Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Silmänkääntötemppu

Profiilikuvan paikka

pmp
23. tammikuuta 2017 kello 16.03.11

Kysytään oletko valmis maksamaan käytön mukaan ? Niinhän minä teenkin joka kerran kun käyn tankkaamassa. Sitä paitsi olen ostanut autoni vuoden 2016 lokakuussa. Maksoin autostani myös kaikki verot. Nyt Berner vaatii että minun pitää maksaa samat verot toiseen kertaan käytön mukaan. Samalla autoni arvo laskee veron määrällä. Ts. maksan verot nykyisestä autostani periaatteessa kolmeen kertaan.
Miksi Berner korvaa arvonalennuksen vain yrityksille mutta ei yksityisille autonomistajille ?
Miksi pitää olla välissä yksityisiä rahastajia sehän vain lisää hallintoa ym. kuluja. Kokemustahan rahastamisesta on Carunankin osalta josta ei kansalaiselle positiivisia vaikutuksia ole ilmennyt. Ainoastaan lisää kuluja !

Laskelmat on tarkoituksella tehty siten että ne näyttävät autoilijalle edullisilta. Totuus on kuitenkin paljon karumpi.
Kuinka Berner takaa ettei teitä yksityistetä tulevaisuudessa. Hänen pestinsä loppuu viimeistään kahden vuoden kuluttua. Rahapula voi yllättää joskus jatkossakin ja tiet myydään.