Siirry sisältöön

Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Puhekupla 42
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.

Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Päivitys 29.8.2022:
HUOM! Moni ihmettelee, miksi hankkeen piirustukset ovat ylösalaisin?

Rantaradanbaanaa suunnitellaan rinnakkain Väyläviraston vetämän Espoon kaupunkirata -hankkeen kanssa. Ratahankkeissa suunnitelmat laaditaan niin, että ratakilometrit kasvavat Helsingistä poispäin. Ratakilometrit vastaavat katusuunnittelun paalunumerointia. Tästä johtuen Helsinki on näissä suunnitelmissa aina piirustuksen vasemman laidan ja Turku oikean laidan suunnassa. Kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan tiiviin yhteensovituksen vuoksi paalunumerointi, ratakilometrit ja karttaesitykset ovat samaan suuntaan. Rantaradanbaanan suunnitelmakuvien kääntäminen ei ollut hankkeessa järkevää sen suuren työmäärän takia. Pahoittelemme tästä valinnasta aiheutuvaa haittaa.

Päivitys 29.8.2022: Liitetiedostoihin on lisätty karttakuva kokonaisuudesta. Kartalle on merkitty tämän hankkeen yleissuunnitelmaan liittyvät rantaradanbaanan osuudet. Kauniaisten kaupungin osuudet löydät Kauniaisten hankesivuilta: http://www.otakantaa.fi/fi/hankkeet/772/. Keran osuudet suunnitellaan alueen muun suunnittelun yhteydessä.

Ilmianna

24. elokuuta 2022 kello 9.16.59. Kommentti poistettu.


24. elokuuta 2022 kello 9.20.49. Kommentti poistettu.


Yleissuunnitelma yleiskuva?

Profiilikuvan paikka

Jakomies
26. elokuuta 2022 kello 9.38.38

Onko jossain esillä varsinainen yleissuunnitelma? Esim Espoon karttapalvelussa. Näkisi kerralla missä baana kulkee alusta loppuun. Nyt on vain reilu kymmenen melko teknistä pdf kuvaa reitistä.

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
29. elokuuta 2022 kello 13.49.07

Hei,

Lisäsimme liitetiedostoihin yleiskuvan hankkeen suunnitteluosuuksista.
Lisäsimme kuvaukseen myös selityksen ylösalaisin oleviin karttakuviin. Tässä se vielä vastauksena kommenttiin:

Rantaradanbaanaa suunnitellaan yhteistyössä Väyläviraston vetämän Espoon kaupunkirata -hankkeen kanssa. Ratahankkeissa suunnitelmat laaditaan niin, että ratakilometrit kasvavat Helsingistä poispäin. Ratakilometrit vastaavat katusuunnittelun paalunumerointia. Tästä johtuen Helsinki on näissä suunnitelmissa aina piirustuksen vasemman laidan ja Turku oikean laidan suunnassa. Kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan tiiviin yhteensovituksen vuoksi paalunumerointi, ratakilometrit ja karttaesitykset ovat samaan suuntaan. Rantaradanbaanan suunnitelmakuvien kääntäminen ei ollut hankkeessa järkevää sen suuren työmäärän takia. Pahoittelemme tästä valinnasta aiheutuvaa haittaa.

Ystävällisin terveisin viestinnästä,
Niko Riepponen
Espoon kaupunki

Näytä lisää vastauksia

Miksi saarekkeita pyöräteillä?

Profiilikuvan paikka

Pyäräiliä
26. elokuuta 2022 kello 10.11.10

Miksi tässäkin suunnitelmassa on alikulun vieressä saareke? Nämä on todettu jo monesti vaarallisiksi, varsinkin jyrkän mäen alla paikassa, jossa on huono näkyvyys. Tapiolassa saarekkeet jouduttiin poistamaan jälkikäteen. Olennaisinta tällaisessa paikassa olisi jättää paljon tilaa väistää muuta liikennettä. Viittaan piirustukseen 7624_010_Eskan_baana_8430-8600.pdf ja alikulkuun Pappilantien risteyksen vieressä.

