Siirry sisältöön

Millaista on houkutteleva joukkoliikenne?

Puhekupla 97
Keskustelu | Tampereen kaupunki, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä
Keskustelu on päättynyt

Tampereen seudulla voi matkustaa bussilla, ratikalla tai lähijunalla. Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet.

Bussi on yleisin joukkoliikenteen kulkutapa Tampereen seudulla. Sen rinnalle on tullut myös raideliikennettä: ratikka aloitti liikennöinnin kesällä 2021 ja lähijunavuorojen määrää on lisätty.

Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita joukkoliikenteen kulkutavaksesi?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Kuljetus koulujen välille

Profiilikuvan paikka

Jore K.
28. maaliskuuta 2022 kello 16.04.21

Tredussa on mahdollista suorittaa kaksoistutkinto eli oppilas käy samaan aikaan sekä lukiota että ammattioppilaitosta. Saman päivän aikana voi olla oppitunteja sekä lukiossa ja ammattikoulussa, ja siirtyminen useiden kilometrien päässä toisistaan olevista toimipisteistä pitää tehdä puolen tunnin kuluessa. Tällaisia siirtymämatkoja ovat esimerkiksi matka Ajokinkujalta Nekalasta Hervantaan Hepolamminkadulle.

Nekalasta ei ole Hervantaan suoraa bussilinjaa, joten matka täytyy tehdä keskustan kautta. Tähän matkaan ei riitä oppituntien välissä oleva puolen tunnin tauko. Matkaa ei pysty tekemään puolessa tunnissa edes polkupyörällä - ei ainakaan talvella.

Tampereelle tarvitaan koulujen välille poikittaisliikennettä, jotta tällaiset siirtymiset koulusta toiseen olisivat mahdollisia joukkoliikenteellä. Nykyään oppilaalla täytyy olla oma auto tai muu moottoriajoneuvo, että ehtii koulusta toiseen.



Luovutaan hinnoittelusta joukkoliikennevyöhykkeittäin

Profiilikuvan paikka

Maria
29. maaliskuuta 2022 kello 9.48.40

Joukkoliikenteen käyttö muuttuu houkuttelevaksi, kun matkojen hinta on edullinen ja liikennöintiverkosto on sopivan tiuha.

Tampereen seudulla voitaisiin luopua kokonaan joukkoliikenteen vyöhykeajattelusta ja palata takaisin aiempaan, mikä oli paljon helpompaa. Esimerkiksi Turun seudulla ei ole joukkoliikennevyöhykkeitä ja matkailu on paljon helpompaa, kun ei tarvitse tietää tai miettiä, mille vyöhykkeelle on menossa.

Profiilikuvan paikka

Mikki
12. huhtikuuta 2022 kello 19.04.08

Toi tiheää vuoro on hyvä. Auttaa meitä Kyöstillä asuvia paljon. Nyt ei tarvitse katsella aikatauluja eikä odotella pysäkeillä pitkiä aikoja niinkuin ennen. Matka täältä Nokialle on lyhyt, mutta hinta on kalliimpi. Jos samalla lipulla voisi ajaa Nokialle niin käyttäisin. Nyt on korkea kynnys lähteä siihen suuntaan.


Vesilahti

Profiilikuvan paikka

Nitta
29. maaliskuuta 2022 kello 10.33.06

Vesilahden Narvasta ei pääse bussilla Lauantaina eikä Sunnuntaina.


Huomioidaan myös haja-asutusalueen asukkaat joukkoliikenteen potentiaalisina käyttäjinä

Profiilikuvan paikka

Suvi
29. maaliskuuta 2022 kello 10.36.54

Moni on saattanut ostaa tontin ja rakentaa kodin hiukan kauemmas kuntakeskuksesta. Esimerkiksi Lempäälässä on vireitä ja laadukasta perusopetusta tarjoavia kyläkouluja sekä perinteistä naapuriapua ja yhteisöllisyyttä vaalivia kyliä. Joskus on käynyt niinkin. että toimiva joukkoliikenne on lakkautettu, vaikka sellainen on ollut olemassa, kun muuttopäätös on tehty.

Tällaiset alueet tulee huomioida joukkoliikenteen suunnittelussa ainakin seuraavasti:

1. riittävä määrä ilmaista/edullista liityntäpysäköintitilaa joukkoliikenteen solmukohtiin. Liityntäpysäköintimahdollisuus on järjestettävä niin, että paikan saamiseen voi luottaa. Lähitalojen asukkaiden vakipysäköinti liityntäpaikoilla tulee estää.

2. koulukuljetusten avaaminen kaikille, tämä mahdollistaa mm. toisen asteen opiskelijoiden kulkemisen kouluihinsa, kotona olevan vanhemman satunnaiset asiointikäynnit sekä etätyölaisen satunnaiset toimistopäivät -> perhe voisi luopua toisesta autosta


Ei lasketa kaikkea ratikan varaan

Profiilikuvan paikka

TL
29. maaliskuuta 2022 kello 10.37.07

Ratikka on jo nyt heikentänyt kulkuyhteyksiä monista kaupunginosista, kun bussiyhteyksiä on vähennetty ja pysäkkien välit ovat liian pitkät. Tämän seurauksena moni on joutunut siirtymään yksityisautoiluun, mikä ei varmaankaan ollut tarkoitus. Siksi sekä poikittaislinjoja että ratikan rinnalla kulkevia pitkittäislinjoja pitäisi kehittää niin, ettei ainoa vaihtoehto eri kaupunginosien välillä siirtymiseen ole keskustan kautta. Jos matkustusajat kasvavat liian pitkiksi, moni käyttää mieluummin autoa.

Profiilikuvan paikka

Liisi
13. huhtikuuta 2022 kello 20.16.03

Tämä on hyvä kommentti. Ensin houkutellaan asuinalueille tietyillä bussiyhteyksillä - esim Vuoreksesta suora linja Taysiin - ja kun asuinalue on lähellä valmista katkaistaan se linja. Asuinpaikan perässä muuttaminen ei tule kyseeseen kun ei voi tietää mikä linja seuraavaksi katkaistaan. Mutta eipä tämä houkuttele uusia asukkaita, jos ei ole omaa autoa käytössä.

Näytä lisää vastauksia

Tallinnan malli Tampereelle?

Profiilikuvan paikka

Nysse meni
29. maaliskuuta 2022 kello 11.15.25

Kaikkein parasta olisi toki, jos joukkoliikenne tehtäisiin kokonaan maksuttomaksi tamperelaisille (vrt. Tallinnan malli), mutta epäilen valitettavasti, että Tampereen kaupunginvaltuutetuilla ei ole tähän poliittista tahtoa. Tämä olisi kuitenkin ehdottomasti tehokkain tapa lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Ellei joukkoliikenne ole ilmaista, kuten todennäköisesti ei jatkossakaan tule olemaan, matkan maksaminen tulisi onnistua mahdollisimman matatalla kynnyksellä, myös käteisellä. Käteisen käytöstä luopuminen linja-autoissa ei edistä tätä tavoitetta, sillä kaikilla ihmisillä ei ole käytössään matkakorttia, älypuhelinta tai lähimaksukorttia. Joukkoliikennevälineen kyytiin pitäisi päästä hänenkin, jolla on vain muutama kolikko taskussa, kuten koko edellisen vuosisadan ajan on ollut asian laita. Huoltovarmuus korostuu kriisiaikoina, ja käteisen käyttö tulisi nostaa uudelleen kunniaan.

Profiilikuvan paikka

AS
12. huhtikuuta 2022 kello 20.42.00

Viimeisimmän tiedon mukaan vain noin 1% kaikista matkoista on maksettu käteiselle Nysse liikenteessä vuoden sisään. Oletan vahvasti että suurimmalle osalle joukkoliikenteen käyttäjistä käteisen poistuminen ei näy millään tavalla. Käteisen pitäminen bussissa on myös kallista ja mahdollinen turvallisuusriski.

Näytä lisää vastauksia

Kaupunkipyörät tukemaan paremmin ratikkaa

Profiilikuvan paikka

JT
29. maaliskuuta 2022 kello 11.49.38

Viime vuonna alkaneiden kaupunkipyörien asemien pitäisi tukea paremmin ratikkaa. Ts. poikittaisliikenteessä ratikalta asuinalueille tarvittaisiin asemia molempiin päihin. Tätä jo parannettiinkin hieman Hakametsän seudulla. Fiksusti mietityt kaupunkipyörät voivat olla todella hyvä täydentävä tekijä, eikä niitä pidä ajatella turistien keskustan hupivälineinä pelkästään.

Profiilikuvan paikka

Ap
12. huhtikuuta 2022 kello 20.44.07

Näin se pitäisi olla. Samanlain ollaan tehty Helsingissä metron kanssa. Toivoisin että kaupunkipyörien käyttömahdollisuutta voitaisiin hyödyntää myös lähijunaliikenteessä.


Houkutteleva joukkoliikenne

Profiilikuvan paikka

Niko
29. maaliskuuta 2022 kello 12.17.55

Mielestäni vähintään runkolinjatasoisilla linjoilla liikenteen tulisi jatkua tiheämpänä puoleen yöhön asti elämänrytmin siirtyessä yhä enemmän iltaan ja vähentää tarvetta autoilulle. Joukkoliikenteen tulisi olla jokaista melko lähellä ja tarpeeksi tiheää, koska silloin tällöin menevä bussi ei houkuttele kyytiin samaan tyyliin kuin tiheästi kulkeva.


Ratikalla Ideaparkkiin

Profiilikuvan paikka

Vaihtaisin autoilun joukkoliikenteeseen
29. maaliskuuta 2022 kello 12.37.05

Ratikkarata pitäisi saada kulkemaan Peltolammin kautta Ideaparkkiin. Muutaman vuosikymmenen kuluessa selviää miksi.


Joukkoliikenteestä houkuttelevampi

Profiilikuvan paikka

MerSii
29. maaliskuuta 2022 kello 13.41.48

Joukkoliikenteen houkuttelevuus riippuu siitä, keneltä kysytään. Käytännössä ainoa tyytyväisyyden tae näyttäisi olevan se, että jokaikisen kaupunkilaisen kotiovella on pysäkki, mikä ei tietenkään ole mahdollista. Sen sijaan, että yritetään vain saada lisää matkustajia, pitäisi miettiä, millä saadaan pidetyksi jo nyt joukkoliikennettä käyttävät, jonka myötä kyllä lisääkin tulee, kun tieto toimivasta liikennöinnistä leviää.

Mielestäni yksi tärkeimmistä asioista olisi synnyttää lisää poikittaisliikennettä, ettei tarvitsisi aina ajaa keskustan kautta. Esim. omalla kohdallani tulee joskus eteen tilanne, että jokin postilähetys menee (idioottimaisesti) lähimmän postitoimipaikan sijaan Kaukajärvelle. Pappilasta on aika vaikea päästä Kaukajärvelle muuten kuin ajamalla keskustan kautta, johon tuhrautuu aikaa toista tuntia, joten on pakko mennä autolla. Opiskelijoillakin on tarvetta päästä liikkumaan poikittaissuuntaisesti, joten tulisi huolehtia siitä, että ns. koululaisvuoroja on riittävästi. Poikittaislinjojen liikennöintitiheyden ei tarvitsisi olla kovinkaan laaja ja bussitkin voisivat olla pienempiä, varsinkin hiljaisimpaan aikaan.

