Siirry sisältöön

Kommentoi Keran katu- ja puistosuunnitelmia

Puhekupla 23
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista mainontaa.

Perustiedot

Päättynyt: 16.8.2021

Liitteet

Ilmianna

jalankulun ja pyöräilyn turvallisuus

Profiilikuvan paikka

pejotu
13. heinäkuuta 2021 kello 10.49.25

Valaisinmerkinnät näyttävät paikoin puutteellisilta jalankulun ja pyöräilyn reiteillä - ainakin Keskipihanpolun kaakkoisimmalta osuudelta puuttuvat kokonaan?

Korotettuja suojateitä on kiitettävästi, mutta ainakin Savenvalajankadun ja sen likeisen LPA-alueen liittyessä Kukkavaasinkatuun tulisi yhteneväisyyden nimissä myös tällöin olla korotetut suojatiealueet - tästä vain reilun sadan metrin päässä sellainen on, joten ihmetyttää miksei samallle liikenteelle olisi korotusta ko. risteyksessä?
.

Profiilikuvan paikka

Leila
16. elokuuta 2021 kello 10.03.55

Risteysalueiden korottaminen toisi turvallisuutta, ikään kuin nostaisi ne esille vrt. Ison Omenan itäpuone väylällä. Autoilijoiden nopeuteen tällä olisi myös vaikutusta. Tämä siis suojateiden lisäksi


Viihtyisyys ja pienilmasto

Profiilikuvan paikka

pejotu
13. heinäkuuta 2021 kello 10.56.58

Todella runsaasti uudeksi alueeksi esktetty kadunvarsipysäköintiä, useista LPA-alueista huolimatta.

Nätyttäusi siltä, että joka paikassa, kun parkkiruutuja on esitetty, niillä on poistettu katupuita. Useill tällaisilla osuuksilla onkin jopakaksikertainen määrä parkkiruutujaåuiden lukumäärään verrattuna.

Katupuut tutkitusti luovat monenlaisia etuja, joita parkkiruudut eivät tuota lainkaan.
Näihin sisältyy mm. viihtyisyys sekä miellyttävät, hellekeleilläkin matalammat lämpötilat puiden varjostuksen ja haihdutuksen synnyttämän mikroilmaston myötä.

Puita tulee lisätä mahdollisimman tasaisesti ja paljon. Likellä lienee myös aaeman liityntäpysäköinti, jossa autoille tilaa iltaisin riittää.

Profiilikuvan paikka

Leila
16. elokuuta 2021 kello 10.10.29

Hei,

kiinnitin samaan asiaan huomiota. Mietin, onko niin, että siellä on harvakseltaan puita vai onko niin, että puut ovat kuvaamassa puille tarkoitettua aluetta ja niitä sitten tulee runsaammin.

Puut ja pensaat, kasvit yleensä tuovat mikroilmastoon parannusta ja näin hellekesän jälkeen niiden tarve on osoitettu todella tärkeäksi. Puiden valinnassa kaiketi huomioidaan ilmastomuutos.

Toivon vielä runsaampaa istutusta ja vehreyttä myös köynöskasvien avulla. Tuoksujen maailma olisi hyvä huomioida myös kasvivalinnassa - niillä on merkitystä viihtyisyyden näkökulmasta.


Muutama huomio

Profiilikuvan paikka

KNihtimäki
13. heinäkuuta 2021 kello 15.51.12

1. Espoon pitää laittaa ensin ympäröivien alueiden (mm. Nihtimäki, Lansanmäki) hiekkapäällysteiset kadut ja tiet kuntoon ennen kuin uudelle alueelle tehdään yhtään verovaroin katuinvestointeja. Esim. Nihtisalontien katusuunnitelma on kohta 20 vuotta vanha!

2. Videon perusteella talot, osin valtavan kokoiset risteilyaluksen näköiset, ovat lähes kiinni toisissaan ja viherää puistomaista aluetta on naurettavan vähän. Toki tilanne tulee olemaan parempi kuin nykyinen teollisuusalue.

3. Tulevasta alueesta tullee "nukkumalähiö" kuten mm. Leppävaarasta on tullut; ja kaikki tapahtumat sekä iltaelämä on rautatien päässä Helsingissä.

