Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Järjetöntä

Profiilikuvan paikka

Autoilija
23. tammikuuta 2017 kello 9.14.53

On järjetöntä myydä valtion perusedellytyksiä yhtiöille, joille tärkeintä on voiton tekeminen. Nykyiset ajoneuvo sekä polttoaineverot kun kohdistettaisiin niille tarkoitettuihin kohteisiin, meillä ei mitään ongelmaa olisi. Valtion ei tarvitse vetää välistä sijoittajien osinkomiljoonien verran, joten en tajua miten yhtiöittäminen tekisi tästä yhtään halvempaa/kannattavampaa muille kuin Sipilän ja Bernerin pienelle kaveripiirille? Polttoaineverot, ajoneuvoerot, sekä autoverot voitaisiin poistaa ja kerätä ajan mukaan olevaa / paikallistamis tietoihin perustuvaa käyttömaksua, mutta valtionomistuksessa. Minä en ole valmis maksamaan jollekkin sijoittajayhtiölle useita tuhansia euroja siitä että pääsen töihin tekemään töitä mistä verottaja vie suurimman siivun. Vielä vähän kun revitte selkänahasta niin minulla ei ole varaa mennä töihin, vaan jään kelan tuille yhteiskuntariesaksi. Sitäkö haette?

Käyttäjän profiilikuva - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. tammikuuta 2017 kello 9.53.37

Liikenneverkkoyhtiölle ei asetettaisi suuria voittotavoitteita, koska se hoitaa yhteiskunnallisesti tärkeää tehtävää monopoliasemassa. Verotuloja ei ole korvamerkitty eli verot kerätään valtiolle, ja eduskunta päättää vuosittain niiden käytöstä. Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Tästä on ollut seurauksena liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen riittämätön rahoitus, minkä takia rahoitusmallin uudistamista on selvitetty. Liikenneverkkoyhtiön keräämät maksut menisivät suoraan liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen. Yhtiön omistajina olisivat valtio ja maakunnat, eivät sijoittajayhtiöt.

Profiilikuvan paikka

Yllättävää
23. tammikuuta 2017 kello 11.11.40

@Hanna_LVM kirjoitti:

Liikenneverkkoyhtiölle ei asetettaisi suuria voittotavoitteita, koska se hoitaa yhteiskunnallisesti tärkeää tehtävää monopoliasemassa. Verotuloja ei ole korvamerkitty eli verot kerätään valtiolle, ja eduskunta päättää vuosittain niiden käytöstä. Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Tästä on ollut seurauksena liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen riittämätön rahoitus, minkä takia rahoitusmallin uudistamista on selvitetty. Liikenneverkkoyhtiön keräämät maksut menisivät suoraan liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen. Yhtiön omistajina olisivat valtio ja maakunnat, eivät sijoittajayhtiöt.

Sijoittajayhtiöt.... Niinpä niin. Sijoittajayhtiöt eivät mitään muuta havittele kuin tulosta.

Profiilikuvan paikka

Joopa joo
23. tammikuuta 2017 kello 16.46.08

Yllättävää kirjoitti:

Sijoittajayhtiöt.... Niinpä niin. Sijoittajayhtiöt eivät mitään muuta havittele kuin tulosta.

Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Tästä on ollut seurauksena liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen riittämätön rahoitus.

-Eikö ylläolevia palveluja pitäisi rahoittaa tai olla olemassa.

-Missä ne tiet on niin huonossa kunnossa, kuin väitätte. Kertokaa konkreettisia esimerkkejä pelkän mutu sijaan.

Profiilikuvan paikka

gooby
23. tammikuuta 2017 kello 17.46.14

Joopa joo kirjoitti:

Liikenteestä kerätyillä veroilla kustannetaan siis esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan, maanpuolustuksen, poliisin ja koulutuksen menoja. Tästä on ollut seurauksena liikenneverkon ylläpitoon ja kehittämiseen riittämätön rahoitus.

-Eikö ylläolevia palveluja pitäisi rahoittaa tai olla olemassa.

-Missä ne tiet on niin huonossa kunnossa, kuin väitätte. Kertokaa konkreettisia esimerkkejä pelkän mutu sijaan.

Asutko Helsingissä? Tulepa joskus vierailulle tänne itä-Suomeen niin näät minkälaista perunapeltoa se asfaltti voi olla, eikä nämä tiet ole edes pahimmasta päästä. Jos konkreettista esimerkkiä kaipaat, niin Kuopiosta Karttulaan voisi olla hyvä reitti noin alkuun.