Palvelukuvaus - s. 3 ” Tilaaja edellyttää, että palveluntuottajan asumispalveluja tuottava yksikkö sijaitsee Lapin hyvinvointialueella.” Eikö voisi olla myös naapuri hyvinvointialueet? - s.6 ” Tässä kilpailutuksessa ei hankita sellaista apua, ohjausta ja tukea, jota asiakas mahdollisesti tarvitsee siirtyessään asumaan tavallisessa asuntokannassa sijaitsevaan asuntoon. ” Miksi on rajattu pois tavallisessa asuntokannassa asuvat asiakkaat, koska asiakkaan palvelun jatkuvuuden turvaamiseksi tämä olisi tärkeää, kun asiakas siirtyy kevyempiin palveluihin meiltä? Mitä tapahtuu niille asiakkaille, jotka ovat nyt meidän palvelun piirissä tavallisessa asuntokannassa tuetussa asumisessa? - s. 8 ” Viikonloppuisin annettava ohjaus ja tuki on aina tilapäistä ja lyhytkestoista. Jos sen tarve tulee yllättäen, siitä sovitaan erikseen tilaajan sosiaalihuollon viranhaltijan kanssa.” Hinnoitellaanko tämä erikseen? Vuorolisät? - s. 9 Tuettu asuminen ” Palveluntuottaja voi laskuttaa ¼ ohjaus- ja tukikäynnin tuntihinnasta silloin, kun asiakas ei ole ennalta ilmoittanut esteestä ja asiakasta ei tavoiteta.” Tämä riittämätön poissaoloehto. - s. 10 Yhteisöllinen ” Säännöllisen ohjauksen ja tuen tarpeen lisäksi heillä voi olla ennakoimatonta avun tarvetta, johon on myös vastattava.” Millaisia määriä tämä voi tarkoittaa? - s. 11 Yhteisöllinen ja s. 16 ympvrk ” oikeuspsykiatriset asiakkaat” Olisi hyvä saada oikeuspsykiatristen asiakkaiden palvelulle oma tuote kilpailutukseen. - s.14 Yhteisöllinen ja s. 18 ympvrk ” Jos asiakas on poissa palvelusta väliaikaisesti esim. sairaalahoidon, laitoskuntoutuksen, loman, vierailun tms. vuoksi, vain asiakkaan lähtö- ja tulopäivä ovat laskutettavia läsnäolovuorokausia.” Poissaoloehto on molemmille osapuolille epäedullinen. Tällaisena se nostaa palvelun hintaa. Meillä on sopimuksia, joissa on poissaoloehtona 1-7 vrk100 %, 8-14 vrk 50 %. - s. 25 ” Palveluntuottajan asiakastyössä olevasta henkilöstöstä viidesosalla eli 20 %:lla on tehtävään soveltuva ammattikorkeakoulutasoinen tai vastaava opistotasoinen sosiaalialan tutkinto ja muulla henkilöstöllä vähintään sosiaali- tai terveysalan ammatillinen tutkinto.” Tämä vaatimus nostaa palvelun hintaa. Yksiköidemme henkilöstörakeen on nyt sellainen, että tämä vaatimus johtaisi muutosneuvotteluihin yksiköissä. Lisäksi kokemuksemme on, että esim. sosionomeille ei riitä koulutusta vastaavia tehtäviä riittävästi, jos heitä on useampi yksikössä. Näkemyksemme mukaan yksi sosionomi ja yksi sairaanhoitaja per yksikkö on riittävä. - s. 25 ” Asiakkaalle nimettävältä omaohjaajalta edellytetään sosiaalialan ammattikorkeakoulu- tai opistotason tutkintoa (sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annettu laki (817/2015).” Eli lähihoitaja ei voi olla omaohjaaja! Tämä on liian tiukka vaade ja ko. lakipykälä koskee viranomaisen toimintaa. Tällä hetkellä meillä on hyvin toimivat omahoitajuudet asiakkailla, joten toivomme, että voimme jatkaa siten, että kokeneet ja osaavat lähihoitajamme voivat jatkaa omahoitajina. -
Kommentit palvelukuvaukselle
Lapha työikäisten aspa
1. joulukuuta 2025 kello 14.19.02
Palvelukuvaus
-
s. 3 ” Tilaaja edellyttää, että palveluntuottajan asumispalveluja tuottava yksikkö sijaitsee Lapin hyvinvointialueella.” Eikö voisi olla myös naapuri hyvinvointialueet?
