Siirry sisältöön

Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Kysymysmerkki 32
Kysely | Kauniaisten kaupunki
Kysely on päättynyt

Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Perustiedot

Päättynyt: 18.9.2022

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Kyselyn pakolliset kysymykset on merkitty (*) tähtimerkillä.

Vastaukset
  • Banaan liittyen: kunhan erottaa,että on Kauniaisissa, eikä Pasilassa; ei siis betonireittiä vaan mieluummin myös sunnuntaipyöräilijälle soveltuva puistomainen baana.

  • Parannettavaa: välillä 3300-3450 on "baanalla" sakkolenkki. En ole koskaan nähnyt kenenkään pelailevan tuolla "pallokentällä" - voisiko tämän vaan suoristaa. Lisäksi nyt näyttää siltä, että myöskään aseman suuntaa vievää sakkomäkeä (väli 3450-3550) ei olla tasoittamassa millään tavoin. Sehän on ihan hirveä fillarille. Reitti suoraksi ja tasaiseksi, kiitos!

  • Onko todellakin niin, että suunnittelette jättävänne lähes kaikki mäet Bredanportin ja Turunväylän välille, kuten tekstit latupohjan korkeusprofiilin pitämisestä tuntuu viestivän? On muuten liikaa jyrkkyyttä niissä mäissä, jos baanatasoa oikeasti halutaan. Tuntuu, että ymmärrätte tämän itsekin, kun kuvaan ei ole uskallettu laittaa korkeutta esim. kohdasta 5750.

    Mikäli oikein tulkitsen, baanaa nostetaan Turunväylän alta (kohta 6000-6050). Se on oikein hyvä juttu - lisää tätä ajattelua.

  • tulot menis kunnalle ja valtiolle

  • Thurmaninpuiston kohdalla, n. välillä 4100-4200, on nykyisin aika vilkas (kävely)liikenne ja sen takia se ei välttämättä sellaisenaan sovellu baanaksi ainakaan nykyisellä suunnitelmalla. Koska isoin osa kävelyliikenteestä suuntautuu leikkipuistoon sekä skeittipuistoon tai niiden kautta, voisi olla hyvä idea harkita kävelytien siirtämistä puiston puolelle. Tällöin pyöräväylän yli suuntautuva kävelyliikenne pienenisi merkittävästi.

    Kävelytien "yliheiton" voisi tehdä 4200-4250 välillä olevan suojatien kohdalta, jolloin radan eteläpuolen suunnan kävelijät eivät joutuisi ylittämään tietä. Samalla poistuisi myös tarve suojatielle 4050-4100 välissä.

  • Tätä ei voi kutsua baanaksi. Suurimman osan matkasta pyöräilijät ja kävelijät ovat sekaisin. Baana tarkoittaa, että pyörätie on erotettu jalkakäytävästä.

    Kohdassa 3300 on jyrkkä mutka vauhdikkaan alamäen jälkeen. Koko pallokentän kiertävä sakkolenkki pitäisi oikaista suoraksi, tai vähintäänkin tuo mutka pitäisi loiventaa. Samalla kohtaa on myös kaksi suojatietä, joille ei ole mitään tarvetta. Yksi suojatie Fasaanin alikulun kohdalle riittäisi.

    Välillä 4100-4200 jalkakäytävä pitäisi kulkea pyörätien eteläpuolella, niin Thurmaninpuistoon kävelevien ei tarvitsisi ylittää pyörätietä kahteen kertaan.

    Bredanportin kohdalla yritetään kierrättää kävelijät pidempää reittiä, jossa joutuu ylittämään autotien. Eivät varmasti kierrä vaan kävelevät pyörätiellä.

    Väli 5600-6000 pitäisi muuttaa erotelluksi väyläksi. Kohdassa 5750 koukkaus mäen päälle pitäisi poistaa ja vetää baana suoraviivaisesti tasamaata pitkin.

  • Paaluvälillä 4075-4225 pyöräilyosuus tulisi olla radan puolella: kaikki kävelyyn liittyvät toiminnot (skeittipuisto, trampoliini) on puiston puolella. Ei ole järkeä että joutuu ylittämään pyöräosuuden päästääkseen skeittipuistoon.