Vyöhykkeet kaupungin sisällä pitäisi poistaa ja palata entiseen käytäntöön, sillä kaikkien veroja maksavien tamperelaisten tulisi olla tasavertaisen hinnoittelun piirissä. Kaupunkien välillä voisi sitten olla käytössä erilainen hinnoittelu, miten se sitten toteutetaankin. Paljon on esitetty kokonaan maksutonta joukkoliikennettä, mutta henkilökohtaisesti en sitä kannata, sillä ilman matkalipputuloja mahdollisuus liikennöinnin kehittämiseen vähenee ja pahimmassa tapauksessa sitä joudutaan jopa supistamaan varojen puutteessa!

Teiskontien ja Niihamantien risteyksessä on liityntäpysäköintialue, mikä antaa pidemmältä omalla autolla tuleville mahdollisuuden välttyä keskustassa ajamiselta sekä kalliinpuoleisilta pysäköintimaksuilta. Tällaisia pysäköintialueita pitäisi olla riittävästi kaikilla sisääntuloväylillä.

Iso osa Tamperetta sijaitsee järvien välisellä kannaksella, mikä luonnollisesti tekee joukkoliikenteen suunnittelusta haastavaa, mutta jos tahtoa - ja taitoa - riittää, ei se ole lainkaan mahdotonta!


Ratikka + poikittainen bussiliikenne

Profiilikuvan paikka

Ida Armada
29. maaliskuuta 2022 kello 14.54.08

Pidän siitä, että Ratikka on nopea (kaupunkijuna). Silloin kun Ratikan pysäkit eivät osu kohdalleen, hyppään sellaiselle pysäkille, josta pääsee sopivaan bussiin. Tällainen pysäkki on esim. Hakametsässä.

Poikittaisia bussilinjoja kannattaa entisestään kehittää.


Vaihdottomuus kunniaan

Profiilikuvan paikka

syrjäytynyt kurja
29. maaliskuuta 2022 kello 19.10.35

Olen käytännössä joutunut nimenomaan vähentämään joukkoliikenteen käyttöä raitiovaunun alettua toimintansa. Syynä on yksinkertaisesti vaihdot. Asun sellaisessa osassa kaupunkia, jonka lähellekään raitiovaunu ei tule eikä ole edes suunniteltu tulevaisuudessa tulevan.

Aiemmin minun oli mahdollista kulkea melkein minne tahansa minua kiinnostavaan määränpäähän Tampereella vaihdotta, mutta nyt reittien uudistamisen myötä on minulta sulkeutunut paljon mahdollisuuksia harrastaa tai osallistua muunlaiseen toimintaan, ellen kulje sitten sen seitsemällä eri ajoneuvolla sitä matkaa.

Ajoneuvosta toiseen vaihtaminen on ihan oikeasti hyvin harvasta sitä kivaa puuhaa, jota nämä tämänhetkisten reittien suunnittelijat sen mainostavat olevan, ja tämänhetkinen reittisuunnittelu toimii käytännössä lähinnä keskustassa liikkuvien eduksi. Vielä pahempi tilanne on niillä, joille se vaihto on täysin mahdoton tekijä. Kuulun itse tähän ryhmään. Monelle sairaalle, vammaiselle ja vaivaiselle jo se pelkkä yhdellä linja-autolla kulkeminen on hyvin raskasta, ja vaihto on sitten jo kohtuuttoman raskasta tai käytännön tasolla tosiaankin jopa mahdotonta. Vaihdot eivät ole esteettömyyttä.

Julkisen liikenteen reitit siis lähinnä huononevat, ja hinnat samalla nousevat. Yksityisautoilu ei ole koskaan kuulostanut näin houkuttavalta.


Joukkoliikenne vireänä myös lähikuntiin

Profiilikuvan paikka

Tuore vesilahtelainen
29. maaliskuuta 2022 kello 21.54.38

Olen muuttanut Vesilahdella syksyllä 2021, ja yksi iso plussa täällä asumisessa on mahdollisuus matkustaa joukkoliikenteellä Lempäälään ja Tampereelle asti. Vuoroja on ollut melko kattavasti, vaikka aiemman kommentoijan tavoin toivoisin, että niitä voisi olla hieman laajemmin myös viikonloppuisin. Tämä olisi Tampereen etu, sillä se vetäisi matkustajia Tampereen palveluiden piiriin myös viikonloppuina, jolloin useimmiten tehdäänkin tällaisia "viihdematkoja".

Olen ollut joukkoliikenteen käyttäjä sekä työmatkan taittajana että vaunujen kanssa kulkijan. Näihin liittyen pidän tärkeänä riittävän tiheän vuorovälin että mahdollisuuden kulkea ilmaiseksi rattaiden kanssa. Tämä jälleen tuo sekä työntekijöitä Tampereelle että kuluttajia kaupungin palveluiden piiriin. Olisikohan vuorosuunnittelussa mahdollista hyödyntää vielä nykyistä tehokkaammin yhdistelmää bussilla ja Lempäälästä lähtevillä junavuoroilla matkustamiselle?

Jatkoa ajatellen on tärkeää että tämä joukkoliikenne lähikuntiin pidetään edelleen vähintään yhtä kattavana kuin nyt, sillä Vesilahti on kasvava kunta ja toisaalta sote-uudistuksessa on etuna, että terveyspalveluiden äärelle pääsee muullakin keinolla kuin omalla autolla, jos kyseiset terveyspalvelut eivät kuulu esim. kuntien palveluvalikoimaan, vaan tulevat keskitetyksi.

Profiilikuvan paikka

MA
3. huhtikuuta 2022 kello 8.49.05

Melkein mummo kirjoitti:

Nää on hyviä pointteja Vesilahdesta kulkuun. Ton vaihtolipun ajan nostaisin vielä esiin eli kun aika alkaa siitä ku meet bussiin niin näin kaukaa tullessa jää aika vähän siitä 90 min vaihtaa jatko yhteyteen Tampereella tai Lempäälässä kun matkaan menee jo 45min ainaki Tampereelle asti. Pidempi vaihtoaika palvelis myös sitä että jos on poikettava jotain asiaa Lempäälän keskustassa ja jatkettava matkaa esim.Ideaparkille. Tämä vaihdolla jatkaminen mahdollistaisi monen asian hoitamisen yhdessä reissussa bussimatkalaisellekin. No sitten vois olla tällainen tavara vuoro että jollakin vuorolla saat tuoda sen 5 multasäkkiä Kartsulta Vesilahteen, ku kukaan ei kerkiä kyytimään mummoa...no se ny toki on vielä auki miten pysäkille ja pysäkiltä kotiin. Mutta vaikka ny sen uuden keittiöjakkaran tms isompaa

Vaihtoaika D-vyöhykkeeltä oli aluksi 2 tuntia, mikä oli hyvä. Jostain syystä se muutettiin kaikkien vyöhykkeiden välillä 90 minuuttiin, mikä haittaa nyt kauempana ja suosii keskemmällä asuvia. 2 tunnin vaihtoaika D-vyöhykkeelle ja siitä eteenpäin pitää saada takaisin.

Näytä lisää vastauksia

Aikataulut on vain suuntaa antavat

Profiilikuvan paikka

Taksilla
30. maaliskuuta 2022 kello 10.22.32

Suurin heikkous Tampereen joukkoliikenteessä on se, ettei aikatauluihin voi luottaa. Olen meinannut myöhästyä useita kertoja tästä syystä. Viimeksi olimme lähdössä ulkomaille ja junaan piti ehtiä. Bussi menikin nenän edestä, sillä se oli useita minuutteja ETUAJASSA! Ei luulisi olevan mahdotonta sumplia aikatauluja niin, että pysäkkiajat toteutuisi. Ainakin "ennenvanhaan" ysärillä näin oli. Kellon pystyi tarkistamaan bussipysälillä, niin tarkkoja ajat olivat. Onko nykyään vedetty sitten niin tiukille kaikki resurssit, että kuskien on pakko kaahata ehtiäkseen tauolleen.
Tästä päästäänkin toiseen joukkoliikenteen ongelmaan. Bussit ajavat säännönmukaisesti YLINOPEUTTA! Mitä ihmettä, eikö tähän puututa!!


Pysäkkien välimatkat

Profiilikuvan paikka

minäite
30. maaliskuuta 2022 kello 17.40.10

Ne olisi saatava keskustassa lyhyemmiksi. Saataisiin asiakkkaita Tammerkosken sillan länsipuolelle oleviin kauppoihin. Omaa lempikauppaseutuani oli ennen kuin pysäkit tehtiin harvemmiksi ja huonommilla paikoilla. Jossakin keskustorin laitailla.


Bussimatkan mukavuus

Profiilikuvan paikka

Kati
30. maaliskuuta 2022 kello 23.17.10

Kuljin aiemmin Lentsusta bussilla töihin, mutten enää. Minulle bussimatkan nopeuden lisäksi on oleellista mukavuus. Että voi aamulla ottaa torkut ja herätä perillä (ei siis jatkuvaa tarkkailua, koska pitää vaihtaa bussia/ratikkaa). Jotta voi ottaa torkut, on saatava istumapaikka, bussit ovat aivan liian täynnä, menee hermot jos joutuu seisomaan ja vielä painavan kassin/kassien kanssa. Väsyneiden lisäksi, liikuntaesteiset, selkä- ja jalkavaivaiset haluaisivat istua, vaikkei se näy päällepäin (nuorikin voi olla kipeä). Inhoan myös vastakkain istuvia penkistöjä, en halua katsella vastapäätä istuvan naamaa, enkä halua muiden tuijotusta. Vastakkain istuvilla penkeillä ei myöskään iso kassi pysy sylissä, kun sitä ei voi tukea seuraavan penkin selkänojaan. Likaiselle lattialle en kassiani laske. Keväällä katupöly tunkeutuu joka pysäkillä avautuvista ovista sisään, on vaikea hengittää. Sade/tuulipäivinä toteaa, että odottaessa kastuu/paleltuu, koska katos on liian pieni, eikä se anna suojaa viistolta sateelta ja tuulelta. Viimeisenä riesana tietysti korona, kun kanssamatkustajat (etenkin ilman maskia) ahdistavat ja muut ongelmatapaukset mm. huumehörhöt. Nämä edellä mainitut ongelmat kun korjaantuvat, voin harkita palaamista joukkoliikenteen matkustajaksi, siihen asti kuljen omalla autolla.


