Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Tämä on ryöstö.

Profiilikuvan paikka

KKP
23. tammikuuta 2017 kello 11.18.21

Itse olen ns. hyväosainen. Meidän taloudessa tulee työmatka ajoa kahdella autolla aika paljon, koska joukkoliikennettä ei ole. Oma auto on ainoa mahdollisuus. Olemme kuitenkin panostaneet tähän työmatka ajoon paljon, eli kaksi uutta autoa, Toisesta autovero noin 12000€ ja toisesta 8000€- Niin hyväosaisia emme kuitenkaan ole että olisimme autot ostaneet käteisellä. Autoissa on omaa rahaa niin paljon kiinni, että mahdollisen työttömyyden, sairastumisen yms. vastoinkäymisen sattuessa veloista pääsisimme eroon autot myymällä. Tämä Live kyhäelmä poistaisi sen mahdollisuuden eli minulta varastettaisiin 1.1.2018 noin 20000€. Lisäksi tulisi tietenkin uusi tienkäyttömaksu joka on väärin kaikkia jo autonsa ostaneita kohtaan.
Suomessa on myös erittäin paljon ihmisiä jotka yrittävät pätkä- yms. muilla osa-aikatöillä raapia kasaan päivittäisen elannon. Myös heille tämä on täysin kohtuutonta, koska he eivät pysty uutta autoa hankkimaan, joten autoveron poisto ei heitä kosketa mitenkään.
Ainoa oikea keino on poistaa autovero vähitellen, jolloin vääryys vähenee. Autoveron vähittäinen poisto virkistää autokauppaa ja pikkuhiljaa päästään autokaupassa normaaleihin myynti määriin, joka on suomessa noin 200000 uutta autoa vuodessa. Tällöin autokaupasta saatava Alv kompensoi autoveron kevennykset, eikä tarvita mitään uusia himmeleitä. Sähköautoille voi aikanaan kehittää jonkinlaisen liikennesähkö maksun esim. etäluettavalla sähkömittarilla tms. Jos on neuvoteltu EU:n kanssa huono sopimus liikennepäästöjen kanssa ei siitä tarvitse koko kansaa ruoskia.