Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Kuinkas periferiassa asuvat ihmiset?

Profiilikuvan paikka

Teimo
23. tammikuuta 2017 kello 12.50.56

En todellakaan hyväksy tätä ajatusta laisinkaan. Ajan vuodessa n. 40 000km ja siitä lähes kaikki on työmatka-ajoa. Minulla on jo pieni vähäpäästöinen auto. Suurin osa ajostani tapahtuu yksityisteillä ja useita kilometrejä siitä kokonaan omalla kustannuksellani kunnossapitämälläni tiellä. Erittäin harvoin päädyn minnekään valtion tielle. Ei ole todellakaan reilua, että minun ja monen muun vastaavassa asemassa olevan täytyy maksaa siitä, että ajan OMALLA tielläni ja yksityisteillä joiden osakaana olen ja jo maksan niiden ylläpidosta. Miten ajoaikaan tai seurantaan(joka on sitten ihan oma matopurkkinsa, jota vastustan ihan periaatteellisista syistä) erittelee valtiontien ja yksityistien välillä - Aivan, se on käytännössä täysin mahdotonta.

Ajatin viime vuonna useilla tuhansilla euroilla soraa omalle tielleni ja maksoin kovat tienhoitomaksut ja nyt pitäisi vielä sen päälle maksaa valtion kyttäämisen mukaan? Ainoa, joka tällaisesta hyötyy on kaupungissa asuva, joka ei sitä autoa muutenkaan tarvitsisi kun on julkinen liikenne. Täällä metsässä ei ole julkista liikennettä - Se tapettiin pois 90-luvun alussa. Maksaako valtio minulle korvauksen maksetuista tienhoitomaksuista?

Eihän tällaisia ajatuksia voi keitellä päässään kuin elämästä vieraantunut norsunluutornistaan alas katseleva ihmisen irvikuva.