Uskomme, että avoin näkemysten vaihto lisää ymmärrystä siitä, miten muut asian näkevät. Rakentava kritiikki ja hyvät argumentit johtavat kaikkien kannalta parempaan lopputulokseen. Keskustelu vie kaupunkiamme eteenpäin.
Keskusteluihin voit osallistua joko omalla nimelläsi tai nimimerkillä. Oman nimen käyttäminen antaa kommenteille usein nimimerkkiä enemmän painoarvoa keskustelussa. Jos et halua käyttää omaa nimeäsi, valitse nimimerkki, joka ei loukkaa muita keskustelijoita ja on helposti tunnistettavissa nimimerkiksi. Eli se ei siis ole tavanomaisen nimen kaltainen.
Kirjoittaja on aina vastuussa tekstistään. Valvomme keskustelua arkisin klo 8-16 välisenä aikana. Poistamme sopimattomat kommentit. Edellytämme, että verkkokeskustelu käydään hyvässä hengessä ja muiden keskustelijoiden näkemyksiä kunnioittaen.
Keskustelupalstoilla noudatamme seuraavaa etikettiä:
- Tutustu aineistoon ja pysy aiheessa. Harkitse mitä kirjoitat.
- Näkemyksesi on meille tärkeä. Kuuntele muita, kysy ja perustele näkemyksesi.
- Varmista, että esittämäsi tiedot pitävät paikkansa. Tiivis ja napakka teksti on pitkää selostusta parempi.
- Ole kohtelias ja rakentava. Älä loukkaa kenenkään kunniaa tai yksityisyyttä.
- Vältä kiroilua ja isoilla kirjaimilla kirjoittamista eli huutamista!
- Julkisen palvelun media on mainoksista vapaa. Ethän mainosta tapahtumia, tuotteita, palveluita tai tee suoraa poliittista tai uskonnollista mainontaa.
Suunnitelmat löydät liitteenä painamalla tekstiosion alla olevaa "Näytä lisätiedot" -nappia.
mitoitus
banaan
31. tammikuuta 2023 kello 15.17.52
Miksi pyörätien leveydestä on lähdetty tinkimään? Kyllä pitäisi 4 metriä (minimissään 3,5) leveä pyörätie olla koko matkalta.
asas
3. helmikuuta 2023 kello 11.01.54
Ei ole tilaa. Baana joudutaan mahduttamaan aika ahtaaseen väliin kun tulee 2 uutta raidetta ja sitten tulee yksityistontit jo vastaan.
Olemassaolevan puuston säilyttäminen
Markku
31. tammikuuta 2023 kello 16.38.31
Toivon mukaan hankkeen toteutuksessa tullaan ihan aidosti pyrkimään säilyttämään nykyistä puustoa/kasvistoa mahdollisimman pitkälle. Valitettavan usein näin todetaan juhlavasti mutta kun aletaan toteuttamaan, alkaa puita kaatua erittäin kevyin perustein. Radan varren rakentaminen tulee olemaan todella suuri maisemallinen muutos asukkaille ja asumishaitta valtava projektin aikana. Myös tästä syystä kaikenlaisen kasvuston/puuston tuoman näkösuojan säilyttäminen on äärimmäisen tärkeää, puhumattakaan luontoarvoista yleisellä tasolla.
Lisäksi toivon mukaan radan varren asutuksen ja radan välisille osuuksille tullaan myös yllämainituista syistä panostamaan merkittävästi myös uuden puuston/kasvuston istuttamiseen.
SU 10
12. helmikuuta 2023 kello 9.45.56
Olemassaolevaan puuston ja kasvillisuuden säilyttämiseksi baanan tulisi olla meluaidan vieressä koko matkalta Kauniaisten rajalle asti. Yleisilmeen ja suojan takia Bredankuja pään kasvillisuuden tulisi säilyttää.
Tammentaimet voisi siirtää baanan viereen
Tamminen
31. tammikuuta 2023 kello 20.26.40
Kohdealueella on lähtenyt kasvamaan paljon tammentaimia. Ne voisi siirtää baanan viereen kasvamaan.
Poistettavaksi merkityt puu
SRK77
1. helmikuuta 2023 kello 15.45.52
Miksi suunnitelmassa on merkattu poistettavaksi korkeat upeat kuuset tontin 55043 eteläpuolelta, jotka ovat poikittain rataan nähden? Ja miksi on merkitty poistettavaksi 4-5 pylväshaapaa tontin 55044 eteläpuolelta (radan suuntaiset)? Suunnitelman perusteella näiden poistolle ei pitäisi olla mitään syytä koska eivät jää minkään rakenteen alle ja tilalle on merkitty vain niittyaluetta. Näiden vanhojen korkeiden hienojen puiden kaataminen olisi täysin vastuutonta.
SRK77
3. helmikuuta 2023 kello 11.14.28
Ei tarkoita. M4 on hoitoluokka ja tuosta suunnitelmapiirroksesta näkee selvästi, että kuuset on merkitty kaadettaviksi.
Uusien puiden istutuspaikat?
SRK77
1. helmikuuta 2023 kello 15.47.44
Millä perusteella suunnitelmaan merkittyjen uusien istutettavien puiden paikat ja määrät on valittu? Nyt niiden sijoitukset eivät oikein näytä perustuvan mihinkään logiikkaan kartalla eikä maastossa. Lisäksi niitä on kovin vähän, etenkin huomioiden kaadettavaksi merkittyjen nykyisten puiden lukumäärän.
suoja-aita
jonik
1. helmikuuta 2023 kello 15.54.06
miksi suoja-aitaa on merkitty baanan pohjoisreunalla vain tietyille kohdin?
