Siirry sisältöön

Millaista on autoilu Tampereen seudulla?

Puhekupla 48
Keskustelu | Tampereen kaupunki, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä
Keskustelu on päättynyt

Tampereen seudulla yksityisautoilu on yleisin kulkutapa. Autoilu on myös tulevaisuudessa tärkeä osa liikennejärjestelmää. Seudun tavoitteena on lisätä kestävien kulkutapojen käyttöä siellä, missä siihen on edellytyksiä.

Autottomia talouksia on eniten Tampereella (34 %) ja vähiten Vesilahdella (7 %). Seudun autokanta muuttuu jatkuvasti ympäristöystävällisempään suuntaan, kun sähköllä, kaasulla ja biopolttoaineella käyvät autot yleistyvät. Tämä on merkittävää ilmastotavoitteiden kannalta.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita auton kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

auto

Profiilikuvan paikka

Kummeli
28. maaliskuuta 2022 kello 19.56.47

autotehtaat eivät valmista kohta uusina kuin akku ja vety autoja. Bioautot ovat siis jatkossa vanhoja romuja


Oma auto vs. julkinen liikenne

Profiilikuvan paikka

Hartza
29. maaliskuuta 2022 kello 10.20.16

Ratikan myötä julkisen liikenteen palvelut muilla kuin ratikan reitin alueilla ovat heikentyneet. Suuri joukko mm. vuorotyöntekijöitä joutuvat omistamaan oman auton (talvipyöräily ei ole turvallista eikä aina "sää varmaa"), turvaamalla julkisen liikenteen koko kaupungin alueella vähentäisi omistamisen tarvetta.

Profiilikuvan paikka

pettynyt ex-käyttäjä
14. huhtikuuta 2022 kello 20.23.24

Liian monet uudet bussilinjat, ainakin Länsi-Tampereelta tulevat, kiertävät keskustan (Keskustori, Rautatieasema) kaukaa eikä vaihto raitiovaunuun esimerkiksi Hämeenpuistossa todellakaan ole saumaton. Selkeä huononnus entiseen, jolloin monella linjalla pääsi nopeasti ja suoraan keskustaan ilman vaihtoja. Länsi-Tampereen ratikan myötä lyödään viimeinen naula meidän vanhoilla asuinalueilla asuvien joukkoliikennearkkuun, mikäli liikenne järjestetään siten, että ensin syöttöautolla kierrellään kaikki asuinkorttelit ja lopulta sitten vaihdetaan raitiovaunuun. Ei kovin houkuttava vaihtoehto, jos pitäisi päivittäin käydä esimerkiksi töissä keskikaupungilla.

Näytä lisää vastauksia

Autoilu on välttämätöntä

Profiilikuvan paikka

Markku
29. maaliskuuta 2022 kello 11.03.27

Ei täältä haja-asutusalueelta, 30km päästä keskustasta lähdetä asioille kun omalla autolla. Julkista liikennettä ei ole kuin pari kertaa päivään, eikä riitä aika vaihdella busseja ja haaveilla jossain pysäkeillä. Pienten lasten kanssa eläminen ilman autoa on mahdotonta täällä, ei ehtisi hakemaan päiväkodista eikä viemään harrastuksiin.

Sähköautoon ei rahaa ole, koska köyhän ei kannata ostaa halvinta. Joudumme siis ajamaan edelleen dieselillä, joka syö taas työnteon kannattavuutta ja siten hidastaa edelleen uuden auton hankintaa.

Profiilikuvan paikka

Joonatan
14. huhtikuuta 2022 kello 14.53.13

Kulku julkisilla on vain tehty hankalaksi ihmisille
joiden pitäisi olla klo x töissä ja klo y hakemassa lapsia hoidosta tmv.
mikäli ei asuta kunnan keskustassa.
Meiltä esimerkiksi autolla treelle ajaa 12min, bussilla 52min.
Autolla työpaikalla Yvin keskustaan 5 min, bussilla 8min plus 20minuutin kävely. (?)
Että niin, kyllä oma auto takaa sen että päivästä jää perheen kanssa vietettyyn aikaan myös mahdollisuus
eikä koko päivä ole pelkkää suoriutumista paikasta x paikkaan y.

Näytä lisää vastauksia

Ruuhkat lisääntyneet

Profiilikuvan paikka

Wannabe pyöräilijä
29. maaliskuuta 2022 kello 12.48.06

Ratikan rakentamisen yhteydessä Sammonkadun loppupää on ruuhkautunut älyttömästi. Ajokaistoja on rakennettu liian vähän. Kun pyöräily on nykykunnossapidolla tehty vaaralliseksi 6 kk vuodessa, ei talvikautena ole muuta mahdollisuutta kuin istua autossa ruuhkassa tai ajella kiertoteitä. Ekologista?

