Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
Mennäänkö metsään?
Paikallinen
4. marraskuuta 2022 kello 10.29.55
Alueella on poikkeuksellisen hyvin säilynyt metsäalue ja asukkaille suhteellisen rauhallinen alue. Tämä kaava vie ison osan metsästä vain sen vuoksi, että halutaan rakentaan kehän ja raidejokerin viereen. Alueen elinvoimaisuuden ja rauhallisuuden tasapainon kannalta riittäisi, että rakennukset tehtäisiin ainostaan Linnoitustien varteen, ilman metsään pidemmälle ulottuvaa rakentamista, eli ns. sisäpihat ja niiden metsien puoleiset rakennukset jätettäisiin pois. Myös uusien asuntojen asukkaat arvostaisivat ratkaisua verrattuna naapuritalon seinien tuijottamista sisäpihan puolella. Leppävaaran alueella on paljon paikkoja joihin täydennysrakentamista voisi tehdä, kuten Vanhan Turuntien läheisyydessä olevat, mutta toki se ei vähennä sitä, että asukkaita/veronmaksajia halutaan mahdollisimman paljon juuri kehän varteen (josta tehty mm. meluselvitykset) ja metsän päälle.
Harkitusti kiitos
Arkkitehtuuri
4. marraskuuta 2022 kello 11.16.53
Tärkeintä mielestäni on, että täydennysrakentaminen on aiempien rakennusten tyylistä ja samassa mittakaavassa. Olisi iso virhe rikkoa alueen kylämäinen ja rauhallinen ilme, joka on ollut hyvin pidettyä ja myös kaupallisesti kysyttyä. Massiivisten kerrostalojen paikka on muualla.
Pienenevä metsä
Asukas 1
4. marraskuuta 2022 kello 18.48.24
Haluaisin niin kovasti että tähän tulisi vielä joku este ja tuo pieni kaunis ja viihtyisä metsä säilytettäisiin kokonaisena. Se vaikuttaa alueen viihtyvyyteen positiivisesti ja paljon. Lapsetkin tarvitsevat metsää kasvuympäristössään.
Linnoitussillan eroteltu pyörätie muutettava yhdistetyksi
TuomoS
4. marraskuuta 2022 kello 20.30.02
Linnoitussillalle on suunniteltu 50 metrin pätkä eroteltua pyörätietä/jalkakäytävää, jossa pyörätien leveys olisi vain 2 metriä. Tämä pitäisi muuttaa yhdistetyksi kevyen liikenteen väyläksi kahdesta syystä. Ensiksi, pyöräilijät eivät mahdu kahden metrin levyiselle kaistalle, vaan länteen päin menevät joutuisivat väistämään vastaantulijoita jalkakäytävän puolelle. Toiseksi, 50 metrin pätkä eroteltua väylää ei ole järkevä, koska yhdistetyn muuttuminen erotelluksi aiheuttaa sekaannusta: muutoskohdassa puolet kulkijoista joutuvat vaihtamaan kaistaa, ja väistämisvelvollisuudet tällaisessa siirtymässä ovat täysin epäselvät. Eroteltuja pyöräteitä kannattaa rakentaa sellaisiin paikkoihin, joissa niistä saadaan tarpeeksi leveitä ja joissa ne muodostavat pitkiä yhtenäisiä reittejä.
Ahdasta rakentamista
Säterinmetsäläinen
5. marraskuuta 2022 kello 10.28.10
Ymmärrän kyllä kaupungin houkutuksen rakentaa jokainen metsänlämpäre tukkoon, etenkin kuumien asuntomarkkinoiden alueilla, mutta aika ahtaalta tämä aiottu rakentaminen vaikuttaa. Harvemmin näitä suunnitelmia tehdään asumisen laatu mielessä; näistä nyt kaavailluista asunnoista hyvä osa on suoraan raidejokerin vieressä, eli pääsevät "nauttimaan" kiskoliikenteen metelistä.
Sen verran isoa aluetta kaavailtu, että rakentaminen prosessina tulee häiritsemään meidän asukkaiden elämää usean vuoden. Rakennustyömaa tulee mm. katkaisemaan / häiritsemään liikennettä Leirikadulle (joka on muutenkin pussinperä eikä vaihtoehtoisia reittejä sinne ole muuta kuin läpi työmaan).
Alueen akustinen viihtyvyys tulee esitettyjen luonnosten myötä kärsimään tuntuvasti. Metsäalue eristää Kehän ja Turunväylän liikenteen melua paremmin kuin rakennusten kovat, suorat ja kaikuvat pinnat, eli liikenteen aiheuttama melusaaste alueella tulee suunnitelman myötä pahenemaan merkittävästi.