Profiilikuvan paikka

Vesa
26. elokuuta 2022 kello 12.23.37

Pyäräiliä kirjoitti:

Tekee kyllä todella ahtaan tuosta paikasta, ja alikulusta tulevat eivät varmasti kierrä tuota saareketta, vaan oikaisevat, jotta välttävät 90 asteen käännöksen. Lumen peittäessä saarekkeen se muuttuu todelliseksi ansaksi. Saareke haittaa myös talvikunnossapitoa. Tämä pitäisi ehdottomasti poistaa suunnitelmasta.

No joo, onhan se noin. Kun tarkemmin katson, niin minulle jää vähän kysymysmerkiksi onko tuo suunnitelma oikeasti koroke. Selitteen mukaanhan se on kiveys. Ja sehän saattaisi toimiakin.

Jalankulkijat tulevat tuossa oikomaan aika huoletta - ellei siihen seinää tai kaidetta rakenneta (toivottavasti kuitenkaan ei).

Näytä lisää vastauksia

Hiidentien pyöräkatuosuus

Profiilikuvan paikka

Vesa
26. elokuuta 2022 kello 12.38.57

Vähän valitettavaa, että tämän suunnitelman yksi "mielenkiintoisimmista" paikoista on Hiidentien pyöräkatuosuus (2250-2475) ja sen tarkempi tulkinta vaatisi Kauniaisten suunnitelmien näkemisen samalla kertaa. Tässä ei näe miten se jatkuu länteen päin ja integroituu jatkoon.

Hiidentien pyöräkatuosuus on rakenteellisesti hyvin samanlainen kuin paikasta vähän etelään oleva Hiidenportti (juuri kartan ulkopuolella, lähtee Hiidenkujalta). Hiidenportissa autoilijoita ei "auteta ymmärtämään" pyöräilijöitä ajoradalla ja sen myötä sillä osuudella on pyörällä koettu kohtuullisen vauhdikkaita fillareiden ohituksia ja uhkaavasti perässä ajavia jakeluautoja (siksi aika moni tuntuu ajavan fillaria jalkakäytävällä). Harmi sinänsä, että näistä suunnitelmista ei näe, mitä liikennemerkkejä ympäristöön on suunniteltu, koska niiden ohjaava vaikutus tämmöisissä paikoissa on suuri.

Lisäksi: toivottavasti Kauniaisten suunnitelmiin kuuluu kärkikolmion poisto baanan suuntaiselta liikenteeltä kaupunkien rajalla...

Profiilikuvan paikka

Vesa
30. elokuuta 2022 kello 14.00.54

@NikoRiepponenEspoo kirjoitti:

Hei,
Kauniaisten osuudet löytyvät nyt netistä https://www.otakantaa.fi/fi/hankkeet/772/

Terveisin viestinnästä,
Niko Riepponen
Espoon kaupunki

Joo, kiitos, Kauniaisten suunnitelmista löytyi paljon enemmän huomautettavaa kuin näistä Espoon suunnitelmista.

Suosittelen muillekin niihin tutustumista.

Näytä lisää vastauksia

Opaskartta on ylösalaisin

Profiilikuvan paikka

Martin
26. elokuuta 2022 kello 16.36.11

Vähän vaikea hahmottaa kun opaskartta on ylösalaisin.


Kaikki muutkin kartat ovat ylösalaisin

Profiilikuvan paikka

Martin
26. elokuuta 2022 kello 16.40.35

Vaikeudet jatkuvat.


Yleissuunnitelmien koordinaattijärjestelmä on virheellinen

Profiilikuvan paikka

@posiki
27. elokuuta 2022 kello 14.42.50

Yleissuunnitelmien PDF-tiedostot eivät ole nimiössä mainitussa koordinaattijärjestelmässä (ETRS-GK25), eivät myöskään N2000 korkeusjärjestelmässä.

