Siirry sisältöön

Hankkeen esittelyvideo ja keskustelu Sepontien katusuunnitelmasta

Puhekupla 6
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa. 

Alla olevalla videolla Marja Lindroos esittelee hankkeen: 

Perustiedot

Päättynyt: 16.10.2020

Liitteet

Ilmianna

Jalkakäytävä vai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä?

Profiilikuvan paikka

pol
7. lokakuuta 2020 kello 23.16.23

Onko kadun reunalla jalkakäytävä vai yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä?
Jos kyseessä on jalkakäytävä, niin kadun päädyn yhdistymistä raittiin on parannettava, sillä nykyisen suunnitelman mukainen järjestely ei ohjaa pyöräilijöitä ajoradalle, vaan houtus jatkaa jalkakäytävällä on suuri, eikä tätä epäluontevuutta voi liikennemerkein tai tiemerkinnöin korjata. Erityisesti reunakiviin, tai siihen että niiden yli pyöräilijä ei joudu menemään, on kiinnitettävä kadun päädyssä huomiota.
Jos tästä on ajateltu yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää, niin leveys on aivan liian pieni, koska tässä pitäisi erotella pyöräily ja jalankulku. Ja suosittelin siltikin sitä, että pyöräilijät ohjataan ajoradalle.

Profiilikuvan paikka

@MarjaLindroosEspoo
12. lokakuuta 2020 kello 10.17.20

Kiitos kommentista! Kadulle on suunniteltu jalkakäytävä ja pyöräily ohjataan ajoradalle, kuten nykyään on tonttikaduilla tapana tehdä. Kadun reunatukijärjestelyjä tarkennetaan katusuunnitelmaan.

Näytä lisää vastauksia

Kadun levennys, kadunvarsipysäköinti saattoliikenteelle

Profiilikuvan paikka

Lotta Akkanen
15. lokakuuta 2020 kello 21.15.43

Tästä esittelystä käy ilmi, että Sepontie revitään auki kokonaan ja rakennetaan uudestaan. Koska videolta on poistettu käytöstä koko näytön tila, videolla esitetystä luonnoksesta ei saa selvää eli on hankalaa ottaa kantaa suunnitelman luonnokseen.

Edellisen kommentin vastauksesta selvisi ettei videolla esitettyä kevyen liikenteen väylää tule vaan säilyy jalkakäytävä, joka levennetään. Katu levennettäneen koulutontin puolelta?

Videolla oli maininta saattoliikenteen kadunvarsipysäköinnin lisäämisestä, mihin kohtaan katua tätä suunnitellaan? Mikä saattoliikenne tässä on kyseessä? Muistaakseni koulun pysäköinti ja saattoliikenne oli asemakaavaluonnoksessa Louhentien ja Sepontien kulmauksessa.

Profiilikuvan paikka

@MarjaLindroosEspoo
16. lokakuuta 2020 kello 13.31.23

Kiitos viestistäsi. Katusuunnitelmaluonnos löytyy liitteistä, kun hankkeen etusivulta klikkaa auki "Näytä lisätiedot".

Lisäksi katusuunnitelmaluonnos löytyy kaupungin nettisivuilta:
https://www.espoo.fi/fi-FI/Asuminen_ja_ymparisto/Kadut_ja_liikenne/Suunnittelu_ja_rakentaminen/Katusuunnitelmat/Ajankohtaiset_hankkeet/Sepontie


Sepontien liikennejärjestelyt ja pysäköinti

Profiilikuvan paikka

AsOy Seponkartano
16. lokakuuta 2020 kello 8.56.13

Oppilasmäärältään erittäin suuren yhtenäiskoulun saattoliikenteen reitti ja sujuvuus on varmistettava uudella Louhentieltä rakennettavalla yhteydellä, jonka kapasiteetti on mitoitettu koko oppilasmäärän ja saattoliikenteen mukaan. Sepontien ja Louhentien risteys on aamuisin ruuhkainen ja vaarallinen etenkin koululaisille, muille jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

Alueelle suunnitellun urheilukentän saattoliikenne ja pysäköinti on pääosin toteutettava Louhentien yhteyden kautta.

Sepontien länsipäähän suunnitellut saattoliikenteen 4 pysäköintipaikkaa hankaloittavat kadun kunnossapitoa ja pyöräliikennettä, joka on tarkoitus ohjata kavennetulle 3,5 m ajoradalle. Tällöin itään ajava pyöräilijä kohtaa ajoradalla vastaantulevan autoliikenteen ja pysäköidyn ajoneuvon kohdalla väistötilaa ei ole. Pohjois-Tapiolan koulun alueelle saattoliikenne Sepontieltä on parempi toteuttaa koulun nykyisellä pysäköintialueella yksisuuntaisena idästä länteen.

Sepontien päässä kääntöpaikalla oleva 24 h pysäköintialue on pääosin säilytettävä kuten suunnitelmassa on esitetty. Suunnitelmassa esitetty RAITTI1 parantaa liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta kääntöpaikalla. Suuri osa kääntöpaikalle tulevasta kevyestä liikenteestä tulee lännestä ja luoteesta ja RAITTI 1 linjauksen olisi hyvä palvella myös tätä suuntaa. Nykyisin kääntöpaikalla jalankulkijat ja pyöräilijät kohtaavat autot ja muut moottoriajoneuvot hallitsemattomasti ja vaaratilanteita esiintyy erityisesti aamuisin ja pimeällä.