Säterinmetsä on arkkitehtonisesti ainutlaatuinen ja tällä hetkellä vielä viihtyisä kylämäinen ja rauhallinen asuinalue. Suunnitelman tiivis ja ahdas rakentaminen lisää tietenkin alueen väkilukua tuntuvasti, eli alueen rauhallisuudelle saadaan sanoa hyvästit. Alueen erityisyys ja ainutlaatuisuus tulisi huomioida näissä suunnitelmissa.
Suunnitelmapiirroksien lisäksi kaipaisi lyhyttä kirjallista selostusosaa
AS
7. marraskuuta 2022 kello 10.34.05
Toivomus olisi, että nyt esillä olevien hyvin teknisluonteisten suunnitelmapiirroksien sisältöä avattaisiin asukkaille hieman enemmän. Asukkaat eivät ole kovin harjaantuneita lukemaan teknisiä piirroksia. Voisiko mukana olla lyhyt referaatti siitä, mitä kaikkea suunnitelma sisältää?
Suunnitelmaselostukset
@tanttni
8. marraskuuta 2022 kello 8.33.34
Hei
Suunnitelmaselostukset lisätty Liitteisiin
yt Niina
Espoon kaupunki
Kaavoitusta koskevat kommentit
@NikoRiepponenEspoo
8. marraskuuta 2022 kello 9.58.35
Huomaamme, että tämän hankkeen kommentit koskevat pääosin kaavoituksessa tehtyjä valintoja ja päätöksiä. Tässä katu- ja puistosuunnitteluvaiheessa ei voida enää vaikuttaa kaavoituksen aikana tehtyihin alueiden käyttötarkoitusta koskeviin päätöksiin.
Pyydämme kommentteja, jotka koskevat nyt nähtävillä olevien katu- ja puistosuunnitelmaluonnoksien sisältöä.
Ystävällisin terveisin,
Niko Riepponen
Osallisuusmuotoilija
Kaupunkitekniikankeskus
Espoon kaupunki
Leirimetsäntien jalkakäytävä
TuomoS
9. marraskuuta 2022 kello 22.17.23
Suunnitelman selostuksessa lukee, että "Leirimetsäntien eteläpäässä kadun oikealla puolella kulkee 2,50 metriä leveä jalkakäytävä." Piirustuksessa se on kuitenkin merkitty jk+pp-tieksi.
@NikoRiepponenEspoo
10. marraskuuta 2022 kello 9.15.27
Kiitoksia huomiosta. Tarkastimme asian ja piirustukseen on tullut virhe. Suunnitelmaselostuksessa asia on oikein eli eteläpäässä kadun oikealla puolella kulkee ainoastaan 2,5m leveä jalkakäytävä.
Terveisin,
Niko Riepponen
Espoon kaupunki
Onko päätös jo tehty
A.K.S
11. marraskuuta 2022 kello 22.09.20
Kyselmme onko kommenteilla vaikutusta, vaikutaa sille että päätökset rakentamisista on jo tehty. Miksi kysymykset ja kommentit asukkailta, muuttavatko suunnitelmaluonnosta.
Alue tulee säilyttää pientaloalueena, kerrostalot eivät sovi alueen ympäristöön ja maisemaan. Asukaslähtöisesti metsät tulee säilyttää, vihreät alueet, metsät ja puistot tulisi säilyttää, mutta nyt näitä rakennetaan pois. Kun rakennettu, metsää ei saa enää takaisin.
,
@NikoRiepponenEspoo
15. marraskuuta 2022 kello 8.48.15
Hei A.K.S,
Kaupungin kehittäminen tapahtuu monessa eri vaiheessa. Kaavoituksella varmistetaan se, että kokonaisuus on kaupungin ja jopa valtakunnan tasolla toimiva. Kaavoituksessa linjataan mm. liikkumiseen, asumiseen ja virkistymiseen käytettävät alueet ja lisäksi annetaan muita määräyksiä alueen kehittämiseen liittyen. Säterinkallionkulman asuinrakentamisesta on päätetty kaavassa, joka on saanut lainvoiman 12.10.2022. Sivuilla todetaan että, Säterinkallionkulman kaupunkikuvasta tulee ilmeeltään tiivis ja urbaani. Voit tutustua kaavaan ja sen tavoitteisiin sivustolla: https://www.espoo.fi/fi/hankkeet/saterinkallionkulman-asuinrakentaminen
Nyt on käsillä kaavoitusta seuraava suunnitteluhanke, jossa suunnitellaan nuo kaavoituksessa määritellyt alueet tarkemmin kunnallisteknistä rakentamista (kadut ja puistot sekä kunnallistekniikka) varten. Tässä vaiheessa ei enää voi vaikuttaa näiden alueiden käyttöön eli vaikkapa asuinrakentamiseen. Vaikuttamisen alla ovat sen sijaan katujen ilme, kevyenliikenteenväylät ja puistojen toiminnot.
