Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Maksan jo tällä hetkellä

Profiilikuvan paikka

Duunariuusimaa
23. tammikuuta 2017 kello 15.32.40

Tälläkin hetkellä jokainen fossiilisilla polttoaineilla autoileva maksaa jo päästöjensäkin mukaan veroa ja vieläpä tasapuolisesti. Suurempikulutuksisella ajava maksaa veroa enemmän per kilometri.
Sähköautojen veronperinnän ei luulisi nykyteknologialla olevan ongelma. Autokohtainen verkossa etäluettava mittari.
Itseäni ahdistaa ministeriön suunnitelmissa mahdollisuus luoda lakisääteinen rahastusautomaatti joka lupauksista huolimatta on helppo tulevaisuudessa kaupata sijoittajille jotka voivat hinnoitella palvelunsa miten haluavat. Kansallisomaisuus eli väyläinfra on pidettävä eduskunnan päätäntävallan alla.