Siirry sisältöön

Millaisessa ympäristössä on hyvä pyöräillä?

Puhekupla 46
Keskustelu | Tampereen kaupunki, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä
Keskustelu on päättynyt

Pyörä on  usein nopein kulkuväline kaupungissa. Tampereen seudulla on kattava kevyen liikenteen verkosto. Vilkkaimmilla alueilla kävelijöille ja pyöräilijöille on omat kaistansa. Pyöräpysäköintipaikkoja on lisätty erityisesti keskuksissa ja joukkoliikenteen solmukohdissa.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita polkupyörän kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Keskustan pyöräily

Profiilikuvan paikka

Hartza
29. maaliskuuta 2022 kello 10.27.05

Keskustassa on kattava pyöräverkosto niin länsi-itä kuin etelä-pohjoinen ilman suuntiin. Pyöräilijät tulee ohjata tuolle verkostolle, jälkakäytävillä sukkuloivat pyöräilijät ovat vaaraksi jalankulkijoille. Myös pyörien turvavarusteisiin tulisi puuttua, syyspimeällä keskustassa lukuisia "pimeitä" pyöräilijöitä jotka rikkovat tieliikennelakia ja kukaan ei puutu siihen.

Profiilikuvan paikka

Ei vastavirtaliikennettä - se on vaarallista
4. huhtikuuta 2022 kello 16.47.43

@samuus kirjoitti:

Kattavuudesta olen eri mieltä ja laadusta tai turvallisuudesta puhumattakaan, mutta se on totta, että pitäisi päästä eroon aikuisten jalkakäytäväpyöräilystä. Tämä ei tosin onnistu ennen, kun keskustan ajoradat ovat turvallisia pyöräilijöille ja lisäksi liikennekulttuurin tulee muuttua, koska on lievästi sanottuna melko epämiellyttävää polkea ajoradalla, kun autoilijat ajaa kiinni takarenkaassa ja ohittelee kapeilla kaduilla. Onneksi vastavirtapyöräily yksisuuntaisilla ajoradoilla on yleistymässä Tampereella ja uskon, että se voi vähentää jalkakäytäväpyöräilyä, kun siihen totutaan.

Pyöräilen ja ajan autolla enkä kummallakaan pelillä kulkiessani kannata pyöräilijöiden vastavirtaliikennettä.

Pyöräilijänä en voi luottaa siihen, että autoilijat tajuavat, että tietyillä kaduilla pyörällä on oikeus ajaa katua pitkin yksisuuntaista tietä vastavirtaan. Autoilijat ajavat tällaisilla teillä hyvin läheltä pyöräilijää, melkein pyyhkäisten pyörää. Riski horjahtaa ja kaatua on suuri.

Toisaalta autolla samaa tietä kulkiessani en voi ymmärtää, miten huolettomasti vastaan ajavat pyöräilijät uskaltavat tulla. Jotkut heistä (eivät kaikki!) ajavat keskellä tietä, kovaa vauhtia suoraan kohti autoa. Viime hetkellä he väistävät sivuun loukkaantunut ilme naamallaan. Autoni on sen levyinen kuin mitä se on, enkä voi millään painautua sillä kapeampaan tilaan. En myöskään halua autooni naarmuja polkupyöristä.

Toivon, että ei enää sallittaisi kaduilla pyöräilijöiden ajamista vastavirtaan. Se ei toimi meidän maassamme ja tässä liikennekulttuurissa, jossa jokainen pitää itseään etuajo-oikeutettuna.

Näytä lisää vastauksia

Rautateiden maastokäytävien hyödyntäminen

Profiilikuvan paikka

JS
29. maaliskuuta 2022 kello 11.32.02

Pyöräteiden rakentamisessa kannattaisi hyödyntää valmiita yhdyskuntarakenteessa olevia uria: monin paikoin rautatien vieressä kulkee jonkinlainen erittäin vähän liikennöity huoltotie, radan varrella ei ole juurikaan mäkiä, ratalinja oikaisee usein verrattuna pääteihin ja ympäristö on suurelta osin rauhallisempi, kuin isojen teiden varret (junia kulkee kuitenkin verrattain harvoin)

Profiilikuvan paikka

@iju
14. huhtikuuta 2022 kello 11.52.45

@iju kirjoitti:

Helsingin seudulla on toimittu näin, ja tuloksena on ollut erinomaisia (ja halvalla toteutettuja!) pyöräreittejä.

Tämä olisi myös erinomainen tapa tehdä pyöräily kuntien välissä helpoksi.

Harrastan matkapyöräilyä ja monien taajama-alueiden välillä ei kulje minkäänlaisia pyörälläkuljettavia yhteyksiä, kun vanhoja maanteitä on uudelleenrakennettu nopeampia ajoyhteyksiä silmälläpitäen moottoriteiksi. Junaradat kulkevat taajamien keskustoihin, joten huoltoreittien kunnostaminen polkupyörillä ajettavaan kuntoon voi parhaillaan nopeuttaa useiden tuntien matka-ajan murto-osaan, tehden reitit mahdollisiksi myös huonokuntoisille.