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
29. elokuuta 2022 kello 11.02.44

Hei,

Hankkeen vastuuhenkilö tarkasti tämän. Suunnitelmakuvissa on käytetty Espoon käytännön mukaista ETRS-GK25-koordinaatistoa ja N2000-korkeusjärjestelmää.

Terveisin viestinnästä,
Niko Riepponen
Espoon kaupunki


Lansantunneli

Profiilikuvan paikka

TuomoS
27. elokuuta 2022 kello 16.50.38

Lansantunneli on suunniteltu fiksusti vinoksi, jolloin baana ei tee 90 asteen mutkia vaan paljon loivemmat. Piirustuksessa lukee kuitenkin, että linjaus "tarkennetaan suunnittelun edetessä". Toivottavasti tarkentaminen ei tarkoita, että tunneli käännetään kohtisuoraksi, jolloin baanalle tulisi tosi jyrkät mutkat vauhdikkaaseen alamäkeen.


Kuloaukea

Profiilikuvan paikka

TuomoS
27. elokuuta 2022 kello 16.59.52

Tuomarilan aseman kohdalla Kuloaukean kiertävällä väylällä ja alikulussa on varmasti vahingossa lipsahtanut pyörätie kapeammaksi kuin jalkakäytävä. Tarkoitus on varmasti, että pyörätie on 3-metrinen ja jalkakäytävä 2-metrinen. Nyt piirustuksessa lukee toisin päin.


Leppäviidan alikulku silta pitää säilyttää!

Profiilikuvan paikka

Paikallinen
28. elokuuta 2022 kello 9.50.49

Puuportin ja leppäviidan kulmassa oleva puinen silta alikulku on koko leppävaaran kaunein kohta. Miten kehtaatte edes suunitella sen purkamista. Teette peruuttamatonta hallaa alueelle. Hävetkää joka päivä elämänne loppuun asti.

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
15. syyskuuta 2022 kello 10.53.06

Hei,

Tässä hankkeessa ei voida vaikuttaa Leppäviidan alikulkuväylän (virallisesti Kilonpuron ratasilta) kohtaloon, koska alikulkuväylä on tämän hankkeen suunnittelualueen ulkopuolella. Kilonpuron ratasilta uusitaan vuonna 2015 lainvoiman saaneessa Espoon kaupunkirata -hankkeessa.

Espoon kaupunkiradan ratasuunnitelmassa Kilonpuron ratasillan ulkoraitti poistuu ja Säterinpuistontien alikulku palvelee jatkossa yhteystarpeita radan etelä- ja pohjoispuolen välillä. Ratkaisussa noudatetaan vuonna 1999 lainvoiman saanutta asemakaavaa. Puro jatkaa edelleen radan ali ja siis vain kävely- ja pyöräilyreitti poistuu. Kaupunkiradan rakentamisesta vastaa Väylävirasto. Yhteystiedot löydätte Espoon kaupunkiradan hankesivuilta.

Välitämme toki nämä suunnittelualueen ulkopuolelle kohdentuvat palautteet eteenpäin oikeille tahoille.

Ystävällisin terveisin viestinnästä,
Niko Riepponen
Espoon kaupunki


Turvallisuus lapsille

Profiilikuvan paikka

Maria
29. elokuuta 2022 kello 9.19.28

Koska baana kulkee rautatien läheisyydessä toivottavasti on mietitty hyvin turvallisuus ainakin pienten kulkijoiden osalta. Baana tulee tärkeäksi reitiksi monelle koulussa käyvälle!


