Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Tiemaksut

Profiilikuvan paikka

Mettäpöyröö
23. tammikuuta 2017 kello 9.17.52

Ehdotus on täysin epäreilu niitä kohtaan jotka asuvat muualla kuin keskuksissa. Minä maksan jo nyt tiemaksua tienhoitokunnille joilta kunta perii maksua tienhoidosta! Täällä ei kulje julkiset joten omalla autolla on pakko kulkea. Jo tällä hetkellä kuukaudesta suurimman menoerän tekee työmatka eikä tämä uusi ehdostus helpota tätä asiaa päin vastoin.

Käyttäjän profiilikuva - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. tammikuuta 2017 kello 9.56.30

Liikenneverkkoyhtiö vastaisi vain valtion maanteistä ja se perisi maksua vain maanteiden käytöstä, ei yksityisteiden. Maanteiden osuus Suomen tieverkosta on n. 17 %.

Profiilikuvan paikka

juutas
23. tammikuuta 2017 kello 11.46.25

@Hanna_LVM kirjoitti:

Liikenneverkkoyhtiö vastaisi vain valtion maanteistä ja se perisi maksua vain maanteiden käytöstä, ei yksityisteiden. Maanteiden osuus Suomen tieverkosta on n. 17 %.

Miten ihmeessä aikaperusteisella maksulla eroteltaisi maanteiden ja muiden teiden ja katujen käyttö?

Paikannukseen perustuva järjestelmä on taas poissuljettu yksilönsuojan takia. Miten paikannusjärjestelmässä varmistettaisi, että veloitusperusteet ovat jälkikäteen todennettavissa ja tarkistettavissa, mutta ajotiedot eivät kuitenkaan ole kenenkään muun kuin ajoneuvon senhetkisen käyttäjän nähtävissä? Ilman oikeuden päätöstä kukaan ulkopuolinen ei saa päästä tutkimaan kenenkään muun henkilön liikkumista. Tämä tarkoittaa siis sitä, että ajoneuvon omistaja tai haltijakaan ei saa nähdä ajotietoja kuin siltä ajalta kun on ollut itse kuljettajana tai sen hetkisen kuljettajan suostumuksella. Tämä taas on mahdotonta toteuttaa.

Profiilikuvan paikka

jomaksaja
23. tammikuuta 2017 kello 20.22.11

Mitenkäs se yhtiö sitten meidän tiehoitokunnalle tilittäisi kaikkien siellä ajaneitten ajot. Ei kait se sentään yksityistiellä ajettuja kilometrejä laskuttaisi ja tilittäisi sille valtion tieyhtiölle. Minun mielestä se olisi jopa perustuslain vastaista.
Nyt jo menee se polttoainevero ym. valtion kukkaroon yksityistiellä ajettaessa.