Siirry sisältöön

Kommentoi luonnosta! Mitä hyvää tai mitä parannettavaa? Onko erityisiä näkökulmia, jotka tulisi mielestäsi huomioida? Kerro mielipiteesi.

Puhekupla 5
Keskustelu | Espoon kaupunki
Keskustelu on päättynyt

Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.

Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.

Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.

Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:

  • Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
  • Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
  • Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
  • Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
  • Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
  • Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.

Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.

Perustiedot

Päättynyt: 13.2.2023

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Oikein hyvä

Profiilikuvan paikka

Robert
30. tammikuuta 2023 kello 12.51.51

Erinomainen, espoo tarvitsee lisää pyöräinfraa ja etenkin sellaista joka on mietitty suuremman liikennekuvan mukaan. Lisää tällaista!


Vuoden turhake

Profiilikuvan paikka

Jerry Leinonen
30. tammikuuta 2023 kello 22.04.33

Taas kaadetaan metsää, kun vieressä on 2 vaihtoehtoista kevyenliikenteen reittiä. Kaiken lisäksi tuosta yhteydestä ei ole mitään hyötyä, koska se ei voi jatkua kilon läpi katkoitta ilman kallista siltaa. Tämä kuuluu Espoon tunnettuihin päähänpistoihin, turhiin väliin, kuten tuo suurpellosta iso-henttaantien meneillään oleva tiehanke. Aivan turha.
Espoo on täynnä teistä rakennettua eoäjatkumoa ja oikeasti toimivan suurkaupungin julkista liikennettä on aivan mahdoton rakentaa, autoilla on aina pakko ajaa ja niitä on oltava. Muuten täällä ei pärjää.
Rakentajaa mieluummin kehä 2 linjalle metro itään, saadaan poikittain liikenne toimimaan. Näihin kalliisiin pikku pätkii ei kannata verorahoja hukata, kun iso kuva ei toimi.


Suorempi linjaus Kilonkartanonreittiin

Profiilikuvan paikka

Lari
1. helmikuuta 2023 kello 21.19.32

Kaikin puolin hyvä ja tarpeellinen laadukas yhteys. Kun kyseessä on baanan varsin suora yhteysväli, niin ihmettelin miksi linjaus kaartelee niin paljon, Johtuuko puista ja suojeltavasta rakennuksesta vai mistä? Pyöräilyn ja kävelyn näkökulmasta loivatkaan kaarteet eivät ole tarpeen. Suora reitti lienee myös talvikunnossapidolle helpompi. Ehdottaisin, että jos vain voidaan niin olisi suorempi. Varsinkin talvikelillä, kun on jäistä ja liukasta, niin kaarteissa renkaiden nastat eivät ota niin hyvin kiinni ja ajaminen on epävakaampaa. Suorempi on turvallisempi.


