Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Näkökulma uudistuksen alueelliseen epätasa-arvoon

Profiilikuvan paikka

Tapio J.
23. tammikuuta 2017 kello 13.31.55

Toteutuessaan uudistus aiheuttaisi alueellista epätasa-arvoa. Kaupungeissa ja taajamissa asuvat - jotka eivät käytännössä lyhyiden matkojen vuoksi edes tarvitse autoja - hyötyvät uudistuksesta maalla asuvien ihmisten kustannuksella. On huomionarvoista, että samanaikaisesti vähentyvät palvelut maaseudulla ja maaseutukunnissa ovat omiaan lisäämään työmatka- ja asiointimatkoja kaupunkikeskuksiin. On otettava huomioon Suomen maantieteellinen erityisluonne eurooppalaisessa yhteisössä: Olemme pitkien etäisyyksien maa. Maamme toiminta ja talous perustuu perustavanlaatuisesti elinvoimaiseen maaseutuun maakunnissa. Mikäli maalla asumisesta tehdään entistä vaikeampaa, laskee se elintaso, jota menneet polvet ovat vuosikymmeniä rakentaneet, huomattavasti. Ajatellaanpa perhettä, jonka kaikki neljä jäsentä käyvät kukin taajamassa omalla autoillaan töissä ja opiskelemassa. Tuolloin tämä perhe joutuisi maksamaan huomattavasti kaupunkilaisvastinettansa enemmän pelkästään liikkumisesta. Neljä autoa, joilla kullakin ajetaan 100 kilometriä päivässä: kuukauden palkka kuluisi jo pelkästään liikkumiseen.

Toisekseen ne, jotka ajavat vanhoilla autoilla ennen uudistusta, ajavat niillä vähävaraisuutensa tähden. Mikäli heillä olisi sijoittaa uuteen autoverottomaan autoon uudistuksen jälkeen, miksi he eivät olisi jo ennen uudistusta ostaneet vähän käytettyä ja ajettua ajoneuvoa? Totuus uudistuksen takana on se, että ne, joilla on varaa, hyötyvät uudistuksesta halventuneina autonhankkimiskustannuksina. Ne, joilla on vähän varaa, tulevat edelleenkin ajamaan vanhoilla autoillaan lisääntyneiden liikkumiskustannusten lisärasittamina. Epätasa-arvo suomalaisessa yhteiskunnassa on kitkettävä pois. Liikenneuudistus ei todellakaan edesauta tätä asiaa.