Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Miksi pitää aina yrittää keksiä pyörä uudelleen??

Profiilikuvan paikka

Huolestunut kansalainen
23. tammikuuta 2017 kello 14.36.49

Kannattaako aina yrittää keksiä uusia (hulluja) ideoita tievelkojen/hankkeiden rahoittamiseksi?
Miksi ei oteta mallia muista maista, joissa painitaan samojen ongelmien kanssa?
Esimerkiksi Norjassa uusia tiehankkeita rahoitetaan tietulleilla, jolloin maksut kohdistuvat suoraan tienkäyttäjille, ja mikä parasta, myös ulkomaalaisille.
Suomalaiset siis rahoittavat myös osaltaan Norjalaisten tieverkon uudistamista! Nerokasta!

Nykyisen esityksen mukaan kärsijän rooliin jäävät jälleen kerran pienituloiset. Käytetyn auton ostaja (varsinkaan sen tonnin-parin) ei maksa tuota laskelmissa mainittua "laskennallista autoveroa".
Tuon "laskennallisen autoveron" kun ottaa pois, huomataankin yllättäen että pahimmissa tapauksissa kulut nousevat jopa pari tonnia vuodessa! Ei järjen häivää..
Rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy..

Autoveron poistaminen, kaikilta autoilta (myös käytettynä maahantuotavat), olisi sinällään tarpeellinen veto, jos OIKEASTI halutaan uudistaa Suomen autokantaa. Kohdistamalla autoveron poisto vain uusiin Suomesta ostettaviin autoihin, hyötyjiksi jäisi taas vain ne joilla on varaa se uusi auto ostaa. Jos ei ole nyt 10 000 euroa ylimääräistä, tuskin sitä on ihan huomennakaan..
Pitkällä juoksulla vaikutus tietysti yltäisi pienituloisillekin (lapsiperheet, yh-vanhemmat, eläkeläiset, opiskelijat ym.), mutta miksi pitäisi aina olla kärsijän roolissa?

Nyt se järki käteen siellä Liikenne ja viestintäministeriössä! Haloo, onko valoo?