Ystävällisin terveisin viestinnästä,
Niko Riepponen
Kaupunkitekniikan keskus
Espoon kaupunki
Kauniit kalliot
Perikunta
15. marraskuuta 2022 kello 14.35.05
Toivottavasti säilytätte kauniit, harvinaiset kalliot. Tapana tuntuu olevan, että kalliot murskataan ja tasaistetaan. Eikö enää osata rakentaan kallioille, jos on pakko.
Yksi pystyyn jätetty puu ei ole metsä.
Kylämainen ja metsäinen ympäristö säilytettävä
Metsä lähellä sydäntä
18. marraskuuta 2022 kello 18.46.53
Vaikuttaa siltä, että Säterinmetsän ympäristöön rakennetaan useita uusia asuintaloja. Harmi, että tässä katu- ja puistoaluekaavassa ei enää pysty vaikuttamaan niihin. Toivottavasti uudet rakennukset ovat matalia ja istuvat nykyiseen kylämaiseen ja lämminhenkiseen ympäristöön. Tämän alueen ovat valinneet turvallista ympäristöä arvostavat lapsiperheet sekä luonnonläheisyyttä arvostavat ulkoilijat.
@NikoRiepponenEspoo
21. marraskuuta 2022 kello 8.18.12
Hei,
Suosittelen tutustumaan Säterinkallionkulman asemakaavan sivustoon ja aineistoihin. Laitan tähän alle suoran linkin kaavaselostukseen. Se sisältää tarkkaa tietoa siitä millaisia taloja ja mihin on tulossa. Sieltä selviää talojen korkeus ja koko, sijoittuminen nykyiselle alueelle ja vaikutukset ympäristöön. Aineistossa on myös alustavia havainnekuvia, jotka on laadittu tietokoneella näyttämään, miltä talot ja ympäristö näyttää rakentamisen jälkeen.
https://static.espoo.fi/cdn/ff/GcJbRqtrUHstAZxRKySK98fEgxMNFvkzCA37h-7afZY/1618914606/public/2021-04/118000_S%C3%A4terinkallionkulma%20118000%20kaavaselostus%20KV%2017.8.2020%20Ei%20saavutettava.pdf
Kaavaselostus sisältää 72 sivua tietoa kaavasta, siihen liittyvät selvitykset (mm. melu, luonto ja liikenne), tiedot vuorovaikutuksesta ja muutoksista. Lopultahan vuorovaikutuksessa ilmenneiden seikkojen vuoksi kaavasta irrotettiin Leirimetsä-niminen kaava-alue metsän itäpuolelta.
Sen verran korjaan kommenttisi termejä, että nyt on käsillä puistosuunnitteluhanke, ei puistoalueen kaavan laadinta. Myös virkistysalueita ja metsäalueita on jo käsitelty kaavassa.
Ystävällisin terveisin,
Niko Riepponen
Espoon kaupunki
Valaistus metsäpoluilla
Asukas Säterinmetsästä
21. marraskuuta 2022 kello 20.50.27
Säterinkallionpolulla tarvitaan myös katuvalaistusta koko matkalla sekä mentäessä Säterinmetsäntieltä (jalankulku- ja pyötätie) kohti Etuvartiota .
Leirikaaresta ei saa tulla läpiajotie
Leirikaaren asukas
21. marraskuuta 2022 kello 21.05.28
Uudessa katusuunnitelmassa tulee huolehtia, että Säterinkallionkulman massiivisen asuinrakentamisen myötä Leirikaari ei joudu läpiajotieksi ja että autoliikenne ei lisäänny nykyisestä Leirikaarella tulevan rakentamisen aikana ja rakentamisen jälkeen. Leirikaari on kapea pihakatu missä ei ole erikseen kulkua pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Talviolosuhteissa Leirikaari kapenee entisestään lumen auraamisen jäljiltä. Nykyisessä katusuunnitelmassa on vaarana Linnoitustien suunnasta tultaessa, että autoilijat ajavat suoraan kohti Leirikaarta esim. Kiloon päin mentäessä eikä käännytäkään autoilla Leirimetsäntielle ja sitä kautta edelleen Impilahdentielle, koska Linnoitustien ajokaista on nykyisessä katusuunnitelmassa kohtisuorassa Leirikaarta ja houkuttelee ja ohjaa läpiajoon autoilijoita sekä ajamaan suoraan Leirikaarta pitkin Impilahdentielle. Saamani tiedon mukaan nykyisessä katusuunnitelmassa ainoa ratkaisu tähän ongelmaan on korotettu suojatie Leirikaaren loppupäässä Leirimetsäntien puolella. Mielestäni tämä ei ole riittävä ratkaisu ongelmaan.
