Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Auton tuonti ulkomailta

Profiilikuvan paikka

Tuontiauto
23. tammikuuta 2017 kello 14.51.53

Miten käytetyn auton tuonti ulkomailta?
Tällä hetkellä käytetään samaa veroprosenttia kuin vastaavista autoista jotka on tuotu ko. auton käyttöönotto vuonna. Eli vuonna 2008 ja sen jälkeen käyttöönotetuista maksetaan veroa päästöjen mukaan.

Käykö niin että myös tässä uudessa järjestelmässä maksetaan autoveroa kuten sitä olisi maksettu vastaavasta autosta käyttöönotto vuonna? Vai aletaanko maksamaan pelkästään käyttömaksuja? Kansalaisia ei kohdella yhdenvertaisesti oikeastaan kummassakaan tapauksessa.
esim. vuonna 2016 käytetyn auton tuonut on maksanut autoveron ja alkaisi maksamaan uuden systeemin mukaan käyttömaksuja. Kun taas vuonna 2018 auton tuonut saisi tuoda auton mahdollisesti verottomana?