Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Väylähanke uusi Caruna maaseudun ihmisten rahoilla?

Profiilikuvan paikka

Maaseudun tulevaisuus
23. tammikuuta 2017 kello 9.01.48

Hei vaan suomilandian asukkaat,

uusi väylähanke on tehty Helsingin näkökulmasta, jossa maaseudun ja selkosten asukkaat (=tienkäyttäjät) rahoittavat etelän liikenneväyliä ja teitä. Tähän asti tienpito maaseudulla on ollut luokatonta, autot menevät rikki johtuen tien heikosta kunnosta, kelirikosta tai polanteesta puhumattakaan. Nyt pitäisi vielä ostaa palveluna huonoa tienpitoa ja maksaa palveluoperaattoille.

Maaseudulla välimatkat ovat pitkiä ja auton käyttö on pakollista, koska ei ole julkista liikennettä. On täysin eri asia asua hyvien kulkuyhteyksin päässä, missä voi valita millä kulkuvälineellä matkustaa. Väylämaksut nostavat kuntien menoja
koulukuljetuksissa, ruokakuljetuksissa ym. kunnan tarvitsemissa palveluissa.

Yksityisyys on vaarassa seurantajärjestelmän käyttöön oton jälkeen.

Tietotekniikan haavoittovuus voi kaataa liikenteen, kuten vr:llä on tapahtunut useaan kertaan.

Palveluoperaattorit voivat nostaa kilometritaksojaan haluamallaan hinnoittelulla, hinta voi nousta päivittäin kymmenillä prosenteilla, kuten sähkönsiirtoyhtiö menetteli.

Johtopäätös on väylähankkeen ehdoton kumoaminen.



Käyttäjän profiilikuva - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. tammikuuta 2017 kello 9.47.47

Liikenneverkkoyhtiön päätarkoitus on parantaa valtion liikenneverkon kuntoa. Tähän päästään takaamalla liikenneverkon ylläpidolle ja kehittämiselle tarvittava rahoitus. Maksut eivät koskisi kuntien katuverkkoa, vaan yhtiö vastaisi ainoastaan maanteistä, joiden osuus koko Suomen tieverkosta on n. 17 %. Yhtiön toimintaa (esimerkiksi väylänpidon laatua) valvoisi viranomainen. Kansalaisten yksityisyydensuojasta huolehditaan. Paikannukseen perustuvaa järjestelmä otetaan käyttöön vain, jos yksityisyydensuoja pystytään turvaamaan. Peruslähtökohta on, että käyttäjä voi valita joko kiinteän tai myöhemmässä vaiheessa ajettuihin kilometreihin perustuvan maksun palveluoperaattoreiden tarjoamana. Kiinteä maksu ei edellytä ajoneuvon paikantamista. Asiakas voi ostaa tienkäyttöoikeuden aina myös suoraan liikenneverkkoyhtiöltä, ilman palveluoperaattoria.

Profiilikuvan paikka

Kaartinen
23. tammikuuta 2017 kello 10.29.41

@Hanna_LVM kirjoitti:

Liikenneverkkoyhtiön päätarkoitus on parantaa valtion liikenneverkon kuntoa. Tähän päästään takaamalla liikenneverkon ylläpidolle ja kehittämiselle tarvittava rahoitus. Maksut eivät koskisi kuntien katuverkkoa, vaan yhtiö vastaisi ainoastaan maanteistä, joiden osuus koko Suomen tieverkosta on n. 17 %. Yhtiön toimintaa (esimerkiksi väylänpidon laatua) valvoisi viranomainen. Kansalaisten yksityisyydensuojasta huolehditaan. Paikannukseen perustuvaa järjestelmä otetaan käyttöön vain, jos yksityisyydensuoja pystytään turvaamaan. Peruslähtökohta on, että käyttäjä voi valita joko kiinteän tai myöhemmässä vaiheessa ajettuihin kilometreihin perustuvan maksun palveluoperaattoreiden tarjoamana. Kiinteä maksu ei edellytä ajoneuvon paikantamista. Asiakas voi ostaa tienkäyttöoikeuden aina myös suoraan liikenneverkkoyhtiöltä, ilman palveluoperaattoria.

Tämän perusteella suurissa kaupungeissa asuvat joutuisivat maksajiksi kiinteällä maksulla. Paikannuksen avulla oikeuden mukaisuus tapahtuisi. Itse ajan ajoistani noin 90 % Kaupungissa ja loput 10 % valtion teillä. Kannattaa miettiä kaupunki asukkaan.

Profiilikuvan paikka

maaseutu tyhjäksi
23. tammikuuta 2017 kello 19.01.55

On tämä käsittämätöntä, että tämän selvityksen tekemisessä ei ole otettu mitenkään huomioon sitä, että maaseudulla on pakko ajaa autolla paikasta a paikkaan b. EI OLE YLEISIÄ KULKUNEUVOJA EIKÄ MITÄÄN MUUTA VAIHTOEHTOA. Pienyrittäjät, jotka tarvitsevat autoa työnsä tekoon kuten esim. minä, eivät voi valita vaan laitetaan pakkorakoon. Työttömyyttä lisää tulee ihan varmasti. Miten voidaan näin eriarvoistaa ihmisiä. Tieverkko mitä pitkin on pakko kulkea, eikä voi käyttää yleisiä kulkuneuvoja. TUNTUU SILTÄ ETTÄ IHMISIÄ ALIARVIOIDAAN NYT TOSI PAHASTI. Joudun ajamaan paljon yrittäjäntyöni takia ja jos pakotetaan ajoseurantaan ja sen mukaan maksuihin, jotka ovat huomattavasti suuremmat kuin nykyiset. PISTÄN PILLIT PUSSIIN, TYÖ EI ENÄÄ KANNATA.