Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

käytön mukainen maksuvalmius

Profiilikuvan paikka

autosta luopuva
23. tammikuuta 2017 kello 13.15.55

"Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. "

En näe kyseisten visioiden palveluoperaattorien toimivan kansantaloutta hyödyttävällä tavalla.
Ajatus ei mielestäni muutenkaan kuulu viranomaistoimien ja hallinnon käytäntöihin valtiollisella tasolla edes keskustella
liiketoiminnallisten mallien edistämisestä veroluonteisten maksujen kautta.

Mielestäni viranomaisten tehtävä on olla neutraali kansalaisten etujen edistäjiä ja näiden on edistää kansallisia elinoloja
ja niiden säilymistä.

"Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen."

En kannata kyseisiä näkemyksiä.

Pidän erinomaisen tasapuolisena nykyisen polttoaineveron käyttöä liikenneverkon maksujen keräyksessä
- tasapuolinen, enemmän kulutusta enemmän veroa, yksinkertainen ja huokea kerättävä, säädeltävissä paikkakuntakohtaisesti

Kyseisen veron tuotot sen sijaan tulisi kohdentaa oikeasti tieverkon ylläpitoon.
Nykyisin autoilijoiden maksama polttoainevero n. 8 Mrd € josta tieverkkoon palautuu n. 1.5 - 2 Mrd €.

Tällä hetkellä polttoaineveroa peritään mielestäni neljä kertaa liian paljon verrattuna siihen mitä
mikä on tieverkon ylläpito nykyisin.
Tällä perusteella polttoaineveroa voi kyllä alentaa.

Mielestäni valtionhallinnossa on verokäytäntöjen kohdistamisen ongelma, joka on ensisijaisesti korjattava.