Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Yhtiöittäminen

Profiilikuvan paikka

Autoilija
23. tammikuuta 2017 kello 14.52.08

Olen samaa mieltä pääosin kuten suurinosa kansasta on. Yhtiöittäminen ei hyvä ajatus, tulevaisuus siinä mallissa enemmän kuin pelottava. Etenkin jos yhtiölle annetaan vakuus että se ei voi tuottaa tappiota, tarkoittaa verojen kautta lisää rahaa, tai sitten suorien kustannusten nousu autoilussa. Vakuus annetaan nyt jotta ylipäänsä yhtiötä aletaan perustamaan.

Tuo lupaus tappaa monta muuta vaihtoehtoa. MIkäli havaitaan että jokin rata voisi olla hyvä rakentaa, niin silloin yhtiö saa kompenstaatiota oman väylänsä kannattavuuden heikkenemisestä. Tässä ei mitään järkeä. Hyvä hanke voidaan jättää tekemättä, koska kokonaisukustannukset nousevat liian suuriksi, kun kompensoidaan LiVe Oy:n laskemia tappioita.

LIsäksi mehän maksamme koko ajan auton käytön mukaan. Polttoaineet pääosassa. Auton hankinnassa noudatetaan nykyisin periaatetta että mitä vähemmän päästöjä, sitä vähemmän veroja. En ymmärrä miten asiat voisi tästä enemmän ohjata siihen että ostettaisiin vähemmän kuluttavia ajoneuvoja tai miten enemmän voitaisiin maksaa käytöstä. Polttoaineen hinnassa pääosa on veroa.

Päinvastoin luulen että autoveron poisto laskee hankinta kynnystä ostaa enemmän kuluttava auto, etenkin niillä joilla on siihen varaa. Tai ne jotka ajavat vähän niin ajavat sitten "kunnon" autolla. Jos 50% suuripäästöisissä autoissa on veroa, ja se poistetaan kokonaan, niin alkaa varmasti ilmestymään enemmän urheilu yms. autoja, joilla ajetaan vain vähän.

Oma tilanteeni yrittäjänä on että on pakko välillä ajaa autoa. Ja ajan siis omalla, en työsuhde autolla. Jo nyt heti lainojen jälkeen suurin meno erä on autoilu. Ei tähän enää lisää, kiitos.

Mietitään mieluummin innovatiivisia keinoja miten väylien rakentamiseen ja kunnossapitoon menee vähemmän rahaa. Itselläni on siihen yksi patentoitu keino. Puhutaan marginaaleista, mutta monesta purosta tulee iso joki. Ylimääräinen rahan hukkaan heitto on täysin turhaa ja typerää. Huonontaa meidän kilpailukykyä kansainvälisesti, kun rahaa menee tieojaan, tai sinne Kankkulan kaivoon.