Näytä lisää vastauksia

Hyvä pyöräily-ympäristö

Profiilikuvan paikka

Niko
29. maaliskuuta 2022 kello 12.31.24

Pyöräilylle kohdistetut omat selkeät hyvin hoidetut reitit ovat parasta ja houkuttelee pyöräilemään. Jalankulusta erotettuja reittejä pitäisi olla paljon enemmän ja selkeästi merkittyinä. Pyöräpysäköinti joukkoliikenteen pysäkkien ympäristöissä houkuttelee entisestään pyöräilyn lisäämistä omassa arjessa. Pyöräily on mukavampaa myös tasaisessa ympäristössä.


Talvikunnossapitoon satsattava

Profiilikuvan paikka

Pyöräilyfani
29. maaliskuuta 2022 kello 15.39.50

Pyörä on ehdottomasti terveellisin liikenneväline ja sen käyttömukavuuteen pitää panostaa paljon nykyistä enemmän. Ympärivuotinen pyöräily mahdollistetaan pitämällä pyörätiet kunnossa aktiivisella auraamisella esim. Oulun malliin. Jäisiä ja muhkuraisia pyöräteitä ei pidä hyväksyä. Pyöräteillä pitää olla turvallista lastenkin ajaa. Näin voimme totuttaa seuraavankin sukupolven terveelliseen ja kestävään liikkumiskulttuuriin.

Profiilikuvan paikka

Ope
10. huhtikuuta 2022 kello 22.28.20

Olen toiminut aiemmin luokanopettajana Oulussa. Siellä oli hyvin tavanomaista, että pyörällä liikuttiin talvella. Muuttaessani Tampereelle, olen hämmästellyt tyhjiä pyörätelineitä talvisin. Alkuun kannustin oppilaita pyöräilemään myös talvisin, mutta nyt into on hiipunut. Suurin syy on se, että välillä kevyen liikenteen väylät ovat niin huonosti hoidettuja, että niillä pyöräily on jopa vaarallista. Paikoitellen väylät ovat vain joitakin kymmeniä senttejä leveitä ja lisäksi kaltevia pintoja. Vierestä bussit pyyhkivät ohi sellaisella nopeudella, että liukastuessaan näiden eteen ei henkiin jäämiselle ole kovin suuria todennäköisyyksiä. Itselleni kävi tällainen tilanne tänä talvena, kun noin 40cm leveästä väylästä osa olikin jo ajoradan puolella ja rengas lähti alta rotvallin reunan kohdalla. Onneksi bussi ei ollut aivan kohdalla, vaan ehti jarruttaa, kun lensin kyljelleni ajoradalle.

Talvikunnossapitoa väylille tehdään, mutta kunnossapidon kriteerit ovat vääränlaiset ja lopputulos on tämän vuoksi heikkoa. Oulussa kunnossapitäjät saavat myös mm. bonuksia, mikäli itse ajavat kyseisiä väyliä polkupyörillä. Uskallan väittää, että Tampereella kevyen liikenteen väylien kunnossapitäjät eivät itse käytä väyliä. Esimerkiksi Nekalantiellä oli tänä talvena ainakin kolmen viikon ajan kohtia, joissa väylälle jäätyi aina yöaikaan jopa 10cm uria. Näissä ihmiset sitten kaatuilivat - näin useampia kaatumisia. Tuon 2km pätkän olisi ajanut joku iltapäivä 10 minuutissa puhtaaksi, mutta ilmeisesti kunnossapidon kriteerit eivät täyttyneet ja mitään ei tehty asialle.

Näytä lisää vastauksia

Ajoradalla pyöräily lailliseksi keskustassa

Profiilikuvan paikka

Salme
29. maaliskuuta 2022 kello 16.07.49

Valitsen keskustassa pyöräillessäni reitin siten, että saa pyöräillä ajoradalla. Liikennesäännöt ovat näin selkeämmät ja liikkuminen sujuvampaa. Pyörätiet ovat hankalia niihin pysäköityjen autojen ja jalankulkijoiden vuoksi. Lisäksi pyörätien päättyminen/alkaminen jatkuvasti on hankalaa. Toivoisin pyöräilyn olevan mahdollista keskustassa aina ajoradalla ja nopeusrajoitukset tästä syystä maltilliset. Keskustan ulkopuolella pyörätiet ovat hyviä, kunhan ne on eroteltu selvästi kävelyteistä.


Panostusta pyöräilyverkoston eheyteen ja pyöräilyn sujuvuuteen

Profiilikuvan paikka

Markku
30. maaliskuuta 2022 kello 8.23.51

Tampereen seudulla olisi syytä panostaa pyöräilyväylien suunnitteluun, jotta 1) pyöräillen pääsisi helposti yhtenäistä pyöräreittiä keskustaan. Nyt esimerkiksi Vuoreksesta keskustaan tuleva reitti seikkailee Koivistonkylässä välillä pyörätiellä, välillä ajoväylällä. 2) jotta pyöräillessä ei tarvitsisi pysähdellä kovin usein. Tämä katkaisee vauhdin ja hidastaa merkittävästi matkantekoa. 3) jotta pyörätiet olisivat helppoja ajettavia. Esimerkiksi liikenneympyröissä pyörätiet kaartavat usein jyrkästi kohti suojatietä kun loivemmalla kaarroksella ajo helpottuisi. 4) jotta pyörätiet eivät seuraisi aina autoteitä. On mukavampaa ajaa esimerkiksi keskellä metsää kulkevaa pyörätietä kuin ajoradan vierellä kulkevaa. Hyvä esimerkki on Turtolasta Nekalaan kulkeva kävely- ja pyöräilytie.

