Siirry sisältöön

Millaiset uudet liikkumisen palvelut kiinnostavat sinua?

Puhekupla 13
Keskustelu | Tampereen kaupunki, Tampereen kaupunkiseudun kuntayhtymä
Keskustelu on päättynyt

Liikkumisen palveluiden ja tapojen valikoima on viime vuosina kasvanut. Etätyöt ja kuljetuspalvelut antavat mahdollisuuden olla itse tekemättä matkoja. Robottibussit ja itseajavat autot lisääntynevät tulevaisuudessa.

Miten sinä suhtaudut liikenteeseen liittyviin uusiin palveluihin ja tulevaisuuden näkymiin?

Perustiedot

Päättynyt: 14.4.2022

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Kulku suuriin ostoskeskuksiin julkisilla liikennevälineillä

Profiilikuvan paikka

Jore K.
28. maaliskuuta 2022 kello 16.26.57

Joskus on autottomankin perheen tarpeen käydä isoissa kauppakeskuksissa ostoksilla. Kauppakeskuksia ei kuitenkaan ole suunniteltu autottomille ihmisille. Esimerkiksi Turtolan Citymarketissa on bussi- ja ratikkapysäkit ovat kaukana ostoskeskuksen ovesta.

Voisiko bussipysäkin siirtää lähemmäksi kaupan ovea tai voisiko kaupan ovelta kulkea esim. pari kertaa tunnissa bussi, joka veisi lähimmälle ratikkapysäkille?


Kävelyreitit kuntoon

Profiilikuvan paikka

Kävelevä kadunmies
31. maaliskuuta 2022 kello 19.15.52

Kävely kiinnostaa myös talviaikaan. Auratkaa ja huoltakaa kävelyreitit, se on parasta liikkumisen palvelua.


Paikallisjunaverkko kuntoon

Profiilikuvan paikka

Vehmaisten eläkeläinen
1. huhtikuuta 2022 kello 10.24.14

Paikallisjunaverkkoa pitää kehittää pääkaupunkiseudun tyyliin. Olemassa oleva rataverkko ja sen osittainen laajentaminen sallisi hyvin Lempäälä (Akaa) - Nokia (Sastamala) - Ylöjärvi - Kangasala (Orivesi) liikenteen seisakkeineen. Tesoman seisake on hyvä avaus, mutta rataverkkoa kannattaa hyödyntää. Nyt uudisrakentaminen Tampereella keskittyy ratikan suunniteltujen linjojen varteen. Olemassa olevan rataverkon hyödyntäminen laajentaisi mahdollisuuksia myös uudisrakentamiseen muualle. Ratikkaverkon kulkemisessa junaraiteiden vieressä ei ole mitään järkeä. Miksi pitää tuhlata rahaa, kun voitaisiin hyödyntää olemassa olevia rakenteita.


Kutsulla toimivat robottiautot

Profiilikuvan paikka

Robottiautot kiinnostavat
1. huhtikuuta 2022 kello 16.31.01

Hervannassa on ollut robottiautokokeilu. Kun ne kehittyvät turvallisemmiksi, olisin valmis käyttämään robottiautoja takseina.


Ruokakauppakuljetukset haja-alueille

Profiilikuvan paikka

Maria
1. huhtikuuta 2022 kello 16.40.58

Kuntien haja-asutusalueilla asuvilla on oltava auto, jotta pääsee töihin ja asioille. Myös työelämästä jo jääneillä on oltava auto, että pääsee ruokakauppaan, harrastuksiin ja terveyspalveluihin.

Tällaisilla alueilla asuvien ikäihmisten autoilua voisi vähentää ruokakauppojen kuljetuspalvelut. Enää ei siis kylältä X tarvitsisi lähteä 10 talosta autolla ruokakauppaan vaan ruokakaupasta tuotaisiin tilatut tarvikkeet joko suoraan asiakkaan kotiin tai kylälle rakennettuun noutoautomaattiin, jossa olisi huoneenlämmössä säilyville tuotteille omat lokeronsa, jääkaappikylmyyttä vaativille omansa ja pakastelämpötilaa vaativille tavaroille oma kylmiönsä.

Näin tulisi paljon vähemmän autolla ajamista.


Se tulevaisuuden robottibussi....

Profiilikuvan paikka

Paljon kävelevä Lempäälästä
1. huhtikuuta 2022 kello 20.28.29

Liikenteeseen on tulossa miehittämätön kuljetusmuoto joskus tulevaisuudessa. Olisin valmis käyttämään sitä ilmanmuuta. Luonnollisesti tämä "bussilaji" vaatii kehitystä ja hyväkuntoiset, selkeät tiestöt, mutta rajoitetulla alueella tämä on hyvä idea. Kevään liikennekeskustelussa tuli myös vinkeä ehdotus Tampereen poikittaisliikenteeseen Pyynikillä : köysirata, joka kulkisi esim. poikki Pyynikinharjun eli ylös harjua vaikka Kesäteatterin tienoolta ja alas Näsijärven rantaan. Hauska ja hyödyllinenkin ja voisi olla yksi Tampereen matkailunkin vetonaula. Mutta siitä pitää tehdä toimiva, toisin kuin Turussa.... :)


Sähköautot

Profiilikuvan paikka

Jokke
7. huhtikuuta 2022 kello 11.02.39

Kaupungin pitäisi vahvasti panostaa sähköautojen lataus pisteisiin. Jos halutaan vaikuttaa liikenteen päästöihin. Esimerkiksi ratikan sijaan tampereelle olisi pitänyt hommata sähköbusseja mikä olisi ollut monta kertaluokkaa halvempaa ja säästyneillä rahoilla avustaa talo-yhtiöitä rakentamaan latauspisteitä sekä rakentaa yleiskäyttöisiä latauspisteitä, joilla kaupunki olisi voinut tehdä myös tuloa myymällä niistä sähköä.