Suunnitteluvaiheessa viranomaiset ehdottivat asukkaille yhdeksi ratkaisuksi Leirikaaren katkaisemista, mutta siihen ei lopulta päädytty, koska Leirikaaren asukkaat eivät sitä halunneet tuossa vaiheessa. Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti kokouksessaan 16.1.2019, että ”Leirimetsäntien ja Leirikaaren välinen risteys palautetaan samanlaiseen muotoon kuin se oli lautakunnalle 12.6.2018 esitetyssä kaavakartassa. Lisäksi lautakunta ohjeistaa, että katusuunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota siihen, että läpiajoliikenne ei ohjaudu Leirikaarelle.” Leirikaaren autoilevat asukkaat käyttävät molempia kulkusuuntia Leirikaarella ja osa autoilijoista ajaa Leirikaaren alkupään eli Impilahdentien kautta ja osa Leirikaaren loppupään eli nykyisen Leirikadun (asemakaavassa Leirimetsäntie) kautta. Näin autoilu on pysynyt toistaiseksi kohtuullisena Leirikaarella ja turvallisena myös jalankulkijoille ja pyöräilijöille sekä melu- ja pakokaasuhaitat myös kohtuullisina asukkaiden asumisterveyttä ajatellen.
Puiden istutuksia parkkialuiden väliin
Säteriläinen
21. marraskuuta 2022 kello 22.16.52
Korttelin 51372 (A-1) Kohala Leirimetsäntiellä ei ole jostain syystä merkitty puiden istutuksia kadun varrelle vaikka Leirimetsäntien kadun varrella on muissa paikoissa suunniteltu puiden istutuksia. Toivon puiden istutuksia myös tälle alueelle yleisen viihtyvyyden vuoksi.
Uhka Leirikaarella
Leirikaaresta huolestunut
21. marraskuuta 2022 kello 23.19.16
Linnoitustien ajoväylältä on suora kulkumahdollisuus kapealle Leirikaarelle, joka on pihakatu ilman erillistä kevyen liikenteen väylää. Kadusta on uhkana tulla läpikulkutie Impilahdentielle lyhentäen matkaa Kilon suuntaan. Pääväylä Linnoitustie tekee Leirikaaren päässä 90 asteen äkkimutkan etelään Leirimetsäntielle. En usko asian hoituvan pelkällä suojatien korotuksella. Leirikaarella esim lapset kulkevat autojen seassa. Päiväkotiin kulkiessa katu ylitetään kapeilta kujilta, joiden risteyksissä ei ole näköyhteyttä kadulle. Nytkin kadulla ajetaan ylinopeutta ja jos ajoa tulee koko Leirikaaren matkalta niin vielä todennäköisempää on ylinopeus. Huoltoajoa Leirikaaren taloihin on riittämiin. Vastaantulevien autojen väistäminen on ahdasta 5,90 cm levyisellä kadulla. Lumi kaventaa katua entisestään. Ok talojen ulkoseinät on 5 m päässä kadun reunasta ja pihoihin pysäköidyt pidemmät autot ulottuvat katualueelle. Huoltoautoja joutuu pysäköimään kadullekin tilanpuutteen vuoksi. Talojen seinillä kadun vieressä on koneellisen ilmastoinnin raittiin ilman sisäänotot. Ilmansaastetta ei ole vara lisätä. Leirikaaren meluhaitta myös lisääntyisi kun asutaan kadun tuntumassa. Talojen ulokkeita, autotallia, portaita, autokatosta, parveketta ulottuu lähelle katua vähentäen näkyvyyttä ja tilaa. Katu on aikanaan suunniteltu vähäiseen liikenteeseen. Leirikaarelle ei ole ohjautunut läpikulun mahdollisuutta.