Voisi olla hyvä idea osallistaa aktiivipyöräilijöitä suunnitteluun varhaisessa vaiheessa.


Vaaralliset paikat ja reitin epäselvyydet

Profiilikuvan paikka

Helkama
30. maaliskuuta 2022 kello 10.18.15

Hänen joka suunnittelee pyöräreittejä, tulisi itse sukkuloida polkupyörällä suunnittelemillaan alueilla. Tai jos joku pyöräilijä ottaisi vaikka videon ajamastaan reitistä niin siitä voisi sitten suunnittelija havainnoida opasteita, vaaranpaikkoja jne. Usein reiteillä on isot lumikasat, kävelijät kulkevat seassa (huonojen opasteiden takia), bussipysäkillä tulee vaaratilanteita jne. Nämä tulevat esiin kun eläydytään siihen käyttäjän näkökulmaan!

Profiilikuvan paikka

MK
2. huhtikuuta 2022 kello 10.56.02

Nimenomaan bussipysäkkien suunnitteluun tulisi kiinnittää huomiota. Sekä bussia odottavat, bussiin astuvat että siitä poistuvat aiheuttavat usein äkkitilanteita, jos pyöräilyväylä kulkee aivan vierestä. Myös yleisesti risteysalueita pitäisi suunnitella niin, että vilkkaimmissa tienylityspaikoissa jalankulkijoilla olisi riittävästi omaa tilas odottaa valojen vaihtumista ilman että he tukkivat joukolla pyörätien.


Tiivistysrakentaminen haittaa keskustassa pyöräilyä.

Profiilikuvan paikka

JV
30. maaliskuuta 2022 kello 16.42.34

Erityisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana erilaiset rakennushankkeet (tiivistäminen ja kaapeloinnit) ovat haitanneet Tampereen keskusta-alueella pyöräilyä. Pyöräteitä on kyllä kartalla, mutta ei oikeasti, koska rakentajat katkaisevat ne. Jos päivän hyötyajoissa joutuu risteilemään eri puolilla keskustaa, joutuu tuon tuostakin etsimään katkenneen reitin korvaajaa. Siinä tulee sitten mentyä autojen ja jalankulkijoitten reviirille. Huutoja ja käsimerkkejähän siitä palkaksi saa.


Pyörätie vesilahdesta lähijunalle lempäälään

Profiilikuvan paikka

Vesilahti
31. maaliskuuta 2022 kello 6.38.48

Lempäälästä kulkee erinomainen lähijuna tampereelle. Iso osa vesilahden työväestöstä käy päivittäin tampereella töissä MUTTA pyörätietä vesilahdesta Lempäälään ei ole. Maantien viertä jossa piennar on olematon ja nopeusrajoitus 80km/h ei houkuttele polkemaan. Matka 10km olisi erinomainen polkemiselle. Näin pääsisi työväki lähijunalle ja lukiolaiset pyörällä kouluun.

Profiilikuvan paikka

Pyörällä aina kun mahdollista
5. huhtikuuta 2022 kello 10.41.15

Tämän pitäisi olla ehdottomasti yksi kärkihankkeista. Kunnon väylä madaltaisi pyöräilykynnystä ympäri vuoden. Vilkkaasti liikennöidyn tien laidassa pyöräily on vaarallista.

Näytä lisää vastauksia

Kauppojen ja palvelujen yhteyteen lisää kunnollisia pyöräparkkeja

Profiilikuvan paikka

Pyöräilijä
31. maaliskuuta 2022 kello 15.51.17

Iso ongelma on kauppojen ja palveluiden yhteydessä oleva huonot tai olemattomat pyöräparkit. Jotta ihmiset uskaltavat lähteä pyörällä asioille, tulee niille olla tarjolla riittävästi kunnollisia säilytyspaikkoja. Sellaiseen perinteiseen pyörätelineeseen, johon eturengas nostetaan, ei kukaan uskalla jättää kallista pyöräänsä. Pitää saada lisää kunnollisia, runkolukitustelineitä etenkin kauppojen ja palveluiden yhteyteen. Ainakin täällä Lempäälässä tilanne on melko heikko näiltä osin. Etenkin ruokakaupat ja muut päivittäiseen asioitiin liittyvät toimijat tulisi saada tähän mukaan. Isojen kauppojen yhteyteen olisi myös suotavaa saada toimivaa videovalvontaa pyöräparkkeihin.


Talvipyöräily

Profiilikuvan paikka

Anna
31. maaliskuuta 2022 kello 16.22.23

Tänä talvena pyörätiet ovat olleet poikkeuksellisen huonossa kunnossa. Uria, jäätynyttä sohjoa, jäätä, piti lopettaa kun tuntui liian vaaralliselta liikkua. Erityisesti rantatien reunassa ja Santalahdessa huono kunnossapito ja on ollut jo muinakin talvina ennen ratikkatyömaata.

Profiilikuvan paikka

MK
2. huhtikuuta 2022 kello 10.48.45

Samaa mieltä. Jäätyneet polanteet, jäämuhkurat, paksu ja upottava sohjokerros, pitkään hiekoittamatta olevat peilijääpinnat, kapeaksi auratut väylät, lumipenkat risteysalueilla näkymäesteinä, valotolppien viereen kasatut lumikasat, jotka estävät tolpan painikkeen painamisen, työmaa-alueet, joiden kohdalta puuttuu lähes kokonaan talvikunnossapito, kun normaalin auran kanssa ei mahduta niitä kohtia auraamaan… Välillä pitää todella hakea motivaatiota talvipyöräilyyn!


