En tunne asiaa niin hyvin, että kannattaa ottaa kantaa.
IB tutkintoa ei arvosteta tarpeeksi. IB linjalla on erikseen HL ja SL tason kokeet eli high level ja standard level. High level tason matematiikka ylittää selvästi pitkän matematiikan tason. SL taso vastaa pitkää matematiikkaa.
IB linjalla parhaan arvosanan (7) saavuttaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin kansallisen puolen ällän (L) saavuttaminen. IB linjalla opiskelu on vaativaa ja monet suuntaavat sen jälkeen ulkomaille, koska tutkintoa ei arvosteta Suomessa ja pisteytys on alakanttiin.
IB linjalla vieraan kielen HL taso pitäisi pisteyttää samalla taulukolla kuin pitkät kielet. SL keskipitkän kielen mukaan.
Reaaliaineissa vastaavuus voisi olla näin:
HL tason reaalissa 6-7=L, 5=E, 4=M jne
SL tason reaalissa 7=L, 6=E, 5=M jne
Tällöin IB opiskelijoiden laajemmat kokeet saisivat tunnustusta myös Suomessa ja tukisi heidän hakeutumista Suomeen opiskelemaan. He ovat taitavaa porukkaa, jota ei kannata ajaa ulkomaille.
MAOL ry ei ota kantaa kansainvälisten ylioppilastutkintojen pisteyttämiseen, vaan keskittyy suomalaisen koulujärjestelmän kehittämiseen.
Olisi tärkeää, että kansainvälisten ylioppilastutkintojen erityispiirteet huomioitaisiin mahdollisimman oikeudenmukaisesti todistusvalintaa uudistettaessa. Erityisesti IB-tutkinnon osalta haluamme nostaa esiin kaksi asiaa:
1. IB:llä suomi toisena kielenä -oppiainetta vastaava oppiaine on Finnish B. Tähän saakka sitä on tarkasteltu keskipitkänä kielenä. Finnish B on kuitenkin keskipitkää kieltä vaativampi oppiaine ja tulisi rinnastaa suomi toisena kielenä -oppiaineeseen. Tähän saakka suomen kielen taidon osoittamisessa Finnish B -oppiaine arvosanalla 5 (Magna cum laude) tai suomi toisena kielenä arvosanalla approbatur on ollut riittävä yleisesti. Esim. Helsingin yliopistolla (https://www.helsinki.fi/fi/hakeminen-ja-opetus/hae-kandi-ja-maisteriohjelmiin/kielitaidon-osoittaminen/suomen-kielen-taidon-osoittaminen-tapa). Käytännössä näyttää siis siltä, että oppiaineet tarjoavat varsin samankaltaiset edellytykset suomen osaamiseen.
2. Mikäli painotettavia aineita käytetään jatkossa, tulisi näissä huomioida myös IB-oppiaineet, joita kansallisen puolen tarjonnassa ei ole. Esimerkiksi economics, business management tai global politics ovat oppiaineita, joita olisi syytä painottaa kauppatieteellisten alojen ja yhteiskuntatieteiden opinnoissa nykyistä vahvemmin.
Lääketieteellisten alojen ja biolääketieteen taulukko K on oikeudenmukaisempi IB-opiskelijan näkökulmasta nykyiseen verrattuna. IB-tutkinnossa on haasteellista yhdistää biologian, kemian ja fysiikan opintoja.
Svenska handelshögskolan anser att poängsättningen av de internationella studentexamina är välmotiverade, så länge de tar i beaktande att internationella studentexamina kan ha något olika innehåll beroende på i vilket land de är skrivna.
It is clear to see that much deep reflection and thought has been given to the proposals in the document. The development of an admissions process supporting students with a range of different qualifications, entering a range of different degree disciplines is never an easy task. We are pleased to see that the information provided by the IB and our schools in Finland, regarding the unique nature and structure of the IB, has been given due consideration during the initial stage of the review.
Unlike the Finnish system all IB subjects have the same number of recommended teaching hours; 240 over two years for Higher Level and 150 for Standard Level. With the exception of Advanced Mathematics and Mother Tongue and Literature, all Diploma Programme Standard Level subjects have more teaching hours per year than the equivalent Finnish subjects, the basis for point allocation. All Diploma Programme Higher Level subjects have more hours per year than all the equivalent Finnish subjects including Advanced Mathematics and Mother Tongue and Literature.
The IB commissioned external research analyzing the alignment between DP mathematics (analysis and approaches and applications and interpretation) and sciences (biology, chemistry and physics) courses compared to a number of national equivalents including the Finnish National Core Curriculum (FNCC) courses (basic mathematics, advanced mathematics, biology, chemistry and physics). The research can be found here: https://ibo.org/research/curriculum-research/dp-studies/dp-country-alignment-studies-2023/finland-alignment-of-the-dp-with-the-finnish-national-core-curriculum-for-general-upper-secondary-education/. It found that overall, in terms of demand, DP SL mathematics and sciences tend to be comparable to FNCC courses, while DP HL courses are substantially more demanding. Therefore, we were pleased to note the recommendations in the initial stage of the review regarding IB students’ Linguistic, Mathematical and Scientific strengths.
We note that the initial recommendations still don’t recognize the value of IB Core. The Extended Essay, Theory of Knowledge and Creativity, Service and Action elements are regularly recognized internationally as providing students with the skills to excel at university; research skills, essay writing and critical thinking (https://www.ibo.org/programmes/diploma-programme/curriculum/). Our students invest considerable time and effort in the IB Core and we feel that given the transferrable nature of the skills it would be appropriate to recognize this in some manner. We understand that there might not be an identical structure in the Finnish system, however, the value of this IB study should not be overlooked and could still be incorporated into the tables.
Finally, we feel that there may be some inconsistencies between the different tables as to how the IB subjects most relevant to certain degree disciplines are valued. Our IB schools in Finland have provided more granular detail on this point, on a table-by-table basis and we are fully supportive of these points.
Pisteytystyökalun viimeistelyssä on vielä arvioitava huolellisesti IB:n oppiaineiden laajuudet suhteessa pisteytykseen sekä oppiaineiden erityispiirteet verrattuna kansallisen ylioppilastutkinnon reaaliaineisiin. Asiassa on perusteltua tehdä yhteistyötä kansainvälisiä ylioppilastutkintoja toteuttavien lukiokoulutuksen järjestäjien kanssa.
Akavan Erityisalat ei ota kantaa kansainvälisten ylioppilastutkintojen pisteyttämiseen.
Ei kommentteja.
Helsingin yliopiston koordinoimien valintayhteistöiden kommentit:
Logopedia: Ei kommentteja.
Psykologia: Ei kommentteja.
Farmasia: Ei kommentteja.
Biologia: Ei kommentteja.
Kasvatusala: Ei kommentteja.