Puuston ja pensaikon lisäystä - ei postoa

Profiilikuvan paikka

Alueen asukas
13. helmikuuta 2023 kello 16.36.06

Suunnitelmien mukaan paljon puustoa ja muuta kasvillisuutta poistetaan radan varresta rautatieraide- ja baanamuutoksien myötä. Tällä hetkellä rautatieraiteiden pohjoispuolella on radan varressa koko matkan puita, pensakkoa ja muuta kasvillisuutta joka vaimentaa rataliikenteen häiriötä alueella. Millä tapaa tämä puistosuunnitelma ottaa huomioon levenevän ja lisääntyvän rataliikenteen melu- ja valohäiriöt?
Ehdottaisin että radan varren puustoa ja muuta korkeaa kasvillisuutta lisättäisiin baanan molemmin puolin koko matkalla (eli sekä radan puolelle - baanan etelä puolella, että puiston puolella - baanan pohjoispuolella). Erityisesti tämän osuuden Kilonkartanonreitin länsipäässä jatkeena liito-orava puille ennen suunniteltua pieneläintunnelia, sekä itäpäässä mistä nyt ollaan poistamassa paljon puita.
Näin saataisiin suojaavaa kasvillisuutta alueen asukkaille ja eläimille Kilonkartanossa ja Multahaankujalla ja Forstmestarin pihalla, sekä puistoalueen ja banaan käyttäjille. Suunnitelmassa todetaan nyt "Nykyisen puuston poistaminen baanan sekä sen ja kaupunkiradan luiskien kohdilta tekee maisemasta nykyistä avoimemman sekä radan että Kilon kartanon suunnista. Avoimet pelto- ja niittymaisemat ovat luontaisia Kilon kartanon kulttuurimaisemassa. " Alueella on kyllä paljon puustoa ja kasvillisuutta ja juuri se on tämän kulttuurimaiseman rikkaus. Avoimempi maisema radan tai baanan suntaan ei tässä tapauksessa tuo mitään hyötyä tai iloa, vaan on vain haitaksi kaikille alueella lisääntyvien visuaalisten ja meluhäiriöiden myötä ja olisi muutos huonompaan nyt vehreään ja viihtyisään puu-ja pensasrikkaaseen ympäristöön.
Pustoon, pensaikon ja muun kasvillisuuden vähentämisen sijaan kannustan niiden lisäämistä vihtyvyyden lisäämiseksi ja rautatiliikenteen haittojen vähentämiseksi.


Vastauksia kysymyksiin ja kommentteihin

Profiilikuvan paikka

@Marko_Pesonen_Espoo
20. helmikuuta 2023 kello 14.19.53

Suuret kiitokset kaikille hanketta kommentoineille ja kysymyksiä esittäneille! Huomioimme kaikki kommentit mahdollisuuksien mukaan jatkosuunnittelussa. Ohessa vastauksia.

Raitin kaarteet johtuvat ensinnäkin ylitettävästä ojasta, joka pyritään kohtaamaan suoremmassa kulmassa ja toisekseen viljamakasiinista, joka on kaavassa suojeltu rakennus. Tarkastelemme suunnittelun jatkuessa vielä suoristamisen mahdollisuuksia.

Raitti jatkuu Kilon suuntaan ja esimerkiksi Kilonkartanontien se ylittää siltaa pitkin. Tässä puistosuunnitelmassa on tarkoitus näyttää vain se osa, joka vaatii lainmukaisen puistosuunnitelman, joten kokonaisuus ei välttämättä hahmotu. Rantaradanbaanan yleissuunnitelmasta näkee linjauksen paremmin: Hanke: Rantaradanbaanan yleissuunnitelma - Otakantaa.fi

Tässä kohdassa tulee valitettavasti poistumaan puustoa baanan vaikutuksesta. Tulee myös huomioida, että radan suoja-alueella (30 m lähimmästä raiteesta) pitää välttää korkeiden puiden istuttamista radallekaatumisen riskin vuoksi ja se rajaa jossain määrin uusien puiden istutusmahdollisuuksia pois. Olemme suunnitelleet nykyisten puiden säilyttämistä ja uusien (matalien) puiden istuttamista siellä missä se on mahdollista ja kulttuuriympäristöön sopivaa.

Kilokartanon kulttuurimaisema radan varressa on kaupungin historiatietojen mukaan avointa pelto- ja niittymaisemaa. Korkeampi kasvillisuus on kehittynyt vasta viimeisimpien vuosikymmenien aikana, jolloin esimerkiksi viljamakasiini on peittynyt näkyviltä. Suunnitelmassa pyritään säilyttämään avoimuutta mm. nostamalla mainittu makasiini erottuvaksi maamerkiksi.

Ratasuunnitelmavaiheessa on tehty erilliset meluselvitykset ja sen perusteella meluntorjuntaa ei tälle osalle ole tulossa.

Ystävällisin terveisin suunnitteluryhmän puolesta,
Marko Pesonen
osallisuusmuotoilija
Espoon kaupunki, Kaupunkitekniikan keskus