Profiilikuvan paikka

Isi
3. huhtikuuta 2022 kello 13.44.00

Se sama kirjoitti:

Ekologisinta on pitää pyöräily- ja kävelyreitit käyttökelpoisina ja turvallisina läpi vuoden, tästä olen samaa mieltä. Mutta kun ne eivät ole, joudutaan turvautumaan autoon lyhyilläkin matkoilla, esim. mennessä Kalevan uintikeskukseen. Joukkoliikenne harvoin on pyörää nopeampi liikennemuoto lyhyillä etäisyyksillä, kun aika mitataan ovelta ovelle.

Entisenä Sammonkadun asukkaana olen @samuus kanssa samaa mieltä. Remontti on tulokseltaan 5/5. Komppaan myös nimimerkki Wannabe pyöräilijää siinä, että huono talvikunnossapito pakottaa auton rattiin ruuhkauttamaan liikennettä. Vaimon kanssa vietäisiin lapsi talvellakin päivähoitoon ihan mielellämme kävellen tai pyörällä. Kunnossapito ei vaan mahdollista sitä, vaunuja ei pysty työntämään tai pyöräkärryä vetämään 10cm syvässä hangessa tai 20cm leveällä jalkakäytävällä/pyörätiellä. Tämä talvi on jouduttu autoilemaan lapsi hoitoon juurikin mainitulla Kalevan alueella. Ärsyttäähän se odotella valoissa, kun tietää että voisi ihan yhtä hyvin vetää viereisellä pyörätiellä pyöräkärryä ja jättää ajoradalle tilaa kauempaa tuleville, joille auto saattaa olla ainoa vaihtoehto.

Näytä lisää vastauksia

Julkinen liikenne ei palvele päivittäistä kulkemista

Profiilikuvan paikka

Allu
30. maaliskuuta 2022 kello 10.50.56

Käytän autoa pelkästään töihin kulkemiseen. Kauppa- ja virkistysmatkat teen kävellen tai pyörällä kelistä riippumatta. Autolla kuljen töihin, koska julkinen liikenne ei vie minua ajoissa töihin. Kyse ei ole arvioidusta ajasta myöhästymisestä vaan siitä, että reitti on suunniteltu saapumaan teollisuuskeskittymän alueelle 5-15 minuuttia yli, jolloin olen jo myöhässä ja muutaman kerran jälkeen irtisanottu. Sekään ei palvele ketään, että olen työpaikalla 45-55 min ennen työajan alkua.

Työpaikat ovat kaupungin alueella kohtalaisen keskittyneet, Lielahti, Sarankulma, keskusta, Kaukajärvi. Eikö näihin kohteisiin voisi laskea vuoroja, joiden kyydissä ehtisi ennen työajan alkua perille, eikä tyylikkään typerästi muutaman minuutin myöhässä. Mielummin istuisin bussissa kuin jumittaisin ruuhkassa.

Tai eihän tämä enää minua koske. Käyn Forssan seudulla nykyään töissä. Työmatka on 75km pidempi, mutta ajallisesti jopa nopeampi. Yksityisautoilun valtti on sen helppous ja mukautuvuus. Joukkoliikenteen tulisi pyrkiä samaan. Pienempiä busseja laajemmalla reitistöllä vastannee helppouteen, kun useampi pääsee "etuovelta" bussin kyytiin.

Tampereen läpi on mennyt ristiin rastiin junaraiteita satojen vuosien ajan, eikä vieläkään ole lähijunaliikennettä. Asutus seuraa jo radanvartta, mutta junaa ei hyödynnetä lähiliikenteessä. Seisakkeita ja kiskobusseja lisää

Profiilikuvan paikka

Kipinä
2. huhtikuuta 2022 kello 18.52.07

"Kyse ei ole arvioidusta ajasta myöhästymisestä vaan siitä, että reitti on suunniteltu saapumaan teollisuuskeskittymän alueelle 5-15 minuuttia yli, jolloin olen jo myöhässä ja muutaman kerran jälkeen irtisanottu. Sekään ei palvele ketään, että olen työpaikalla 45-55 min ennen työajan alkua."
Tämä on niin totta!! Onneksi itsellä on joustava työaika niin ei tarvitse enää stressata myöhästyykö ja kuinka paljon..