MELUAITA
SR
2. helmikuuta 2023 kello 8.22.51
Meluaita on ehdottomasti liian matala.
Eihän se noin matalana suojaa asutusta ollenkaan
Mistä saan laskelmat ja melukartan tarkastettavaksi?
SRK77
3. helmikuuta 2023 kello 11.17.07
Samaa mieltä. Lisäksi meluaidan materiaalivalinnoissa ja rakenteessa tulee huomioida jo etukäteen ilkivallan (käytännössä graffitit ja muut sotkut) mahdollisuuksien minimointi.
Pieniä korjauksia
Jakke
5. helmikuuta 2023 kello 23.22.18
Miksi baana on paljon kapeampi kuin muilla osuuksilla (tässä suunnitelmassa 3+2 m, esim. Kilossa 4+2,5 m)? Jos johtuu siitä, että Kauniainen ei aio tehdä baanastandardia ei Espoon tarvitse tehdä samaa. Kauniainen voi sitten tulevaisuudessa omalla kustannuksella leventää baanaa. Espoo voisi olla viisaampi ja tehdä alusta asti kunnolla, joka on myös halvempaa kuin jälkeenpäin muuttaminen.
Bredankujan pisto voisi olla suora, mutkalle ei ole mitään syytä. Jos suunnittelija on ajatellut vauhdin hidastamista niin reitin päättyminen 90 asteen käännökseen ajaa saman asian. Nyt suunnitetu pisto jää katveeseen pensasaidan taakse, kun taas suoralla pistolla näkyvyys on paljon parempi.
Koivuhovintien voisi asfaltoida, koska tällainen lyhyt hiekkapätkä kahden asfaltoidun tien välissä ei oikein aja mitään asiaa. Helpompi myös talvikunnosapitää.
Muuten suunnitelma näyttää oikein hyvältä, mm. tasauksen suhteen.
Vastauksia kysymyksiin ja kommentteihin
@Marko_Pesonen_Espoo
20. helmikuuta 2023 kello 14.12.00
Suuret kiitokset kaikille hanketta kommentoineille ja kysymyksiä esittäneille! Huomioimme kaikki kommentit mahdollisuuksien mukaan jatkosuunnittelussa. Ohessa vastauksia.
Koivuhovinreitti on suunniteltu tiiviissä yhteistyössä Kauniaisten kaupungin kanssa yhtenäiseksi useiden kilometrien pituiseksi reitiksi. Tässä puistosuunnitelmassa on tarkoitus näyttää vain se Espoossa oleva baanan osa, joka vaatii lainmukaisen puistosuunnitelman, joten raittikokonaisuus ei välttämättä hahmotu. Rantaradanbaanan yleissuunnitelmasta näkee linjauksen paremmin: Hanke: Rantaradanbaanan yleissuunnitelma - Otakantaa.fi. Baanan leveys tällä osalla on sovitettu samanlaiseksi kuin Kauniaisissa.
Bredankujan kääntöpaikalle ohjaava liittyvä raitti väistää maan alla olevaa kunnallistekniikkaa. Lisäksi korkeuseron takia yhteyden tulee olla riittävän pitkä.
Kysytty suoja-aita baanan pohjoisreunalla (paaluvälillä n. 360–450) johtuu kallioleikkauksen korkeasta reunasta ja aita toimii vaatimusten mukaisena putoamissuojana.
Meluaidan toteuttaa kaupunkiratahanke ja sen korkeus perustuu ratasuunnitelmavaiheessa tehtyihin selvityksiin. Lähtökohtaisesti meluaita verhoillaan puurimoituksella. Meluntorjunnasta voi kysyä lisätietoja ratahankkeelta tai tutustua ratasuunnitelma-aineistoon lähemmin.
Puustoa joudutaan valitettavasti poistamaan baanan ja hulevesialtaan sijaintien vaatimassa laajuudessa. Näille kohdin uutta puustoa ei voi istuttaa. On myös huomioitava, että radan suoja-alueella (30 m lähimmästä raiteesta) pitää välttää korkeiden puiden istuttamista radalle kaatumisen riskin vuoksi ja se rajaa jonkin verran istutusmahdollisuuksia pois. Vanha Olssonin taimiston kasteluallas on tällä hetkellä myös hyvin rehevöitynyt haitallisten vieraslajien toimesta, joten sille kohdistuu laajempi kasvillisuudenpoisto. Valitettavasti säilyväksi toivotut pylväshaavat ja osa kuusista ovat juuri baanan tai altaan luiskan pohjanvahvistuksien kohdalla. Lisäämme toiveiden perusteella suunnitelmaan enemmän uusia, täydentäviä puuistutuksia.
Karttaesityksessä oleva merkintä M4 tarkoittaa suojametsää ja suunnitelman tavoitteena on se, että haalean vihreällä vinorasterilla merkitty alue säilyy mahdollisimman koskemattomana, luonnontilaisena ja metsittyvänä alueena. Kuusiaita n. paalulla 310 karsitaan baanan vierestä (poistettavaksi merkityt havupuut), mutta sen jatkeen pidemmällä vinorasterin puolella on tarkoitus säilyä. Lisäksi tehdään mainittuja täydennysistutuksia. Altaan ympäristö ja radan viereiset alueet ovat jatkossa melko luonnollista niittyä.
Ystävällisin terveisin suunnitteluryhmän puolesta,
Marko Pesonen
osallisuusmuotoilija
Espoon kaupunki, Kaupunkitekniikan keskus