Sepeli tappaa pyöräilyinnon

Profiilikuvan paikka

Neppari
1. huhtikuuta 2022 kello 6.37.54

Olin aikeissa talvipyöräillä tänä vuonna aina kun mahdollista töihin Kangasalta Sarankulmaan Tampereelle, mutta innon tappoi heti alkutalvesta pyöräteille kylvetty sepeli. Kuukauden sisällä piti paikata rengas 3 kertaa, vaikka käytössä oli pistosuojatut renkaat. Nuolen teräviä sepelin paloja syyllisenä joka kerta.

Kun sitten lumisina päivinä, jolloin pyöräteille kuormattu sepeli ei olisi ehkä ollut niin iso haitta sepelin upotessa lumeen, piti pyöräteiden aurausta sujuvaan ajokuntoon odottaa jopa useampi päivä. Jokainen talvella pyöräillyt ymmärtää, että auraamattomalla tiellä polkeminen on niin raskasta ja haastavaa etenkin alamäessä, kun käytössä ei ole fatbikea vaan matkapyörä, että into lähteä polkemaan töihin 20 km matkaa lumisohjoa täynnä oleville teille, kun siihen kuluu vielä huomattavasti normaalia pidempi aika, ei houkuta yhtään. Siihen loppui omalta osaltani talvipyöräily ja jatkui autoilu.

Talvella Oulussa käydessäni huomasin siellä pyöräteitä hiekoitettuna hiekalla sepelin sijaan. Voisiko se olla toimiva ratkaisu sepelin saamiseksi pois pyöräteillä.

Kaipaisin sovellusta, josta reaaliajassa voisi tarkistaa pyöräteiden kunnossapitoon liittyviä toimenpiteitä, etenkin aurauksen osalta. Olisi hyvä määrittää vaikka ns pääväylät pyöräteiden osalta Tampereen ja sen lähiseutujen alueella, jolloin niiden kunnossapitoon kiinnitettäisiin huomattavasti enemmän huomiota ja silloin voisi valita vaikka normaalia pidemmän, mutta varmasti hoidetun pyöräilyreitin.

Nyt odottelen kuumeisesti pyöräteiden puhdistusta, jotta edes kesän ajan voisi jatkaa työmatkapyöräilyä ja jättää auton kotiin. Näillä bensan hinnoilla se on enemmän kuin toivottavaa. Muutoin pyörätiet Kaukajärven osuutta (Vehmainen - Messukylä väli) lukuunottamatta ovat kohtuullisen hyvässä kunnossa työmatkateitilläni (Lentola, Kaukajärvi, Messukylä, Turtola, Veisu, Nekala, Hatanpää, Sarankulma). Soutustadionin ohittavan pyörätien asfaltti on kuoppainen ja epätasainen.

Jos jotain voisi vielä toivoa, niin pyöräilijöiden suosiminen liikennevalojen vihreällä aallolla Lahdenperänkadun suoralla. En tiedä miten hyvin se on mahdollista, mutta ainahan voi toivoa.


Vuoden pyöräilykokemuksen jälkeen

Profiilikuvan paikka

Hanne
2. huhtikuuta 2022 kello 15.49.22

Pyöräilen ympärivuotisesti ja minusta Tampereen kaupunkisuunnittelussa on melko hyvin pyöräilijää jo ajateltu: pyöräteitä on runsaahkosti ja haluan uskoa, että lisää tulossa. Järkevistä pyörätelineistä on kyllä pulaa: pyörätelineen pitäisi olla sellainen, että siihen saa pyörän turvallisesti ja vaivattomasti lukolla kiinni. Ei siis sellainen, että näyttää siltä kuin saisi, mutta ilman hirveää ähräystä ja poikittain asettelua ei onnistu.
Talvipyöräilyssä ja aika pitkälle kevääseen vaikeuttavana tekijänä on jo aiemmin mainittu sepeli. Se pitäisi ehdottomasti vaihtaa hiekkaan.!
Rospuuttokelillä pyörätiet ovat huonossa kunnossa, mutta niin ovat kävelyväylätkin. Ehkä pitää vain hyväksyä, että se kuuluu suomalaiseen vuodenkiertoon ja ajaa hitaammin sekä varovaisemmin silloin. Eihän kaikki voi koko aikaa olla kulkijalle sileänä.
Se, että joutuu välillä ajamaan jalkakäytävällä, on kurjaa, mutta autojen seassakaan ei lystiä ole, kun jotkut autoilijat vaarantavat tyylillään pyöräilijän hengen ja jotkut jopa kommentoivat helposti tulkittavin käsimerkein tai avaamalla ikkunan. Minkä siinä sitten valitsee?
Yksi harmillinen seikka, jonka vielä haluan nostaa esiin, on keskustan joidenkin ravintoloiden/baarien editse kulkevat pyörätiet. Lukuisat kerrat olen viime hetkellä ehtinyt reagoida (ja monesti en ole ehtinyt), pyörätiellä oleviin lasinsirpaleisiin. Eikö baareja voisi velvoittaa/kannustaa siivoamaan edustansa sulkemisajan jälkeen? Tai voisiko kaupunki huolehtia siivoamisesta yön aikana, niin ettei aamuisen pyöräilijän (puhun nyt noin klo 9 aamusta) kumit joudu puhkeamisvaaraan?