"Työmatka on 75km pidempi, mutta ajallisesti jopa nopeampi."
Tämäkin on niin absurdia ja kuvaa hyvin joukkoliikennesuunnittelun vanhoillisuutta. Jokaisen bussin ei tarvitsisi kiertää kaikkia pikkukatuja yrittäen kerätä mahdollisimman paljon matkustajia mahdollisimman laajalta, vaan pendelöijiä varten voisi kehittää ns. suoria pikalinjoja, mikä osaltaan lisäisi julkisten käyttöä työmatkojen osalta.


katupölyt bussin ovista sisään

Profiilikuvan paikka

Kati
30. maaliskuuta 2022 kello 22.58.51

Ennen koronaa kun vielä joskus kuljin bussilla töihin, minua ahdisti suunnattomasti kevään katupöly, joka bussin ovien avautuessa joka pysäkillä oikein imaisi renkaiden nostaman pölyn bussin sisään. Siirryin yksityisautoon, jossa on raitisilmasuodatin.


En käy enää Tampereella

Profiilikuvan paikka

Tulevaisuuden tekijä
31. maaliskuuta 2022 kello 9.27.19

Eilen jouduin käymään Tampereen keskustassa ja järkytyin miten hidasta se oli omalla autolla. Ratikan vuoksi liikennevalot seisottivat autojonoja pitkät ajat, reitit olivat katkeilleet jne.
Tuntuu, että autoilijoita tarkoituksella kiusataan. Härmälän alueella bussisyvennykset on jopa poistettu ja nyt bussit pysäyttävät liikenteen ja muutkin bussit joutuvat odottelemaan jonoissa.

Profiilikuvan paikka

ihmettelen
14. huhtikuuta 2022 kello 20.32.58

Ennen Tampereella autoillessa tiesi suurin piirtein, mitä mikäkin väli ottaa aikaa. Enää ei, koska autoliikenteen sujuvuutta on pienillä päätöksillä nakerrettu vuosikaudet. Reunakivet ovat monessa paikassa siirtyneet lähemmäs keskiviivaa kaistakapasiteettiä vahentäen, mikä näkyy selvimmin liittymien välityskyvyn alentumisena. Samalla jalkakäytävät ja pyörätiet ovat leventyneet käyttäjämäärän juuri kasvamatta.

Räikein temppu, jolla keskustan liikenne halvaannutetaan lopullisesti oli kannen areenan rakennustyö. Missä muussa kaupungissa yli 10 000 hengen tapahtumakeskus purkaa kävijät suoraa kadulle? Samalla tapahtuma-aikaista liikennettä rajoittamalla sekoaa joukkoliikenne, jonka senkin aikatauluvarmuus ainakin oman kokemukseni mukaan on jo muutenkin huonontunut.


Perheiden hyvinvointi

Profiilikuvan paikka

Isä
31. maaliskuuta 2022 kello 11.57.59

Mulla on useita alaikäisiä lapsia. 7 paikkainen auto on välttämätön. Lapsille pitää hakea ruokaa, kuljettaa kouluun , kerhoon ja harrastuksiin. Tai lääkäriin. Pienet pitää ottaa aina mukaan, koska ei niitä Voi kotiinkaan jättää. Ei voi kulkea julkisilla, kun siitä ei tulisi aikataulullisesti ja logistisesti mitää muuta kuin katastrofi. Jaksaminen on jo nyt rajoilla, saatikka sitten jos pitäisi koko porukan kanssa odotella busseja ,tai ratikoita. Varsinkaan nyt kun puolet on kipeänä, niin julkisiin ei voi edes astua. Jotta meillä olisi tulevaisuus, pitää olla lapsia, ja siinä arjessa auto on välttämätön.

Profiilikuvan paikka

Nastarenkaat alle
5. huhtikuuta 2022 kello 1.03.23

Toinen isä kirjoitti:

Pääsisikö isommat kulkemaan pyörällä harrastuksiin ja kouluun? Meillä on isoimmat menneet ekaluokasta asti itse pyörällä kouluun ja harrastuksiin. Ovat hyvin pärjänneet alle 2-3km matkat. Kannattaa harkita, meillä ainakin helpottaa hirveästi.

Kun katuja ei aurata edes autolla tai jalan kulkukelpoisiksi, melko tiukkaa pakottaa juniori fillarilla jäiseen umpihankeen. Kasvattaahan se, toki: osaavat vaatia mopoautoa että pääsisivät kulkemaan.

