Siirry sisältöön

Keilaniemenpromenadi

Puhekupla 8
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.

Perustiedot

Päättynyt: 30.3.2021

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä ei Väyläviraston ohjeen mukaan käytetä tiheästi rakennetuilla alueilla

Profiilikuvan paikka

Mikael Sorri
18. maaliskuuta 2021 kello 21.16.55

Suunnitelman saatesanojen mukaan promenadin on tarkoitus palvella kävelyä ja pyöräilyä. Mutta suunnitelman mukaan promenadi on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Ratkaisu sopisi rakentamattomalle alueelle, mutta ei urbaaniin ympäristöön.

Väyläviraston pyöräliikenteen suunnitteluohjeiden mukaan yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä ei käytetä tiheästi rakennetulla alueella.


Lupaava toteutusmalli

Profiilikuvan paikka

Lupaava
18. maaliskuuta 2021 kello 23.58.01

Suunnitelma vaikuttaa hyvältä, koska siinä on kävely ja pyöräily erotettu toisistaan tasoilla. Promenadia voi tällöin käyttää siirtymiseen tai oleskeluun sekä palveluiden käyttämiseen.

Profiilikuvan paikka

Ville
26. maaliskuuta 2021 kello 7.44.05

Näinhän ei ole. Suunnitelmassa on yhdistetty jkpp eli kävelyä ja pyöräilyä ei ole erotettu, kuten pitäisi.


Yhdistetty pyörä&jalankulku

Profiilikuvan paikka

Pyörätie
19. maaliskuuta 2021 kello 12.52.28

Hei, ylätason yhdistetty jalankulku ja pyöräilyreitti pitäisi jotenkin olla erotettu erikseen pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Vaikka edes maalatulla viivalla. Yhdistetyt reitit ovat todella haastavia vilkkaasti liikennöidyillä paikoilla. Oletettavasti rantaraitti tulee olemaan suosittu sekä pyöräilijöiden että kävelijöiden keskuudessa, sekä pienten että isojen. Vaaratilanteiden välttämiseksi pyydän kehittämään suunnitelmaa niin, että pyöräily ja kävely on turvallisesti erotettu toisistaan. Kiitos!


Keilarantaan

Profiilikuvan paikka

PAK
21. maaliskuuta 2021 kello 14.45.44

ERIKSEEN LIIKKUMINEN

1. JALAN
- kävely
- juoksu

2. PYÖRÄILY

3. TARJOILU
- alihankinta mahdollisuus


Pyörätie tarvitaan

Profiilikuvan paikka

Pöräiliijä
21. maaliskuuta 2021 kello 21.46.19

Pyöräilylle tulisi ehdottomasti olla oma kävelystä erotettu väylä.


Erotettu pyörätie

Profiilikuvan paikka

Erotus
23. maaliskuuta 2021 kello 13.35.35

Reittiä on suunniteltu pyöräilyä palvelevaksi, mutta ylätason promenadi vaikuttaa tästä huolimatta erottamattomalta kevyen liikenteen väylältä. Viimeisimpien Väyläviraston ohjeiden mukaan tällaisia ratkaisuita ei tulisi enää toteuttaa vilkkaasti liikennöidyillä kaupunkialueilla.

Pyöräväylä tulisi suunnitella sujuvana, muusta liikenteestä selkeästi erotettuna ratkaisuna.


Vastauksia kommentteihin

Profiilikuvan paikka

@Marko_Pesonen
15. huhtikuuta 2021 kello 14.52.29

Kiitos kommenteista!

Asukaspalautteita tuli yhteensä seitsemän. Palautteissa on keskitytty lähinnä jalankulun ja pyöräilyn tilankäyttöön ja on toivottu eroteltua jalankulkua ja pyöräilyä suunnitelmassa esitetyn yhdistetyn vaihtoehdon sijaan. Palautteissa on myös huomioitu tasojen korkoero ja mahdollisuus jalankulkijoille valita alataso.
Rantaraitti on muualla Espoossa jalankulkupainotteinen ja pyöräily on sallittu mutta vilkkaimmilla kohdilla on ohjeistettu alhaisempi nopeus. Reitti on koko pituudeltaan yhdistetty jalankulku-pyörätie. Katusuunnittelun alussa tutkittiin sekä yhdistettyä, että eroteltua jalankulku-pyörätietä ja palautteiden johdosta ratkaisua vielä harkittiin uudelleen. Suunnittelussa päätettiin kuitenkin jatkossa esittää yhdistettyä vaihtoehtoa, koska
• alueella on kävelijöille hyvin tilaa oleskeluun
• reitti alkaa ja päättyy vastaaviin rantapromenaadeihin, joissa jalankulku ja pyöräily on yhdistetty
• opastetut pääpyöräilyreitit sijaitsevat ajoradan varrella
• reitin linjaus on kulmikas ja normaalit pyörätien kaarresäteet ei toteudu
• erotellun vaihtoehdon jalankulun leveys 2 m on kapea kahdelle jalankulkijalle
• eroteltu vaatii poikkileikkauksen leventämisen, jotta molemmille reunoille mahtuu 0,25 m tilaa