Huono esitystapa yleisölle

Profiilikuvan paikka

Leppäviita 9
29. elokuuta 2022 kello 13.32.32

Ensin pitäisi esittää yleisölle selvä yleissuunnitelma (kartta + verbaalinen osa eri kohdista)
Se kiinnostaisi monia.
Nyt on vain detaljikuvat , nekin huonosti esitettynä.
Jonkun pitäisi miettiä myös esitystapaa.
Onhan teillä riittävästi byrokraatteja

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
29. elokuuta 2022 kello 13.53.19

Hei,

Kiitoksia palautteesta. Olemme nyt reagoineet palautteeseen ja lisänneet liitetiedostoihin yleiskuvan suunnitteluosuuksista.
Detaljikuvia ei enää saada tähän hätään paremmaksi, mutta ehkä hahmottamista helpottaa tämä selitys kuvien taustalta:

Rantaradanbaanaa suunnitellaan yhteistyössä Väyläviraston vetämän Espoon kaupunkirata -hankkeen kanssa. Ratahankkeissa suunnitelmat laaditaan niin, että ratakilometrit kasvavat Helsingistä poispäin. Ratakilometrit vastaavat katusuunnittelun paalunumerointia. Tästä johtuen Helsinki on näissä suunnitelmissa aina piirustuksen vasemman laidan ja Turku oikean laidan suunnassa. Kaupunkiradan ja Rantaradanbaanan tiiviin yhteensovituksen vuoksi paalunumerointi, ratakilometrit ja karttaesitykset ovat samaan suuntaan. Rantaradanbaanan suunnitelmakuvien kääntäminen ei ollut hankkeessa järkevää sen suuren työmäärän takia. Pahoittelemme tästä valinnasta aiheutuvaa haittaa.

Ystävällisin terveisin viestinnästä,
Niko Riepponen
Espoon kaupunki


Ratavallin alue Tuomarilassa, säilyykö Vanha Ratavalli ja Ratavallin polku ennallaan

Profiilikuvan paikka

T.Tavast
30. elokuuta 2022 kello 10.36.25

1. Kysymys Rantaradan baanan Tuomarilan aseman lähellä sijaitsevan Ratavallinpolun tilanteesta olisin kysynyt, että tuleeko tuo reitti vielä säilymään? Toivottavasti alkuperäistä luonto-osuutta vielä säästetään tuon polun ja Vanhan Ratavallin ympäristössä?

2. Toinen asia lähinnä kommenttina. Rantaradan baana on kehittämishankkeena hieno, mutta varmasti kallis suorittaa (kun tähän yhdistetään vielä koko Rantaradan väylähanke). Tuntuu siltä, että investointitarvetta olisi jopa Espoolla ja Kauniaisilla muissakin yhteiskunnal.toiminnoissa. Espoon asenne myöskin jäljellä olevia luontoalueitaan kohtaan, esim. Keskuspuiston osalta on valitettava, vanhoja perinnemaisemia jyrätään asuntojen ja teiden tieltä esim. Suurpellolla (Gerkin kartanon läheiset pellot) ja viihtyvyys on monissa osaa Espoota kärsinyt paljon!

Mukavaa syksyn jatkoa!

Profiilikuvan paikka

pejotu
18. syyskuuta 2022 kello 23.46.11

Baanahan on lähes käsittämättömän halpa, kesän MAL seurantaraportissa Espoon 10km päivitetty hinta 12,6 miljoonaa - miljoonalla siis vajaat 800 metriä baanaa, tai pinta-alayksikkönä n. 6m leveä jalankulun(2m)&pyöräilyn(4m) baana kustantaa 210€/m².
Vertailun vuoksi esim. Keilaniemen tunnelia Espoo rakensi miljoonalla 4 (*neljä*) metriä, ja tuikitavallisten asuinkatujen neliöhinta Espoossa on keskimäärin 390€/m².


Forsellesintien ja Hiidentien pyöräkatu

Profiilikuvan paikka

Ville
1. syyskuuta 2022 kello 13.32.30

Kyseisellä katuosuudella on ajoittain yllättävänkin paljon läpikulkua ja kovia ajonopeuksia. Liikennettä tulee mm Kauniaisten rautatieaseman ja sansinpellon Päiväkodin suuntaan/suunnasta.

Ajonopeuksien hillintä olisi huomioitava kadun detaljeissa. Myös läpikulku olisi syytä kieltää pyöräkadulla. Kyseistä reittiä käyttää mm. Sansinpellon Päiväkodin huoltologistiikka - päivittäin siitä kulkee esim elintarvikkeita kuljettava rekka.