Näytä lisää vastauksia

Ratikka on rakennusyhtiöiden kultahanhi

Profiilikuvan paikka

Viherpesua
31. maaliskuuta 2022 kello 12.10.19

Ratikkaa on perusteltu päästöjen pienentämisellä. Sen rakentamisen päästöt on kuitenkn jätetty törkeästi ulos kuntien Hinku laskelmista. Ne on järkyttävän suuret, jooden kompensointi kestää 50 vuotta. Toiseksi ratikka rakennetaan jo kerran rakennettuun ympäristöön, joten edellisen rakentamisen päästöt tulee myös sen kontolle, koska se menee ns hukkaan. Eniten tästä Ratikkakiimasta hyötyy rakennusyhtiöt ja kiinteistösijoittaja, koska ratikan reitin varteen voidaan Rakentaa arvokiinteistöä toisen perään. Ja taas päästöt kasvavat. Paras olisi joustava sähköbussi/ sukkulaliikenne. Kuten ruotsi on ottamassa suunnalsi. Ei lisää rakennettavaa, päästöt alas, ja joustava& kilpailutettava.

Profiilikuvan paikka

autoilija
14. huhtikuuta 2022 kello 20.44.53

Eihän rakentamisen päästöt ketään kiinnosta, kun autoilusta on jo löydetty täydellinen syntipukki maailman pilaamiseen ja autoliikenteen verotuksesta nykyajan anekaupan muoto. Sen tuotto ei Suomessa lopu, koska mitään muutakaan vaihtoehtoa ei ihmisten liikkumiseen ole eikä näin harvalukuisella väestöpohjalla myöskään tule.

Autoilunkin päästölaskelmat ovat ainakin kaupunkien tasolla lähinnä satunnaislukugeneraattori, koska tietoa ajoneuvojen todellisesta suoritteesta katuverkolla ei ole.

Näytä lisää vastauksia

Pääsee sitä perille hitaamminkin

Profiilikuvan paikka

Itsekin autoileva
2. huhtikuuta 2022 kello 0.15.41

Yksityisautoilu on monelle välttämättömyys mutta tarvitsemme autoilijoille ja autoilun palvontaan asennemuutoksen.
Yksityisautoilua ei pidä helpottaa ja tielinjauspäätöksiä ei saa tehdä matka-aikaan ja sujuvuuteen vedoten. Yhtäkään uutta moottoritienpätkää emme tarvitse. Jos käytät omaa autoa pitää varautua ruuhkiin ja siihen ettei matka edisty koko aikaa 80 km/h. Voi kuinka paljon liikennemelu vähenisi ja viihtyisyys lisääntyisi jos kaikkien asutusten/virkistysalueiden lähellä olevien teiden nopeuksia tiputettaisiin reilusti.


Jotain rajaa autoilun kurjistamiseen

Profiilikuvan paikka

MK
3. huhtikuuta 2022 kello 7.31.58

Autoilua vaikeutetaan ideologisista syistä aivan liikaa. Kaduista ja kaistoista tehdään ihan liian kapeita. Pysäköinti on joko mahdotonta tai tukkii toisen kaistan niin että autot eivät mahdu kohtaamaan vaan toisen pitää väistää jalkakäytävälle, jotka puolestaan tehdään älyttömän leveiksi. Huono talvikunnossapito kaventaa katuja entisestään ja suorastaan rikkoo autot kadun ollessa kuin kyntöpeltoa.

Profiilikuvan paikka

Autoja pikkukaduilla
8. huhtikuuta 2022 kello 13.07.15

Ajoratapysäköintiä on useimmiten nimenomaan tonttikaduilla. Näitä väyliä ei ole tarkoitettu läpiajoon eikä osaksi matkan reittiä ja tällöin ajonopeuden tulisi olla sen mukainen, että väylän varrella ihan oikesti asuu ja elää ihmisiä. Itse en raskaan liikenteen kuljettajana ainakaan eläessäni ole ajanut katua, jolla ilman tien varteen pysäköityjä autoja ei mahtuisi toista autoa kohtaamaan. Kommentissasi annat siis ymmärtää, että liikenteessä eniten harmittaisi muut autoilijat.