Ei liikaa vaihtoja

Profiilikuvan paikka

Tolkun toimija
31. maaliskuuta 2022 kello 9.12.35

Ratikan myötä sujuvat reitit katkesivat ja jatkuva vaihtaminen bussista ratikkaan ei enää houkuttele. Bussit olivat joustavampia reiteiltään ja lisäksi pysäkkien välit kasvoivat - kantamusten kanssa sateessa ei ole kiva siirtyillä kulkuvälineestä toiseen. Ratikkareitti palvelee vain niitä, joilla työpaikka ja eläminen on reitin varrella.


Pitkä matka bussipysäkille

Profiilikuvan paikka

Tuke
31. maaliskuuta 2022 kello 9.39.51

Julkisen liikenteen saatavuus on huono alueellamme vaikka emme asu haja-asutusalueella. Lähimmälle pysäkille tulee matkaa 1,7km. Tie on päättyvä, joten ymmärrän ettei bussit tänne tule, mutta voisiko olla joku "mini"linja, joka liikennöisi tietä edes takaisin parhaisiin aikoihin ja nysse-lipulla pääsisi kyytiin? Olen kävelyllä seurannut naapureita ja joka talossa on vähintään kaksi autoa. Suurinosa liikkuu omilla autoilla töihin ja asioille ja pienet lapset viedään autolla päiväkotiin. Kävellen työmatkaan tulee 45min lisää aikaa pysäkille + bussilla määränpäähän x-aika, eli helposti saa kulumaan työmatkaan 1,5h, kun omalla autolla pääsee 30minuuttiin. Pyörällä kulkiessa pääsee toki huomattavasti nopeammin, mutta itse en uskalla talvella pyöräillä ja varsinkin tänä talvena on ollut aivan hirveässä kunnossa pyörätiet, jopa kävellen pelottaa mennä. Liityntäparkki löytyy kyllä autolle, mutta talvella ei viitsi autoa sinne jättää kylmettymään, koska kotimatka on autolla lyhyt. Kävellen se ei kuitenkaan näytä täällä ketään houkuttelevan.

Lempäälä, Sääksjärventie


syöttöliikenne puuttuu

Profiilikuvan paikka

Satu
31. maaliskuuta 2022 kello 9.56.30

Meillä täällä Vesilahdella ei joukkoliikenteen runkolinjatkaan ole häävit, mutta jonkinlaista syöttöliikennettä pitäisi runkolinjalle olla. Seutukunnalle halutaan lisää asukkaita ja Koskenkyläänkin on kaavoitettu uusia tontteja, mutta kun mihinkään ei pääse kulkemaan ilman omaa autoa. Lähimmälle bussipysäkille on vähintään 5 kilometriä. Olisi varmasti sekä kunnan että tulevaisuuden joukkoliikenteen kannalta hyvä ottaa huomioon tämäkin asia. Syöttöliikenne edes muutaman kerran päivässä toisi lisää asukkaita ja sitä kautta joukkoliikenteen käyttäjiä.


Lisää matkojen mukavuudesta ja esteettömyydestä

Profiilikuvan paikka

syrjäytynyt kurja
31. maaliskuuta 2022 kello 12.28.31

Linja-auton (tai muun joukkoliikennevälineen) itsensä mukavuus on tosiaan myös tärkeä tekijä, ja sen suhteen käytetyssä kalustossa tuntuu olevan paljon vaihtelua. Tässä muutama lisähuomio erityisesti esteettömyysnäkökulmasta.

Uudemmissa linja-autoissa tuntuu olevan taipumusta harventaa etenkin autojen takaosissa penkkien tukitolppia esimerkiksi vain joka toiseen penkkiväliin, ja silloinkin vain toiselle puolelle. Tämä tekee vaikkapa toisessa kädessä laukkua kantavan tai lievästikin tasapainohäiriöisen matkustajan kulkemisen riskialttiiksi, koska ei voi ottaa niistä tolpista tukea. Ratkaisu on myös käsittämätön ajatellen ruuhka-aikaa, jolloin koko käytävä on täynnä seisten matkustavia matkustajia, mutta tukea ei voi ottaa juuri mistään. Myös sitä seis-nappia saa etsiä ja kurkotella milloin mistäkin.

Kesällä moni linja-auto muuttuu liikkuvaksi saunaksi, jolla kukaan ei kulje kuin pakosta. Muistan itse joskus nähneeni jopa pyörtymistapauksen tällaisessa.

Aistiyliherkälle matkustajalle linja-autolla kulkeminen on toisinaan painajaista, kun lastensa kanssa kulkevat vanhemmat eivät yritä millään tavoin hillitä lastensa pitämän metelin tasoa (ja tarkoitan tässä erityisesti sen ikäisiä lapsia, jotka ymmärtävät jo puhetta). Vanhemman pitää ottaa tästä vastuu; joukkoliikenteessä pitää huomioida muutkin. Lapsen huuto on aistiyliherkästä kuin puukon viilto. Samaan tapaan joissakin autoissa se ovien avautumisen yhteydessä soiva piippaus on niin kovalla, että se aiheuttaa kipua.

Nykyiset linja-autot ovat yleensä ahtaita terveen ja normaalipainoisenkin kannalta. Ruuhka-aikaan autosta nouseminen on hyvin vaivalloista. Erityisesti autoissa ole edes suunniteltu olemaan tilaa kuljettaa ostoksiaan tai muita tavaroita. Erityisesti tämä viimeinen tekijä oudoksuttaa: mikäli joukkoliikennettä halutaan kehittää nimenomaan jokapäiväiseen asiointiin, miksi ihmeessä ei ole sitten varattu tilaa vaikkapa niiden ostosten kuljettamiseen?

Aikanaan toistakymmentä vuotta sitten oli kalustossa muutamia linja-autoja, joissa sen tiiviin ja kömpelön viiden penkin takarivin sijaan oli auton takaosassa avoin tila, jossa pääsi yhdellä puolella istumaan sivuttain oleville penkeille. Ne eivät olleet ahtaita, ja niiltä pääsi mukavammin katselemaan ikkunasta ulos. Ruuhka-aikaan sinne avoimeen tilaan mahtui hyvin seisovia ihmisiä, ja sieltä takaa oli silti helppo nousta pois.


Minun joukkoliikenteeni

Profiilikuvan paikka

Raija
31. maaliskuuta 2022 kello 17.41.18

Olen todella tyytyväinen Tampereen seudun joukkoliikenteeseen siltä osin kuin itse käytän. Nokialta pääsen riittävän taajaan kulkevilla busseilla Tampereelle. Käytän aina,kun mahdollista eläkeläisenä oikeuttani matkustaa klo 9-14 välillä edullisempaan hintaan. Nykyisin viikottaiset menot suuntautuvat Koskipuistosta ratikalla päätepysäkille asti. Vaivaton vaihto,helppoa matkustamista! Erityisen mielissäni olen 4.4.2022 alkavasta mahdollisuudesta kulkea arvokorttia käyttäen taajamajunalla,jolloin mahdollisuudet lisääntyvät juna-ratikka yhdistelmällä.Nokian sisällä liikkumista en ole tarvinut,koska kävelen mielelläni kaikki lyhyet matkat samalla hoitaen terveyttäni.


Saatavilla

Profiilikuvan paikka

Joku Vaan
1. huhtikuuta 2022 kello 1.19.19

Julkisilla pitäisi päästä ison matkalaukun kanssa juna-asemalle. Nyt se ei onnistu, kun bussipysäkille on matkaa yli puoli kilometriä, ja pitäisi vielä vaihtaa kulkuvälinettä kesken matkan. Mutta taksi Tesomalta asemalle maksaa yli 30€, mikö on enemmän kuin junamatka Helsinkiin!

Profiilikuvan paikka

Joku toinen
1. huhtikuuta 2022 kello 16.24.06

Tesomalta pääsee lähijunalla suoraan rautatieasemalle. Se matka maksaa kertalipulla 3,50 euroa.


otetaan mallia Uudestakaupungista

Profiilikuvan paikka

Suvi
1. huhtikuuta 2022 kello 8.14.35

Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen joka seutukunnalla. Hyödynnetään enemmän muiden hyviä kokemuksia. Esim. tässä oiva esimerkki järkevästä joukkoliikenteen toteuttamisesta. Toimisi varmasti Tampereen kehyskunnissa. https://uusikaupunki.fi/uutiset/ukikyydin-suosio-ylitti-odotukset-kayttajat-kokevat-arjen-helpottuneen-merkittavasti


Ei joukkoliikennettä

Profiilikuvan paikka

Oma auto
1. huhtikuuta 2022 kello 9.50.30

Miksi keskustella tämmösestä kun kaikilla ei ole toimivaa joukkoliikennettä?

Profiilikuvan paikka

0
1. huhtikuuta 2022 kello 16.20.17

Missäpäin Tampereen seutua ei ole toimivaa joukkoliikennettä? Nyt on mahdollista kertoa se ja yrittää vaikuttaa asiaan.


Kertalippu ikuiseksi

Profiilikuvan paikka

Napu
1. huhtikuuta 2022 kello 22.54.34

Käteisen rahan poistaminen maksuvaihtoehdoista oli suuri virhe. Monella ei ole pankkikorttia eikä älykännykkää. Linja-auto/ratikka ei ole tällaiselle ihmiselle vaihtoehto laisinkaan. Jos käteistä ei palauteta pitää kertalippujen olla kun postin ikimerkki, se ei saa vanhentua. Näin jokainen voi ostaa taskuunsa varastoon muutaman kertalipun turvaksi, jos vaikka kännykästä loppu virta tai pankkikortti hukkuu. Samoin kertalippujen myyntipisteitä pitää olla useampi kuin yksi kunnassa.

Käsittämätön vyöhyke-vempulointi pitää lopettaa kokonaan. Yksi ja sama maksu kaikille.

Ratikan tuleminen on huonontanut liikenneyhteyksiä muualla kun ratikkareitin vieressä asuvilla. Moni ennen linja-autolla kulkenut onkin siirtynty ratikan myötä oman auton käyttöön. Jotta julkisilla liikkuminen olisi houkuttelevaa, pitää ratikan syöttöliikenne toimia paremmin. Samon liityntäparkkien pitää olla ilmaisia ja sijaita pysäkkien vieressä.