Lansantien tunnelin sijainti

Profiilikuvan paikka

Tinja
3. syyskuuta 2022 kello 0.35.47

Lansantien tunnelin sijainti on vähän kummallinen, miksi se ei ole Lansantien mutkan kohdalla. Tuolla paikalla se ei palvele hyvin lyhyenä reittinä esim Kilon koululle radan toiselta puolelta suuntaavia lapsia. Parempi paikka olisi Lansantien suorana ”jatkeena” suoraan radan ali. Nyt suunniteltu kohta tekee turhan lisämutkan.


Opasteita, aitoja.

Profiilikuvan paikka

Juha Ervola
3. syyskuuta 2022 kello 3.35.39

Toivon että Baanareitti on turvallinen käyttää ja että juna-radan puolella on aita joka estää radalla horjahtamisen riittävän etäällä junan äärimmäisistä ulokkeista. Opasviittoja toivon runsaasti osoittamaan kaupunginosien keskustoihin, juna-asemille, bussiasemille, kahviloihin, työpaikka-alueille etäisyyden ja suunnan. Jalankulkijoiden ja Polkupyöräilijöiden käyttämä Baana on erotettava toisistaan keskelle asfalttiin maalattavalla kirkkaanvärisellä, esim. keltaisella yhtenäisellä viivalla, tärinäraita keskellä olisi myös hyvä niin huonosti keskittyvä pyöräilijä ei ajaudu jalankulkijoiden kaistalle. Liityntäristeykset risteäviltä kevyen liikenteen väyliltä on oltava pyöreät eivätkä äkkijyrkät liittyä Baanaan tai Baanalta pois. Nopeusrajoitus polkupyöräkaistalle 30 km/t.

Profiilikuvan paikka

Realisti
6. syyskuuta 2022 kello 2.10.55

Kun nopeusrajoituksia vaaditaan, niin miten tehdään se, että nopeusmittarittomalla polkupyörällä pyöräilevä pystyy tietämään oman nopeutensa? Tämä vaatisi nopeusnäyttöjä baanalle muutamien satojen metrien välein, joka tuskin on hirveän kustannustehokasta saavutettuihin hyötyihin nähden.


Ratavallintien kohta

Profiilikuvan paikka

Ville Keränen
6. syyskuuta 2022 kello 14.39.13

Piirustuksessa PLV7680-8430 uutta kävelytietä on esitetty korttelin 40348 oikealle puolelle. Vastustan tuota monesta eri syystä:
- Tuossa on alueen ainoa viherkaista, suuria puita ja luonnonmukainen puro.
- Puut antavat suojaa melulta ja liikenteeltä.
- Kohdassa on jo hyvät kävelytiereitit ja niitä voi kyllä parantaa. Nykyinen kävelyreitti joka on ratavallinpolkua ylös ja yhtyy Ratavallintiehen on varmasti riittävä.
- Eli paljon parempi, kun nyt kuvassa esitetty "Yhteys baanalta Vanhalle ratavallille ja edelleen Kirkkojärventielle" jatketaan vaan ylös mäkeä eli kuvassa lounaaseen.
- Se, että tontin 40348/1 yhteys luontoon katkaistaan ei ole yksinkertaisesti reilua eikä tarkoituksenmukaista. Nyt suunniteltu kävelykatu tulisi parin metrin päähän talosta. Alue on kaavoitettu puistoksi eikä siitä jää mitään jäljelle jos kävelyreitti toteutetaan.

Profiilikuvan paikka

Ville Keränen
6. syyskuuta 2022 kello 16.21.56

Anteeksi, taisin tulkitakin piirustusta väärin. Vihreä reitti on liito-oraville. Se on siis hyvä, luonto säilyy.