Näytä lisää vastauksia

Helppoa kuin mikä

Profiilikuvan paikka

Opa
3. huhtikuuta 2022 kello 19.49.58

Autoilu on Tampereen seudulla helppoa, kun koko kaupunki on rakennettu vuosikymmeniä pääasiassa autoilua varten. Jos lähden autoilemaan, pääsen yleensä perille paljon suorempaa reittiä kuin muilla liikkumismuodoilla, liikennevaloissa ei tarvitse odottaa juuri lainkaan koska ne on säädetty autoliikenteen mukaan ja reiteillä on asianmukaiset opasteet. Parkkipaikkoja Tampereella löytyy vaikka kuinka paljon, kunhan vaan viitsii sen muutaman euron maksaa keskustassa pysäköinnistä. Talvisin aamulla töihin lähtiessä on pieni kotikatunikin yleensä käyty jo auraamassa, ja autolla saa päästellä aurattuja väyliä päiväkodin kautta töihin siinä missä viereiset jalkakäytävät/pyörätiet ovat järjestäen auraamatta vielä iltapäivällä töistä takaisin ajellessakin. Välillä melkein harmittaa, että kuinka paljon suoraviivaisemmaksi yksityisautoilu on Tampereella tehty muuhun liikkumiseen nähden, mielelläni käyttäisin ympäristöllisistä ja terveydellisistä syistä enemmän muita liikkumismuotoja.

En ymmärrä kommentteja autoilun kurittamisesta tai haittaamisesta. Mihinkään muuhun liikkumismuotoon ei Tampereella ole lyöty niin paljon rahaa kuin yksityisautoiluun.

Profiilikuvan paikka

vipa
14. huhtikuuta 2022 kello 20.53.27

Yksityisautoilu on infrainvestoinneista huolimatta yhteiskunnalle edullisin tapa järjestää ihmisten liikkuminen ja ilman autoliikenteestä kerättäviä tuloja jäisi myös moni kestävän liikkumisen hanke toteuttamatta. Siksi vastakkainasettelu ja autovihamielisyys ihmetyttävät.


Autoilijana Tampereella

Profiilikuvan paikka

Autonainen
4. huhtikuuta 2022 kello 14.21.43

Tampere on ainutlaatuinen kaupunki kahden järven välissä. Sijainti on määrännyt myös kaupungin liikennettä. Aina on ollut helppo liikkua autolla paikasta A paikkaan B.
Helposti sujui asiointi, kun autolla pääsi lähelle palveluja jopa keskusta-asiointi oli mutkatonta ja sujuvaa.
Nyt on liikennekulttuuri sekoitettu täysin. Autoilijoita yritetään väkisin laittaa kiertämään ja vaikeimman kautta pääsemään määränpäähän, jos sinne ollenkaan.
Minua ei joukkoliikennekään palvele enää niinkuin ennen. Ratikka ei vie minua, minne haluan ja Nyssen bussien reittejä muutettu minulle epäedullisille ja turhaa aikaavieville reiteille.
Eli yksityisautoilu lisääntynyt kohdallani.





Muutin pois

Profiilikuvan paikka

Mahdotonta
5. huhtikuuta 2022 kello 0.57.45

Muutin pois Tampereelta, koska työmatkoja ei ollut mahdollista kulkea järkevästi.

Profiilikuvan paikka

+
6. huhtikuuta 2022 kello 16.53.38

Varmasti onkin järkevää muuttaa lähemmäs työpaikkaa, jos on varma työsuhteen jatkuvuudesta.


Autoilu on törkeän kallista

Profiilikuvan paikka

Miks mun täytyy maksaa?
5. huhtikuuta 2022 kello 13.00.46

Nimittäin yhteiskunnalle. Yksityisautoilu kun ei ole markkinaehtoista. Sitä ei olisi näin tuhottoman paljon, ellei sitä tuettaisi verovaroilla. Teiden, parkkipaikkojen ym. autoilun vaatiman infastruktuurin rakentamiseen uppoaa valtava määrä rahaa sekä valtiolta että kunnilta. Autoilun infraan sijoitetut varat voitaisiin käyttää monella tavalla järkevämmin – terveellisemmin ja tulevaisuuskestävästi.

Profiilikuvan paikka

Aston
11. huhtikuuta 2022 kello 11.53.09

Niin kenen luulet maksavan kulut. Valtion autoista perimät kulut ovat ainakin 6 kertaa suuremmat kuin liikenteen saama rahoitus. Loput autoilijoiden maksamat rahat menee demarien sossupottiin ynnä muuhun poliitikkojen rahareikiin.


Eriarvoisuus

Profiilikuvan paikka

Dur
7. huhtikuuta 2022 kello 19.24.26

Tämänhetkinen pysäköinti eriarvoistaa ihmisiä. Firmojen parkkipaikoilla pysäköidään, taviksilla ei ole mahdollisuutta tulla keskustaan säännöllisesti autoilla. Jokin muu merkitys pitäisi löytyä perustaksi kohtuulliselle yksityisautoilulle keskustassa kuin työnantaja.


