Siirry sisältöön

Kuinka tyytyväinen olet alueesi teiden kuntoon?

Puhekupla 108
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Kerro mielipiteesi  ja tee ehdotuksia alueesi tieverkon kunnosta. Perustele vastauksesi.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Järjetön hanke

Profiilikuvan paikka

Yksityisautoilija
23. tammikuuta 2017 kello 11.40.46

Hanke on järjetön. Historia on aika karua luettavaa valtion tehtävien yhtiöittämisestä ja myöhemmin yksityistämisestä vaikka se tässä vaihessa ei muka ole tulevaisuus. Niin oli sähköverkkojenkin tapauksessa, sääntelyllä muka pystytään kontrolloimaan hintoja, mikä ei ole totuus tänä päivänä. Ehdotettu malli on "hinnat alkaen", myöhemmin autoilijoiden kustannettavaksi tulee mm. rautateiden ylläpito jolloin ennustetaan 25 % hintojen nousua nykyiseen malliin. Autovero ei poistu, se vaan vaihtaa nimeä ja siirtyy vuosimaksuksi ja hyödyttää vain niitä jotka ajavat kalliilla autoilla ja vaihtavat uuden alle parin vuoden välein. Ulkomailta tuonti helpottuu ja kotimaiset autokauppiaat jäävät nuolemaan näppejään ja nekin rahat on Suomen elinkeinoelämästä pois. Saksassa vastaavat autot ovat halvempia myös veronpoiston jälkeen ja niiden varustetaso on paljon parempi kuin Suomeen tuoduissa vastaavissa. Italiassa ja Puolassa on yksityistetty joitakin tieosuuksia ja siellä yhtiöt tekevät 50 % liikevoittoprosentilla tulosta ja autoilijat maksavat sen. Ministeriön laskelmissa polttoaineen kulutuksien on ennustettu laskevan voimakkaasti mutta jos ne perustuvat hybridiautojen valmistajien ilmoittamiin kulutuslukemiin, laskelmissa täytyy olla satojen miljoonien eurojen heitto koska Suomen talvessa kulutuslukemat eivät tule toteutumaan vaan voivat olla jopa nelinkertaiset (esim. 1,25 l/ 100 km osoittautui autolehden testissä 5 l/ 100 km todelliseksi). Lisäksi polttoaineen hintaa ei voida laskea tulevaisuudessakaan kovin paljoa koska EU määrää minimiverotason (siinä tapauksessa että sillä ajateltaisiin kompensoitavan nousevia kuluja). Suomen sähköntuotanto ei kestä kymmeniä tai satojatuhansia sähköautoja, jo nyt sähkön tuotanto ei riitä pakkasilla vaan kolmasosa tulee ulkomailta. Tuulimyllyt tuottavat pakkasilla alle 5 % nimellistehostaan, niihinkin menevät tuet menevät aivan hukkaan ja ovat miljardiluokkaa. Jo pelkkä lause "autoilu halpenee" ja perään todetaan että "rahaa pitää saada lisää tieverkon ylläpitoon" kertoo kuinka absurdeilla perusteilla tätä yritetään ajaa läpi. Äänestäjät eivät ole sentään noin tyhmiä että uskovat.... Toivotaan että kuntavaalien tulos (taitaa tulla liikenneverkkovaalit) on sellainen viesti että se menee perille jos se ei muuten mene. Malli sortaa erityisesti maaseutua jossa usein tarvitaan auto / kuski töissä kulkemiseen, pitkien välimatkojen takaa. Oletetaan että perheessä on neljä käytettyä autoa, niitä tuskin kovin monella on varaa vaihtaa kaikkia uusiin kahden vuoden välein jotta pääsee hyötymään autojen verottomuudesta. Tämä hanke on jo saanut niin paljon vastatuulta osakseen jopa keskustan omissa riveissä että se olisi jo puolueenkin edun nimissä parasta haudata mahdollisimman pian ja ministerin tehdä johtopäätökset siitä ja erota. Autokauppa on sakannut, jopa satoja miljoonia euroja katoaa talouden rattaista kun ihmiset eivät uskalla ostaa uusia tai uudehkoja autoja kun vaarana on veron menetys