Siirry sisältöön

Oletko valmis maksamaan liikenteestä, jos laskutus tapahtuu käytön mukaan?

Puhekupla 320
Keskustelu | Liikenne- ja viestintäministeriö
Keskustelu on päättynyt

Liikenneverkkoyhtiö keräisi tien käytöstä maksun, jolla rahoitettaisiin yhtiön hallinnoiman valtion liikenneverkon ylläpito ja kehittäminen.

Yhtiö tarjoaisi kuluttajille valtakunnallisesti kiinteitä aikaan perustuvia maksuja (esimerkiksi kuukausi- tai vuosimaksu), jotka eivät vaatisi paikannusta.

Tarkoitus on, että jatkossa palveluoperaattorit tarjoaisivat omia liikenteen palvelujaan. Kiinteiden maksujen rinnalla operaattorit voisivat tarjota myös kilometripohjaiseen hinnoitteluun perustuvia paketteja, siinä tapauksessa että kilpailua on riittävästi. Kilometripohjaiset maksut olisivat kuluttajalle valinnaisia ja vaatisivat ajoneuvon paikantamisen, jotta tiedettäisiin liikkuuko ajoneuvo liikenneverkkoyhtiön tiellä vai kunnallisella tai yksityisellä tiellä. Asiakasmaksut peritään yksityisyydensuojan vaarantumatta.

Maksut porrastettaisiin ajoneuvon päästöjen mukaan: suuripäästöisen ajoneuvon maksut olisivat suuremmat kuin vähäpäästöisen ajoneuvon.

Perustiedot

Päättynyt: 23.1.2017
Ilmianna

Katso muut kommentit

Yhteiset ja yksityiset tiet

Profiilikuvan paikka

@Suhari
23. tammikuuta 2017 kello 9.20.11

Teiden yhtiöittäminen ei toisi uutta rahaa. Jos tieverkosto yhtiöitetään, niin se tai sen osia on helpompi myydä yksityiselle yritykselle.
Kun tien pidosta aiheutuvien kulujen lisäksi lisätään siihen vielä liikevoitto, niin rahaa tarvitaan taas enemmän. Tarjottu työpaikka pitäisi
olla valmis ottamaan kauempaakin kuin kotikunnasta. Kun autoilun kustannukset kasvatetaan aluksi käyttömaksuin ja myöhemmin joku
yritys ryhtyy siitä vielä rahastamaan niin työn perässä liikkuminen tulee vaikeaksi, ellei mahdottomaksi. Nuo kulut on voitava vähentää verotuksessa siten kuin ne toteutuvat. Tämähän ei kuitenkaan toteudu.
Tämä yhtiöittäminen mahdollistaa myös yksityisten teiden hallinon ja rahoituksen muuttamisen siten kuin julkistenkin teiden.
Puomi tulee yksityistien alkuun ja aukeaa vain rahalla, joten käyttömaksuja voi sitten kerätä näinkin, -tasapuolisesti.

Käyttäjän profiilikuva - Hanna_LVM

@Hanna_LVM
23. tammikuuta 2017 kello 10.05.19

Liikenneverkkoyhtiö tehostaisi väylien ylläpitoa ja kehittämistä nykytilanteeseen verrattuna, ja rahaa säästyisi. Yhtiö voi toimia valtiota nopeammin, joustavammin ja kustannustehokkaammin sekä lisäksi se pystyy huomiomaan paremmin liikenneverkon käyttäjien tarpeet.

Liikenneverkkoyhtiötä koskevassa selvityksessä on avattu mahdollisuus kunnille ja yksityisteiden omistajille alkaa periä maksua tienkäytöstä liikenneverkkoyhtiön maksujärjestelmää hyödyntäen.

Profiilikuvan paikka

jukiapina
23. tammikuuta 2017 kello 10.57.13

@Hanna_LVM kirjoitti:

Liikenneverkkoyhtiö tehostaisi väylien ylläpitoa ja kehittämistä nykytilanteeseen verrattuna, ja rahaa säästyisi. Yhtiö voi toimia valtiota nopeammin, joustavammin ja kustannustehokkaammin sekä lisäksi se pystyy huomiomaan paremmin liikenneverkon käyttäjien tarpeet.

Liikenneverkkoyhtiötä koskevassa selvityksessä on avattu mahdollisuus kunnille ja yksityisteiden omistajille alkaa periä maksua tienkäytöstä liikenneverkkoyhtiön maksujärjestelmää hyödyntäen.

Nopeus ja joustavuus varmaan lisääntyisi. Kolikon kääntöpuolella kustannustehokkuus kääntyy helposti yhtiön voitoksi ja johtajien palkkioihin ja bonuksiin. Mitä tulee käyttäjien tarpeisiin niin siinähän käy helposti niin, että tuottavimpia väyliä suosittaisiin kun taas vähemmän suositut rapautuisivat. Luultavasti yhtiö vielä jossain vaiheessa myydän ulkomaiselle sijoitusyhtiölle joka saa varman lypsylehmän.