Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
idea
@supervaikuttaja
25. elokuuta 2022 kello 15.17.25
vois ottaa vammaiset ja ikäihmiset huomioon myös ne jolla on pyörätuoli
Liikenneympyrä
Nimimerkki
26. elokuuta 2022 kello 11.54.40
Saisiko tuota Rusthollarinkadun liikenneympyrän geometriaa muokattua paremmaksi? Siten että nuo sivuavat pyörä- ja kävelytiet kulkisivat enemmän ympyränmuotoisesti. Tuo geometria on aika huono ja näyttäisi että ainakin jonkinverran olisi tilaa muokata tuosta parempaa. Autoilla on taas aika loivat kaaret, mikä ei mitenkään hillitse ajonopeuksia vaan enemmänkin kannustaa ajamaan nopeasti jolloin ei huomioida pyöräilijöitä tai kävelijöitä.
MIkaelS
2. syyskuuta 2022 kello 17.46.59
Luonnos on mennyt mukavalla tavalla eteenpäin sitten edellisen vaiheen, kiitos siitä! Nyt on valittu selkeästi moderni linja, jossa vähäliikenteisillä tonttikaduilla kaikki ajoneuvoliikenne tapahtuu ajoradalla, myös pyöräily. Tätä kannattaa kokeilla.
Luonnos kaipaa kuitenkin vielä pientä hienosäätöä. Rusthollarinkadun ja Finnoonkartanonkadun kiertoliittymää tulisi vielä selkeyttää. Mikäli on tarkoitus, että Finnoonkartanonkadulla pyöräillään ajoradalla (piirustusmerkinnöissä on sekä jk+pp-tie että jk, mutta itse kartassa vain jk), kiertoliittymä ei kyllin selkeästi ohjaa pyöräilyä ajoradalle. Hienosäädössä mallia voinee ottaa esimerkiksi Pyöräliikenne.fi -ohjeen kuvasta numero 152. Muutenkin kiertoliittymän geometriaa olisi hyvä saada ympyränmuotoiseksi myös pyöräilijöille.
Rysthollarinkadun ja Malleniuksenkadun risteyksessä olisi hyvä saada myös Rusthollarinkadulta Malleniuksenkadulle kääntyville samanlainen lyhyt yksisuuntainen pyörätie kuin Malleniuksenkadulta oikealle poistuville. Tässä mallia voinee ottaa Pyöräliikenne.fi -ohjeen kuvasta 146.
Olisiko Luoteisrinteen pohjoispään yhdistetyksi luonnosteltuun jalankulku- ja pyörätiehen mahdollista mahduttaa erottelu samaan tapaan kuin Matroonanpolulla? Se selkiyttäisi pyöräliikenteen liittymistä etelämpänä Malleniuksenkadun risteyksessä varsinaisen kadun eli Luoteistrinteen ajoradalle.
Kevyt liikenne huomioitava ja autojen nopeusrajoitus oltava 30 km/t.
Juha Ervola
3. syyskuuta 2022 kello 3.24.20
Toivon että kevyen liikenteen väylä pidetään leveänä ja että siinä on tilaa polkupyöräilijöille, kuin jalan hitaasti liikkuvillekkin. Penkit on hyvä sijoittaa sinne missä on puistoja, kauppoja, vanhainkoteja tai bussipysäkkejä. Nopeusrajoitus alhaiseksi, 30 km/tunnissa on hyvä, koulujen lähellä 10 km/t. Opasmerkkejä riittävästi jalan ja polkupyörällä liikkuville. Polkupyörätelineitä bussipysäkkien viereen.
Vastauksia palautteisiin: MIkaelS
@Marko_Pesonen_Espoo
23. syyskuuta 2022 kello 14.57.51
Kiitos palautteesta!
Pyöräily tapahtuu tosiaan tonttikatujen osalta ajoradoilla. Poikkeuksena on alueen kokoojakatu Rusthollarinkatu, jossa on liian paljon liikennettä (mm. raskasta liikennettä), jotta sitä voisi sallia. Rusthollarinkadulla ei ole myöskään tilaa erillisille pyöräkaistoille, joten suunnitelmissa on esitetty 4,50 m leveä eroteltu jk/pp-tie kadun eteläpuolelle.
