Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Käytön mukaan verottaminen

Profiilikuvan paikka

MV
23. tammikuuta 2017 kello 17.29.33

Reiluinta olisi poistaa autovero ja ajoneuvovero/käyttövoimavero täysin ja siirtää kaikki verotus polttoaineen hintaan. Mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat. Jos ajat paljon kuluttavalla autolla, maksat enemmän. Jos ajat ruuhka-alueilla ja kaupungissa, maksat enemmän koska kulutus on suurempi.

Sähköautoihin olisi suhteellisen yksinkertaista vaatia asennettavaksi sinetöity etäluettava mittari, joka kertoisi tarkalleen paljonko autoa on ladattu ja laskutus menisi sitten sen mukaan. Tällöin niidenkin verotus voitaisiin kohdistaa täsmällisesti kulutuksen mukaan. Mitään ajotapaa, -määrää tai sijaintia koskevaa seurantaa ei tarvittaisi.

Hiljaittain uuden auton ostaneet voisivat saada esim. viiden-kuuden vuoden ajalle tuloverovähennyksiä laskennallisen autoveron laskun verran vuosittain, jonka jälkeen loppu jäisi omalle kontolle.

Kuljetusalan yrityksillekin voisi kohdistaa polttoaineveron alennukset helpommin kuin nykyisessä järjestelmässä.