Kevytväylälle valoa
Autoton
21. marraskuuta 2022 kello 23.28.49
Säterin alueelta kulku Leppävaaran keskustaan on vaarallista Säterinmetsäntietä etenkin pyörällä hiekkatien mäessä Säteristä mennen vasemmalla puolella olevan päiväkodin kohdalla. Mäessä ei ole valaisinlyhtyä. Vaikka olisi valot otsalla sekä pyörässä, niin aivan pyörän edessä olevia sateen tekemiä vaarallisia uria mahdoton nähdä. Myöskin jalankulku liukkailla keleillä on mäessä vaarallista kun ei näe mihin astuu. Päiväkodin pihavalo ei auta. Metsäiseltä tieltä päiväkodin kohdalta Etuvartiolle puuttuu valot kokonaan. Kyseessä tärkeä kevytkulun asiointireitti. Olisikohan mäkeen tehtävissä jotain tienpinnan turvallisuuden avuksi. Pyörän taluttaminenkin jyrkimmällä kohdalla liukkaalla kelillä on vaarallista. Kartalle Säterinmetsäntie on merkitty viivalla jatkuen lähelle Säterinkatua. Sinne saakka ei pääse jos on jokin kulkuneuvo matkassa, koska reitillä on jyrkät portaat. Pakko nousta hiukan matkaa takaisin mäkeä ylöspäin äkkimutkan kautta ja mennä Etuvartiolle. Jos mäessä ei uskalla jarruttaa pyörää niin mentävä ensin ohi ja sitten palattava takaisinpäin Etuvartiota kohti. Lähes yhtä paha hiekkamäki on myös lännempänä mennä Sellolle päin. Viime talvena kumpaakaan reittiä ei aurattu viikkoihin. Vaikea kulku asioille.
Kiitos kommenteistanne!
@tanttni
31. tammikuuta 2023 kello 13.02.05
Katu - ja puistosuunnitelmiin koskeviin kommentteihin liittyen olemme korjanneet Leirimetsäntien piirustuksissa poikkileikkaus A-A kohdassa olleen virheen 2.5m leveäksi jalkakäytäväksi, lisäsimme pyynnöstä suunnitelmaselostukset otakantaa.fi-verkkosivuille, tarkastelimme Linnoitussillan kevyen liikenteen järjestelyjä ja valaistuksen lisäämistä Säterinkallion puistoraiteille. Lisäksi HSL on toivonut otettavan huomioon katujärjestelyjen mahdollistavan joukkoliikenteen jatkumisen, erityisesti Raidejokerin Linnoitustien pysäkin saavutettavuuden turvaaminen on otettava huomioon rakentamisessa.
Valitettavasti katupuiden lisääminen Leirimetsäntielle korttelin 51372 kohdalle ei ole mahdollista olemassa olevan vesihuoltolinjan ja tästä syystä katupuita ei ole kyseiselle kohdalle esitetty. Huolena on esitetty Leirikaaren liikenteen lisääntymisestä. Katsomme ettei pihakatu houkuttele lisääntyvään ajoneuvojen läpiajoliikenteeseen vaan liikennemäärät pysyvät nykyisellään Leirikaarella. Tutkimme Linnoitussillan kevyen liikenteen järjestelyn muuttamista yhdistetyksi kevyen liikenteen väyläksi ja päädyimme pysyä erotellussa kevyen liikenteen väylässä sillä Linnoitustien ylittävä suojatie ohjaa Linnoitussillan kevyen liikenteen käyttäjät omille kaistoilleen.
Valaistuksen lisäämistä toivottiin Säterinkallionpolulle sekä Säterinmetsäntien ja Etuvartion väliselle puistopolulle. Valaistuksen toteuttaminen Säterinkallionpolulle ei ole mahdollista asemakaavassa olevan pp/sm-määräyksen mukaan sillä valaistuspylväiden ja kaapeleiden rakentaminen edellyttää kaivantojen tekemisen ja tuhoaisi alueella olevan muinaismuistolain rauhoittamia muinaisjäännöksiä. Etuvartion ja Säterinmetsäntien välinen puistopolku ei täytä esteettömyysvaatimuksia ja ei ole talvikunnossapidon piirissä, tämänkaltaisille osuuksille valaistusta ei toteuteta. Säterinmetsäntielle toivottiin valaistusta sekä kunnossapidon parantamista. Säterinmetsäntie ei sisälly suunnittelualueeseen mutta pyrimme huomioimaan tämän seikan alueen rakennussuunnitteluvaiheessa.
ystävällisin terveisin
Peikin puolesta Niina
Espoon kaupunki