Toimii

Profiilikuvan paikka

Dur
7. huhtikuuta 2022 kello 19.28.20

Satsaamme julkiseen liikenteeseen. Ratikoihin, juniin, busseihin... Väkiluvun Suomessa emme oleta kasvavan. Miksi ihmeessäautoilulle pitäisi samaan aikaa rakentaa uusia väyliä kuten Puskiaisten oikaisu. Ei mene tämä järkeen. Luonto on jätettävä näin lähellä kaupunkia tuleville sukupolville nautittavaksi. Vai pitääkö yksityisautoilla luonto alueille arkenakin lenkkeilemään. Ihmiskunta tarvitsee lähiluonnon!!!


Toimii

Profiilikuvan paikka

Dur
7. huhtikuuta 2022 kello 19.30.35

Väylät toimivat mainiosti autoilulle. Sen sijaan autoilukulttuurissa on kehitettävää. Mahdumme nykyisille väylille ja homma toimii kun opetellaan ajelemaan yhdessä.


Autoilusta

Profiilikuvan paikka

2050
8. huhtikuuta 2022 kello 10.41.10

Liikennemerkit tunnettava ja toimittava niiden mukaan. Pyöräilijät pelottavia, kun katsovat olevansa aina etuoikeutettuja. Jotain selvempiä merkkejä, milloin pyörötie jatkuu kadun yli. Milloin kukin väistää on pyöräilijöillä epäselvää.


Millaista on autoilu Tampereen seudulla?

Profiilikuvan paikka

Aston
11. huhtikuuta 2022 kello 12.09.55

Aivan perseestä. Kaupungissa ei käytetä vilkkua, valoista ei lähdetä liikkeelle, ajetaan keskikaistaa hidastaen takaa tulevia ja räplätään puhelinta ajaessa. Katuja ei hoideta, jos jossain tietä kunnostetaan paikalle tehdään kavennuksia tai mutkia sujuvuuden haittaamiseksi. Sammonkatu on esimerkki täydellisestä liikenteen pilaamisesta. Miten siellä pääsee ambulanssilla pihaan? Joka risteykseen laitettu valot jotta liikennettä seisottamalla saadaan päästöt tappiin. Tehkää nyt ihmeessä edes liikenneympyröitä. Autoilija ei turhaan pyöri kylillä. Me emme morkkaa kävelijöitä tai pyöräilijöitä. Antakaa meidänkin elää.


Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita auton kulkutavaksesi?

Profiilikuvan paikka

Tepa
11. huhtikuuta 2022 kello 14.13.22

Valitsen henkilöauton useimmiten kulkuvälineekseni, koska julkiset kulkuvälineet kuten bussi ja ratikka eivät palvele aikataulullisesti ja reitillisesti matkustustarpeitani.


Millaista autoilu Tampereella?

Profiilikuvan paikka

Töihin autoileva
12. huhtikuuta 2022 kello 15.35.14

Autoilu on mielestäni erittäin sujuvaa, mielestäni autoilun viemää tilaa on hyvä antaa enemmän joukkoliikenteelle ja kevyelle liikenteelle. Keskustaan pääsee oikein hyvin autolla helposti parkkihalleihin ajaen aikaisempien kokemusten mukaan, mikä voisi olla tämän helpompaa (itselle ei nykyään isoa tarvetta, koska joukkoliikenteellä pääsee niin hyvin keskustan palveluiden äärelle). Teiden kapasiteettia ei tule lisätä autoteillä, koska se vain lisää ruuhkia loppujen lopuksi. Kannatan joukkoliikenteen käyttöä aina kuin mahdollista. Töihin kulkiessa tulee autoa käytettyä sen nopeuden vuoksi.


Rotvallit matalaksi, älkää tuhotko viimeisiä toimivia reittejä

Profiilikuvan paikka

Nuori ja terve, muttei ikuisesti
12. huhtikuuta 2022 kello 18.53.13

Miksi kaikki vähänkin toimivat tiet ympäri kaupunkia pilataan keskikorokkeilla ja kavennuksilla siten, että joka suuntaan on vain vaarallisen kapeita, yksikaistaisia rännejä? Autoilu on Tampereella koko ajan mennyt hankalammaksi. Kulunut talvi on hyvä esimerkki, miten liikkuminen ihan millä tahansa kulkumuodolla käy vaaralliseksi, kun tienhoito on olematonta keskustankin kaduilla (esim. Hämeenpuisto, Hallituskatu, Kalevan puistotie).

