Siirry sisältöön

Kuinka tyytyväinen olet alueesi teiden kuntoon?

Puhekupla 108
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Kerro mielipiteesi  ja tee ehdotuksia alueesi tieverkon kunnosta. Perustele vastauksesi.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017

Liitteet

  • Ei liitteitä
Ilmianna

Katso muut kommentit

Päätieverkko hyvässä kunnossa, alemmalla verkolla ongelmakohtia

Profiilikuvan paikka

@Jukkahirvelä
23. tammikuuta 2017 kello 10.09.59

Valta- ja kantatiet hyvässä tai ainakin tyydyttävässä kunnossa, päällystetyllä alemmalla verkolla liikaa vaurioita, soratiet liikennemääriin nähden parempia kuin päällystetyt pikkutiet.

Teiden kunnosta on liikennevirastolla mittauksiin ja havaintoihin perustuva tarkka käsitys, joka on vastannut hyvin tienkäyttäjienkin arvioita. Miksi LVM ei hyödynnä sitä analyysiensä perustana raportissaan, vaan maalaa kauhukuvia rapistuneesta tieverkosta?

Korjausvelan käsite ei ole kovin käyttökelpoinen muuta kuin lisärahan markkinointivälineenä. Tienkäyttäjien odotukset tiestön laadulle ovat usein epärealistisia esimerkiksi päällysteiden suhteen. Alempi tieverkko on 51 000 km pitkä ja Suomessa on välillä talvi. Miksi LVM ei ole hyödyntänyt tienpidon asiantuntemusta raportissaan?

Käyttäjän profiilikuva - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. tammikuuta 2017 kello 12.50.30

Liikennevirasto on ollut hankkeessa tiiviisti mukana.

Profiilikuvan paikka

valpas
23. tammikuuta 2017 kello 16.08.23

Sorateiden kunnossapidossa ei ole osaamista enää. Eikä autoilijat osaa ajaa, kuin monttujen kohdilta. Nytkin hieno silee jäinen soratie lanattiin sellaseks aaltomaiseks (kuorma-autojen mahan alla olevat lanat ovat joustavia, ja resonoivat niillä nopeuksilla, joilla ajavat, rakennetta pitäisi muuttaa), että ei meinaa kojelauta pysyä kiinni, ellei aja 120, tai 30km/h. Ei viitis aina soitella sinne tielinjalle, kun kumminkaan ei mikään muutu.
Isot Liikennetraktorit pilaavat soratiet karkeilla renkaillaan.
Aurauskepit ovat liian lähellä tietä. Aura joutuu väistämään keppiä, ja tulee penkka, joka estää keväällä sulamisvesien kulkemisen ojaan. Samalla kulkuväylä kapenee. Aurauskepit pitäisi aina olla esim 20cm tien reunan ulkopuolella. Auraajat voisivat ajaa kauempaa kepistä, ja ne pysyisivät paremmin paikoillaankin.

Profiilikuvan paikka

Työmatkalainen
23. tammikuuta 2017 kello 19.50.09

valpas kirjoitti:

Sorateiden kunnossapidossa ei ole osaamista enää. Eikä autoilijat osaa ajaa, kuin monttujen kohdilta. Nytkin hieno silee jäinen soratie lanattiin sellaseks aaltomaiseks (kuorma-autojen mahan alla olevat lanat ovat joustavia, ja resonoivat niillä nopeuksilla, joilla ajavat, rakennetta pitäisi muuttaa), että ei meinaa kojelauta pysyä kiinni, ellei aja 120, tai 30km/h. Ei viitis aina soitella sinne tielinjalle, kun kumminkaan ei mikään muutu.
Isot Liikennetraktorit pilaavat soratiet karkeilla renkaillaan.
Aurauskepit ovat liian lähellä tietä. Aura joutuu väistämään keppiä, ja tulee penkka, joka estää keväällä sulamisvesien kulkemisen ojaan. Samalla kulkuväylä kapenee. Aurauskepit pitäisi aina olla esim 20cm tien reunan ulkopuolella. Auraajat voisivat ajaa kauempaa kepistä, ja ne pysyisivät paremmin paikoillaankin.

Aurauskepit 20 cm tien reunan ulkopuolella. Omakohtaisesti täytyy sanoa, että vaarallinen ehdotus sillä itse väistin vastaantulevaa,
mutta kun oli aurauskeppi laitettu mainitsemallasi tavalla ja aurattu sen mukaan niin ojassa oltiin.