Profiilikuvan paikka

A. Einola
21. heinäkuuta 2021 kello 20.54.15

Voiko asiaa enää paremmin ilmaista. Esim. Lansakallion alueelle ei ole edes katusuunnitelmaa, josta kadun päällystykseen menee vielä vuosia. Ilmeisesti alueella ei asu päättäjiä tai muita tärkeitä henkilöitä, joten asia ei etene.

Näytä lisää vastauksia

Tylsää, nykytylsää

Profiilikuvan paikka

Lähiasukas
13. heinäkuuta 2021 kello 21.27.52

Toivottaasti graniitti voidaan vaihtaa uusiksi tiloiksi nyt alueella toimiville panimoille, ruokapaikalle ja taiteelle. Tyypillisen tylsä vihreä unelma, jonne ei pääse autolla kuin harvat ja valitut, opettajat eivät kaikki asu radan varressa eikä edes espoossa, herätkää nyt.
Katukuvaan on pakko saada laadukkaita ruokapakkoja, kahviloita ym. Jotta tuonne syntyy muutakin elämää kuin räkäpitserioita, juopottelupaikkoja ja nuorison ryyppykulmia. Alue on toimiva ja viihtyisä, jos sieltä ei tarvitse poistua, tällöin se on onnistunut. Jos asukkaat käyvät alueella nukkumassa, suihkussa ja paskalla, alue on täysi fiasko.


Huomioita

Profiilikuvan paikka

Katarina
13. heinäkuuta 2021 kello 21.36.35

Ensinnäkin videossa olevat korkeat talot eivät sovi lainkaan alueeseen joka on täynnä rivitaloja ja omakotitaloja. Jos kerrostaloja on pakko rakentaa niin nämä pitää olla matalia.

Yksi jalkapallokenttä ei ole riittävä ajanviettopaikka nuorille ja lapsiperheille. Miten olisi kunnollinen nuorisotila, skeittpaikka, asukaspuisto ja liikennepuisto? Espoosta ei löydy yhtäkään liikennepuistoa sen jälkeen kun Karamalmin poistettiin, joten eikö tällaista voisi suunnitella Keraan?

Suosittelen myös että päättäjät kävisivät tutustumassa Keran Hallien nykyiseen toimintaan niin saisitte käsityksen paikan hengestä ja minkälaista toimintaa vetää ihmisiä Keraan.

Profiilikuvan paikka

Kerassa jo nyt
19. heinäkuuta 2021 kello 16.21.20

Espooseen ja pääkaupunkiseutuun muutenkin kohdistuu muuttopainetta, minkä takia rakentamiseen käytettävä tila on mielestäni hyvä maksimoida. Otan paljon mieluummin Keraan korkeita kerrostaloja, jos sillä saadaan säilytettyä lähiluontoa ja viheralueita. Rakentamisessa ylöspäin menemisellä voidaan säästää näitä tärkeitä viheralueita ja samalla saada tarpeeksi ihmisiä pienelle alueelle palvelujen ylläpitämiseksi.

Joukkoliikenneyhteydet ovat myös Kerassa niin hyvällä mallilla, että parkkipaikkojen määrää voisi miettiä kriittisesti.


Pyöräliikenteen järjestelyt

Profiilikuvan paikka

abc
15. heinäkuuta 2021 kello 1.21.04

Keran alueen katusuunnitelmat ovat kenties parhaita katusuunnitelmia, mitä olen Espoolta pyöräliikenteen järjestelyiden kannalta nähnyt! Kiitos, että pyöräliikennettä on huomioitu kokonaisvaltaisesti sillä tavalla, miten se kuuluukin olla huomioituna – omana ainutlaatuisena kulkumuotonaan. Myös ylijatketut jalkakäytävät ja pyörätiet erityisesti miellyttävät silmääni! Kuitenkin silmääni osui muutamia parannuskohteita, joita voisi jatkosuunnittelussa pohtia.

Kukkavaasinkatu:
Kukkavaasinkadun kaksisuuntainen pyörätie on alueen katujen selvästi heikoin lenkki: se hajottaa alueen katujen yksisuuntaisten pyöräliikennejärjestelyiden logiikan täysin ja pyörätie on kaksisuuntaiseksi alimittainen. Ehdotan tilalle pyöräkaistajärjestelyitä, jotka mahtuisivat katutilaan mainiosti, kunhan suunnitelmiin tehdään pieniä muutoksia.