-
s.6 ” Tässä kilpailutuksessa ei hankita sellaista apua, ohjausta ja tukea, jota asiakas mahdollisesti tarvitsee siirtyessään asumaan tavallisessa asuntokannassa sijaitsevaan asuntoon. ” Miksi on rajattu pois tavallisessa asuntokannassa asuvat asiakkaat, koska asiakkaan palvelun jatkuvuuden turvaamiseksi tämä olisi tärkeää, kun asiakas siirtyy kevyempiin palveluihin meiltä? Mitä tapahtuu niille asiakkaille, jotka ovat nyt meidän palvelun piirissä tavallisessa asuntokannassa tuetussa asumisessa?
-
s. 8 ” Viikonloppuisin annettava ohjaus ja tuki on aina tilapäistä ja lyhytkestoista. Jos sen tarve tulee yllättäen, siitä sovitaan erikseen tilaajan sosiaalihuollon viranhaltijan kanssa.” Hinnoitellaanko tämä erikseen? Vuorolisät?
-
s. 9 Tuettu asuminen ” Palveluntuottaja voi laskuttaa ¼ ohjaus- ja tukikäynnin tuntihinnasta silloin, kun asiakas ei ole ennalta ilmoittanut esteestä ja asiakasta ei tavoiteta.” Tämä riittämätön poissaoloehto.
-
s. 10 Yhteisöllinen ” Säännöllisen ohjauksen ja tuen tarpeen lisäksi heillä voi olla ennakoimatonta avun tarvetta, johon on myös vastattava.” Millaisia määriä tämä voi tarkoittaa?
-
s. 11 Yhteisöllinen ja s. 16 ympvrk ” oikeuspsykiatriset asiakkaat” Olisi hyvä saada oikeuspsykiatristen asiakkaiden palvelulle oma tuote kilpailutukseen.
-
s.14 Yhteisöllinen ja s. 18 ympvrk ” Jos asiakas on poissa palvelusta väliaikaisesti esim. sairaalahoidon, laitoskuntoutuksen, loman, vierailun tms. vuoksi, vain asiakkaan lähtö- ja tulopäivä ovat laskutettavia läsnäolovuorokausia.” Poissaoloehto on molemmille osapuolille epäedullinen. Tällaisena se nostaa palvelun hintaa. Meillä on sopimuksia, joissa on poissaoloehtona 1-7 vrk100 %, 8-14 vrk 50 %.
-
s. 25 ” Palveluntuottajan asiakastyössä olevasta henkilöstöstä viidesosalla eli 20 %:lla on tehtävään soveltuva ammattikorkeakoulutasoinen tai vastaava opistotasoinen sosiaalialan tutkinto ja muulla henkilöstöllä vähintään sosiaali- tai terveysalan ammatillinen tutkinto.” Tämä vaatimus nostaa palvelun hintaa. Yksiköidemme henkilöstörakeen on nyt sellainen, että tämä vaatimus johtaisi muutosneuvotteluihin yksiköissä. Lisäksi kokemuksemme on, että esim. sosionomeille ei riitä koulutusta vastaavia tehtäviä riittävästi, jos heitä on useampi yksikössä. Näkemyksemme mukaan yksi sosionomi ja yksi sairaanhoitaja per yksikkö on riittävä.
-
s. 25 ” Asiakkaalle nimettävältä omaohjaajalta edellytetään sosiaalialan ammattikorkeakoulu- tai opistotason tutkintoa (sosiaalihuollon ammattihenkilöistä annettu laki (817/2015).” Eli lähihoitaja ei voi olla omaohjaaja! Tämä on liian tiukka vaade ja ko. lakipykälä koskee viranomaisen toimintaa. Tällä hetkellä meillä on hyvin toimivat omahoitajuudet asiakkailla, joten toivomme, että voimme jatkaa siten, että kokeneet ja osaavat lähihoitajamme voivat jatkaa omahoitajina.
-