Kauklahti-Espoon keskus

Profiilikuvan paikka

AR
11. syyskuuta 2022 kello 16.24.57

Kauklahden ja Mikkelän väli: mahtavaa että tulevaisuudessa saadaan Kauklahdesta nykyistä huomattavasti helpommin kuljettava reitti Espoon keskukseen. Jokilaakso pellolla on tasaista, joten kulku on kevyttä. Olisi kuitenkin hyvä, jos reitin varteen tulisi myös puita tms. kasvillisuutta (sopivan etäisyyden päähän), jotta reitti olisi hieman suojaisempi tuulelta ja kesäisin kovalta auringonpaisteelta.


Hiidenpolunsilta, Kehä II ylittävä osuus.

Profiilikuvan paikka

Micke
11. syyskuuta 2022 kello 19.44.54

Toivottavasti tuo nykyinen jyrkkä mäki poistetaan ohjaamalla reitti kulkemaan alempana rinteessä. Nykyinen jyrkkä mäki on todella vaarallinen ja turha, koska rinteessä on tilaa ohjata reitti kulkemaan suorempaa ja tasaisempaa reittiä.


Älkää tuhotko leppäviidan alikulkusiltaa

Profiilikuvan paikka

Leppäviidasta
12. syyskuuta 2022 kello 9.55.13

Leppäviidan alikulkusillan tuhoaminen on anteeksiantamatonta eikä paikallisia ole kuultu tässä yhtään.
Pelkurimaista poistaa palautelappu alikulusta koska tiedätte että pilaatte alueemme.

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
15. syyskuuta 2022 kello 10.54.04

Hei,

Tässä hankkeessa ei voida vaikuttaa Leppäviidan alikulkuväylän (virallisesti Kilonpuron ratasilta) kohtaloon, koska alikulkuväylä on tämän hankkeen suunnittelualueen ulkopuolella. Kilonpuron ratasilta uusitaan vuonna 2015 lainvoiman saaneessa Espoon kaupunkirata -hankkeessa.

Espoon kaupunkiradan ratasuunnitelmassa Kilonpuron ratasillan ulkoraitti poistuu ja Säterinpuistontien alikulku palvelee jatkossa yhteystarpeita radan etelä- ja pohjoispuolen välillä. Ratkaisussa noudatetaan vuonna 1999 lainvoiman saanutta asemakaavaa. Puro jatkaa edelleen radan ali ja siis vain kävely- ja pyöräilyreitti poistuu. Kaupunkiradan rakentamisesta vastaa Väylävirasto. Yhteystiedot löydätte Espoon kaupunkiradan hankesivuilta.

Välitämme toki nämä suunnittelualueen ulkopuolelle kohdentuvat palautteet eteenpäin oikeille tahoille.

Ystävällisin terveisin viestinnästä,
Niko Riepponen
Espoon kaupunki


Säilyttäkää alikulkusilta ennallaan

Profiilikuvan paikka

Rummunlyöjänkadulta
12. syyskuuta 2022 kello 9.59.55

Alikulku on alueen hienoin kohde josta paikalliset pitävät. Älkää purkako sitä kuten suuruudenhullut suunnitelmanne osoittaa. Tulkaa kysymään täällä asuvilta mitä mieltä me ollaan teidän tuho-operaatiosta. Menkää pilamaan joku muu alue.

Käyttäjän profiilikuva - NikoRiepponenEspoo

@NikoRiepponenEspoo
15. syyskuuta 2022 kello 10.53.41

Hei,

Tässä hankkeessa ei voida vaikuttaa Leppäviidan alikulkuväylän (virallisesti Kilonpuron ratasilta) kohtaloon, koska alikulkuväylä on tämän hankkeen suunnittelualueen ulkopuolella. Kilonpuron ratasilta uusitaan vuonna 2015 lainvoiman saaneessa Espoon kaupunkirata -hankkeessa.