Joukkoliikenne

Profiilikuvan paikka

Joukkoliikenteen käyttäjä
2. huhtikuuta 2022 kello 12.18.35

Bussi/junavuorojen pitäisi liikennöidä tarpeeksi usein, jotta seuraavaa vuoroa ei tarvitse odotella yli puolta tuntia. Lisäksi olisi mukavaa, kun suosittuihin paikkoihin esim TAYS voisi päästä naapurikunnassa ilman vaihtoja. Nykyisin on vaikea valita, miten kulkee. Itselläni ainakin kaksi vaihtoa mennessäni TAYS:ajan. Myös liikenteen muut sisäiset vaihdot pitäisi suunnitella joustavaksi. Tampereen seudulla ei joka paikassa kulje ratikka


vanhusten huomioon ottaminen

Profiilikuvan paikka

minäte
2. huhtikuuta 2022 kello 12.49.36

Tampere on iso kaupunki ja meillä on jopa Pali vanhuksia varten, jotta he pääsevät terveyskeskukseen, laboratorioon, hammaslääkärille, apteekkiin, kirjastoon, ruokakauppaan. Mutta entäs, kun tilaat aikaa hammaslääkärille, vaikka olet autoton , yli 70-vuotias, julkisen puolen hammaslääkäriä/hammashoitajaa varatessasi sinulle tyrkytetään aikaa toiselle puolelle kaupunkia . Varsinkin, jos ilmoitat, että haluat samalle terveysasemalle kuin käyt lääkärilläkin ja jonne menee suora bussi ja Pali, ei onnistu, ruvetaan jopa vittuilemaan, ja ehdotetaan aamun ensimmäistä aikaa toiselle puolelle kaupunkia. Yrittäkää saada yhtesityössä sosiaali-ja terveyspuolen kanssa asia kuntoon. Tarpeeksi hammashoitoa ja ainakin vanhuksille samalle kunnalliselle terveysasemalle, jonne Palikin kulkee. Nyt kun on uusi sotelakikin tullut , voisi asian laittaa kuntoon.


Siivikkalan joukkoliikenne

Profiilikuvan paikka

Julkiset
2. huhtikuuta 2022 kello 14.18.32

Siivikkala on lähellä Tampereen rajaa, mutta busseja menee huomattavasti harvemmin kuin esim. Lielahdesta. Iltaisin viimeinen bussi lähtee kaupungista ennen 23. Usein joudun kyyditsemään nuoria Lielahteen tai hakemaan Lielahdesta, että he pääsevät bussilla Tampereen keskustaan, harrastuksiin ym. Viikonloppuisin busseja menee tunnin välein ja arkisinkin välejä on harvennettu. Lielahteen on n. 4-5 km. Ylöjärven linjat kulkevat Vaasantietä ja sinnekin on matkaa n. 3 km. Siivikkalasta on myös hankala päästä Ylöjärven palveluihin, koska bussiliikennettä ei sinne ole suoraan. Siivikkalassa asuvalla on lähes pakko olla auto, vaikka sijainti on lähellä kaupunkialuetta. Bussit eivät ole ehkä niin täynnä, koska autolla pääsee sujuvammin. Siksi ehkä ajatellaan, ettei käyttäjiä ole tarpeeksi. Varmasti moni käyttäisi julkista liikennettä, jos sitä olisi ja sillä pääsisi sujuvasti eri palveluihin.


Reunuskunnista paremmat yhteydet

Profiilikuvan paikka

Kipinä
2. huhtikuuta 2022 kello 18.32.08

Ratikka oli todella hyvä ratkaisu ja mukava matkustusmuoto. Vuoroja on usein, jolloin ei ketuta, kun ratikka menee nenän edestä. Olisipa linjoja enemmän.
Valitettavasti bussilinjat ovat kärsineet ratikan tulon myötä. Linjoja on karsittu ja jäljelle jääneet linjat koittavat paikata lopetettujen linjojen reittejä kiertäen joka hemmetin sivukylän kautta lisäten matkustusaikaa huomattavasti, ja aiheuttaen lisää viivästyksiä. Vaihtoajat eivät ole ikinä menneet yksiin, vielä vähemmän nykyään. Kuljen Ylöjärven Vuorentaustasta Hervantaan, aamulla matkaan menee tunti, illalla PUOLITOISTA TUNTIA, koska vaihtoa joutuu usein odottamaan 20 minuuttia. Tämä on kohtuutonta.
Ylipäätään Tampereen reunuskunnista pitäisi olla pikavuoroja Tampereelle, jotta joukkoliikenteen käytössä olisi mieltä. Reunuskunnissa voisi olla kattavasti pysäkkejä, mutta Tampereen puolella ajettaisiin suoraan keskustaan turhia kiertelemättä.
Ja kyllä kiitos, ratikka Ylöjärvelle saakka!

Profiilikuvan paikka

Keittiöheittiö
5. huhtikuuta 2022 kello 17.22.16

Tuo 20 minuutin vaihtoaika itsellä aamuisin pakotti järjestelemään työaikoja. Sillä konstilla 13 kilometrin matkaan Kangasalta Länsi-Hervantaan menee aamulla 'enää' 1 tunti 10 min, iltapäivällä 1 tunti 20 min - vähän nuorempana ja parempikuntoisena pyöräilin 45 minuutissa. Vuohensilta ennen Kangasalan ja Hervannan bussien suosittu vaihtopaikka, mutta ei tullut ratikkapysäkkiä koska 'liian vähän asutusta ja työpaikkoja'. Eikä aamuvarhain Kangasalan ja Hervannan väliä ilmeisesti ole kenenkään tarpeen kulkea.


Joukkoliikenne huononi

Profiilikuvan paikka

Vain harvoin Nyssen kyydissä
2. huhtikuuta 2022 kello 23.24.32

Helppous, joka oli joukkoliikenteen minulle tuoma ilo, on minulta poissa Tampereen joukkoliikenteen muuttumisen ja ratikan tulon myötä. Kun/kun halusin käydä keskustassa asioilla, bussimatka vei minulta aikaa n. 5-10 min. Keskustorille. Kävin usein keskysta kaupoissa ostoksilla ja painavatkin kantamukset sain kätevästi kotiin, kun bussit vei ns. ovelta ovelle. Vierailulle menokin oli bussilla kätevää, kun yhdellä bussilla pääsi myös melkein ovelta ovelle.
Nykyisin keskustaan halutessani on minun vaidettava toiseen bussiin, että pääsen Keskustorille tai mentävä Satakunnankadulle, (missä lähin pysäkki Keskustorille) kierrellen kaupunkia bussissa istuen 20 min, turhaa aikaa, kun ennen pääsin 5 minuutissa keskustaan. Vierailulle aikoesssni minun tulisi mennä ensin bussilla ratikkspysäkille, nousta ratikasta, mennä bussipysäkille ja mennä bussilla loppumatka. Ennen pääsin tämän reitin yhdellä bussilla. Em. Johtuen liikun "pidemmät" matkat kaupungissa omalla autolla.
Joku sanonut ettei saavutettuja etuja saisi poistaa. Onko paluuta enää hyvään toimimaan aikaan!


Syöttöliikenne Vesilahti?

Profiilikuvan paikka

Ville
3. huhtikuuta 2022 kello 12.01.46

Muutaman vuoden Vesilahdella asuneena ihmetyttää paikallinen joli liikenne.Uusia asukkaita muuttaa kuntaan koko ajan mutta joukkoliikenne on suoraan 70 luvulta.Arkiaamun ensimmäinen bussi 6.30 ,ilta-aikaan ei pääse kuin klo 21.30 asti.Viikonlopun bussit suuri vitsi jos ette usko niin katsokaa 55 aikatauluja. Eikö Vesilahti,Narva,Koskenkylä yms alueelta voisi kulkea bussi vuoroja syöttöliikenteen tavoin Lempäälään josta olisi hyvät junayhteydet sekä bussiyhteydet joka suuntaan .Hiljaiset vuorot pikku bussilla,ruuhkavuorot isolla.Tällä hetkellä sula mahdottomuus kulkea klo 7.00 -7.30 alkaviin jokin kyydissä.Viikonloppu työ vuorot samoin.


Ratikalle maksuton vyöhyke välille Stockmann-Keskustori/Ratina

Profiilikuvan paikka

Opski
3. huhtikuuta 2022 kello 12.02.09

Olisiko ideaa tehdä Tampereen ratikalle Melbournen (Australia) raitiovaunua vastaava ydinkeskustan "free tram zone" https://www.ptv.vic.gov.au/assets/PDFs/Maps/Network-maps/5b4a3efe80/PTV-Free-Tram-Zone-Map.pdf ? Olen kerran käynyt Melbournessa ja turistin näkökulmasta tuo oli ihan mielettömän hieno idea: aivan ydinkeskustassa oli muutaman pysäkinvälin matka, jolla lippua ei tarvinnut ostaa/jolla lipuntarkistusta ei ollut. Turistina oli helppo mennä yksittäisiä pysäkinvälejä kauppakeskuksesta ja nähtävyydestä toiseen, ja olen aika varma että tulin sen myötä kuluttaneeksi Melbournen kaupoissa ja kahviloissa huomattavasti enemmän rahaa kuin olisin käyttänyt jos olisi pitänyt miettiä että mistä kertalippuja oikein saa ostettua.

Tampereella ilmaisalue voisi kattaa muutaman pysäkin Stockmannilta Keskustorille (linja 3) ja Stockmannilta Ratinaan (linja 1). Nuo ovat niin lyhyitä siirtymiä, että varmaan aika vähän lippuja ostetaan vain noille siirtymille (uudistus ei juuri vähentäisi tuloja), mutta helpottaisi keskustan sisäisiä siirtymiä etenkin niillä, joilla askelpituus ja tahti on hitaampi. Helpottaisi myös peritamperelaista ongelmaa, jossa auto pitää saada liikkeen oven eteen ja siirtää seuraavan liikkeen eteen toiseen liikkeeseen mentäessä. Keskusta ikäänkuin "pienenisi". Ja toimisi etenkin turistien kohdalla, kun koko keskusta olisi helpommin saavutettavissa ilman että täytyy perehtyä Nyssen lippujenostosysteemeihin.

Profiilikuvan paikka

Laitakaupunkilainen
14. huhtikuuta 2022 kello 22.25.24

Eli korostetaan raitionvaunun rakentamisen myötä muodostuneen keskustan ja muiden alueiden eriarvoisuutta vielä lisää? Ei kiitos. Joku raja siihenkin, että suunnittelussa kaikki edut pistetään vain keskustassa liikkuville.

Näytä lisää vastauksia

Kun bussit ei kulje

Profiilikuvan paikka

Bussilla ei mennä..
3. huhtikuuta 2022 kello 18.18.57

Kunpa edes olisi joukkoliikennettä. Houkuteltu on, mutta ei, se ei ole palannut sitten 80-luvun kun se loppui. Alueelle on rakennettu ja muuttanut asukkaita enemmän kuin koskaan, mutta joukkoliikenne se vaan uupuu, pakko siis ajella omalla autolla. Kangasala.

Profiilikuvan paikka

No ei todellakaan
4. huhtikuuta 2022 kello 21.38.50

Kuoleva kylä kirjoitti:

Ei todellakaan tarvitse ratikkaa Kangasalle saakka.
Sehän olis jo ihan naurettavaa. Tre keskustasta on yli 17km Kla keskustaan. Ja kuuluukin CD vyöhykkeeseen juurikin sen takia.

Vaan kun kulkisi edes se bussi muuallakin kyseistä kaupunkia kuin Kangasalantiellä.

Näytä lisää vastauksia

Ratikka nopeasti Pirkkalaan, kiitos!

Profiilikuvan paikka

Nanna-83
3. huhtikuuta 2022 kello 22.08.40

Voi kumpa se ratikka tulisi nyt nopsaa tänne Pirkkalaan..
Ja toivoisin, että se kulkisi lentoaseman suuntaan edes vähän matkaa. Hyvä syy ainakin olisi, kun lentoyhteyksiä lisättykkin nyt.
Käyn itse Tre ouolella töissä ja kovasti odotan, että pääsisi ratikan avulla edes hieman nopeammin ne välit.


