postiluukkuun. Liiallinen säästäminen sekä valtion että kuntien palveluissa tuottaa enemmän vahinkoa asukkaille.