Turvallisesti polkien

Profiilikuvan paikka

Polkija
2. huhtikuuta 2022 kello 22.52.49

Kesällä pääasiallinen kulkuvälineeni on polkupyörä Hyvin merkityt pyörätiet, tarpeeksi leveät kaistat, ei yhdistettynä jalankulkuteille tuovat mukavuutta. Pyöräilykulttuurin parantaminen: Kypärän ja soittokellon käyttö, kädellä suunnan näyttäminen, liian läheltä ohittaminen sekä tilannenopeuden hallinta.


Suojateiden anelunapit pois

Profiilikuvan paikka

Sulawesi
3. huhtikuuta 2022 kello 11.46.20

Suojateiden anelunapit hidastavat kohtuuttoman paljon, ja ne tulisi poistaa.

Suojateiden valojen pitäisi olla synkronoitu automaattisesti samaan suuntaan menevien ajoratojen valojen kanssa. Nyt voi oma suunta vaihtua autoliikenteelle vihreäksi, mutta jos et ehdi painaa nappia ajoissa ennen sitä, niin odotat oman suunnan, risteävän suunnan ja sitten vasta pääset yli eli monta minuuttia.

Erityisen turhauttavaa on pitkä viive: vaikka ehdit painaa nappia ennen oman suunnan autoliikenteen vihreää, siltikään valo ei vaihdu pitkän viiveen vuoksi. Tulee iso kiusaus mennä päin punaisia, kun joutuu odottamaan koko valokierron vain nappien kohtuuttoman huonon ohjauksen vuoksi.


Valaistus

Profiilikuvan paikka

Varjojen kansa
3. huhtikuuta 2022 kello 11.57.36

Pyöräteiden valaistus on liian heikko. Usein on valaistus vain autotielle ja pyörätielle vain epäsuoraa heijastusvaloa. Jos on viherkaistale, niin siihen istutetaan puita. Sinänsä kiva asia, mutta puiden kasvaessa jo ennestään riittämätön valaistus hämärtyy entisestään. Tätä on uusissakin kohteissa (Ratina) ja vanhoissa yhtä lailla (Kissanmaa).


Pyörätielle pysäköinti, talvikunnossapito ja väylien yhtenäisyys

Profiilikuvan paikka

Opski
3. huhtikuuta 2022 kello 13.06.42

Pyörätielle pysäköimiseen pitäisi puuttua. Tämä olisi pyöräliikenteen sujuvuutta helpottava toimenpide, joka saataisiin toteutettua kaikista pienimmällä budjetilla. Itse asiassa varmaan jopa tuottaisi kaupungille rahaa, jos palkattaisiin yksi pysäköinninvalvoja kävelemään pelkkää Puutarhakatua edestakaisin ja antamaan virhemaksuja pyörätielle pysäköiville. Yksi virhemaksu 60e, ja siellä on yleensä 3-4 autoa pyörätiellä samanaikaisesti. Jos lasketaan vaikka reilusti alakanttiin 10 virhemaksua per tunti. Työpäivässä ruokatunti ja tauot huomioiden 60 lappua, viikossa 300 lappua ja kuukaudessa 1300 lappua (x 60e/lappu) = 78 000e/kk = kuukaudessa kahden pysäköinninvalvojan vuoden palkat sivukuluineen kaupungin kassaan.

Talvikunnossapito pitäisi saada kiireen vilkkaa Oulun tasolle. Nollan kummallakin puolella sahaava lämpötila on vain tekosyy jättää kunnossapito kokonaan tekemättä ja taivastella kuinka sää on syyllinen huonolle pyöräteiden kunnolle. Jos aurataan polanne alle 1cm paksuuteen (kuten Oulussa tehdään), on meillä plussakelien saapuessa asfaltti näkyvissä. Täällä sepelöidään ihan tolkuttomasti tilanteissa joissa ei ole tarvetta: olen tänä vuonna nähnyt sepelöitävän 10cm syvää lumihankea, kuivaa aurattua pakkaslunta (joka ei ole millään tavalla liukas), syvää sohjoa (johon sepeli uppoa välittömästi), vesilätäköitä sekä sulaa asfalttia. Jos tuosta tarpeettomasta sepelöinnistä karsittaisiin, voisi ne traktoriajelut käyttää pyöräteiden auraamiseen, jolloin talvikunnossapidon laatu olisi parempaa ja kustannukset varmaan jopa laskisivat (Oulu käyttää huomattavasti Tamperetta vähemmän rahaa talvikunnossapitoon, koska siellä tehdään asiat järkevästi).