Yksisuuntaisten pyöräjärjestelyiden jatkuvuus Kutojantiellä ja Karamalmintiellä:
Kutojantiellä yksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt pitäisivät jatkua Nihtisillantielle ja Karapellontielle asti ja samoin Karamalmintien yksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt tulisivat jatkua pohjoiseen. Yksisuuntaiset pyörätiet eivät voi vain alkaa kesken kaiken, vaan jatkuvuus pitäisi olla mietittynä.

Pyöräilijöiden kadunylityspaikat Savenvalajankadun, Villivadin ja Artesaaninkadun risteyksissä sekä Karamalmintien pl1300 kohdalla:
Karamalmintiellä Savenvalajankadun ja Villivadin kohdilla kadun pohjoisen suunnan pyörätien ylitykset Karamalmintien yli sivukaduille tulisi olla kohtisuorasti sivukatujen kohdalla eikä suojateiden vierellä. Tällä tarkoitan siis järjestelyä, joka muistuttaa Väyläviraston Pyöräliikenteen suunnitteluohjeen (2020) kuvan 122 järjestelyä. Samanlainen järjestely tarvitaan Kutojantielle Artesaaninkadun kohdalle ja Karamalmintielle pl1300 kohdalle, sillä näissä kohdissa sivukadulta/pyörätieltä pitää näiden järjestelyiden perusteella kääntyä kulkemaan yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan, mikäli haluaa pohjoiseen päin.

Pyöräilijöiden ohjaaminen Nihtikujalle Nihtiristin ympyrästä:
Suunnitelmassa tämä järjestely vaikuttaa epäselvältä, sillä pyöräilijät ohjataan usean mutkan kautta liikenneympyrästä Nihtiristinkujalle. Ehdotan Nihtikujalle heti liikenneympyrän jälkeen suojatiestä alkaen lyhyttä 10-20 metrin pituista pyöräkaistaa, joka ohjaa pyöräilijän ajoradalle luontevasti.

Nihtiristiltä lähtevien kaksisuuntaisten pyöräteiden ja jalkakäytävien erottelun jatkaminen:
Mielestäni erottelua tulisi jatkaa bussipysäkkien matkan ajan, jolloin Nihtisillantiellä ja Lansantiellä pyörätien ja jalkakäytävän erottelu jatkuisi noin 20 metriä pidemmälle, mitä suunnitelmassa. Tämä selkeyttäisi järjestelyitä pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Nihtiristin alittavan pyörätien erottelu tulisi päättää kaakkoiskulman pyöräteiden risteykseen niin, että erotusviiva (noppakivi?) kaarrettaisiin risteyksen kulmaukseen.

Profiilikuvan paikka

abc
15. heinäkuuta 2021 kello 1.21.34


Savenvalajankadun ja Matovadinkadun korotetut suojatiet:
Tonttikadut ylittävät pyöräilyn ja jalankulun raitit ovat suunnitelmassa korotettuja, mutta merkitty pelkiksi suojateiksi. Ehdotan näiden merkkaamista uuden tieliikennelain mukaisiksi pyöräilyn ylityspaikoiksi suojatiemerkintöjen lisäksi, sillä rakenteellinen korotus viestii eri tienkäyttäjille pyöräilijöiden olevan etuajo-oikeutettuja, vaikka todellisuudessa ne eivät sitä olisi, jos nämä ovat suojateitä.

Jalkakäytävät:
Suuri toiveeni olisi, että jalkakäytävät olisivat kivettyjä. Se ensinnäkin näyttäisi kaupunkikuvallisesti paljon kivemmalta kuin asfaltti ja toisaalta se viestii myös pyöräilijöille, että siinä tämä ei ole pyörätie.

Reunakivet:
Toivon, että pyörätien jatkeille jne. ei espoolaiseen tapaan laitettaisi reunakiviä – ei madallettuja eikä edes upotettuja. Upotetut reunakivet sopivat kyllä paikkoihin, jossa pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus esim. ylittäessään Karamalmintietä Savenvalajankadulle.

Pyörätien ja jalkakäytävän erottelu:
Suunnitelmasta ei selviä, miten pyörätiet erotellaan jalkakäytävästä. Erityisesti yksisuuntaisten pyöräteiden kohdalla ratkaisu pitäisi olla matalalla reunakivellä tasoerottelu!


