Poliittiset vaikuttimet ja vaikuttajat ja heidän painostuksensa, kollegiaalinen painostus, toveripiirien ja yhteisöjen painostus saattavat luoda ulkopuolisia paineita viranomaisen päätöksentekoon. Näiden lisäksi, on tapauksia, joissa virkamiehet ovat syyllistyneet suoranaiseen lahjusten vastaanottoon ja jotkut ovat antaneet ymmärtää, että asia ei oikein etene ilman jonkinlaista ”vauhdittajaa”. Rahallisesta hyödystä ei aina ole kysymys. Vauhdittajaksi on kelvannut myös sopiva vastapalvelus, lounas ja alkoholi. Viimeksi mainittua tapaa nimitetään "piilokorruptioksi", koska todistusvoimaista jälkeä lahjonnasta ei jää.
Perustiedot
Päättynyt: 31.12.2017
Tuomarin laajasta harkintavallasta
@Hannu_Kuukkanen
7. huhtikuuta 2017 kello 20.34.45
Odotin mielenkiinnolla mitä "Tuomioistuinten keskushallinon uudistaminen - Arviomuistio" työryhmä saisi aikaan ehdotuksinaan oikeusturvan parantamiseksi. Muistio oli pettymys. Se vaikutti, oikeusturvan osalta, lähinnä vastauskirjoitukselta YLEn taannoisiin tutkimuksiin oikeuslaitoksen toiminnan arvioinneista (asianajajakysely ja tuomarien osalta tehty vastaava kysely). "Koulutusta lisätään". Koulutus auttanee osaltaan mutta itse oikeusturvaan se on vain rikka rokassa jos oikeuslaitoksen moraalin tasoa ei saada nostettua, hyvien tuomareiden tasolle koko leveydeltä ja syvyydeltään. En pidä keskushallinon uudistusta ratkaisuna näihin vakaviin oikeusturvattomuusongelmiin. Keskushallinon uudistus saattaa jopa toimia oikeusturvan vastaisesti jos oikeuslaitos saa kaiken vallan omiin käsiinsä. Sitä on sillä jo nyt liiankin kanssa ja näyttää siltä, että tuomari ei tuomaria tuomitse (tai tuomiota pura uuteen käsittelyyn), vaikka selkeästi näkee tehtyjä virheitä päätöksissä.
Oikeusvalvonta voitaneen lopettaa tarpeettomana, koska se ei näytä toimivan kuten pitäisi, kansalaisen oikeusturvan takaajana. Siellä vedotaan liian herkästi juuri tuohon tuomarin harkintavaltaan, laikipykälien sijasta, osaamattomuuttaan tai muuten tarkoitushakuisesti.
Ehdotan myös, että "tuomarin harkintavalta" rajattaisiin käsittämään vain lakitekstin ulottumattomiin yltävät asiat. Nyt sitä käytetään tuomion kääntämiseen "sopivaksi". Tai parasta olisi poistaa koko "tuomarin harkintavalta" väärinkäytösten rajaamiseksi siltä osin. Aiheesta löytyy runsaasti keskustelua ja ikäviä kokemuksia verkosta.
mm. https://www.facebook.com/EettistenSaantojenValvontaRy/posts/643506562464051