Kolmantena pointtina väylien yhtenäisyys. Pyöräväyliä piirtävien pitäisi käydä pyöräilemässä piirtämänsä reitti kaikista suunnista läpi ennen toteutusta ja miettiä vielä uudelleen, että olikos tämä nyt järkevästi mietitty. Hyvänä esimerkkinä tästä pyöräily Hatanpäältä Hämeenkadulle, joka menee kutakuinkin näin: Hatanpään valtatiellä pyörätie on ajoradan puolella, Tampereen valtatien risteyksessä pyörätie ja jalkakäytävä vaihtavat päittäin puolia, bussiaseman kohdalla on kyltit ainoastaan pyörätielle ja jalankulun sijaintia ei ole liikennemerkein osoitettu, Koskikeskuksen kohdalla pyöräily vaihtaa taas ajoradan puolelle, Ilveksen kohdalla on lyhyt matka yhdistettyä väylää, jonka jälkeen pyörätie siirtyy kosken puolelle ja jalankulku ajoradan puolelle. Tuon seurauksena jalankulkijat ja pyöräilijät ovat monessa kohdassa väärällä puolella, mikä huonontaa liikenteen sujuvuutta ja aiheuttaa vaaratilanteita. Ja mikä ongelmallisinta, tämä on 1-2v sisään valmistunutta pyörätietä. Käy hyvin ilmi, että pyöräteitä piirtävät kaverit eivät itse liiku tänä päivänäkään pyörällä. Sen ymmärtäisin että vanha infra on kuraa, mutta kun pitää uusikin tehdä vähän sinne päin. Lisäksi Tampere on täynnä pyöräteitä, jotka vain loppuvat tyhjään jatkumatta yhtään missään. Yritä siinä sitten olla pyöräilemättä jalkakäytävällä.


Pyöräily

Profiilikuvan paikka

Eläkeläinen
4. huhtikuuta 2022 kello 18.58.14

Huomioida monet pyöräilyn muodot


autotien vieressä meluisaa

Profiilikuvan paikka

nimimerkki
6. huhtikuuta 2022 kello 12.03.48

Ajan pyörällä Tampereen ja Nokian väliä. Sinänsä ihan ok pyörätie löytyy koko matkalle (paitsi nyt särkänniemen kohdalla remontin takia joutuu päätä raapimaan). Pyörätiet rakennetaan varmasti kustannussyistä aina autotien kylkeen ja isommilla teillä missä on 70 tai enemmän nopeusrajoitus, on erittäin epämiellyttävä polkea. Autoista tulee kova ääni ja rekoista/busseista tulee melkoinen ilmavirtaus. Myös märällä kelillä autot roiskii aika paljon.
Monessa paikassa pääseekin ajamaan vähän rauhallisempia teitä mutta ne sitten tehtoo myös jonkinverran kiertää. Kaikista paras olisi puhdas kevyen liikenteen väylä missä ei autot huristelisi.


Pyörällä

Profiilikuvan paikka

Dur
7. huhtikuuta 2022 kello 19.33.16

Pyöräilen töihin Tampereelle. Pirkkalan puolella homma toimii. Tampereella kulku Hatanpäältä esim Tammelaan on haastavaa... Ehkä vielä vuosia. Reitit pitäisi olla laadukkaita myös asemaseudun kehittämisvuosina.


maallakin tarvii pyörätietä

Profiilikuvan paikka

späde
8. huhtikuuta 2022 kello 9.33.00

Maalla tiet kapenee hoidon ja perusparannuksen puutteessa. Tukkirekkaliikenne kasvaa. aja siinä sitte pyörällä


Pyöräily

Profiilikuvan paikka

2050
8. huhtikuuta 2022 kello 9.52.57

Asfaltoitu kevyenliikenteen väylä tai hyväpohjainen metsäinen liikuntareitti. Kevyenliikenteen väylä miellään erotettuna muutamalla metrillä autotiestä. Pölyn takia.


Sähköpotkulaudoista

Profiilikuvan paikka

Panu
8. huhtikuuta 2022 kello 12.59.23

Sähköpoykulaudoille määrätyt parkkipaikat. Niiden jättäminen minne tahansa tukkii pyörä- ja kävelytiet. En ymmärrä miksi voittoa tekevien yrityksien ja itsekkäiden, laiskojen ihmisten, jotka parkkeeraavat minne sattuu, annetaan tukkia kaikilta reitit. Yhtiöt eivät itse estä väärin pysäköintiä - kaupungin tulee tehdä se!


Vammaisen henkilön pyöräily

Profiilikuvan paikka

Ei niin yksinkertaista
8. huhtikuuta 2022 kello 19.00.24

Vammaisen henkilön pyörät ovat kolmipyöriä tai käsipyöriä. Oli mikä tahansa niin tarvitsee leveyssuunnassa tilaa kahden pyörän verran. Keskustan kapeat pyörätiet ovat tukossa yhdestä liikuntavammaisen pyörästä. Noilla vehkeillä monttujen, ihmisten tai koirien väistely on haastavaa ja ajoittain mahdotonta. Matalinkin rotvallin reuna on tuskaa, sillä me emme pysty keventämään takapuolta vaan "jysäytämme" niihin täydellä voimalla. Pyöräteiden sivu kallistukset ovat tuskaa. Siksi yleensä haemme ajolinjoja koko pyörätien leveydeltä.


Lempäälä

Profiilikuvan paikka

kaikilla välineillä kulkija
9. huhtikuuta 2022 kello 13.38.04

Pyörätie Mattilaan asti olisi paikallaan, Hulauden kautta on kapea soratie ja Tku tien laita kapea kaistale ja paljon liikennettä. Mattilassa on komea näkötorni mihin olisi mukava turvallista väylää pyöräillä, myös sieltä pääsisi asukkaat sujuvasti käymään pyörälläkin keskustassa ainakin nätillä säällä.
Pyörätie myös Vesilahteen asti olisi varmasti tervetullut, nyt loppuu Näppilän sillalle.