Lukekaa sitten rivien välistä

Profiilikuvan paikka

Faro Xedos hive mind of Sun Empire road gang
18. heinäkuuta 2021 kello 13.29.37

Alueen tärkein valtti on sijainti Kauniaisen kyljessä. Se on jätetty pois koko suunnitelmasta. Nyt asukkaat joutuvat kiertämään ison lenkin päästäkseen Kauniaisen palvelujen pariin. Pitäisi olla jo 2020 ilmiselvää, että ihmiset elävät omissa kuplissaan ja niitä ei voi rikkoa kaupunkisuunniittelulla. Se ainoastaan lisää päästöjä, kun matkat pitenee. Suunnittelijat elää 20 vuotta sitten rikotussa utopiassa. Tämän takia Espoosta muutetaan pois. Kyse ei ole sattumasta, vaan suunnittelijoiden virheistä. Asia ei toki poistu kommentoimalla. Vastuussa olevat vain kiristävät tynnyriensä kansia. Totuudella ei ole väliä, kun puhutaan uskonnoista.

Profiilikuvan paikka

Tommi
19. heinäkuuta 2021 kello 16.15.05

Uskoisin, että kehätien ja Kauniaisten puolella olevan omakotitaloalueen yli / läpi ei ihan noin vain väyliä vedellä. Sitä paitsi yhteydet Nihtisillan kautta Kauniaisiin ovat jo nyt erinomaiset, eivätkä ne juuri lisää matkaa. Positiivista suunnitelmassa näyttäisi olevan Kaunaisten suuntaan kulkemisen suhteen nykyisten pyöräteiden huomioiminen.

Jos arvostelee suunnitelmaa, olisi mielestänbi kohtuullista tarjota omasta mielestä myös parempi ratkaisu.


Hei

Profiilikuvan paikka

Jakke
20. heinäkuuta 2021 kello 17.01.56

better architecture. A good example is the village of Poundbury.


Talojen sijoittelu

Profiilikuvan paikka

Ani
21. heinäkuuta 2021 kello 7.52.54

Alueen rakentamisessa täytyisi huomioida Karamalmintien ( Lansantorppa) suuntaan tulevat talot ym rakennusten korkeus ja sijoitus. On ikävää jos pihojen taakse tulee isot kerrostalot. Sen sijaan viheralueet voisi sijoittaa siihen ja rakennukset keskemmälle,siten huomioidaan olemassa olevien pientalojen olemassa olo.


Muuttopaine tulee ulkomailta

Profiilikuvan paikka

A. Einola
15. elokuuta 2021 kello 14.04.57

1. Jos katuhankkeeseen laitetaan veronmaksajien rahoja, pitää Nihtimäki ja Lansankallio hoitaa ensin kuntoon. Esim. Lansankallion katusuunnitelmaa on odoteltu jo 20 vuotta. Onko aika saada jotain vastinetta verorahoille!

2. Ei korkeita taloja kiinni Karamalmintiehen. Veronmaksajat pakenevat Espoossa juuri siksi, että pientaloalueiden
viihtyvyys laskee kun kylkeen rakennetaan ko. taloja.

3. Lansanportin kohdalla meluvallissa on aukko. Ajo alueelle jostain muusta kohdasta kuin juuri meluvallin aukon
kohdalta.

4. Nykyiset meluvallit on säilytettävä Karamalmintien länsipuolella. Ei ole järkeä rakentaa taloja kiinni vilkkaaseen katuun.

5. Suunitelmat pitää esittää asukkaille jotekin muuten kuin isona pdf-tiedostona. Suunnitelmiin tutustuminen on lähes mahdoton tehtävä vanhemmilla mobiililaitteilla.

Profiilikuvan paikka

A. Einola
15. elokuuta 2021 kello 14.07.06

Ällistyttävän vähän kommentteja vaikka hanke on näin merkittävä.


Huomiota teihin ja harrastus- ja virkystystoimintaan

Profiilikuvan paikka

Kilo-Keralainen
15. elokuuta 2021 kello 17.41.55

Osittain samoja mietteitä, kuin KNihtimäki nimimerkillä.

Suunnitelmassa ei ole huomioitu läheisten hiekkateiden päällystyksiä ollenkaan. Esimerkiksi Nihtisalontie on sateiden jälkeen aina huonossa kunnossa ja sitä joudutaan jatkuvasti lanaamaan, että tie pysyy jotenkin kunnossa. Luulisi, että päällystys olisi nyt edullista, kun koneet tulevat lähelle muutoinkin.