Espoon kaupunkiradan ratasuunnitelmassa Kilonpuron ratasillan ulkoraitti poistuu ja Säterinpuistontien alikulku palvelee jatkossa yhteystarpeita radan etelä- ja pohjoispuolen välillä. Ratkaisussa noudatetaan vuonna 1999 lainvoiman saanutta asemakaavaa. Puro jatkaa edelleen radan ali ja siis vain kävely- ja pyöräilyreitti poistuu. Kaupunkiradan rakentamisesta vastaa Väylävirasto. Yhteystiedot löydätte Espoon kaupunkiradan hankesivuilta.

Välitämme toki nämä suunnittelualueen ulkopuolelle kohdentuvat palautteet eteenpäin oikeille tahoille.

Ystävällisin terveisin viestinnästä,
Niko Riepponen
Espoon kaupunki


Koivuhovinportti

Profiilikuvan paikka

Kaleton
12. syyskuuta 2022 kello 23.23.17

Liittyeen tiedostoon 7624_007_Eskan_baana_4608-5148.pdf
Hei, voiko tässä yhteydessä kommentoida myös noita baanan varteen suunniteltuja alikulkuja? Kiinnostaisi tietää milloin ja millä perustein päätökset tehdään näistä alikulun varauksien toteuttamisesta? Tuo koivuhovinportin alikulku antaisi radan pohjoispuolella asuville Espoolaisille sekä Kauniaislaisille pääsyn radan eteläpuolella olevaan lähikauppa Alepaan, sekä lapsille turvallisen reitin Ymmerstan alueen päivikoteihin ja kouluihin. Näin myös koirapuisto sekä Targa areena olisivat helposti saavutettavissa. Toivon todella että tuo tunneli rakennetaan!

Profiilikuvan paikka

Kaleton
13. syyskuuta 2022 kello 9.50.38

Lisäyksenä vielä, että ilman tunnelia baanasta on vähemmän iloa Ymmerstan asukkaille. Koska muuten pitäisi ajaa soratietä joko Thurmannin puiston tunnelille asti, tai toiseen suuntaan mennessä koukata Koivuhovin aseman kautta ylämäkeen.


Junien melu

Profiilikuvan paikka

HerkkäKorva
13. syyskuuta 2022 kello 20.12.56

Baanan suunnittelu rantaradan yhteyteen on hieno hanke. Toivoisin kuitenkin, että kohdissa missä reitti kulkee aivan junaradan vieressä mietittäisiin junien aiheuttaman melun vaikutusta reitin käyttäjiin. Junan kulkiessa lähes 100km/h ihan vierestä saa se korvat lukkoon ja tinnittämään. Näin käy itselleni monesti pyöräillessä esimerkiksi radan viereisellä reitillä Pitäjänmäki-Valimo välillä.


Kannusillan alikulun risteysympäristö

Profiilikuvan paikka

pejotu
18. syyskuuta 2022 kello 20.02.27

Nykyisen alikulun ympäristöön on esitetty hyviä muutoksia, mutta risteysalueella, jossa yksisuuntaiset baanat yhdistyvät, tuntuu olevan liian lyhyet näkemät ja kovin kapeat ja tiukat mutkat. Saisiko tälle otettua hieman lisää tilaa liikennnevihreästä? Risteysalueella istustukset, opasteet sekä valaistus tulee lisäksi toteuttaa mahdollimman hyvin ohjaavina.
Ennen risteystä Pappilantien ympäristössä on lisäksi useampi viheralueelta uleva polku, jotka tulevat jyrkästä kulmasta/rinteestä ja ovat vaikeasti havainnoitavia - nämä pitäisi ohjata selkeästi pois päättymässä baanan kylkeen, ja Pappilantien jalkakäytävälle. jotta vältytään yllättäviltä tilanteilta.

Viimeisenä, Mikkelän puolella uudelta sillalta tuleva baana risteää Espoonjoen varren ulkoilureitin kanssa. Risteyskohtaan suojatiemerkintä tai vähintään jokin muu pinnoitteen korostustapa, ulkoilureitillä liikkuu usein mm. koiran ulkoiluttamiseen tai maisemista nauttimaan keskittyviä ulkoilijoita, ja nopea baanaliikenne tulee varmasti osalle yllätyksenä.