Pyöräily

Profiilikuvan paikka

Pipsa
9. huhtikuuta 2022 kello 20.25.48

Kangasalla pyöräily ikävää. Jokaisessa tienylityksesä isot rotvallinreunat, joissain kohtaa keskustassa pieni osa loivennettu, mutta sitä käyttää myös rollaatorin kanssa kuljevat. Tampereen puolella hyvin loivennettu.
Pyöräily/jalkatiet kapeita. Pyörän kellon soitto ei kuulu. Vanhukset ei kuule ja nuoret napit korvilla.
T. 2000 km vuodessa pyöräilevä 70v.


Pyöräteiden pinnat ja jatkumot järkeviksi

Profiilikuvan paikka

Pyörällä mielellään liikkuisin, mutta..
10. huhtikuuta 2022 kello 20.24.46

Pyörällä mieluiten liikun, mutta joudun käyttämään myös autoa ja omia jalkoja välillä. Pyöräilystä ongelmallista tekee tietenkin talvikelit (nastat löytyy), kun auraukset on tehty tai pikemminkin jätetty tekemättä miten sattuu. Lisäksi monessa paikassa pyörätielle on laitettu pakkasella todella liukasta mukulakiveä risteyksiin.

Hämeenkadulla olisi nyt tilaa vaikka kuinka, kun autokaistat mentiin poistamaan. On todella kummallista, että pyörille sitä ei voinut antaa kuin naurettavan kapeat yksisuuntaiset kaistat, tämäkö kannustaa liikkumaan pyörällä auton sijasta? Nämä uudenmalliset pyörätiet muuallakin ovat hankalia, kun on tarkkaan rajattu alueet jalankulkuun ja pyöräilylle eri suuntiin, loppujen lopuksi tilaa ei jää kaikille vähemmän, entiset leveät baanat olivat paljon parempia, sopu on hyvin antanut sijaa tähän asti.


Millaisessa ympäristössä on hyvä pyöräillä?

Profiilikuvan paikka

Tepa
11. huhtikuuta 2022 kello 13.34.57

En pyöräile tällä hetkellä ollenkaan, eikä suunnitelmiini kuulu pyöräilyn uudelleen aloittaminen. Pyöräilin aikanaan töihin ja joskus myös vapaa-ajalla. Vapaa-ajan pyöräily tapahtui lähinnä luonnon alueiden läheisyydessä.


Kunnossapito, kunnossapito

Profiilikuvan paikka

NotOwler
11. huhtikuuta 2022 kello 20.27.57

Pyöräilisin mielelläni ympäri vuoden. Valitettavasti en voi, koska Vuoreksessa huolletaan kärjistetysti sanottuna vain puistokatua, enkä halua kantaa pyörääni kilometrin verran siihen huolletulle väylälle puoleen sääreen nousevassa hangessa/15 cm sohjossa/möykkyiseksi jäätyneissä autonrenkaanurissa. Varmasti on hankalaa saada koko Tampere aurattua kun taivaalta tipahtaa 27 cm lunta yössä, mutta kun koko talvi on yhtä poikkeustilaa aurauksen suhteen, alkaa usko hiipua. Kannattaisin Oulun mallista kunnossapitoa pyöräteille, napakampaa kunnossapitoa asuinkaduille ja pyöräteiden kunnon mski-tyyppistä seurantasovellusta. On vitsikästä, että joukkoliikennettä ja luontoa suosivaksi rakennetussa Vuoreksessa on oltava nelivetokatumaasturi jos haluaa päästä talvella kodistaan mihinkään.

Lisäksi toivoisin, että pyöräteitä suunniteltaessa ei tyydyttäisi piirtämään niitä kartalle, vaan mietittäisiin toimivatko ne todella. Kadun ja kevyenliikenteenväylän puolta tiuhaan vaihtava pyörätie (esim. Hatanpään valtatien keskustapätkä) aiheuttaa hässäkkää. Miksi hyväksytään, että pyörätie voi välillä lakata olemasta/ohjata kuskit ajoradalle ja alkaa myöhemmin uudelleen, esim. Nekalassa tällaisia?

Kevyen liikenteen valojen samantahtisuus autojen kanssa ellei nappia paineta olisi hyvä. Turhat näköesteet tulisi eliminoida väylien varrelta, esim. Hallilantien varressa aivan uuden baanaväylän viereen on jätetty tuuhea tammi(?) mahdollistaen kolarit baanaa ja Hallilantietä ajavien kesken. Alikulkuja tulisi suosia ja liikennevaloissa seisoskelu minimoida.

Kaikesta huolimatta kiitos kaupungille että tätä kehitetään! :)


Pyörällä Vuoreksesta keskustaan

Profiilikuvan paikka

Janne
12. huhtikuuta 2022 kello 8.11.45

Keskustasta on viitoitus Vuoreksen Hatanpäänvaltatietä pitkin. Lahdenperänkatu on ongelmallisen kapea etelän puoleisella pyörätiellä. Koivistonkylässä viitoitus katoaa ykskaks yllättäen. Lisäksi koivistonkylässä on pätkä niin, että ei ole pyörätietä laisinkaan. Vuoresta markkinoidaan ympäristönäkökohdin pyöräilyn sujumattomuus ei puolla näitä argumentteja. Talvella pyöräily on todella extreme laji. Moni ongelma ratkeaisi jos urakointisopimukseen tuli pykälä, että urakoitsijan pitäisi itse käydä pyörällä ajaen toteamassa on työnsä jälki ja liikenneturvallisuus. Kannataa ottaa mallia kuinka asiat on hoidettu Oulussa.