Toisena olisi syytä huomioida, ettei Keran hallien purkamisen jälkeen toiminta alueella merkittävästi vähentyisi, vaan tiloja samoille toimijoille olisi tarjolla jatkossakin. Ehkä tiloja voisi olla ensimmäisissä tai jopa kellarikerroksissa?

Muutoin näyttää hienolta, että alue kehittyy ja että vihreääkin olisi tulossa nykyisen teollisuusalueen tilalle!

Profiilikuvan paikka

Leila
16. elokuuta 2021 kello 14.45.27

Monelta suunnalta on tullut toivetta, että hallit osin säilytetään. Tämä vaatisi jo uutta kaavaa. Pienempi ja paremmin toteen vietävä on juuri, että toiminta säilyisi, mitä halleille on tullut. Tämä on tietty rakentajienkin harteilla - löytyykö sopivaa tilaa uusista rakennuksista. Mitä kaavoittaja / Kaupunki voisi tehdä tämän eteen?


Hiekkateiden päällystys ja lapsiperheiden junaan nousu

Profiilikuvan paikka

Nihtimäen asukas
15. elokuuta 2021 kello 17.49.01

Nihtimäen alueen hiekkateiden päällystys olisi ehdottomasti tehtävä muun uudistuksen ohella!

Juna-aseman kohdalla olisi hyvä huomioida, että tulevalta juna-asemalta pääsisi junan kyytiin ja pois myös lastenrattaiden kanssa! Tällä hetkellä se on lähes mahdotonta yhden aikuisen voimin.


Ilmastonmuutoksen seurausten lieventäminen; lämpötila, pölyttäjät ja muut hyönteiset

Profiilikuvan paikka

Arsca
15. elokuuta 2021 kello 18.00.23

Kera suunnitelman kommentointia 15.8.2021: Ilmastonmuutoksen seurausten lieventämiseksi puita ja pensaita tulee istuttaa mahdollisimman tasaisesti ja paljon. Ne alentavat lämpötilaa puiden varjostuksen ja veden haihdutuksen ansiosta, sekä lisäävät myös viihtyisyyttä. Kosteikkoalueita on oltava ja sadevesien poisjohtamisen on oltava tosi tehokasta tulvien välttämiseksi. Mehiläisten, muiden pölyttäjien ja hyönteisten elinalueiden turvaamiseksi on varattava kulkuyhteyksien pientareet niittymäisiksi ja ketomaisiksi alueiksi.

Autolla pääsy alueelle on turvattava. Osa väestöstä on ennemmin tai myöhemmin liikuntarajoitteisia (nivelkipuja yms), jotka arvostavat kävelyosuuden lyhyyttä. Myöskään ostosten roudaaminen pitkähkön matkan käsipelin ei ole mukavaa, eikä varsinkaan nivelkipuisille.

Pientaloalueen lähelle (esimerkiksi Lansankallio, Lansantorppa ja Nihtisalontie) ei saa sijoittaa korkeita kerrostaloja, vaan maks korkeus noin 12 m (3 kerrosta).


Nihtivalli

Profiilikuvan paikka

Leila
16. elokuuta 2021 kello 14.32.58

Suunnitelmassa ei ole selkeää suunnitelmaa, miten Nihtivallin leikkaus tapahtuu Nihtimäki-kadun kohdalla. Puutteellista on myös tämän aukon tuoman haitan minimointi - nyt piirroksissa aukko aika leveä. Olisiko siihen löydettävissä rakennetta niin, että suora yhteys saadaan pois esim. kaarreratkaisulla tai aidalla. Aukon kaiketi kannattaa olla mahdollisimman kapea haittojen minimoimiseksi.
Nihtivallin osalta on asemakaavan käsittelytekstissä kerrottu, että vallin tavoitteena on antaa pientaloalueelle suojaa. Miten tämä varmistetaan tämän em. aukon osalta ja miten tämä huomioidaan Nihtivalli-puiston rakenteiden ja kasvillisuuden osalta suojaaminen esim. kasviaidanne tms. Tavoitteena on, että valli tuo suojaa. Nyt en löytänyt tätä näistä suunnitelmista, joten toivon asian huomioimista tulevissa tarkentuvissa suunnitelmissa.