Kehityskelpoinen joukkoliikenne

Profiilikuvan paikka

Jenny
4. huhtikuuta 2022 kello 8.18.57

Kun joukkoliikennettä uudistettiin, tuli sekä hyviä parannuksia että huonoja uudistuksia. Tässä on toiveita, jotka tulevaisuudessa helpottaisivat joukkoliikennettä.
- Viedään käytäntöön suunnittelussa olevaa, yhteistä valtakunnallista joukkoliikennekorttia.
- Kehitetään lähijunaliikennettä lisäämällä asemia ja vuoroja.
- Parannetaan syrjäseutujen liikennöintiä ja lisätään näin alueiden houkuttavuutta.
- Kehitetään lipunostojärjestelmää turistiystävällisempään suuntaan ja myös ryhmille sopivaksi matkustamismuodoksi. Nyt ainoa vaihtoehto ihmiselle, joka maksaa useamman ihmisen lipun, on ostaa yksittäiset liput R-kioskilta paljon kalliimmalla kuin muuten. Ja ensin päästä jotenkin sinne R-kioskille.
- Joillain linjoilla vaihdot bussista ratikkaan eivät toimi yhtään, vaan aikataulullisesti tulee pitkät vaihdot. Näitä tulisi kehittää.
- Nyt kun lentoliikenne alkaa taas aukeamaan, yhteydet Pirkkalan kentälle/kentältä tulee olla hyvät ja toimivat. Tämä voi tuntua kaupunkilaisille vähäpätöiseltä, mutta turismin kannalta se tuo lisäpisteitä ja vahvistaa matkailubrändiä.
- Kansainvälisten vierailijoiden/matkailijoiden sujuva joukkoliikenne on yhtä tärkeä kuin paikallistenkin. Myös esteettömyys on tärkeää. Olen huomannut, että aina ei saa laskettua lattiaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti.
- Viimeisimpänä, vaan ei vähäisimpänä, ystävällinen asiakaspalvelu. Hymy, tervehdys tai edes päin katsominen ja pään nyökkäys ei vaadi paljon.
Kiitos kun keräätte arvokasta asiakaspalautetta asukkailta.


Joukkoliikenteeseen pitää investoida

Profiilikuvan paikka

Liikkuvainen
4. huhtikuuta 2022 kello 8.44.06

Joukkoliikennemaksujen pitää olla edullisia. Maksu voisi olla euron tai kaksi - helppo tasasumma, jonka saisi myös kolikolla maksaa. Kallis joukkoliikenne ei ole houkutteleva. Tietenkin myös linjojen kattavuus ja riittävä vuoroväli etenkin ruuhka-aikoina sekä tarpeeksi myöhään illalla ovat tärkeitä tekijöitä.


Syöttöliikenne

Profiilikuvan paikka

Turhautunut
4. huhtikuuta 2022 kello 11.39.30

Ratikan myötä meni esim. Linnainmaan bussiyhteydet täysin metsään. Kaikki bussit ajaa peräkanaa Aitolahdentietä markettien vierestä. Syöttöliikennettä Aitolahdentielle ei ole. Eli liikuntarajoitteisen tulisi kulkea esim. kyynärsauvoilla ensin marketeille, jotta pääsisi bussin kyytiin - joillekin mahdottomuus. Sama takaisin tullessa, joudut kulkemaan ostosten kanssa kyynärsauvoilla - voin kertoa, että erittäin hankalaa. Niin, ja Palihan ei kuskaa kuin näihin marketteihin, olis kyllä kiva käydä joskus keskustassakin asti.
Milloin myönnetään, että syöttöliikenne ei toimi! Kyllä matkustajien pitäisi päästä lähemmäs kotiaan, eiköhän ne bussit ole matkustajia varten eikä toisin päin. Kaiken lisäksi kun se ratikka ei edes vielä kulje Linnainmaalle. Farssia koko touhu ja verorahojen väärinkäyttöä.


Rohkeampia uudistuksia ja kehitystä

Profiilikuvan paikka

Soikioko?
4. huhtikuuta 2022 kello 12.39.04

Minun mielestä joukkoliikenteen kehittämisessä voisi ottaa rohkeammat lähtökohdat vaikka toteuttaminen tulisikin kalliimmaksi.
Jos kerran joukkoliikenteen käyttöä halutaan lisätä, niin se tulisi tehdä lisäämällä sen houkuttelevuutta käytettävyyden kautta.
Vaikkapa niin että ratikkalinjoista tehtäisiin muodoltaan ympyräratoja tai kahdeksikkoja.
Tämä nykyinen 1-vaihekin olisi voinut olla iso kahdeksikko.
Syöttöliikennekin olisi helpompi toteuttaa järkevästi tällöin. Samoin kuin linjojen lisääminen.
Ja häiriöiden ja vikojen sattuessa liikennöinti ei loppuisi tyystin, koska aina voidan jatkaa/kiertää toisen kautta.


Julkisilla keskustaan

Profiilikuvan paikka

TN
4. huhtikuuta 2022 kello 21.14.29

Aiheuttiko ratikan käyttöönotto sen, että esim. bussi 26 ei enää kulje Keskustorille? Tästä johtuen keskustan kaupoissa käynti on hankaloitunut, koska lähin pysäkki on Hämeenpuistossa. Matka on sen verran pitkä, ettei se isojen kauppakassien kanssa onnistu.
Jos Hämeenpuistoon käveleekin, ei pysäkillä ole mitään suojaa. Kadun varressa usean bussin matkustajat odottavat kävelijöiden ja pyöräilijöiden seassa laukkuineen ja/tai rattaineen. Ei ole kahvilaa, jonne voisi mennä odottelemaan eikä mitään muutakaan paikkaa.
Illalla kun teatterit tai konsertit loppuvat noin klo 21.30, ei esim. Kaarilaan enää pääse julkisilla lainkaan. Pitää siis käyttää joko omaa autoa tai taksia.
Toivonkin, että bussit alkavat taas pysähtyä Keskustorilla. Se helpottaisi julkisilla kulkemista. Lisäksi se elävöittäisi Keskustorin ja ympäristön elämää. Lisäksi toivon, että viimeinen bussi lähtisi siten, että teattereista ehtisi siihen. Se helpottaisi kulttuurin kuluttajien elämää. Toivon, että Keskustori olisi elävä paikka etenkin kesällä ja hyvä joukkoliikenne on kyllä yksi iso tekijä siinä.


Pirkkala/Pere

Profiilikuvan paikka

RvaP
4. huhtikuuta 2022 kello 23.12.01

Bussi11 reitti Pereestä keskustaan on joukkoliikennettä kannattavan asukkaan aliarvioimista.
Miksi määränpää on Tays, eikös just ratikkalinja rakennettu sitä varten, että menee Taysiin!
Ja miksi pitää olla lepotaukoja 2 matkalla keskustaan?
Ja viikonloppuisin yksi vuoro tunnissa, miksi?
Eli pakko käyttää omaa autoa, että ehtii teatteriin, Tamperetaloon ym. ja sieltä pois, ei ehdi klo22 bussiin.
Asunut vuodesta 1976 Tampereella, nyt 2021 Peressä, enkä ole näin huonoon joukkoliikenteeseen törmännyt.



Ratikka toimintakykyiseksi myös lumituiskussa

Profiilikuvan paikka

Myöhästyin töistä
5. huhtikuuta 2022 kello 11.13.56

Ratikka muodostaa nykyään Tampereen liikenteen runkolinjat. Runkolinjan pitää toimia, vaikka sataisi runsaasti lunta, niin kuin tänään (5.4.2022).

Myöhästyin tänään töistä, vaikka lähdin matkaan tavallista aikaisemmin. Bussilla pääsin ratikkapysäkille hyvin mutta siihen jäin sitten odottamaan ratikkaa. Ratikoista oli moni vuoro peruttu mutta pääsin lopulta kyytiin, joka oli täpötäynnä muita matkustajia.

Olen ollut ratikan kannattaja mutta tällaisia kokemuksia ratikasta en halua. Joukkoliikenteeseen pitää voida luottaa.


Monenlaista ongelmaa

Profiilikuvan paikka

@Emmylou
5. huhtikuuta 2022 kello 16.45.17

Voin kirjoittaa vain oman asuinalueena liikkumisongelmista, jotka estävät julkisten käytön kokonaan.
1.Jos asuinalueeltamme Ylöjärven Vihattulasta/Siivikkalasta tahtoisi mennä yläasteelle noin kuuden kilometrin päähän Sppeenharjun kouluun, täytyy varautua reilun tunnin bussimatkaan. Bussi tulee Lielahdessa, ajaa läpi Teivaalantien Siivikkalasta, sieltä Lielahden kautta Soppeenharjuun. Tuo ylimääräinen lenkki ei palvele yhtään ketään ja karsii ne potentiaaliset koulumatkalaisetkin. Missä on suunnittelijoiden järki, oikea suunta olisi juuri toisinpäin, näin tuo linja palvelisi koululaisia.
2. Tampereen rajan pysäkki Vaasan suuntaan on sellainen, että liikuntarajoitteisella tai lasten rattailla kulkevalle se on täysin mahdoton. Pysäkille on jalkakäytävällä vain hyvin jyrkät portaat, joten vain terveet ja hyväkuntoiset ihmiset voivat Vihattulasta tai Lamminpäässä käyttää julkista liikennettä. Tästä asiasta on reklamoitu joukkoliikenteeseen, mutta norsunluutornista ei ole vaivauduttu vastaamaan. Onneksi tiedossani on vain yksi murtunut jalkaluu...


Talvikunnossapito

Profiilikuvan paikka

VP
6. huhtikuuta 2022 kello 8.13.31

Joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja turvallisuutta lisäisi pysäkkien ja keskeisten jalankulkuväylien nykyistä parempi talvikunnossapito. Lastenvaunujen tai rollaattorin kanssa kyytiin pääseminen on toisilta pysäkeiltä mahdotonta runsaan lumen ja liukkauden aikaan. Sama koskee pysäkeille johtavia jalkakäytäviä ja pyöräteitä. Ennen kuin jkpp:iden ja pysäkkien talvikunnossapito toimii, on oikeastaan mahdotonta saavuttaa hiilineutraaliustavoite, koska oman auton käyttö muuttuu liian houkuttelevaksi, jos sellaisen omistaa. Olisi vähintään reilua, että autottomatkin saisivat ihmisarvoista kohtelua tässä asiassa, eikä sohjon, lumen ja jään poistoa tehtäisi vain autojen ehdoilla.


Virkistäytyminen

Profiilikuvan paikka

Mutala-city
6. huhtikuuta 2022 kello 8.50.18

Mutalaan ei pääse Busseilla viikonloppuiltaisin ollenkaan. Tulisi edes 1 bussi, että pääsisi teatterista ym. Viihteeltä kotiin.