  • En ihan ymmärrä, miten muutatte sen, että tällä hetkellä Palokunnankujaa ajaa alas valtavalla vauhdilla koulun loputtua lapsia ja nuoria sekä pyörällä että sähkölaudoilla jne. Siinä seassa yrittävät kulkea vanhemmat lastenvaunuineen, vanhukset rollaattorien ja pyörätuolien kanssa, on koirankävelyttäjiä ja mopon ajajia etenkin illalla ja yöllä ja kunnonkohottajia juosten jne. Suurin osa kääntyy lopulta rautatien alikulkusillalle, jossa on vielä vähemmän tilaa. Sinne unohtuvat välillä tutut iästä riippumatta keskustelemaan ryhmässä. Jos jatkossa rautatien suuntaisesti rakennetaan uusi baana pyöräilijöille ja jalankulkijoille, miten estetään onnettomuudet, kun jengiä tulee ylhäältä ja myös sillan ali etenkin aamuisin, kun ihmiset menevät kouluun tai töihin. Tarvitaanko liikennevalot?
    Villa Bredan alapuolelle on rakennettu Villa Roosa ja Villa Viola. Niiden asukkaat kuten myös Villa Bredaan syömään tai toimintoihin menevät ja hoivakodin asukkaat omaisineen ja hoitajien kanssa käyttävät loivempaa asfaltoitua reittiä päästäkseen Ratapolulle ja mennäkseen sieltä esim. puistoon ihailemaan kukkia tai lintuja joessa. He kulkevat hitaasti ja käyttävät sitä reittiä, etteivät joutuisi Palokunnankujan ruuhkaan. Nyt kuitenkin jotkut nuoret ovat keksineet, ettei puiston skeittipuisto riitä heille, vaan on tosi siistiä, kun voi ottaa vauhtia jo ylhäältä Bredantieltä ja koukata Palokunnankujalta Villa Roosan ja Violan roskisten kohdalta pihan kautta hoivakodin puolelle ja sieltä alas. Silloin muistisairaat ja muutenkin hitaasti kulkevat ovat vaarassa. Miten he pääsevät sitä kautta turvallisesti sitten baanalle, että pyöräilijät huomioivat heidän kulkunsa??? Ja lopuksi: en kannata jotain tylsää betonivallia meluesteeksi. Kyllä puut ja kasvit ovat kannattavampia vaihtoehtoja. Ei tarvitse olla niin isoja, että kaatumisesta olisi pelkoa.

  • Suunnitelma näyttää oudolta kauniasten aseman kohdalla: onjko tarkoitus, että pyöräliikenne johdetaan asemarakennuksen ja junalaiturin välistä? Jos näin on, niin suunnitelma tulee muuttaa, koska matkustajien liikenne junalaiturille ja sieltä pois risteää pyöräliikenteen kanssa eikä junaan kiirehtivä tai junasta poistuva välttämättä osaa varoa pyöräilijöitä-

  • Forsellesintien pyöräkatu

    Forsellesintien kohta ei ole tässä varsinaisesti mukana, mutta Espoon puolen suunnitelma kokolailla lukitsee sen.

    Olettaen että Espoon puolen pyöräkatu jatkuu Forsellesintiellä aina Fasaanin alikululle saakka, pyydän tämän osuuden kohdalla huomioimaan että kyseisellä katuosuudella on tällä hetkellä ajoittain yllättävänkin paljon läpikulkua ja kovia ajonopeuksia. Liikennettä tulee mm Kauniaisten rautatieaseman ja sansinpellon Päiväkodin suuntaan/suunnasta.

    Ajonopeuksien hillintä olisi huomioitava kadun detaljeissa. Myös läpikulku olisi syytä kieltää pyöräkadulla. Kyseistä reittiä käyttää mm. Sansinpellon Päiväkodin huoltologistiikka - päivittäin siitä kulkee esim elintarvikkeita kuljettava rekka.