Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Varallisuuserojen kasvu

Profiilikuvan paikka

Nuorijahuolestunut
23. tammikuuta 2017 kello 13.40.17

Tavoitetila on erinomainen, ei autoveroa ja päästöjen sekä käytön huomiointi verotuksessa - loistavaa visiointia.

Toteutus on liian nopea. Kaikki jotka omistavat auton maksavat tästä kalliisti. Mitä uudemman ja oletukselta vähemmän kuluttavan ja pienempipäästöisen auton omistaa, sitä vähemmän häviää suhteessa vanhemman auton omistajiin

Vanhemmissa autoissa arvo putoaa suhteellisesti enemmän, sillä uusien autojen virta paranee. Myyntiarvoa tiputtaa myös korostuneesti uusi kulutuksen ja päästöjä huomioiva malli. Vähävarainen ei siis kykene ajamaan autollaan. Toisaalta kannattaako myydä kun arvo on tiputettu kertaheitolla eikä uuteen ole varaa.

Kohtuutonta vähävaraisille, epäreilua autonomistajille.

Täytyykö autovero ottaa kerralla kokonaan pois? Onko päästöjä pakko huomioida kertaheitolla autoveron kanssa niin rajusti?

Ps. Trafin sivujen laskelma on virheellinen ja harhaanjohtava. Nykyisen laskennallisen autoveron huomiointi edellyttäisi että sen poistamisen vaikutus auton arvonalentumiseen huomioitaisiin vaihtoehtolaskelmissa tai vaihtoehtoisesti jätettäisiin kokonaan pois.

Terveisin,
Turun Kauppatieteiden Ylioppilas