Miksi rotvallit tehdään tarkoituksella niin korkeiksi, että kesäkelilläkin, jos on esimerkiksi onnettomuus tai hälytysajoneuvo, jota pitäisi väistää, ei sitä voi tehdä ilman, että rikkoo oman autonsa 15 cm korkeaan rotvalliin? Lumi ja jää kaventavat kapeita kaistoja entisestään, ja kun johonkin syntyy asfalttiin kuoppa, ei ole tilaa sitä väistää. Autot sekä polkupyörät menevät kuopissa rikki, sekö on tavoitteena?

Ratikan tulo sekoitti täysin kaiken sitä vasten poikittain kulkevan liikenteen, esim. Sammonaukiolla ja Hämeenpuistossa. Kukaan ei varmaan näihin paikkoihin ole ennenkään huvikseen mennyt, ei niitä olisi entisestään tarvinnut enää hankaloittaa. Valitettavasti jotkut meistä asuvat keskustassa ja tarvitsevat autoa välttämättä työssään, jolloin kiertäminen ei ole vaihtoehto.

Kaupunkia ei kannattaisi nyt rakentaa niin täyteen, että tulevaisuudessa ei ole enää mitään vaaraa laajentaa. Esim. Kalevan Prisman risteys ja Sammonkatu toimivat ennen ratikkaa ihan ok, mutta nyt molemmissa on kroonisesti järjettömät ruuhkat, joissa seisovat autot tupruttelevat päästöjä aivan turhaan. Kalevantietä pitkin (pitkän, päästöjä aiheuttavan lenkin kautta) voi nämä paikat kiertää, mutta nyt sekin ollaan pilaamassa.

Autoilu on monille välttämättömyys työssä. Yhtään ei ole huomioitu sitä, että on paljon ammatteja (vaikkapa remonttimiehet ja vanhusten ruokapalvelun toimittajat), jotka kantavat mukanaan päivittäin koko ajan niin paljon tavaraa, että autolla on pakko liikkua, ei ole mitään muita mahdollisuuksia.

Kaupunkilaiset ikääntyvät koko ajan, monille vanhuksille tai muuten sairauden takia liikuntarajoitteisille muutaman sadan metrin kävelymatka on todella pitkä. Pysäköintipaikkoja maan pinnalta on vähennetty ja vähennetään koko ajan ja ne viedään kauas kalliisiin parkkihalleihin.

Onko keskusta tarkoitettu vain nuorille, rikkaille, perheettömille ja terveille ihmisille, joille on mahdollista tulla keskustaan ratikalla tai pysäköidä kalliisti Hämppiin? Jos ei autolla pääse keskustaan, tai sinne ei voi pysäköidä ilmaiseksi, ei sinne moni lapsiperhe, vanhus tai köyhä mene. (Itsehän kuulun nuoriin, terveisiin ja lapsettomiin, jotka mieluiten tulevat pyörällä tai kävellen keskustaan, mutta työssäni välillä on pakko liikkua myös autolla. Pysäköinnistä ei silti ole varaa maksaa maltaita, ja aika paljon on ollut viime aikoina pakko jättää töitä vastaanottamatta, kun se ei pysäköintihankaluuksien vuoksi ole ollut kannattavaa.)


Helppoa

Profiilikuvan paikka

Autoilija
13. huhtikuuta 2022 kello 0.40.37

Autoilu on helppoa. En ymmärrä valitusta ruuhkista saati että niiden takia pitäisi rakentaa uusi moottoritie suosittuun virkistysmetsään jossa kaupunkilaiset hoitavat terveyttään. Ruuhkat ovat niin kovin paikallisia ja lyhytkestoisia. Jos voi esim. työajan liukumilla säädellä vähän kulkemisaikaansa niin ne ovat helposti vältettävissä. Lisäksi kun julkista liikennettä parannettaisiin ja saataisiin esim. lähijunat seisakkeineen toimimaan niin osa autoilijoista varmasti vaihtaisi julkisiin ja helpottaisi niitä ruuhkiakin.

Toinen asia mitä en ymmärrä on valitus siitä ettei keskustaan pääse autolla. Siksikö että Hämeenkatu suljettiin yksityisautoilulta? Itse en sitä mukulakivirytyytystä ajellut ennenkään juuri koskaan, joten ei ole vaikuttanut mitenkään. Vaihtoehtoisia reittejä on ihan riittämiin. Parkkipaikkakin on aina löytynyt läheltä määränpäätä.

