Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Kulut nousisivat sietämättömiksi

Profiilikuvan paikka

Käytetyllä ajeleva
23. tammikuuta 2017 kello 11.23.45

Selvitys ei ota huomioon sitä että käyttökulut ovat se asia joka merkitsee kaikkein eniten suurimmalle osalle ihmisistä, tilanne tulisi olemaan sietämätön kaltaisilleni ihmisille jotka ajavat vähän vanhemmalla autolla käyttökulujen vuoksi. Esimerkiksi omat kuluni nousisivat Trafin laskurin perusteella nykytilanteeseen verrattuna kiinteällä maksulla 500€ ja km-perusteisella 1400€, prosenttiluvut 125% ja 188%. Olisin siis hyvin kiinnostunut tietämään miten tämä ei muka tule kalliimmaksi luultavasti sadoille tuhansille suomalaisille tienkäyttäjille joille oma auto on pakollinen koska tyydyttävää julkista liikennettä ei yksinkertaisesti ole saatavilla? Se voi nähdäkseni onnistua ainoastaan autolainaa ottaneilta mutta heiltäkin vain silloin jos eivät ostakaan sitä uudempaa autoa joka mahdollisen autoveron poiston takia voisi sopia muuten budjettiin vaan pitäytyvät ns. vanhassa hintaluokassa ja pystyvät sitten pienempien lainakulujen ansiosta maksamaan enemmän kohonneita muita kuluja. Eli se siitä autokannan uudistustavoitteesta...

Itse ajan n. 10v vanhalla autolla koska siihen voin vielä tehdä itse kaikki huollot, se on vuodessa pitkä penni eli uudempaa en tule kovin helpolla ostamaan. Kun käyttökulut ovat ainoa joka merkitsee (ei autolainaa) niin laskurissa oleva laskennallinen autoveron osuus on aivan turha. Ainoa millä ko. laskurin saisi näyttämään kohdallani edes hiukan edullisempaa hintaa olisi ottaa tuo huomioon ja kolminkertaistaa auton arvo 12000 -> 36000. Sitten tosin tarvitsisin lainaa mitä minulla ei tällä hetkellä ole ja päätyisin samaan tilanteeseen eli maksamaan reilusti nykyistä enemmän. Esityksen matematiikka ei vain toimi.