Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Rahoituksen ratkaiseminen

Profiilikuvan paikka

Esa
23. tammikuuta 2017 kello 17.10.59

Ainoa mieleeni tuleva toimiva malli on sellainen, jossa muutoksia tehdään hillitysti ja avoimesti usean vuoden aikana. Uuden mahdollisesti verottoman auton ostajaa ei saa kohdella eri lailla kuin niitä, jotka ajavat jo kertaalleen verotetulla autolla ja maksetut verot on joko hyvitettävä takaisin (varmasti vaikeaa valtion taloustilanteessa) tai ne huomioidaan täysimääräisesti käytön verotuksessa.

Om huomioitava, että valtion hallituksella on budjettivastuu. Siksi hallituksen on syytä löytää yksimielisyys teiden budjettirahoituksests ja käydä dialogi myös opposition kanssa jatkuvuuden löytämiseksi.

Liikenneverkkoyhtiö ei ratkaise rahan määrän kasvua, ellei verotusta kaikista puheista huolimatta nosteta. Ei pidä myöskään luulla, että liikenneverkkoyhtiö olisi poliittisten ambitioiden ja vaikuttamisen ulkopuolella.

Nopea tapa varmistaa rahoitus on siis hallituksen budjettipäätös ja mahdollisesti polttoaineveron nosto. Ellei hallitus pääse näistä sopuun, ei se pääse yhtiömallistakaan.

Haluan myös painottaa kansalaisten omaisuudensuojaa, joka on jo nyt saanut kolhun, sekä sen ajatuksen täydellistä mahdottomuutta, että kertaalleen päästöpohjaisesti autoverotettuja ajoneuvoja alettaisiin verottaa toiseen kertaan!