Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.
Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.
Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.
Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.
Veroja ja veroluonteisia maksuja jo nyt liikaa.
Kateusveron vastustaja
23. tammikuuta 2017 kello 17.24.03
Olisi jo korkea aika päästä täälläkin Suomessa eroon autoverosta jolla pidetään yllä vanhentunutta, saastuttavaa ja kalliiksi käyttökuluiltaan käyvää autokantaa. Jo nykyisellään verotetaan moninkertaisesti tieverkon ylläpitoon ja rakentamiseen käytettävä määrä rahaa ja Kotimaiset Kuljetusyritykset on jo verotettu konkurssikypsiksi samalla kun Venäläiset ,Puolalaiset ja Virolaiset rekat kuluttavat tiestöä lähes ilmaiseksi !
Bernerin 'yhtiöittämis-idea' on surkea ja lisää vain byrokratiaa ja maksattaa kansalaisilla surkeaa tekniikkaa , kuten Keskustan masinoima 'paskalakikin' teki pakottaessaa kansalaisia ostamaan toimimattomia jätepuhdistamoja joilla ei ollut minkään valtakunna velvoitteita toimia minkään normiston mukaisesti !
Tehokkain keino verottaa todellista tieverkon kulutusta ja saastepäästöjä on edelleenkin polttoaineen / energian verotus ja kulkuneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän kokonaispainoon suhteutettu korvaus (esim. ulkomaisilta rekoilta) perustuen ajopiirturin kilometrilukemaan .
Ammattikäyttössä olevilta ajoneuvoilta voi vaatiakin seurantalaitteistoa jonka perusteella verotetaan tienkäyttömaksut. Yksityisajoneuvoille riittää verotus polttoaineen/ energian hinnassa . Mitään muuta järjestelyä tai tieverkostojen yhtiöittämistä ei tarvita.