Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Ei liikenneverkon yhtiöittämiselle/ myöhemmin yksityistämiselle

Profiilikuvan paikka

Ei yhtiöittämiselle
23. tammikuuta 2017 kello 16.31.31

Liikenneverkkoja ei tule yhtiöittää. Yhtiöittämisen tarkoitus on pedata liikenneverkko myöhemmin yksityistettäväksi ja myytäväksi. Tämän jälkeen vain taivas on rajana käyttömaksujen suuruudelle. Jos käyttömaksuja ruvetaan keräämään niin ennemmin tai myöhemmin maksetaan valtion teistä ja yksityisistä teistä käyttömaksuja. Ainut tapa oikeidenmukaiseen laskuttamiseen käytön mukaan vaatii kansalaisten liikkumisen massavalvontaa ja tätä ei tule missään nimessä toteuttaa. Aluksi maksu käytön mukaan olisi vapaaehtoinen, mutta myöhemmin käyttöön perustuva maksu muutettaisiin huomattavasti halvemmaksi ja näin ollen ainakin pieni ja keskituloiset pakotettaisiin seurantaan käytännössä.

Jos todella liikenneverkon korjaukseen ym tarvitaan lisää rahaa niin se voidaan korvamerkitä ja esim polttoaineen hintaan voidaan lisätä 5-10 senttiä/ litra. Näin ollen verotuskin menee päästöjen mukaan, koska saastuttavat autot vievät enemmän polttoainetta ja se kuka kuluttaa eniten tiestöä maksaa suhteessa enemmän. Sähköautoja on todella pieni osa autokannasta ja näille voidaan aivan hyvin laittaa ajoneuvovero niinkuin muillekin autoille. Tulevaisuudessa jos sähköautot yleistyvät niitä voidaan verottaa esim katsastuksen yhteydessä ajettujen kilometrien perusteella.

Autoveron poisto on hyvä idea, joka varmasti vauhdittaisi jonkin verran suomen autokannan uusiutumista. Tosin on otettava huomioon, että suurimmalla osalla ei ole varaa ostaa uutta autoa edes veron poistuessa. Tässä ehdotetussa mallissa vanhalla autolla ajavat tulisivat maksumieheksi täysin hatusta vedettyjen perustelujen vuoksi. Koskaan kukaan ei ole esittänyt faktoja miten paljon uuden auton valmistus tuottaa päästöjä verrattuna siihen,että vanhat autot ajettaisiin "loppuun". Puhumattakaan siitä että sähköautojen todelliset päästöt ovat kaukana nollasta. Pitäähän se sähkökin tuottaa jolloin syntyy päästöjä.

Turhaa vouhkaamista liikenteen digitalisoitumisesta ennenaikaisesti. Maaseudulla ei ole muuta vaihtoehtoa kun auton omistaminen. Täälä ei tarvita palvelupaketteja kun julkista liikennettä ei käytännössä ole. Ne jotka haluavat vapaaehtoisesti ottaa seurantaboksin autoon ja palvelupaketteja niin suotakoon se heille. Ei kuitenkaan voida väittää,että seurantaboksin ottaminen olisi vapaaehtoista jos se on huomattavasti halvempi kun aikaan perustuva maksu. Monet pienituloiset ovat nyt jo tiukilla autoilun kulujen kanssa ja ainut vaihtoehto on omistaa vanha auto jota korjataan itse.

Pähkinänkuoressa siis: Autovero pois ja bensiinin hinnan maltillinen korotus ja tiestön hoitoon korvamerkitään rahat. Ei ole tarvetta uusille monimutkaisille systeemeille jotka nostavat kohtuuttomasti autoilun kustannuksia. Ja missään nimessä ei voida hyväksyä,että suomen kansan kertaalleen maksama tieverkko ensin yhtiöitetään ja sitten yksityistetään.