Finnoonkartanonkadun katusuunnitelman merkintöjen selityksiin oli virheellisesti jäänyt jk:n lisäksi jk+pp-tie, poistetaan se. Finnoonkartanonkadulla pyöräillään ajoradalla. Kiertoliittymän viereisen pp-tien geometriaa ei valitettavasti pysty muokkaamaan, koska katualueella ei ole riittävästi tilaa. Koko Rusthollinrinteen alueelle mahdutetaan Bonavan kerrostalorakennukset pihoineen, iso 14-hehtaarin puisto, Kemiran toimitilarakennus sekä kadut ja raitit, joten ylimääräistä tilaa ei ollut käytössä. Jos tulevaisuudessa kadun itäpuolen kaavoitus etenee, voidaan ottaa asiaa huomioon suunnittelussa. Suojatiet suunnitellaan lähtökohtaisesti Espoon kaupungin tyyppipiirustusten perusteella, mutta näitä uusia ohjeita varmaankin tullaan huomioimaan, kun tyyppipiirustuksia tulevaisuudessa päivitetään. Ongelmana on, että jos tehdään R= 5 m kaari pyörätien päätyyn, jalkakäytävä johtaa osittain pyörätielle tai sitten suojatietä pitäisi leventää. Siirtymistä pyörätieltä ajoradalle voidaan korostaa materiaalierolla, kuten Malleniuksenkadun ja Rusthollarinkadun liittymään on esitetty.
Rusthollarinkadun ja Malleniuksenkadun risteykseen ei valitettavasti mahdu tyyppikuvan mukainen ajoradalle johtava pyörätie-yhteys. Tuo ratkaisu vaatii jonkin verran enemmän tilaa, kun sinne pitää saada tilaa jalkakäytävälle sekä riittävästi odotustilaa suojatien eteen jalankulkijoille. Malleniuksenkadun ja Rusthollarinkadun liittymän lounaiskulmaukseen on suunniteltu jalkakäytävän kohdalle lyhyt kiveysalue pyöräliikenteen ohjaamiseksi jk/pp-tieltä Malleniuksenkadun ajoradalle.
Luoteisrinteen jatkeena olevan yhdistetyn jk/pp-tien leveys on 3,0 m. Sitä ei voi leventää, koska katualueen leveys on 6,0 m ja raitin länsipuolella on olemassa oleva jyrkähkö luiska-alue. Katualueen kapeus johtui toimitilarakennuksen tilavaatimuksesta. Minimissään 4,0 m leveät jk/pp-tiet voidaan erotella.
Terveisin suunnitteluryhmän puolesta, Marko Pesonen / Espoon kaupunki
Vastauksia palautteisiin
@Marko_Pesonen_Espoo
23. syyskuuta 2022 kello 15.04.36
Kiitos palautteistanne!
Esteettömyysvaatimukset ovat huomioitu suunnittelussa.
Liikenneympyrän geometria: Kiertoliittymän viereisen pp-tien geometriaa ei valitettavasti pysty muokkaamaan ympyrän muotoiseksi, koska katualueella ei ole riittävästi tilaa. Kiertoliittymän muoto on sellainen, että siitä pystyy ajamaan 14,5 m pitkä telibussi Finnoonkartanonkadun (ent. Hyljekuja) bussivarikoille ja takaisin. Voimme lisätä kiertoliittymään yliajettavat kivetyt ajoradan kavennukset suojateiden eteen hillitsemään ajonopeuksia.
Rusthollarinkadun jk/pp-tien kokonaisleveys on 4,50 m, joten siinä on riittävästi tilaa sekä pyöräilylle (2,50 m), että jalankululle (2,00 m). Muut kadut ovat tonttikatuja, joilla pyöräily tapahtuu ajoradoilla ja katujen reunoilla on 3,0 – 3,5 m leveät jalkakäytävät. Tonttikatujen nopeusrajoitus tule olemaan 30 km/h. Suunnittelualueelle ei ole tulossa bussipysäkkejä, Rusthollarinkadun vanhat bussipysäkit poistuvat käytöstä. Uudet bussipysäkit sijoittuvat viereiselle Finnoonsilta-pääkadulle.
Terveisin suunnitteluryhmän puolesta, Marko Pesonen / Espoon kaupunki