Vaihdot toimiviksi

Profiilikuvan paikka

Autoileva
6. huhtikuuta 2022 kello 9.43.39

Harkitsisin joukkoliikenteellä kulkemista, jos sen aikataulut palvelisivat omaa kulkemistani. Minun pitää olla töissä Lempäälässä klo 9.00 ja asun Nokialla. Omalla autolla tuon matkan ajaa puolessa tunnissa. Lyhimmillään julkisilla pääsee tuon matkan 58 minuutissa, mikä olisi aikana vielä siedettävä, MUTTA tällöin matkaan pitäisi lähteä 7:21 ja perillä olisit 8:20, eli 40 minuuttia etuajassa. Minun matikallani matka kestää silloin 1 h 40 min. Yksi vaihtoehdoista on perillä 8:52, eli juuri oikeaan aikaan, mutta se onkin hitaampi yhteys, jolloin matkaan pitää silti lähteä 7:24, eli en saa yhtään lisää nukkumisaikaa aamuun. Jos tuo 58 min yhteys lähtisi esim. 7:55 ja olisi perillä 8:53 (ja pysyisi luotettavasti aikataulussa), niin olisin näillä bensan hinnoilla jo siirtynyt käyttämään sitä - olettaen tietysti, että kotiinkin päin menisi järkevään aikaan korkeintaan tunnin yhteys.

Yhteydet on kyllä nopeita, mutta homma pilataan vaihtojen odotusajoilla: bussi 77 Etelä-Nokialta Nokian keskustaan 7 min, M-juna Nokialta Tampereelle 15 min, R-juna Tampereelta Lempäälään 12 min, eli yhteensä 34 min, mutta jotenkin kummassa tähän saadaan vaihtojen kera kulumaan 1 h 14 min, eli vaihdot tuplaavat matka-ajan.

Profiilikuvan paikka

JS
9. huhtikuuta 2022 kello 15.19.44

On kyllä käsittämätöntä miten tuo lähijunan kehittäminen jää kerta toisensa jälkeen pelkäksi puuhasteluksi. Sekä suunnittelijoiden että päättäjien puolelta tekeminen on aika onnetonta, ei mahdu junia radalle, mahtuu sittenkin, mutta syöttöliikenne ei voi tulla sopivaan aikaan asemalle. Välillä ihan vaan on kylmä, märkä, väsyttää, jalkoja särkee, kokouksessa kanelipullaa eikä mansikkaviineriä.

Lähijunaliikenteessä olisi todella iso potentiaali kerätä käyttäjiä autoilijoiden joukosta, jos vaan pienet ja isommatkin asiat tehtäisiin, tai edes yritettäisiin tehdä kunnolla. Itsellä näkyy junarata ikkunasta kotona ja töissä, asemakin on suunnitelmissa molempien lähellä, mutta saa nähdä millä vuosikymmenellä tuossa pääsee junaa oikeasti käyttämään.


Autolla mennään

Profiilikuvan paikka

Autolla mennään
6. huhtikuuta 2022 kello 11.09.16

Valitettavasti kaikki lapsen harrastusajot on mentävä autolla. Ajat ja reitit ei meidän osalta natsaa ollenkaan edes osaan matkoista. Lisäksi (vaikka joskus natsaisi) luin, että bussinkuljettajan harkinnan varassa on saako isoja matkatavaroita, eli meidän tapauksessa jääkiekkokamoja, edes ottaa bussiin. Meidän ohi kulkee bussi kerran tunnissa suuntaansa. Juu melko korvessa asutaan.


Joukkoliikenne ei missään muussa tilanteessa ole houkutteleva kuin hintansa puolesta

Profiilikuvan paikka

Jokke
7. huhtikuuta 2022 kello 10.59.03

Ainoa!!! joukkoliikenteen puolesta puhuva asia on hinta.

Jos puhutaan tampereen joukkoliikenteestä niin vähänkin pidemmän matkan matkustaminen kestää joukkoliikentellä todella pitkään. Esim oma työmatkani joukkoliikenteellä kestää 40-60minuuttia ja tähän ei ole laskettu mukaan keskimääräistä odotusaikaa sille kun ei voi lähteä matkaan milloin haluaa, vaan pitää odottaa vuoron saapumista. Jos vuorovälit ja niistä johtuva odotus lasketaan mukaan niin matka-aika joukkoliikenteellä on noin 55-75minuuttia. Omalla autolla vastaava matka on 14-17minuuttia ruuhkasta riippuen.

Omalla kohdalla varsinkin jos joukkoliikenne välineessä on paljon ihmisiä tämä aiheuttaa stressiä vs oma auto jolla ajaminen vähentää stressiä.

Eli vastauksena kysymykseen houkuttelevaa joukkoliikennettä ei ole. Ja todennäköisesti ei tule ikinä olemaan. Ellei tampereelle joskus rakenneta metroa ja sattuisi asumaan metroaseman välittömässä läheisyydessä. Koska metro on AINOA joukkoliikenne väline jolla on myös toinen etu hinnan lisäksi eli nopeus.


Linnainmaa

Profiilikuvan paikka

Koo
7. huhtikuuta 2022 kello 17.10.37

Toimiva joukkoliikenne on sellainen jolla pääsee ilman pitkää odottelua ja pitkää kävelyä liikkumaan. Leinolankadun varressa asuvana tilanne on heikko, aikaisin aamulla tai myöhään illalla eikä yöllä pääse kulkemaan. Mielummin harvoja vuoroja kuin että bussilla ei pääse aamu junaan tai yöllä viikonloppuna kotiin. Jos joutuu kävelemään koilliskeskukselle asti tuo se työmatkaan jo 1,5h lisää pituutta edes takaisin koska on oltava ajoissa pysäkillä.


Haluamme lähijunaseisakkeen takaisin

Profiilikuvan paikka

Lempäälän Kuljun asemakyläläinen
7. huhtikuuta 2022 kello 18.16.06

Rakensimme Lempäälän Asemakylään talon 80-luvun alkupuolella. Kuljin Tampereelle työhön junalla, matka kesti 9 min. Lisäksi Asemakylästä pääsi bussilla Lempäälän ja Tampereen suuntaan. Junayhteys ja bussiyhteys lopetettiin 90-luvun alussa ja piti mennä autokauppaan. Bussipysäkille Lempääläntien varteen on matkaa 2 km. Asemakylässä on 200 asuntoa ja lähes kaikissa on vähintään kaksi autoa. Junayhteys olisi tärkeä myös nuorille, jotka käyvät lukiota Lempäälässä tai Tampereella, yläkoulutkin ovat Sääksjärvellä, Hakkarissa tai Lempäälän keskustassa.
Junaseisakkeen yhteydessä pitäisi olla ilmainen liityntäparkki ja se oikein hyvin sopisi tänne Asemakylään. Tällä hetkellä pitää mennä autolla joko Tampereelle tai Lempäälään ja joutuu maksamaan pysäköinnistä. Lempäälässä voi löytää ilmaisen pysäköintipaikan.
Lempäälä on Hinku-kunta ja suurimmat päästöt tulevat kuntalaisten autoilusta. Polttoaineen ja autoilun kustannusten nousu kannustaisi lempääläisiä siirtymään julkisiin kulkuneuvoihin, joista juna on on todella kätevä ja ilmastoystävällinen.

Profiilikuvan paikka

Tulevaisuuden junailija
13. huhtikuuta 2022 kello 0.14.19

Kyllä! Varsinkin tällaisilla bussiliikenteen "katvealueilla" pitäisi saada pikaisesti raiteet käyttöön että olisi edes joku julkisen liikenteen muoto käytettävissä. Juna olisi nopea ja ekologinen.
Olisi ihanaa voida jättää auto kotiin, mutta nyt kun pelkkään pysäkille kävelyyn joutuu varaamaan saman ajan kuin omalla autolla koko matkaan töihin tai harrastuksiin, niin eihän se oikein ole vaihtoehto.
Junalla kulkien matka-ajat myös muihin Tampereen ympäristökuntiin säilyisi kohtuullisina ja mahdollistaisi näin työmatkaliikenteen bussia paremmin.


Pikavuorot takaisin

Profiilikuvan paikka

Dur
7. huhtikuuta 2022 kello 19.19.56

Kun muutin Pirkkalaan, osa busseista oli pikavuoroja. Eivät ottaneet kyytiin enää Tampereen puolella, vain jättivät pois. Työmatka taittui bussilla kohtuuajassa. Nykyään bussimatka Pirkkalasta kestää niin kauan, että autoilen. Aika on ainut pääomani, enkä vietä liitännäismatkoineen lähes 8 tuntia viikossa työmatkaan. Se kuulostaa kuusipäiväiseltä työviikolta!


Joukkoliikenne

Profiilikuvan paikka

2050
8. huhtikuuta 2022 kello 10.13.52

Aikataulut informoivimmaksi.
Esim Tampereelta tullessa bussi numero 6:n netti aikataulussa ei lue, (ennen oli pieni väkänrn merkkinä) mikä bussi jatkaa 45:na Kangasalan kirkolle. Linja 45 lopetetaan, siitä kommenttia lisää.
Kun 45 lopetetaan, Kangasalan asemalta Tampereelle kuljetaan Kangasalan kirkon kautta..
Matka pitenee paljon ja aikaa kuluu. Koululaisia ja työläisiä käy Tampereella päivittäin.
Tampereella on käytävä lääkärissä, ostoksilla ym.
Kangasalla ei ole kattavia palveluja.
Oman auton käyttö lisääntyy. Se ei kai ole toivottavaa.
Yksityisautoja kulkee jo nyt paljon Vatialantiellä Vällintien ja Luottamusmiehentien välillä.


Takahuhdin huonot kulkuyhteydet

Profiilikuvan paikka

Minni1210
8. huhtikuuta 2022 kello 13.41.41

Takahuhdista on erittäin surkeat kulkuyhteydet Tampereen keskustaan. Bussit kulkevat harvoin ja linja 29 on lähes poikkeuksetta myöhässä. Linjalla kulkevat eri liikennöitsijöiden bussit ovat huonokuntoisia ja sisältä epäsiistejä. Huikkaanaukiolta kulkee vain tämä linja ja reitti on vähintäänkin erikoinen. Ei kulje Keskustorin kautta, vaan linja kaartelee Klassillisen koulun, Paloaseman ja Finlaysonin kautta. Kaikki vaihtoyhteydet ovat Keskustorilla ja esim. Hämeenpuistossa joutuu jolkottelemaan melkoisen matkan Näsinpuiston pysäkille bussit 9/19 vaihdon yhteydessä.