Yhteisiä etätyötiloja keskuksiin ja aluekeskuksiin

Profiilikuvan paikka

Etätyöläinen
8. huhtikuuta 2022 kello 9.42.54

Iso osa auto- ja joukkoliikenteestä johtuu työmatkaliikenteestä. Toisaalta korona-aikana etätyön tekeminen on yleistynyt ja työnantajat ovat pienentäneet toimistotilojansa ja muuttaneet niitä hälyisiksi avokonttoreiksi. Toimistolle ei ole enää mukavaa palata mutta kotonakaan ei ole miellyttävää tehdä töitä, sillä tilaa ei ole pysyvälle työpisteelle ja työergonomiakin on huonoa.

Ratkaisuna tähän voisi olla yhteiset, rauhalliset etätyötilat, joita olisi helposti saavutettavilla alueilla. Niihin voisi päästä kävellen tai pyörällä, mikä vähentäisi liikenteen päästöjä. Samalla ihmisten fyysinen kunto pysyisi hyvänä. Myös henkinen kunto paranisi, kun työtä pääsee tekemään muualla kuin kotona.

Etätyötilat olisivat työnantajille maksullisia. Samassa tilassa voisi olla useiden yritysten tai kuntien työntekijöitä. Työntekijöillä olisi avainkortti tiloihin eli työtilat eivät olisi kaikille avoimia.


Sähkörollaattoreita

Profiilikuvan paikka

Vauhdin hurmaa
8. huhtikuuta 2022 kello 16.48.32

Meillä on sähköpyöriä ja sähköpotkulautoja, miksi ei siis olisi myös sähkörollaattoreita, joilla ikäihmiset pääsisivät liikkumaan nopeasti ja itsenäisesti lyhyitä matkoja?

Sähkörollaattorissa voisi olla potkukelkkamainen rakenne. Mummo tai vaari vain seisomaan telineelle ja ei kun menoksi!


Sähkötavarapyörä

Profiilikuvan paikka

Pyörällä päästään
11. huhtikuuta 2022 kello 12.02.39

Parkkinormeissa pitäisi huomioida sähköavusteisen tavarapyörän säilyttämisen ja lataamisen mahdollisuudet. Taloyhtiöitä voisi myös (auto)pysäköinnin määrän vähentämishelpotuksella kannustaa yhteiskäyttöisiin sähköavusteisiin tavarapyöriin.


Miten sinä suhtaudut liikenteeseen liittyviin uusiin palveluihin ja tulevaisuuden näkymiin?

Profiilikuvan paikka

Tepa
11. huhtikuuta 2022 kello 13.50.47

En usko, että robottibussit ja itseajavat autot ovat vielä lähitulevaisuudessa laajemmassa käytössä.


Lähijunaliikennettä kehitettävä

Profiilikuvan paikka

Tulevaisuuden junailija
12. huhtikuuta 2022 kello 23.46.39

Minusta kaikkein tärkein ja helpostilähestyttävin seuraava askel liikenteen kehittämisessä on lähijunaliikenteen parantaminen. Tällä hetkellä raideliikenne esim. Lempäälässä palvelee vain pientä osaa kuntalaisista, koska junaan ei pääse kuin keskustasta. Seisakkeita tulisi saada matkan varrelle, jotta kuntalaisilla olisi mahdollisuus käyttää ekologista raideliikennettä kun raiteetkin kerran jo on!
Erityisesti tämä tulisi huomioida paikoissa joissa bussiliikennettäkään ei kulje, kuten esim. Asemakylässä. Tällöin julkinen liikenne saataisiin ulottumaan useamman kuntalaisen käyttöön.
Luulen että muissakin kunnissa löytyy tällaisia bussiliikenteen "katvealueita" jonne junaseisake olisi kohtuullisen helposti toteutettavissa.

Työmatkat Tampereen ympäristökunnista toisiin ovat bussilla kulkien kohtuuttoman pitkiä ja hitaita. Lähijunaliikenteellä niihinkin voitaisiin saada vauhtia ja näin houkutella kuntalaisia vähentämään yksityisautoilua. Pienenisi samalla ruuhkat eikä tarvitsisi uusia moottoriteitä rakennella virkistysmetsiin.

Myös bussiliikenne ympäristökunnista toisiin moottoriteitä hyödyntäen, kulkematta Tampereen keskustan kautta, voisi olla selvittämisen arvoista. Voisiko bussit kulkea "kehää" Tampereen ympäri kunnasta toiseen, poiketen vain helposti saavutettavalle pysäkille kussakin kunnassa ja kunta järjestäisi jatkoyhteydet peremmälle? Pysäkeiden läheisyydessä voisi olla myös liitäntäpysäköinti ja polkupyöräparkit, jotta "kehäbussit" olisi mahdollisimman helposti saavutettavissa. Ainakin Niihamassa ja Sääksjärvellähän nämä olisivat jo valmiinakin.


Saasteettomat

Profiilikuvan paikka

Aktiivi
13. huhtikuuta 2022 kello 14.57.41

Kulkemisen ympäristövaikutuksia pienentävät: tarvitsemme päästötöntä liikkumista, autoilun haittoja pienemmäksi: melu, pöly, kolarit, asfalttikentät ja teiden vaatimat pinta-alat, ihmisten liikkumattomuus...