Se mistä parkkipaikkoja sitten taas ei löydy, on asuinalueet. Hankalaa on tulla syrjäkyliltä vaikkapa äitiä tai mummua tervehtimään kun uudempiin taloihin ei tehdä parkkipaikkoja, saati vieraspaikkoja. Sitten kun tiet on "yllättäen" tukossa
pysäköidyistä autoista niin kielletään vielä kadunvarsipysäköintikin..


Liiallista

Profiilikuvan paikka

aktii
13. huhtikuuta 2022 kello 15.16.56

Tampereen audulla ajetaan paljon, aivan kuin oltaisiin harvaan asutulla maaseudulla. Eli ei hyödynnetä joukkoliikennettä vaan täytetään kadut ja parkkiapikat autolla.

Harrastus- ja asiointipaikat on hajautettu pitkin seutua, jolloin auto on kätevin kulkuvälinen. yhdyskuntasuunnittelu on epäonnistunut autoilun vähentämistarpeessa. Toivottavasti polttoaine kallistuu niin korkeeisiin hintoihin, että huruajo jää pois, jolloin ihmisten viihtyvyys lisääntyy.


Autoilusta on tehty liian vaikeaa

Profiilikuvan paikka

Kuntalainen
14. huhtikuuta 2022 kello 9.46.59

Auto on monelle välttämätön tai vähintäänkin tarpeellinen kulkuväline. Autoillekin pitää Treen kokoisessa kaupungissa olla tilaa. Piste.


Kun ei ole sopivaa joukkoliikennettä

Profiilikuvan paikka

Topi
14. huhtikuuta 2022 kello 10.12.05

Ratikan myötä kulkeminen joukkoliikenteellä väheni, koska keskustan läpi ajaa enää harva auto. Jos joutuu vaihtamaan kulkuvälinettä parikin kertaa, niin valitsen auton, koska muuten matkaan kuluisi liikaa aikaa. Pysäkit ovat itselle myös vähemmän ideaaleissa paikoissa. Lähimpään päästäkseni olen kohta puolivälissä työpaikkaa, yhtenä esimerkkinä.
Maalle kulkiessa käytän omaa autoa, koska toimivaa joukkoliikennettä ei ole. Pääsisin bussilla n. 13 km:n päähän.
Omassa käytössä on hybridi ja toivoisinkin kohtuuhintaisia latauspisteitä kattavasti eri puolille kaupunkia, jotta voisi mahdollisimman paljon ajaa päästöittä.


Moottoriteiden ym. valtateiden melupäästöt on suojattava etenkin omakotitaloalueilla

Profiilikuvan paikka

Helinä
14. huhtikuuta 2022 kello 14.58.59

Ohitustiet tuovat järjettömän melun asukkaille, etenkin kun puustot kaadetaan yritystonttien tieltä.
Tämä on huomattu jo Ylöjärvellä ka kolmenkulman yritys/kallion louhinta alueen
meluissa, niin myös lauantaisinkin klo 07. Veikkaan että Nokialla sama tilanne parissakin omakotitalo-alueelle kuten Ylöjärvelläkin.
Koska näihin puututaan ja aletaan miettimään muutakin kuin tonttikauppojen plussia ?
Ja joskus ne tontitkin loppuvat millä nyt tasataan tuota talouden vajetta.


Vaihtoehtoja ei ole

Profiilikuvan paikka

Kuntalainen
14. huhtikuuta 2022 kello 17.10.31

Oma auto on ainoa millään tavalla mahdollinen kulkuneuvo kuntakeskusten ulkopuolella. Asun taajamassa lähellä Tampereen keskustaa. Työmatkani kestää omalla autolla 20-25 minuuttia. Jos haluaisin ehtiä julkisilla työpaikalle arkiaamuna kello 8.00, joutuisin lähtemään kotoa ennen kuutta. Joskus on tarpeen olla paikalla jo klo 7, ja silloin lähtöaika olisi viimeistään 4:30 eli yli 2 tuntia aiemmin kuin omalla autolla. Paluumatkaan menee vähintään yhtä kauan, joten juuri muuta ei päivään enää mahtuisikaan jos yrittäisin kulkea julkisilla ja kävellen. Edes Tampereen keskustaan en pääse vaihtamatta bussia välissä.

Vastaavasti joukkoliikenteen puuttumisen vuoksi mikään muukaan asiointi ei onnistu ilman omaa autoa. Polkupyörällä voi teoriassa käydä kaupassa jos ostoksia on vähän eikä mukana ole pakasteita.