Ehdoton vaatimus, että kesällä 2021 laukkautettu linja 80 takaisin Huikkaanaukiolle tai muu lisälinja! Takahuhti-Irjala-Pappila akselilla asuu paljon lapsiperheitä, opiskelijoita ja iäkkäämpää porukkaa. Linjan 29 bussit ovat aina täynnä, koska kapasiteetti ei riitä vastaamaan kehittyvän alueen tarpeeseen!


busseja tasapuolisesti

Profiilikuvan paikka

autoton
8. huhtikuuta 2022 kello 15.36.28

Olisi todella mukava, jos joka puolelta kaupunkia pääsisi sujuvasti bussilla kulkemaan, kun kaikki kai samat verot kuitenkin maksetaan. Ratikan myötä julkinen liikenne (siis bussit) kulkee entistä huonommin, ja pysäkin välit ovat jossakin kohden todella pitkiä. Jos ennen pääsi kahdella bussilla kohteeseen, niin nyt on välillä mentävä kahdella bussilla + ratikalla tai kolmella bussilla. Työmatka-aika on pidentynyt ja entistä aikaisemmin joutuu lähtemään töihin. Lielahden Pohtola esimierkiksi on sellainen alue, jolta ei niin sujuvasti minnekkään bussilla kuljetakaan!


tasapuolisuus

Profiilikuvan paikka

autoton
8. huhtikuuta 2022 kello 15.46.19

Olisi todella mukavaa, jos joka puolelta kaupunkia pääsisi sujuvasti bussilla kulkemaan, kun kaikki kai samat verot maksetaan kuitenkin? Lielahden Pohtolasta ainakin on ratikan ja uusien linjojen myötä mennyt bussilla kulkeminen entistä vaikeammaksi.
Jos ennen pääsi esim. töihin kahdella bussilla suurinpiirtein sujuvasti, niin eipä pääse enää. Nyt menee aikaa työmatkaan enemmän ja pysäkin välit ovat pidempiä. Keskustorille ei monikaan auto mene enää ollenkaan.
Jos ennen pääsi kahdella bussilla kohteeseen, niin nyt pitää joko mennä kolmella bussilla, tai kahdella bussilla + ratikalla, tai kahdella bussilla + kävellä ehkä jopa kilometri tai kaksi. Kaikki eivät pysty kävelemään tällaisia matkoja!


Lempäälä

Profiilikuvan paikka

autoton
8. huhtikuuta 2022 kello 16.45.44

Vyöhykkeet on hyviä ja toimivia koska niihin sisältyy vaihtoaika, näin ollen tulee lähdettyä helpommin eri kohteisiin vaikkapa päiväretkelle kun hinta on järkevä, esim. Lempäälästä vaihdolla Kangasalle. Lempäälästä pääsee nykyään myös Ideaparkin kautta hyvillä vaihtoyhteyksillä Valkeakoskelle myös vknloppuisin. Arvolippu on hyvä valinta sille joka ei tarvitse joka viikko tai edes joka kk. bussikyytejä, arvolipulla ei ole vanhenemis aikaa, ladataan saldoa kortille ja se kuluu sitä mukaa kuin käyttöä on.
Käytän vaihtelevasti junia, busseja ja satunnaisesti ratikkaa. Tietenkin auto on se millä ihan mihin vaan pääsee kellon ympäri joten aina myös auton kyytiä tarvitsee, esim. junat vie asemille ja siitä joku hakee, bussi vie lähelle jonnekin tai vaikka kaupungin keskustaan, mutta sitten taas vähän syrjempään ei millään pääse eikä poiskaan ilman autoa. Suomessa riittää paikkoja, kohteita ja vaikka mitä etenkin kesällä, ei niitä Puutikkalan kyläkauppoja, Leineperin ruukkeja tai Sappeen kesäteattereita yms tavoita junilla tai julkisen liikenteen busseilla. Julkisilla kulku on joskus melkoinen palapeli aikataulujen ym sovittamista, eikä siltikään aina onnistu, on paljon alueita kuten Punkalaidun ja Urjala ja lukemattoman monet kylät missä auto on välttämätön. Lempäälän keskusta on kyllä melko hyvillä yhteyksillä, junaliikenne on todellinen plussa. Nyt toki ihmettelen miksi on kahden tunnin väli Tre.lta Lempäälään ettei yhtään junaa kulje, 20.35 ja sitten vasta 22.35. Lidlin vierestä pikavuoropysäkiltä pääsee kätevästi vaihdotta Turkuun tai Turun satamaan ja Jyväskylään. Paunun Expressbus ajaa J.kylä-Tku väliä joka päivä ja kyytiin tosiaan pääsee keskustan Lidlin vierestä.
Kaikkia kulkuvälineitä tarvitaan joten ei ainakaan vähemmäksi mitään julkisia ja pitää muistaa että ilman autoa sitten taas moni asia on mahdotonta tai liian hankalaa.


Kangasalan bussivuorot

Profiilikuvan paikka

Katja
8. huhtikuuta 2022 kello 19.16.32

Kangasalla kaupunginjohtaja on joskus hehkuttanut hyviä bussiyhteyksiä.. Niin kyllä varmasti keskustasta, mutta ei mistään lähiöstä. Viikonloppuisin eivät linjat kulje ainakaan Sahalahdesta, eikä Kuhmalahdesta. Eikä arkisin tai loma-aikoina viikollakaan kun koululaisvuorot puuttuvat. Pakko käyttää omaa autoa. Valheellista mainontaa siis ja surkeaa suunnittelua joukkoliinenteeltä.

Profiilikuvan paikka

Maila_76
9. huhtikuuta 2022 kello 22.01.10

Kuhmalahti ja Sahalahti ovat niin syrjässä, ettei sinne asti edes kannata kaupunkiliikenteen linjojen kulkea. Pikonlinnakin on jo siinä rajoilla kannattavuutensa kanssa.
Jos asuu maaseudulla, tai syrjässä tottakai silloin oma auto on se ykkösvaihtoehto. Eikai kukaan esim. Punkalaitumen peräkylällä odota että julkiset kulkisi --> aivan sama asia.
Järki käteen.


Saavutettavuus ratkaisee

Profiilikuvan paikka

Mhh
10. huhtikuuta 2022 kello 7.56.08

Bussien osalta saavutettavuus ratkaisee. Jos busseja menee yksi tai kaksi tunnissa, on se ehdottomasti liian harvoin ja vähentää matkustushalua. Linjoille pitäisi lisätä lisää vuoroja ehdottomasti ainakin siinä vaiheessa kun alueelle rakennetaan paljon uusia asuntoja. Asuntoihin ei enää rakenneta autopaikkoja, joten julkisten pitää olla hyvin saatavilla. Esim linja 14 ja Ilokkaanrinteen rakennustyömaat?


Lähimaaseudulta liikkeelle

Profiilikuvan paikka

Niikku
10. huhtikuuta 2022 kello 20.10.11

Julkinen liikenne on tällä hetkellä ympäristökuntien maaseutualueilla heikosti tarjolla, edes runsaan asukasmäärän omaavilla taajamilla ei bussiliikennettä välttämättä ole. Kaikkien bussien ei aina tarvitse lähteä Tampereen keskustasta, vaan täydennysliikennettä voitaisiin luoda muuttamalla koulukuljetuksia kaikille avoimiksi. Esimerkiksi Lempäälän juna-aseman ja Nokian välillä voisi liikennöidä edestakainen bussi, joka täydentäisi Pyhäjärven ympyräreitin. Nyt jo bussit kulkevat hyvin Nokialta Tottijärvelle ja hyvin Tampereelta Vesilahden Kirkonkylään asti, mutta huonosti Vesilahden Narvaan, ja Narvan ja Tottijärven välillä ei lainkaan. Tällä hetkellä oleva aukko ei ole suuri, mutta sen täydentämisessä täytyisi ajatella innovatiivisesti.


Ruuhka-aikoihin enemmän vaihtoehtoja

Profiilikuvan paikka

Lempäälän asukki
11. huhtikuuta 2022 kello 12.03.57

Itse yrittänyt viime talven hyödyntää lapsen päikky matkoihin julkista eli bussia mutta aivan onnettoman huonosti busseja 15:45-16:30 Lempäälän hakkarissa Vesilahden suuntaan. Vielä jos Tampereella toimistolla olisin, eipä olisi mahdollista julkisilla kulkea pienen lapsen vanhempana. En ihmettele kun olen miltein ainoa joka päikystä näin hakee ja pääosa menee autolla lyhyttäkin matkaa.

Profiilikuvan paikka

Lempäälän asukki
11. huhtikuuta 2022 kello 12.04.59

Ehkä lisäten, että bussilinjojen pituuksiin kiinnittäisin huomiota ja runsauteen päivällä.


Milloin ja miksi sinä valitset tai voisit valita joukkoliikenteen kulkutavaksesi?

Profiilikuvan paikka

Tepa
11. huhtikuuta 2022 kello 13.39.49

Valitsen joukkoliikenteen silloin, kun lähden esim. Hakametsästä Tampereen keskustaan asioimaan.


Syöttöliikenne on kaunis ajatus

Profiilikuvan paikka

Hoitaja
11. huhtikuuta 2022 kello 20.56.06

Ratikan myötä linjoja on jouduttu pätkimään, vaikka ne eivät edes ole ratikan kanssa suoraan päällekkäisiä. Esimerkiksi Peltolammi-Vuores-Hervanta-Tays -työmatkaaminen oli ennen helppoa ja kätevää - tarvitsi ehtiä vain yhteen bussiin, eikä stressata vaihtoväliä, seuraavan yhteyden myöhästymistä jne. Nykyään samalle välille on useita usean eri liikennevälineen yhdistelmäratkaisuja tarjolla, jotka pidentävät matka-aikaa sekä suoraan että epäsuorasti koska kaikkiin vaihtoihin on varattava ylimääräistä varoaikaa. Tämä on hankalaa.

Toinen hankaluus reittien pätkimisestä on se, että lasten omatoimikulkeminen busseilla on turvattomampaa. Heidänkin on varattava vielä aikuista enemmän siirtymäaikaa vaihtoihin, ja tuntuu epämiellyttävältä ajatella vaikkapa tanssitunnilta palaavaa kymmenvuotiastani odottamassa yksin bussi-ratikka -vaihtoyhteyttä perjantai-iltana räntäsateessa kaupungin tai Hervannan keskustan sykkeessä. Myös toisen kirjoittajan mainitsema suurten harrastuskantamusten (kiekko, hiihto, golf yms) kanssa reissaaminen hankaloituu entisestään kun vaihdot ovat epävarmoja onnistumiseltaan ja aikaa vieviä.

Kaikkiaan ratikan syöttöliikennekuvio toimii varmasti tosi kivasti kesäisenä päivänä, kun liikenne soljuu ja kulkijalla ei ole kiire aamuraportille/tunnille/lapsia hakemaan. Valitettavasti kuitenkaan emme aina ole kiireettömiä kesäkulkijoita.


Linja 5 takaisin Vuores-tays

Profiilikuvan paikka

Vitosen käyttäjä
11. huhtikuuta 2022 kello 23.12.56

Kauppiin olisi kätevä päästä edelleen linja 5 sekä tays:n töihin ja pois.
Ratikka ei palvele Vuoreksen asukkaita ja ns. Poikittaista liikennettä tarvitaan.
Oisitte laittanut sen ratikan tuleman tänne, kun ei ole parkkipaikkoja ym. ;)


Vuores- Sääksjärvi

Profiilikuvan paikka

Nina
12. huhtikuuta 2022 kello 14.28.38

Olisi kiva jos pääsi bussilla vuoreksesta sääksjärvelle. Työmatka helpottuisi kummasti.


