Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Ei teiden yhtiöittämisille ja lisämaksuille!

Profiilikuvan paikka

Mies_35V
23. tammikuuta 2017 kello 17.21.12

Taloudessamme on 2kpl vanhoja autoja, henkilöauto sekä pakettiauto. Asumme seudulla jossa on pakko olla oma auto, jos haluaa päästä esim. töihin. Itse olen enimmäkseen ollut pätkätöissä ja vaimo taas on sentään vakituisessa paikassa, molemmat kuitenkin olemme pienituloisia, tälläkin hetkellä välillä joutuu venyttämään penniä.
Meillä on esim. taloremonttia, josta syystä on oltava pakettiauto, jotta saa rakennus/remonttitarvikkeita kulkemaan. Tosin juuri pätkätöiden takia remonttikin edistyy todella hitaasti, mutta kuitenkin.
Suosin vanhoja autoja siitä syystä, että, niissä vielä pystyy melkein kaikki normaalit huollot/korjaustyöt tekemään itse, siinä säästyy pitkä penni, kun ei tarvitse korjaamolle viedä. Autojen arvo on n. 1500€/kpl, kalliimpiin autoihin ei edes olisi varaa, joten siinä mielessä vaikka autovero poistettaisiin/pienentyisi, ei se auttaisi yhtään mitään, varmaan valtaosalla ihmisistä on sama tilanne.
Jos mitään lottovoittoa ei tule, niin tuskin koskaan tulemme "saamaan" mitään uutta autoa.

Nyt kuitenkin kun tuota live-laskuria, katsoin, niin autoilu kallistuisi meillä toisessa autossa 750€/v ja toisessa 560€/v, kilometripohjaista vanhoihin autoihin ei saa, enkä edes mitään "mustaa laatikkoa" suostuisi ottamaan. Näillä näkymin on kuitenkin aika selvää, että tämän uudistuksen jälkeen ei olisi enää varaa pitää ensimmäistäkään autoa. Siinä olisi vitsit aika vähissä, kun vaimollekin se on pakollinen töiden takia ja jos ajatellaan että tulisi jokin hätätilanne, esim. lemmikki tarvitsisi saada nopeasti lääkäriin, niin mitäs sitten?

Pitää myös muistaa, että mitkä sosiaaliset vaikutukset uudistuksella olisi, eipä juurikaan pääsisi vanhempien, sukulaisten ja tuttavien luo, tämä ongelma on varmaan monella muullakin, ei pelkästään meillä. Myöskin harrastusmahdollisuudet vähenisi huomattavasti.
Arvatenkin tämä tulisi myös vaikuttamaan asioiden/palvelujen hintoihin, hinnat tulisi nousemaan, kun kulkeminen on kalliimpaa.

Sitten vielä kun vanhemmista oli puhe, niin esim. vanhempieni autoilu tulisi n. 350€ vuotta kohti kalliimmaksi, joka myöskin on heille liikaa, ja siellä päin ei ilman autoa pärjää, eli tämä pakottaisi heidät muuttamaan pois. Tällä tavalla sitä maaseutua autioitetaan ja kumminkin maaseutua pitäisi tukea, maaseutu kuuluu Suomeen.

Samalla tavalla siis tämä uudistus pistäisi miettimään, että myydäkö tämä pieni 50-luvulla rakennettu "mummon mökki" pois ja heittää hukkaan kaikki työt ja tämä "suomalainen unelma" omakotitalosta maaseudulla.
En siis todellakaan halua täältä pois muuttaa, mutta tämä liikenteen uudistus ja nykyisen hallituksen toimet/meno Suomessa näyttää siltä, että muutaman vuoden päästä ei ole muuta mahdollisuutta kuin muuttaa pois Suomesta. Sitähän hallitus tuntuisi haluavan, että Suomessa asuisi vain rikkaat, kun koko ajan kurjistaa varsinkin pienituloisten oloja.

Nykyinen verotusjärjestelmä on mielestäni ihan toimiva, polttoaineessa on vero, mitä enemmän ajat sitä enemmän maksat veroja. Siihen ei mitään yhtiöittämisiä tarvita, ei ole näköjään mitään opittu Carunasta.
Muutenkin mitä vaikka tuohon kilometriperustaiseen hinnoitteluun tulee, niin eihän sen hinnoista ole mitään konkreettista näyttöä, ei ole vielä mitään palveluntarjoajia, joilla olisi hinnat valmiina ja mikä estää heitä nostamaan hintoja tulevina vuosina? Palveluntarjoajien täytyy aina saada oma osuutensa tuosta potista, eli siinäkin mielessä tuntuu huonolta ajatukselta pitää systeemissä välikäsiä.
Kun nyt on esitetty, että ajoneuvoveroa laskettaisiin, niin sekin kyllä tulisi taas nousemaan tulevina vuosina ja hinnat tulisi jossain vaiheessa karkaamaan käsistä.

Joten terveiset hallitukselle: Lakatkaa kurjistamasta ihmisten oloja!
Rehellinen mielipiteeni on, että Sipilän ja Bernerin pitäisi erota tehtävästään.
Suomi ei ole enää pitkään aikaan ollut hyvinvointivaltio eikä se ole enää kohta edes valtio vaan osakeyhtiö!