Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Kustannusten nousu tulevaisuudessa

Profiilikuvan paikka

KTM
23. tammikuuta 2017 kello 12.03.16

Tämän hetken laskelmat antavat kuvan, että ostamalla vähäpäästöisen auton, tiemaksu olisi vain muutan sata euroa. Jos suurin osa autoilijoista ostaa tulevaisuudessa huomattavasti vähäpäästöisemman auton (mikä on tarkoituskin?) on maksuja korotettava tulevina vuosina tuntuvasti näiden vähäpäästöisten autojenkin osalta koska sama raha on kerättävä maksuilla. Nykyiset laskelmat perustuvat pitkälti suurempipäästöisiltä autoilta kerättäviin jopa useiden tuhansien eurojen suuruisiin käyttömaksuihin. Monet perheet luopuvat varmasti toisesta halvasta "kauppakassi" autosta, pohtivat julkisen liikenteen tarjoamia vaihtoehtoja autoilun käyttökustannusten noustessa jolloin maksuja on edelleen korotettava kun liikenteessä olevien autojen määrä vähenee.

Myös rataverkon kustannukset lankeavat tulevaisuudessa autoilijoiden maksettavaksi. Yksityiset palveluntarjoajat nostavat kustannuksia edelleen koska maksujen lisäksi on katettava näiden organisaatioiden kiinteät ja muuttuvat kustannukset sekä osakkeenomistajien tuotto-odotus. Jos näiden yhtiöiden kustannusten kattaminen ja voittotavoitteiden saavuttaminen taataan lainsäädännöllisesti/sopimuksilla väyläyhtiön kanssa luodaan uusin rahantekokone, jossa yhtiön harjoittaman liiketoiminnan jokainen vuosi on voitollinen, tappiollisia vuosia ei sopimusten tai lainsäädännön nojalla voi muodostua.