Yhtenäinen ritti ilman risteyksiä

Profiilikuvan paikka

Aktiivi
13. huhtikuuta 2022 kello 14.48.37

Autot ja talviset jääkelit tekevät pyöräilyn vaaralliseksi. Pyöräilen paljon alle 10 km asiointimatkoja ja jos julkisilla on liian hidasta kulkea. Talvikunnossapito täytyisi olla parempaa, eli lumet ja liukkaus tulisi poistaa, jolloin pyörällä pääsisi aina.

Pyöräilyväylillä tulisi olla mahdollisimman vähän risteäviä autoteitä, koska autoilijat usein päätielle tullessaan tarkkailevat vain autoliikennettä eivätkä huomaa pyöräilijää. Turvattomuuden tunne haittaa pyöräilyä, joten korotetut risteysalueet, etuajo-oikeutetut pyöräilyväylät jne auttaisivat asiaa. Kävelijät ja pyöräilijät on myös hyvä erottaa toisistaan, jotta molemilla tavoilla on rento liikkua.


Kävelijät ja pyöräilijät erikseen

Profiilikuvan paikka

Topi
14. huhtikuuta 2022 kello 9.50.10

Pyöräilijöille tulisi olla selkeästi merkitty reitti. Nykyisin on paljon katuja tai kävelyteitä, joissa ei ole erikseen merkitty pyöräilijöiden ja kävelijöiden osuutta ja vaaratilanteita tulee jatkuvasti. Kevyen liikenteen väylien tulisi olla riittävän leveitä, jotta saataisiin pyöräilijöille oma kaista.
Pyöräteiden tulisi olla hyvin hoidettuja. Nykyisin talvella käytettävä sepeli rikkoo pyörän renkaita ja mikäli sitä on paksu kerros, niin se tekee pyöräilystä epävakaata. Toivottavasti jatkossa olisi mahdollista käyttää kaikkien teiden "hiekottamisessa vähän hienojakoisempaa mursketta kuin nykyisin.


Erilliset väylät jalankulkijoille ja pyöräilijöille

Profiilikuvan paikka

Paljon kulkeva
14. huhtikuuta 2022 kello 17.05.24

Riittävän leveät, hyvin hoidetut ja hyväkuntoiset kesällä ja talvella. Mielellään ei vastaantulevaa liikennettä. Vastakkaiseen suuntaan kulkevat erilliselle omalle väylälleen.


Pyöräilyn edistämiseen perusteluita (tieteellisiä, eettisiä ja käytännöllisiä) on sivukaupalla

Profiilikuvan paikka

Helpoiten ja edullisimmin fillarilla
14. huhtikuuta 2022 kello 23.50.39

Perusteluita löytyy tästäkin forumista, mutta myös kirjallisuudesta, tutkimuksista, dokumenteista jne. Tässä mielessä kehittämisessä ollaan vielä melkeinpä kehitysmaatasolla. Jos pyöräilyolot ja kulttuuri olisivat optimia lähellä, kulkutapaosuuskin olisi kaiketi 90-100% (pois lukien sellaiset rahdit yms. joita ei voida polkupyörillä suorittaa ja muut vaikeat tai mahdottomat tapaukset).

Moni pyöräilee halusta pyöräillä, varsinkin poluilla ja puistoreiteillä pyöräily menee harrastuksesta, mutta katupölymeluruuhkarysät ovat erittäin vastenmielisiä, eikä niitä olisi, jos em. ongelmat olisi ratkaistu.

On saatava lisää potentiaalisia myönteisiä motiiveja pyöräilyyn ja poistettava kielteisiä ilmiöitä ja syitä. Selvittämällä tarvittaessa aiempaa perusteellisemmin syitä, miksi pyörä jää parkkiin tai hankkimatta, voidaan saada edistystä.

Monille pyörän huolto- ja korjaus ovat haaste tai este (vaikka auton vastaavat kulut ovat helposti kymmenkertaisemmat ja itse tehtyinä huomattavasti vaativammat). Itsehuoltopisteitä, pumppuja jne. voisi lisätä tai edes kokeilla, samoin opasteita, kursseja tai tiedotusta (linkeistä kuvauksineen).

Pyörävarkaudet tulisi olla taloudellisen hyödyn osalta odotusarvoltaan negatiivia, jolloin varas todennäköisesti jäisi tappiolle. Loppuisi ainakin ammattirikollisuus. Kaikin puolin sanktiot samalle viivalle sota- ja metsästyslain kanssa niin, jokainen voisi miettiä asiat uusiksi, olivatpa potentiaalisia uhreja tai rikollisia.

Sopivilla fillareilla, ylläpidoilla, turvallisuusvalinnoilla ja lukituksilla fiksu fillaristi pärjää kyllä 365 vrk nykyiselläänkin vaihtelevan tyydyttävästi, mutta paljon on infrassa (ja kulttuurissakin) tehtävää ja tehtävissä, kyse on pitkälti vain rationaalisesta, tutkimusperusteisesta priorisoinnista.