Sujuvaa ja vaivatonta

Profiilikuvan paikka

Leo
12. huhtikuuta 2022 kello 18.45.17

Ratikan myötä muuttui koko bussilinjasto. Osin huonompaan, osin parempaan. Poikittaislinjoja voisi olla enemmän, esimerkiksi Atala-Hervanta, mikä aiemmin olikin. Nyt, kun atalasta lähtiessä täytyy vaihtaa Linnainmaalla toiseen bussiin, aikatauluja ei ole tehty asiakasystävälliseksi vaihdon suhteen, eikä myöskään vaihtopysäkin suhteen.

Kaluston kunnossa ja siisteydessä on parannettavaa, erityisesti kaupungin omistaman liikennöitsijän autoissa. Penkit ovat hyvin usein epäsiistejä, lattia muutamassa autossa rikki ja roskaa siellä täällä. Koronan seurauksena tehty nanosiivous ei saa olla syynä autojen epäsiisteyteen, johon on palautetta antaessa vedottu.

Joidenkin linjojen aikataulu on tosi tiukka ja vuorot järjestäen myöhässä. Ei järin asiakasystävällistä, eikä myöskään kuljettajaystävällistä, kun vessassakin tarvitsisi keritä käymään aina välillä.

Matkakortinlukijat/maksulaitteet eivät toimi useinkaan mobiililippua leimatessa. Qr-koodi tuntuisi olevan liian pieni, tosin senhän saa suurennettuakin klikkaamalla sitä, mutta vaivattomampaa asiakkaalle olisi, kun laite lukisi herkemmin koodin. Säästää myös aikaa, kun matkansa saisi maksettua nopeammin ja mahdolliset perässä tulevat matkustajat eivät kärsimättöminä huokailisi bussin ovella.


Rauhallista ajoa, eikä äkkijarrutuksia, kiitos!

Profiilikuvan paikka

Rauhallista ajoa
12. huhtikuuta 2022 kello 20.45.27

Olen käyttänyt joukkoliikenteen busseja paljon. Ei ole kerta eikä toinenkaan kun olen kauhistellut kuskien ajotyyliä: voimakkaita kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Ymmärrän, että kuskeilla on varmasti kova paine pysyä aikataulussa, mutta voimakkaat kiihdytykset ja jarrutukset ovat turvallisuusriski ja luovat myös esteitä liikkumisrajoitteisille henkilöille.

Toivoisin, että kuskien koulutuksessa painotettaisiin rauhallisen ja ennakoivan ajotyylin tärkeyttä. Kyse on esteettömyydestä.

Profiilikuvan paikka

Peukutan!
14. huhtikuuta 2022 kello 16.23.13

Olen samaa mieltä. Ruuhkabussissa seisominen on todella epämiellyttävää, jos kuljettaja painaa napin lautaan pysäkiltä lähtiessä ja koko seisova matkustajajoukko heilahtaa taaksepäin. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun varpailleni on tallattu tällaisessa tilanteessa tai kun reppuselkäinen matkustaja on töytäissyt minua repullaan.


Millaista on houkutteleva joukkoliikenne?

Profiilikuvan paikka

Aston
12. huhtikuuta 2022 kello 21.06.34

Sellaista kuin Wienissä. Siellä kaikilla tavoilla pääsee muutaman minuutin välein kaikkialle.


Vuores Tays linja

Profiilikuvan paikka

P.T
12. huhtikuuta 2022 kello 21.54.54

Vuores-Keskussairaala linja (5 bussin linja) tulisi palauttaa. Nyt ratikan tultua 5 linja toimii syöttölinjana ratikalle. Vaihto pitää tehdä Hervannassa, jotta pääsee keskussairaalalle. Aiemmin 5 linja kulki suoraan sairaalalle. Moni on Vuoreksessa ottanut linja muutokseen kantaa. Vaihtoehtoisesti 5 linja voisi kiertää ratikan päätepysäkki kautta (Hervanta järvi), jolloin useimmiten pääsee suoraan ratikkaan istumaan. Ja vaihtopaikka olisi rauhallisempi. Toki ei vaikuta ajallisen muutokseen, tämä viimeinen ehdotus.


Opiskelijat

Profiilikuvan paikka

Tamperelainen
12. huhtikuuta 2022 kello 22.32.16

Minusta opiskelijaetuuden saaminen vain mobiililippuun on rasittavaa, kun applikaatio saattaa välillä bugata eikä sillä pysty maksamaan matkaansa. Myös se että pitää miettiä miten akku säilyy päivän aikana tarpeeksi, jotta pääsee takaisin kotiin päivän päätteeksi. Iso plussa yömaksun poistosta!


Linjat

Profiilikuvan paikka

Takahuhti
12. huhtikuuta 2022 kello 22.34.44

Muutin Takahuhdin alueelle, koska silloin Takahuhdin koulun pysäkki oli käytössä ja lähipysäkkini. Nykyään reittiopas kertoo joko vaihtamaan linnainmaan kautta bussia, jotta pääsen keskustaan tai sitten pyytää, että hyppäisin ratikkaan hakametsän pysäkillä jotta pääsen sammonkadulle. Iso plussa, että hakametsän pysäkillä on ratikan ja bussin pysäkit samassa, mutta tuota Takahuhdin pysäkin linjoja voisi miettiä!


Kun pyörällä ei pääse

Profiilikuvan paikka

Aktiivi
13. huhtikuuta 2022 kello 14.51.06

Kuljen pääosin pyörällä, mutta mikäli pukeutumisen vuoksi (vaikka teatteriin meno) tai lumisten pyöräteiden takia pyöräily ei ole kätevä vaihtoehto, kuljen bussilla.

Korkeintaan 15 min vuoroväli auttaisi matka-aikojen pysymistä kohtuullisina, koska usein linjaa joutuu vaihtamaan päästäkseen määränpäähän.


Joukkoliikenteen uudistus heikensi käytettävyyttä

Profiilikuvan paikka

Topi
14. huhtikuuta 2022 kello 9.57.59

Ratikka ajatuksena on varmasti hyvä, mutta omalla kohdalla julkisen liikenteen käyttö väheni, koska toimivat bussilinjat lopetettiin. Aiemmin pääsin moneen kohteeseen käyttämällä vain yhtä bussia. Nyt tarvitsisi vaihtaa pariin otteeseen kulkuvälinettä, mikä pidentää matkaa. Pysäkkien väli myös paikoin harveni - tämä ei haittaa itseä vielä, mutta vanhempaa väkeä asia on suuresti haitannut.

Joukkoliikenteen käyttöön vaikuttaa yleisellä tasolla toimivat reitit, kohtuullinen lipun hinta ja tiheä ajoväli. Mikäli joutuu odottamaan vaihtoa pitkään, niin oma auto muuttuu houkuttelevaksi.

Lähijunamahdollisuutta pitäisi vahvasti miettiä. On olemassa hyvä rataverkko, mikä varmaan suhteellisen pienin kustannuksin saataisiin myös lähijunakäyttöön. Ennemmin miettisin tätä mahdollisuutta kuin ratikkalinjojen lisäämistä. Pk-seudulla toimii hyvin.


Bussiliikenne ei palvele keskusta-alueen reunalla asuvia

Profiilikuvan paikka

@iju
14. huhtikuuta 2022 kello 11.14.27

Asun kahden kilometrin päässä keskustasta, Rauhaniemessä. Ainoalla bussilla kestää pidempään päästä keskustorille kuin kävelemällä, minkä lisäksi reitin monet jyrkät käännökset ja kuskien suosimat nopeat kiihdytykset tuottavat vahvaa pahaaoloa, joka jättää olon huonoksi vielä pitkäksi aikaa liikennevälineestä poistumisen jälkeen.

Kaikenlisäksi bussi kiertää koko rautatieaseman ja Hämeenkadun itäpäädyn, jolla paljon suosittuja käyntipaikkoja. Voisi ajatella että tämä on jotta bussi pääsisi käymään linja-autoasemalla ja koskikeskuksella, mutta pysäkit Sorinaukion nurkalla eivät ole jatkokävelyä huomioiden hyvin sijoitettu (miksei ratinan ja koskikeskuksen edessä)?


Entä 32 %

Profiilikuvan paikka

Kuntalainen
14. huhtikuuta 2022 kello 16.38.18

Johdannossa on lause "Seudun asukkaista 68 % asuu keskustoissa tai alueilla, joilla on sujuvat joukkoliikenneyhteydet."

Kolmasosa meistä asuu siis alueilla, joissa joukkoliikennettä ei ole, tai ainakaan se ei ole sujuvaa. Itse asun taajamassa 15 km päässä Tampereen keskustasta. Lähin bussinpysäkki on vain sadan metrin päässä. Siitä kulki linja-auto viimeksi vajaa 20 vuotta sitten. Seuraavaksi lakkasi liikennöinti runsaan kilometrin päässä olevalta pysäkiltä noin 10 vuotta sitten. Nyt lähin liikennöitävä pysäkki on 2,6 km kävelymatkan päässä. Siitä kulkee linja-auto ruuhka-aikoina tunnin välein, muulloin harvemmin. Suora yhteys Tampereelle oli vielä pari vuotta sitten, kuten on ollut yhtäjaksoisesti jo ainakin 1930-luvulta alkaen, vaan ei ole enää. Alueen asukasmäärä on kasvanut kaiken aikaa ja kasvaa edelleen, joten kyse ei ole taantuvasta alueesta muutoin kuin joukkoliikenteen ja yleisemminkin kunnallisinfran näkökulmasta.

15 km matka koostuu siis 2,5 km kävelystä ja kahdesta erillisestä linja-automatkasta, joten matka-aika on pitkälti toista tuntia - jopa 2 tuntia. Lippujen yhteishinta on kalliimpi kuiin tavallinen Matkahuollon myymä linja-autolippu Helsingistä Porvooseen ruuhka-aikana, ei siis mikään alennuslippu.

Näistä taustoista on vaikea nähdä joukkoliikenteen olevan lainkaan vaihtoehto muuten kuin kuntien ydinkeskustojen välillä. Pitäisikö sen olla?


Sujuvaa ja joustavaa

Profiilikuvan paikka

Paljon kulkeva
14. huhtikuuta 2022 kello 16.54.12

Riittävästi mahdollisuuksia kulkea JOKA PUOLELTA kaupunkia sujuvasti, ilman useita vaihtoja, ja pitkiä vaihtovälejä, odotteluja eri puolille kaupunkia. Linjoille riittävän väljät aikataulut nykyisten liian kireiden aikataulujen sijaan, että autot pysyisivät paremmin aikatauluissa. Samanlaiset matkan maksulaitteet kaikkiin julkisiin kulkuvälineisiin, ja oltava mahdollisuus maksaa myös käteisellä rahalla.